• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vintage chrome in Atlanta

Auteur: sacha, gepost 10 januari 2007 om 12:30 – 73 Reacties

Vintage chrome in Atlanta met Carl


Het moge duidelijk zijn dat Amerika er een rijke autogeschiedenis op nahoudt. Met name de auto’s van een paar jaartjes geleden zijn erg de moeite waard, in het bijzonder de muscle-car coupés.

Autoblog bezoeker en spotter A-Town laat ons wederom meegenieten van hetgeen er zoal in Atlanta rond rijdt. Deze aflevering gaat over de vintage modellen, uiteraard hier en daar opgeleukt met wat inheems chroom. Erg trots is A-Town op de Chevy Impala met bescheiden 26 inch velgen die hij ter elfde ure nog opstuurde. Now there is something you don’t see every day!

Ford Mustang

“In its first two years of production, three Ford Motor Company plants in San Jose, California; Dearborn, Michigan; and Metuchen, New Jersey produced nearly 1.5 million Mustangs. It was a success that left General Motors utterly unprepared and the Chrysler Corporation only slightly less so. Chrysler had just introduced a car only a few weeks before that would be a competitor, the Plymouth Barracuda.”, aldus Wikipedia.

'65 Ford Mustang

'67 Ford Mustang

Plymoutn Barracuda (’70-’74 ‘Cuda)

“As 1970 rolled around, another redesign was in order for the Barracuda. The performance version was badged and advertised as the ‘Cuda. This year’s new design looked quite a bit different from the previous models”, aldus Wikipedia.

Plymoutn Barracuda ('70-'74 'Cuda)

’59 Lincoln Premier

'59 Lincoln Premier

Cadillac Air Ride

Cadillac Air Ride

‘ 64 Chrysler Newport

“While the Newport was very successful and comprised the bulk of Chrysler production, the base Newport sedans were detrimmed versions of Chrysler’s traditional upmarket models, featuring hubcaps unstead of full-wheel covers, plain interiors and a minimal amount of exterior trim. The perception of an inexpensive Chrysler hurt the marque in the long run by cheapening the brand’s caché.”, aldus Wikipedia.

' 64 Chrysler Newport

’69 Chevrolet Camaro

“Considered the greatest camaro of all time, the 1969 Camaro carried over the previous year’s drivetrain and major mechanical components, but all-new sheetmetal, except the hood and trunklid, gave a car a substantially sportier look.”, aldus Wikipedia.

'69 Chevrolet Camaro

'69 Chevrolet Camaro

‘ 72 Chevrolet Chevelle

“Many customers, however, chose the Chevelle as an economical family car that, while not as expensive to operate as larger models (including the Chevrolet Impala), had enough room to seat a family of five in reasonable comfort.”, aldus Wikipedia.

' 72 Chevrolet Chevelle

' 72 Chevrolet Chevelle

Alfa Romeo

Alfa Romeo

Chevrolet Impala

“From 1958 until 1966, Impala sales were in excess of 13 million units, more than any other full-size car in the history of the automobile. In 1965, the Impala set an all-time industry annual sales record of more than 1 million units, which has never been bettered.”, aldus Wikipedia.

'65 Chevrolet Impala

“The car was a high-performance version of the Caprice, and is often regarded as one of the best all-around cars that General Motors ever produced. From a mechanical standpoint, it used the Caprice 9C1 police package as its base and as such got most of the equipment formerly available only to law enforcement and government agencies.”, aldus Wikipedia.

Third generation Chevrolet Impala

Chevy Hot-rod

ZZ-Top in the house!?

Chevy Hot-rod

Chevy Pick-up

Checy Pick-up

Oldsmobile Cutlass Supreme

“The name first appeared in 1966, the first year of GM’s new intermediate two-door hardtop. The Cutlass Supreme was Oldsmobile’s version of this bodystyle. It continued so for three years.”, aldus Wikipedia.

Oldsmobile Cutlass Supreme

Oldsmobile Cutlass Supreme

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, atlanta, autocultuur, chroom, Gespot, velgen

Vorig bericht: « We hebben extra wegen nodig…
Volgend bericht: Onthuld! BMW 1 Serie Sportshatch (3 deurs) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 12:33

    Whaaa! Had je die van die Impala niet onderaan kunnen zetten? Ik ben aan het eten man! ;)

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    10 januari 2007 om 12:33

    Chevy Impala 26 inch! W00000t!!!

    En die Cadillac Air Ride is ook zeker big pimpin, damn

    Login om te reageren
  3. LOWrider_NL zegt

    10 januari 2007 om 12:34

    die laatste is bruut. die wil ik voor de deur.

    Login om te reageren
  4. Florijn zegt

    10 januari 2007 om 12:35

    haha en dan staat er een alfa tussen wooow wat een bak en de rest? mmmmmmm het zal wel te veel van alles

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 12:38

    Ik snap ineens wel perfect waar de term ‘Pimp my ride’ vandaan komt…
    Die Alfa 2600 is prachtig, maar kan niet goed beoordelen of ik de velgen wel fraai vindt… (waarschijnlijk niet: Amerikanen…)

    Login om te reageren
  6. KVK zegt

    10 januari 2007 om 12:45

    Jahaha. Da’s al veel beter zie. Die Cuda, machtige wagen. Heb er altijd al ontzag voor gehad, een beetje angst zelfs. Die wagen heeft een heel dierlijke uitstraling vind ik persoonlijk. Knappe foto overigens, doet hem zeker en vast recht aan.

    @ A-Town : ik zal later vandaag wel ergens een emailaccountje maken en dan mag je, als je dat wil tenminste ;), die foto van die Cuda toch maar ff doormailen. Die moet ik hebben gewoon.

    De hemelsblauwe Impala mag er trouwens ook zeker wezen, op de kleur na natuurlijk.

    Login om te reageren
  7. Benny1 zegt

    10 januari 2007 om 13:05

    Zo sacha Wikipedia heeft je weer gered voor vandaag zie ik ;)

    A-Town dank voor je hoeveel foto’s!

    Login om te reageren
  8. Benny1 zegt

    10 januari 2007 om 13:07

    Was nog vergeten te zeggen dat die Impala met 26″ er echt afschuwelijk uitziet.

    Login om te reageren
  9. armada zegt

    10 januari 2007 om 13:18

    vraag me af hoe belabberd die Impala nu rijd. Is normaal al niet veel soeps, zal nu wel helemaal rampzalig zijn.

    Login om te reageren
  10. Chukka zegt

    10 januari 2007 om 13:20

    american muscle = BAD ASS!! hehe en dat prachtige V8 geluid :D

    Login om te reageren
  11. Ome henk zegt

    10 januari 2007 om 13:51

    Doe mij maar de Plymoutn Barracuda Cuda .. wat een strakke bak! Pure power

    Login om te reageren
  12. Jerro zegt

    10 januari 2007 om 13:51

    wat een prachtige ford mustang zeg, de rest is,.. niet echt mijn smaak helaas…

    Login om te reageren
  13. Kevski-Style zegt

    10 januari 2007 om 13:57

    Hehe, zal tijd worden! Eindelijk eens echte auto’s met een ziel. Mijn handen beginnen spontaan te jeuken als ik dit zie. maar ik ben niet iemand die auto’s origineel laat. De mustang ben ik mee opgegroeit. Daarbij is de bovenste een 65er en de onderste een 67er. Persoonlijk zou ik liever de 69er mustang hebben, omdat ik die aggressiever vind ogen en je die bijna nooit ziet. De Cuda is ook een hele mooie auto. de Caddy met Airride is volgens mij een Eldorado, maar het kan ook een Coupe de Ville zijn. Camaro is ook heel mooi. Ik heb voor een camaro uit hetzelfde jaar zelfs al eens een dragraceblok opgebouwd. Op straatbenzine premium trok dat beest 721pk met een handbak met 4 versnellingen. Persoonlijk vind ik echter die van 71 mooier. Impala (de oude) is ook mooi om te zien, al zal ik er geen 1 willen hebben. Zelfde geld voor de newport trouwens. Chevy Hot-Rod is een oude 33er 3 window zo te zien, maar het jaartal kan ik verkeerd hebben. Erg mooi ding. Ooit wil ik zoiets maar dan als speedster en zonder spatborden gaan bouwen. Zal er echter wel nooit van komen aangezien het hier bij wet verboden is om zonder spatborden te rijden. Erg jammer maar het is niet anders. Heb hier nog wel bouwtekeningen liggen m er een spaceframe van te bouwen, zodat de handling net zo goed wordt als het uiterlijk. Chevy pickup is een 3100. Hier zit als enige 8 cilinder in maar een 6 cilinder. Er past daarentegen makkelijk een 350 in. Persoonlijk zou ik hiervan het dak verlagen en vanaf de laadbak een andere achterkant eraan vast zetten, zodat het een soort van coupe wordt. Wielbasis iets inkorten en rijden maar.

    De overige auto’s die erin staan doen me weinig, maar degene die ik mis zijn de volgende:
    Lincoln Continental MARK I
    Chevy Nova
    Chevy Corvair (koop ik misschien nog wel eens/heeft een middenmotor)
    57er Ford Thunderbird

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 14:05

    De Chevy ‘Unsafe at any Speed’ Corvair een middenmotor?????
    Vertel dat maar eens aan Ralph Nader! ;)

    Login om te reageren
  15. slk55 amg zegt

    10 januari 2007 om 14:09

    nee, hier hou ik niet zo van, de engelse hebben daar een mooie uitdrukking voor ‘ it’s not my cup of tea ‘. met uitzondering van de alfa natuurlijk. eigenlijk best bijzonder dat er een alfa klassieker in amerika rijd, ze worden daar toch niet geleverd?

    Login om te reageren
  16. Kevski-Style zegt

    10 januari 2007 om 14:26

    @ Klassiekerrally:

    Ja die ja. Ik vind ze echt wijs. En het weggedrag valt eigenlijk best mee weet ik uit ervaring. Die Amerikanen kunnen gewoon niet rijden. Als je hem echt helemaal safe wil hebben zet je er voor en achter een anti-rollbar onder (die hebben ze namelijk niet) en paar stabilisatorstangen (missen ze ook). Ik vind het concept wel erg geinig, ook al heeft de standaard 6 cilinder meer 140 pk….

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 14:30

    @ slk55 amg: toen nog wel…

    @ Kevski Style: maar volgens mij lag de motor toch echt achterin, of niet?

    Login om te reageren
  18. FrankH zegt

    10 januari 2007 om 14:31

    Er zitten wat aardige bij zoals die Baracuda, maar ook echt weer afschuwelijke auto’s cq wielen :D

    Login om te reageren
  19. CSL zegt

    10 januari 2007 om 14:47

    Behalve die Mustang allemaal lelijk.

    Login om te reageren
  20. A-Town zegt

    10 januari 2007 om 14:56

    @ all

    Wat wil men als volgende serie??????????

    Login om te reageren
  21. -j- zegt

    10 januari 2007 om 15:03

    AMERICAN MUSCLE!!!

    Login om te reageren
  22. Kevski-Style zegt

    10 januari 2007 om 15:22

    @ KlassiekerRally

    Ja, niet achterin zoals bij een porsche of een kever, maar nog voor de achteras als ik me niet vergis. Dus gewoon een middenmotor. 2.8 dacht ik. Zelfde blok als ook in de Fiero terug te vinden is volgens mij….

    Login om te reageren
  23. Benny1 zegt

    10 januari 2007 om 15:35

    @ A-Town SUV’s Pick-up’s en vooral!! dodge ;)

    Login om te reageren
  24. Skyline.. zegt

    10 januari 2007 om 16:22

    Wel vet,, Vooral auto’s zoals die Mustang, Camaro, ‘Cuda, Chevelle.. Die vind ik erg strak!

    Login om te reageren
  25. roberto zegt

    10 januari 2007 om 16:29

    mmmm.. dit vink nou mooi.. vooral die camaro en die mustangs en die oude impala.. veel beter dan een vrouw;)
    Ben in miami geweest.. daar zie j oowk wat van die beesten rijden.. schitterend gwoon!!

    Login om te reageren
  26. pieter autofreak zegt

    10 januari 2007 om 16:52

    waar blijven de Rolls’s met chroom :D en euh..moet dat een caprice voorstellen..omfg

    Login om te reageren
  27. Sander zegt

    10 januari 2007 om 17:25

    Wat doet die Alfa ertussen dan? :S

    Login om te reageren
  28. El Loco zegt

    10 januari 2007 om 17:44

    Hebbehebbehebbehebbehebbehebbe. _O_

    Login om te reageren
  29. Stan zegt

    10 januari 2007 om 17:45

    Omdat het een vintage auto is in Atlanta met chrome… Doe mij maar de ’64 Impala.

    Login om te reageren
  30. Drago zegt

    10 januari 2007 om 17:59

    ‘69 Chevrolet Camaro -> voor mij :D

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    10 januari 2007 om 18:09

    Jammer dat ze klassiekers daar zo mishandelen, zelfs een Alfa moet er aan geloven! I guess dat we blij moeten zijn dat er klassiekers blijven bestaan, maar op deze manier? Dat gun je ze toch niet na een lang leven hard werken… ;) :P

    Login om te reageren
  32. m5 zegt

    10 januari 2007 om 18:19

    doe mij ook maar een six fo impala
    http://www.youtube.com/watch?v=PfhXoRLQmj0

    Login om te reageren
  33. A-Town zegt

    10 januari 2007 om 18:36

    @ klassiekerrally

    Waarom denkt iedereen toch dat die Alpha Romeo gepimped is??? Hij had volgens mij toch redelijk originele 14 of 15 inch spaakvelgen. Die zijn toch fabriek af al chroom of heb ik dat nou verkeerd. Ik vond het gewoon speciaal om een Alfa hier te zien, omdat de nieuwere modellen hier helemaal niet verkocht worden. Ik heb er 1tje gezien (een 156GTA), en blijkbaar ben je als je een alfa hebt hier helemaal THE KING.

    Maar volgens mij is die Alfa toch redelijk origineel. Klassiekerrally kan zeker uitkomst bieden of niet dan

    Login om te reageren
  34. tim zegt

    10 januari 2007 om 18:46

    de alfa is mooi, de rest om te kotsen

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 19:23

    @ A-Town: Het zouden Borrani’s kunnen zijn, maar dat kan ik op de foto niet goed zien. Het is Alfa Romeo by the way ;)
    Borrani’s zijn prachtige en enorm kostbare spaakvelgen met een lichtmetalen velg.

    Klassiekerrally is niet alwetend hoor ;)

    Login om te reageren
  36. rangerover sport zegt

    10 januari 2007 om 19:43

    die eerste foto is gefotoshopt:S

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    10 januari 2007 om 19:46

    Give me a Camaro, Chevelle or Cuda over a Mustang any day! Wat zijn dat toch heerlijke american muscle wagens.

    En die sixties Impala klassieker natuurlijk! Mooi!

    Maar die Impala met 26 inch velgen………..WTF?! Telkens als ik hem zie denk ik dat het een photoshop is……..

    Login om te reageren
  38. Ruben zegt

    10 januari 2007 om 20:26

    Mooie foto’s! Correctie: de Lincoln is een ’57, en de onderste foto van de Camaro’s is een ’68.

    @Kevski Style: Zie mijn comments bij de vorige reeks foto’s van A-Town, die Cadillac is een ’59 Fleetwood Sixty Special.

    My pick: de ’69 Camaro, maar dan in godsnaam wel origineel graag. De Chevelles zijn ook fijn.

    Enne, wat bezielt iemand om een Impala SS zo te verzieken…

    Login om te reageren
  39. Ruben zegt

    10 januari 2007 om 20:29

    @Kevski en Klassiekerrally: De Corvair heeft de motor wel degelijk achter de achteras liggen. Hij was zelfs luchtgekoeld. Een vrij letterlijk antwoord op de Kever…

    Login om te reageren
  40. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 20:33

    @ Ruben: vandaar mijn reactie ook…

    (De Chevy ‘Unsafe at any Speed’ Corvair een middenmotor?????
    Vertel dat maar eens aan Ralph Nader! ;)
    )

    Login om te reageren
  41. Ruben zegt

    10 januari 2007 om 20:57

    Idd – foutje, was meer aan Kevski Style gericht. :-P

    Login om te reageren
  42. A-Town zegt

    10 januari 2007 om 21:27

    @ iedereen die denkt dat de Impala een photoshop is:

    Ik kan jullie verzekeren dat het GEEN photoshop is. Je ziet ze hier graag genoeg rondrijden. Diegenen die al eens in de US zijn geweest (en dan vooral het zuiden waar dit soort velgen erg in trek zijn) die kunnen dat zeker wel bevestigen. Het is in ieder geval absoluut geen photoshop.

    Login om te reageren
  43. A-Town zegt

    10 januari 2007 om 21:28

    graag = vaak

    Login om te reageren
  44. mashell zegt

    10 januari 2007 om 22:51

    Ahh ik word ziek, ik vind de rode Chevrolet Chevelle mooi.

    Login om te reageren
  45. HaS zegt

    11 januari 2007 om 00:49

    american muscle sucks
    gatver als er iets is wat ik gewoon echt lelijk vind kwa auto’s en wat vrij groot is geworden dan zijn het die amerikaanse auto’s maakt niet uit van welk jaar

    auto’s bouwen is voor de europeanen en japanners weggelegd

    Login om te reageren
  46. Ruben zegt

    11 januari 2007 om 09:37

    Ja he? Vind ik ook hoor. Ik heb ook liever dit:

    Login om te reageren
  47. Pluk (springt) van de petteflet zegt

    11 januari 2007 om 12:19

    @ruben :

    haha… wat een prachtige reactie! (terecht)
    ________________________________

    Wat een mooi topic! veel leuke info & mooie auto’s!
    Ik vind die americaanse klassiekers echt prachtig…

    Login om te reageren
  48. gijs zegt

    24 januari 2007 om 20:30

    ahaha ruben die lada wil ik ook met die schoorsteen

    Login om te reageren
  49. Ramon zegt

    6 februari 2007 om 22:13

    Zeg Ha5 : Ik heb een echte Ami waar jouw karretje met gemak in de kofferbak kan ! SIZE DOES COUNT !!!!!!!!

    Login om te reageren
  50. Ramon zegt

    6 februari 2007 om 22:15

    Trouwens een dikke V8 klinkt tien keer beter dan dat gejengel van een europees of japans 16 kleppertje.

    Login om te reageren
  51. Aaron zegt

    22 oktober 2007 om 00:26

    die velge zijn niet mij ’taste’ maar wel een mooi geluid met een dikke V8 moter er onder gek

    Login om te reageren
  52. jappe zegt

    4 januari 2008 om 23:44

    Al de gene die zegt dat amarikanen niet weten hoe ze wagens moeten maken, die hebbe groot ONGELIJK. Amerikanen zijn de enige wagens die zo machtig zijn, die hebbe een ziel, die hebbe de juiste size, die zijn onmogelijk opgepept zoals die japaneze. Aan een amerikaanse kan geen enkele europese of japanese wagen tippen. Ze draaien zo mooi, hebben zo veel kracht in lage toeren, maken zo’n mooie klank. Er tipt niets aan. Het uiterlijk van Europese en vooral japanese wagens is veel saaier en braver dan dat van amerikaanse wagens. Denk aan de vleugels van de cadilac die hierboven getoont word. Denk aan het agressieve, soms dierlijke, altijd machtige uiterlijk. Met een amerikaan kan je rijden en blijven rijden zonder kosten, zolang je maar genoeg km maakt. Europese of japanse auto’s kunnen zoveel km niet aan. And believe me, ik ken een ami van met 1000000 km en enkel gebruikelijk onderhoud gehad, voor de rest niet, en deze rijd nog perfect en start beter dan een volkswagen golf van 2 jaar oud!! Elke amerikaan is zalig, en kan nog zaliger gemaakt worden. Daar zie je een paar illustraties van hierboven. Behalve dan de impale met 26 duims velge? Deze is fout.

    En ruben, als jij die lada graaf en of mooi vind heb jij een groot gebrek aan smaak.

    Login om te reageren
  53. robgym zegt

    11 januari 2008 om 11:42

    has je weet niet waar je over lult man , ga terug in j hol man cultuur barbaar

    Login om te reageren
  54. Willem zegt

    4 februari 2008 om 23:00

    die laatste slaat echt alles

    Login om te reageren
  55. joehoe zegt

    8 februari 2008 om 15:06

    dit zin pas boliedes

    Login om te reageren
  56. Koen zegt

    18 maart 2008 om 15:33

    Ik mis toch nog 1 auto: De Dodge Charger en dan niet zomaar eentje, nee, een originele Dodge Charger R/T model van ’68 met de 426 HEMI (6982 cm3)of de 440 Magnum (7212 cm3). Dat is gewoon een pure droom op wielen. En dan het liefst ook nog in het bruin of bordeaux rood en niet met van die lelijke General Lee stickers erop.

    Login om te reageren
  57. jossy zegt

    19 maart 2008 om 17:28

    terwijl iedereen zeurt ver photoshop enzo, kijk eens hoe mooi die rode cutlass(èèn na laatste foto) geparkeerd staat. Voor de mensen die het niet snappen; kijk naar het blauwe op de grond

    Login om te reageren
  58. Autowebs zegt

    7 april 2008 om 12:04

    Mooie auto’s, ik zou er een willen.

    Login om te reageren
  59. AMG Powerrr zegt

    8 mei 2008 om 21:52

    Die Camaro maar

    Login om te reageren
  60. Johan zegt

    26 juni 2008 om 19:58

    Ik wil die Alfa en die geweldige Cadillac Eldorado Biarritz van 1959 ! Kwijl kwijl…

    Login om te reageren
  61. databekker zegt

    29 juni 2008 om 11:47

    american attitude

    Login om te reageren
  62. Joey zegt

    1 juli 2008 om 10:50

    Bijna allemaal American Racing Torq Thrust velgjes… mjammie..

    Login om te reageren
  63. DJ zegt

    7 juli 2008 om 12:22

    @ Ramon:

    jij hebt duidelijk nog nooit een sportief 6-in-lijntje van BMW horen lopen. Dat kan tenminste bléren …

    @ Jappe:

    Stel je voor dat het waar is wat je zegt, zou een rechtgeaarde europeaan ooit die zwakke handling voor lief nemen? ik in ieder geval niet.

    Login om te reageren
  64. mike zegt

    13 oktober 2008 om 21:23

    pimpen is niet mooier maken. meestal is het alleen maar lelijker of idiooter

    Login om te reageren
  65. ronan zegt

    2 december 2008 om 16:05

    @ Ramon:

    En zeker al helemaal geen alfa 2600 6 cilinder van de foto horen lopen met zijn 3 dubbele webers ( hoewel die op de foto een 2 liter is) Amerikanen kunnen zeker mooi zijn maar er zijn ook heel veel hele saaie modellen gebouwd en qua wegligging remmen afwerking konden ze nog veel leren.

    Borrani velgen werden wel als extra geleverd op de alfa maar ik geloof dat die dan een mattere finish hebben. Ik had ze wel graag van opzij gezien. Ik zit nog steeds te denken over of borrani’s onder een giulia zouden staan! Origineel waren ze te krijgen.

    Login om te reageren
  66. Elky zegt

    3 maart 2009 om 19:18

    Er wordt veel te vaak kritiek gegeven op Amerikaanse klassiekers, ik wil daarom wel eens één en ander verduidelijken.

    Amerika heeft een erg rijke autogeschiedenis, zij hebben ook de gewone man met de automobiel kennis laten maken met de Ford Model T. In de jaren die daarop volgden waren zij ook toonaangevend op gebied van comfort, luxe en design. In de Jaren vijftig bouwden zij echte kunstwerken op wielen overladen met gadgets, van electrisch verstelbare zetels, automatisch cabriodak, luchtvering tot en met airco waren niet ondenkbaar.

    In de jaren zestig werd de focus als maar meer gevestigd op grotere motoren met als maar meer vermogen en dit gecombineerd met een bloedmooi eigentijds design die de dag van vandaag nog steeds wordt gesmaakt. In die mate zelf dat men nu terug heel wat van de looks overneemt op hun nieuwe modellen (zie ford mustang, dodge challenger en chevrolet camaro).

    Vanaf begin jaren zeventig begon hun status sterk af te nemen als gevolg van strengere milieunormen in de states, oliecrisis en de verzekerings maatschapijen die zich vragen begonnen te stellen bij die hoge vermogens.
    De amerikaanse autobouwers begonnen met de vermogens sterk terug te schroeven, er werden tal van aanpassingen gedaan om het verbruik en de emissies te verlagen en dit allemaal op de motoren waar ze een decennia lang de cilinderinhoud van hadden vergroot. Gevolg een groot log blok dat nog amper vermogen leverde tegenover enkele jaren ervoor en maar een fractie minder verbruikte.

    Ook het design nam een grote stap terug. De meeste droegen wel nog de naam van hun voorganger maar waren enkel nog een schim. Velen waren ronduit lelijk geworden. Ook op technisch vlak bleven ze zo goed als stilstaan en teerden op de reputatie van de hoogdagen van de amerikaanse automobiel. Er zat wel eens een uitzondering tussen maar dit was eerder een rariteit dan de norm (zie Buick GNX).

    Deze trend bleef tot een eind in de jaren 90, maar toen was de grote schade al berokkend en een inhaalbeweging zou nog jaren kosten. Zelf nu hinken ze achterop, maar ten minste doen ze hun best. Er zijn al enkele wagens die toch respect verdienen maar nog ondergewaardeerd worden door de slechte reputatie die ze opgebouwd hebben over de jaren heen.

    Nu er zijn ook wel een pak europese wagens die in de tijdspanne van de hoogdagen van de amerikaanse wagens, zowel kunstwerken en hoogtechnologisch zijn en alle luxe boden. Het verschil is wel dat deze niet betaalbaar waren voor de gewone werkman. In die betaalbare categorie zaten de VW kever, Ford Taunus en BMW 1600 om er enkele te noemen als je dan een vergelijking moet maken snap je wel wat ik wil zeggen.

    Login om te reageren
  67. Elky zegt

    3 maart 2009 om 19:47

    Zitten knappe wagens bij, jammer van die veel te grote wielen en dan heb ik het niet alleen over die blauwe impala met die vrachtwagen wielen onder.

    ik ben geen fan oversize velgen op deze klassiekers. Op mijn 72 El Camino zitten er mooie standaard look 15 duim chroom velgen. zo behoud deze toch z’n originele look.

    Ik houd wel van wat customizing maar dan wel van het soort dat je niet ziet.
    De volledige ophanging is herzien en is zo goed als volledig vervangen door upgrade onderdelen. Dat de wegligging van een amerikaanse wagen te wensen overlaat ontken ik niet. Maar dit is niet meer het geval op mijn wagen
    deze voldoet meer als voldoende naar hedendaagse normen.
    En toch ziet deze er lekker standaard uit

    Login om te reageren
  68. Joost1990 zegt

    8 maart 2009 om 22:01

    Die Air Ride mag wel bij mij op de oprit staan!

    Login om te reageren
  69. frank zegt

    11 januari 2010 om 19:57

    Cutlass Supreme is echt mooi, hou wel van wat chroom

    Login om te reageren
  70. Neki67 zegt

    31 januari 2010 om 16:24

    69 Camaro, heel leuk maar de onderste van de 2 afgebeelde is een 1968 Camaro . . . .

    Login om te reageren
  71. baas zegt

    1 april 2010 om 21:37

    daarzo zijn chroome velgen standaard , zoniet? word de auto niet verkocht :P

    die alfa is mooi:D

    Login om te reageren
  72. norge zegt

    17 november 2010 om 06:37

    69 camaro ,1 van mijn favorieten .Mooie Alfa trouwens.

    Login om te reageren
  73. pedro zegt

    29 november 2010 om 18:06

    al prachtige auto’s
    maar de amerikanen weten echt niet niet welke velgen te gebruiken …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North