Vignale Gamine Roadster (1968): voor de liefhebber

Auteur: , 34 Reacties

Dit tergend trage tweezits Roadstertje op Fiat 500-basis werd nooit een hit. Sterker nog: hij leidde tot de ondergang van carrosseriebouwer Alfredo Vignale. Toch is het een grappig wagentje, voor de liefhebber. Overmorgen wordt dit exemplaar geveild.

Aan het eind van de jaren ’60 nam Alfredo Vignale (bekend van onder andere deze Ferrari 340, maar ook dit 330 GT stationwagon-project) een Fiat 500, en maakte er dit koddige tweezittertje van.

Achterin lag een luchtgekoelde tweecilinder uit de Fiat 500 sport (!) die ondanks zijn veelbelovende naam niet meer dan 21,5 pk leverde. Je weet dat het serieus weinig is als er ook nog na de komma cijfers worden weergegeven. Een heel verschil met de TwinAir-blokjes van tegenwoordig.

Gelukkig woog de Gamine (gemaakt van pisbakkenstaal, plastic moertjes, en luciferhoutjes) slechts 450 kg, maar dan nog kom je met 21,5 pk niet heel ver. Een 0-100 tijd is er niet, omdat deze hij het bij 97 km/u al voor gezien houdt.

Helaas voor Alfredo Vignale had het publiek maar weinig interesse in zijn behoorlijke dure, slecht sturende en trage Roadster. In 1971, na 4 jaar productie, was het gedaan met de Gamine. Gelukig kwam er nog wel iets goeds uit voort: hij werd min of meer gedwongen zijn productielijn te verkopen. Dit gebeurde in 1969, en de koper was De Tomaso, die er de legendarische Pantera maakte. Een aantal dagen na de verkoop kwam Vignale om bij een auto-ongeval. De ondergang uit de aanhef moeten we dus waarschijnlijk extra macaber interpreteren.

Deze gele Gamine, in uitmuntende staat, wordt zaterdag 24 augustus geveild bij Anglia Car Auctions. Naar verwachting levert hij tussen de 15.000 en 20.000 GBP op. Of heb je liever de Morris Minor die erachter staat?



34 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Brum is that you?
@6cylinder: No, it’s HUM
Heerlijk, gewoon een nieuwe twinair erin gooien en je hebt een fun car.
@norge: Zou me verbazen als het past… Nou ja, klepje open dan maar :)
@norge: Nee, gewoon origineel houden.
Geef mij maar de oranje porsche 911
No thanks.
More about the Gamine:

http://www.vignale-gamine.com
@vignale-gamine:

Serieus?

Gewoon even een speciale nickname aanmaken speciaal voor dit onderwerp en “reclame” maken?
@heidi:
Ga jij nou ff je haar vlechten Heidi.
Sommigen hebben een bredere interesse dan de alledaagse pk en bodystyling meuk.
@heidi : I’m not making any money from this site, I have a car I love so I built a website for it. If you think of it as advertising, then whatever. Your prerogative.
@vignale-gamine:
Heidi’s about fourteen years old and drives a pushbike.
Her mommy always wanted a girl.
Need I say more?
Voor mij die 190SL roadster
De auto van Donald Duck is nog sneller en mooier..
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is wel charmant wagentje. Geinig ding.
Haha, super, gelukkig moet het voor mij niet persé ‘premium’ eenheidsworst zijn (ik heb nu eenmaal karakter van mezelf, de auto moet mijn karakter niet maken), maar zoals Norge reeds zei, mss wel ander motortje er in en ik zie er mij wel in bollen (tijdens zonnige periodes natuurlijk :p). Cool bakske.
@xytras: Wauw jij mag behoorlijk trots op jezelf zijn, dat jij wel een karakter van jezelf hebt.. Is mijn karakter van iemand anders? Ik zou graag willen weten van wie ik mijn karakter heb..
Dit tergend trage tweezits Roadstertje op Fiat 500-basis werd nooit een hit. Sterker nog: hij leidde tot de ondergang van carrosseriebouwer Alfredo Vignale.

Dit was overduidelijk vanaf dag 0. Zwaar kansloos.
Dingetje is natuurlijk bedoeld voor de Franse Cote d’azur of the Italiaanse Riviera.
heerlijk rustig tokklelen met je twee cilinder.
Overigens zijn er zat FIAT creaties gebouwd door carossiers in de zestiger jaren, zoals de beroemde Fiat 600 Jolly beah car met rieten stoelen.
Die doen een vermogen en zijn nog steeds gewild onder de multi miljonairs als hebbedingetje.
http://www.youtube.com/watch?v=UF3nGAq6WIw
Dan was er ook ooit nog de Fiat 850 Siata Spring, zag eruit als een klassiek MG T series, maar had de motor braaf achterin liggen.
Ik denk dat die Siata Spring die sneller en bruikbaarder was, deze 500 misschien wel de das om heeft gedaan
http://www.youtube.com/watch?v=flZFMrw0wdM
@desjonnies:

Dingetje is natuurlijk bedoeld voor de Franse Cote d’azur of the Italiaanse Riviera. heerlijk rustig tokklelen met je twee cilinder.

Dan nog veel liever het OV (bus in contrast gezien).
@heidi:
Waarom val je mij nou helemaal niet tegen?
@desjonnies:

Wellicht omdat ik op jouw niveau praat! Of omdat ik er goed uitziet?
Pisbakken worden over het algemeen van roestvrijstaal gemaakt. Dat is vrij ongebruikelijk om te gebruiken voor dit soort bouwsels of auto’s in het algemeen. Een enkele exoot zoals de Delorean natuurlijk bevestigen dir regel.
Pisbakkenstaal/roestvrijstaal is relatief zwaar, stijf en niet zo buigzaam. Heeft ook de neiging te breken ipv te buigen (uitlaatsysteem-probleem). Relatief duurzaam, ook onbehandeld. Dat dan weer wel.
Aha, weer wat geleerd. Was meer om duidelijk te maken dat hij er bij een crashtest waarschijnlijk niet zo leker af komt, met zijn 450 kilootjes.
Ben ik de enige die in eerste instantie dacht dat er Vaginale Gamine Roadster stond…?
Een Pantera en dit ding van dezelfde productielijn? Groter kan het contrast bijna niet zijn…
Leuk dat ik hierover te weten ben gekomen. Wist niet dat het bestond.
Over knus gesproken – Vignale Gamine Roadster – 1968 | LekkerSturen.nl
[…] uit 1968 die te koop staat in Engeland. Een leuk verhaaltje over deze guitige vierwieler staat op autoblog.nl. A.s. zaterdag wordt de auto hier […]
Geweldig leuk wagentje, puur relax rond tuffen is dit :)
@ solmatje:
Ga je doen alsof je van een andere planeet komt en ontkennen dat vele gasten een auto kiezen op wat hij voor hun uitstraling zou kunnen doen (bepaalde categorie mensen met uiteraard een bmw onder de billen bvb)? Want anders zal ik het je nooit kunnen uitleggen. Ze hopen met een stoere auto datzelfde imago een beetje op hun lege zelf te kunnen over brengen, die mensen ga je niet zien rijden in een Nissan Micra bvb, dan hebben ze schrik dat dat niet goed over komt bij de andere leeghoofden.
En ja, wanneer ik nog iets jonger was heb ik ook zo wel een tijdje gedacht, maar verstand komt (bij sommigen) gelukkig met de jaren :p
Je kan nog steeds wat verongelijkt gaan doen, maar je weet dat wat ik zeg juist is ;)
Dit autootje koopt iemand om de historische waarde.Als het heel warm is er lekker van genieten want er staat er nooit van je leven nog 1 achter je bij het stoplicht.Je hebt bekijks zonder in een supercar te rijden.Mooi toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).