• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vleugje Lotus voor je Proton

Auteur: CasperH, gepost 30 maart 2010 om 14:35 – 42 Reacties

Proton Megalangenaam Lotus unit
Proton heeft gebruik gemaakt met haar samenwerking met het Lotus Formule 1 team in de aanloop naar de Grote Prijs van Maleisië komend weekend. Wat marketing betreft in ieder geval. Maak kennis met de Proton Satria Neo R3 Lotus Racing.

Voor het luttele bedrag van 115.000 Maleisische geldunits (ongeveer 26.000 euro) kom je in het bezit van deze Proton met Lotus looks. Ook qua prestaties is deze Proton flink onder handen genomen. Zo weet men 145 pk en 168 Nm koppel uit het blok te sleuren. Dat is 25 pk en 18 Nm meer dan het origineel. De versnellingsbak is voorzien van andere verhoudingen en je kan doorhalen tot 7500 toeren. Het onderstel is voorzien van een Öhlins Dual Flow Valce coil-over volledig aanpasbaar onderstel. Verder is het geheel flink onder handen genomen om “race-like” stuurgedrag en bochtprecisie te garanderen. De auto is daarnaast 62 kilogram lichter gemaakt. Maar nu het spannende moment: wat betekent dit voor de prestaties?

Welnu, de Proton Satria Neo R3 Lotus Racing (zeg dat maar eens tien keer snel achter elkaar) gaat van nul naar honderd in niet meer dan 9,2 seconden. De topsnelheid ligt op 200 kilometer per uur. Daar maak je de gemiddelde Golf II GTI-rijder enorm bang mee.

Maar toegegeven, het ding ziet er wel dik uit. De 16 inch Advanti lichtmetalo’s en carbon fiber motorkap zorgen voor een sportieve look. En de Lotusstickers, spoilers en gecentreerde uitlaat helpen ook. Hebben? Er komen er in eerste instantie 25 op de markt, waarvan er al 11 verkocht zijn. Snel zijn dus!

Ook interessant!

  • Jenson Button komt met eigen auto op basis van Lotus
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Lotus, proton, tuning

Vorig bericht: « Brabus pakt de Mercedes E Cabriolet aan
Volgend bericht: Drie Ferrari’s racen in de bergen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. V8 zegt

    30 maart 2010 om 14:39

    Kek bakkie, eerlijk is eerlijk…

    Login om te reageren
  2. MLTB zegt

    30 maart 2010 om 14:41

    Ik vind ‘m leuk. Stoer dingetje, nog nnooit van gehoord alleen.

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    30 maart 2010 om 14:41

    kek wagentje, helaas denk je met 250 pk te maken te hebben.

    wat dus niet zo is. .

    Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    30 maart 2010 om 14:45

    ziet er welk leuk uit, alleen veel te duur en te traag. fiat 500 essesse voor mij!

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    30 maart 2010 om 14:47

    Doet me denken aan de lotus versies van de britten.

    Lotus omega etc.

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    30 maart 2010 om 14:56

    best mooi gedaan met veel mooie details en ook serieuze upgrades. Toch is de basisauto natuurlijk waarschijnlijk gemaakt van karton en gips. Je kunt een hoop aan een lada doen, maar het wordt geen Abarth.

    Login om te reageren
    • RDS zegt

      30 maart 2010 om 15:07

      @floryn:
      misschien kun je van een lada geen abart maken maar wel een lotus :P
      http://www.youtube.com/watch?v=NtsM3eFA7iE

      Login om te reageren
      • RDS zegt

        30 maart 2010 om 15:11

        @RDS: Abarth natuurlijk….

        Login om te reageren
    • slappehap zegt

      30 maart 2010 om 15:52

      @floryn: Mitsubishi Colt

      Login om te reageren
  7. MrSelected zegt

    30 maart 2010 om 15:01

    Lada?

    Lees het artikel nog eens..

    Login om te reageren
  8. Steffen zegt

    30 maart 2010 om 15:13

    Wtf…zelfs een civic 1.5 uit 91 loopt nog harder naar de 100….

    Login om te reageren
  9. Henk_he zegt

    30 maart 2010 om 15:20

    Lijkt op een Rover 214 voorkant + Rover 25 achterkant

    Login om te reageren
  10. ShelbyGT500E zegt

    30 maart 2010 om 15:22

    heel erg F*cking vet filmpje RDS.

    ik vind het een heel erge vette bak. maar kwa preformance niet echt bijzonder ze halen nog meer uit een 1.4 motor tegenwoordig.

    Login om te reageren
  11. Mattie zegt

    30 maart 2010 om 15:23

    Ik woon op het moment voor 5 maanden in Zuid-Afrika en zie hier die Protonnetjes ook rijden, maar het is geen porum hoor! Dit zou ik ook niet onder mijn kont hebben willen zitten.. Dan nog liever mijn 2004 vw golf mark 1 (ja die aller eerste golf die hier werd gemaakt tot december)

    Login om te reageren
  12. GWBoes zegt

    30 maart 2010 om 15:25

    @ RDS
    ja lotus lada met fiat twincam motor die ook in diverse abarth modellen (124, 131, etc.) heeft gezeten. ;)

    Login om te reageren
  13. La Strada zegt

    30 maart 2010 om 15:26

    He He, we hebben dus Maleisische marketing jongens nodig om de betaalbare boy-racers weer nieuw leven in te blazen.
    De meuk die we in Europa maken is te duur en te perfect.
    Dit is gewoon een leuk ding voor de centen.
    Ik zou zeggen : 25000 stuks maken.

    Login om te reageren
  14. LJ zegt

    30 maart 2010 om 15:29

    ik vind hem wel wat hebben..

    Login om te reageren
  15. Mardec zegt

    30 maart 2010 om 15:35

    Dus je betaalt meer dan een Honda Civic Type R om trager te gaan dan een Honda Civic Type R..

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    30 maart 2010 om 15:37

    26.000 euro? Dat lijkt me wel erg veel voor een B-segment hatch met niet eens zoveel vermogen… Het is zelfs zonder extra NL belastingen! Dus voor die prijs heb je ook een Corsa OPC. Ook een bruut ogend autootje, maar dan sneller en vast beter van kwaliteit…

    Login om te reageren
  17. Forza! zegt

    30 maart 2010 om 15:39

    In Maleisie hebben ze geen drempels…

    Login om te reageren
  18. Mootjuh03 zegt

    30 maart 2010 om 15:39

    Eerlijk gezegt heeftie wel wat :P Misschien wat lager bij de grond en/of grotere velgen.
    @ Mardec: misschien wil niet iedereen een Honda rijden?

    Login om te reageren
  19. jeejem zegt

    30 maart 2010 om 15:42

    Waarom brengen jullie dit nieuws? Dit is een automerk waar >50% van de lezers nooit van gehoord hebben en wat vooral verkocht wordt in Maleisië en omstreken. Dat er dan toevallig een klein Engels merk aanvast zit d.m.v. een paar stickers en wat tuning marketing waarde brengt aan Proton wil nog niet zeggen dat het nieuws is. Dan zouden we alle getunede bakkies uit die hoek van de wereld hier als nieuws mogen brengen. Hou daar toch mee op

    Login om te reageren
    • Jurrian zegt

      30 maart 2010 om 15:50

      @jeejem: zeikerd. dan kijk je toch lekker op msn ofzo. die komen met alleen maar officiele berichten van europese autofabrikanten.

      Op zich ziet het er wel grappig uit, maar er mag wel wat meer power in, anders is het alleen maar zonde van dat volledig afstelbare en in vergelijking verschrikkelijk dure onderstel. Tenminste, je ziet niet vaak coilovers op productie auto’s als deze.

      Login om te reageren
  20. Mr. V8 zegt

    30 maart 2010 om 15:44

    @Jeejem: klik dan niet op de topic, dan hoef je het ook niet te lezen. Bespaard jou weer frustratie en getyp.

    Login om te reageren
  21. toyotaprius zegt

    30 maart 2010 om 15:50

    Zijn er nog 14 te koop! Wie bied er?
    Ik zag vrijdag trouwens nog een blauwe Proton door de stad rijden, op Engels kenteken. Tja… De auto hier boven, ziet er wel leuk uit, maar een gewone Proton. Het deed mij aan Rover denken..

    Login om te reageren
  22. Larrs zegt

    30 maart 2010 om 15:56

    Vroegah had Proton ook een rallyauto en daar ken ik Proton van. Maar deze nieuwe Proton is nog lang geen rallyauto.
    .
    Wat voor motorblok heeft die eigenlijk?

    Login om te reageren
  23. frans zegt

    30 maart 2010 om 16:13

    Volgens mij hebben die Protonen tijdens ’t boetseren van de voorzijde van deze Satria Neo met een toch wel erg schuin oog naar Holden/HSV gekeken.

    Login om te reageren
  24. AudiQuatro zegt

    30 maart 2010 om 16:16

    hij heeft wel wat weg van een Ibiza

    Login om te reageren
  25. Bas zegt

    30 maart 2010 om 16:17

    Hebben ze die auto nou nog steeds in produktie???
    Dat is toch gewoon die hele oude Rover 200 serie uit…1995?

    …en dan hebben ze er wat…vier a vijf jaar over gedaan om dit misbaksel te maken?

    Hallo?
    Iemand bij Proton?

    Wakey wakey…hands of snakey!

    Login om te reageren
  26. Peter zegt

    30 maart 2010 om 16:32

    Dit doet mij aan mijn eerste auto denken.

    Login om te reageren
  27. Peter zegt

    30 maart 2010 om 16:33

    Login om te reageren
  28. floryn zegt

    30 maart 2010 om 16:34

    @ Mr selected en RDS

    dat van een lada een abarth maken is een metaphoor. Lada’s zijn afgeleid van fiat’s en abarth’s zijn de ultieme fiat’s. Van een proton een Lotus maken is en blijft lastig, omdat het basismateriaal zo slecht is.

    @ RDS bedankt voor het filmpje is inderdaad erg grappig!

    Login om te reageren
  29. floryn zegt

    30 maart 2010 om 16:34

    oops metafoor

    Login om te reageren
  30. laulau zegt

    30 maart 2010 om 16:54

    Wat is ie duur!

    Login om te reageren
  31. GOD zegt

    30 maart 2010 om 17:16

    vet ding alleen het vermogen mog wel wat meer zijn.

    Login om te reageren
  32. xj zegt

    30 maart 2010 om 17:49

    dacht ff da t een ford focus was xD

    Login om te reageren
  33. The360box zegt

    30 maart 2010 om 17:55

    dit lijkt op een Citroén Saxo, iemand?

    Login om te reageren
  34. Ruben Bruins zegt

    30 maart 2010 om 19:21

    145pk? dan valt die 0-100 tijd tegen, ik had toch zeker rond de 8 seconden verwacht.
    Wat weegt dat ding wel niet?
    Ziet er wel kek uit, dat wel…

    Login om te reageren
  35. Dimglor zegt

    30 maart 2010 om 21:18

    Als je de voorkant ziet, dan denk je leuke wagen, ziet er goed uit, maar dan kijk je naar de zijkant en de achterkant en dan zeg je.. neen toch niet…

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    30 maart 2010 om 22:30

    Wat een kansloos apparaat! Veel gedoe, veel geld, veel poch, maar 0-100 in meer dan 9 sec? Laat maar zitten:P

    Login om te reageren
  37. co-driver zegt

    30 mei 2010 om 07:31

    Geen paniek deze komt nog niet naar de’lage’ landen , maar …als de deal met Volkswagen doorgaat krijgt da bakske mogelijks een 1.4 TSI motor met een beetje meer pit .Binnen 2 weken weten we meer.

    Login om te reageren
  38. co-driver zegt

    30 mei 2010 om 07:41

    Een beetje te rap ‘doorgestuurd’, voor de mensen die Proton
    wél zien zitten ; In juni kan u 2 maal de Proton Super 2000 aan het werk zien . Op 20 juni rijden er 3 wagens in de Rallye de la Haute Senne (Braine le Compte) en een paar dagen later in de IRC-Geko Ypres Rally (Ieper), donderdag shake-down in Nieuwkerke-heuveland ,vrijdag en zaterdag dé rally !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North