• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vliegende auto’s: Terrafugia en X-Hawk

Auteur: autoblogger, gepost 1 februari 2007 om 09:14 – 23 Reacties

Urban X-Hawk


Flying cars rule! Vandaar even een update over de stand van zaken in dit segment. Volgens de Israëlische uitvinder Rafi Yoeli (klinkt als?) kunnen we in 2010 de X-Hawk verwachten. Deze X-Hawk is een soort helicopter maar gebruikt hele kleine rotors, hierdoor wordt het oa mogelijk om te vliegen in dichtbebouwde omgevingen.

De X-Hawk kan verticaal landen en opstijgen, eenmaal in de lucht kan de machine het twee uur volhouden. De topsnelheid in de lucht is 155 mph (250 km/u). Indien de X-Hawk realiteit wordt dan zal het waarschijnlijk eerst gebruikt gaan worden door brandweer en militaire organisaties. De prijs is nogal aan de hoge kant, tussen de $1,5 en $6 miljoen… Echt iets voor overheidsinstanties dus.

Hieronder een animatie van de X-Hawk (via urbanaero):

Een andere optie is de Transition van Terrafugia, een vliegtuigje dat na het inklappen van de vleugels gewoon op de weg kan rijden. Deze Transition zou reeds in 2009 realiteit moeten zijn, het apparaat kan afstanden afleggen tussen de 150 en 800 km…

Terrafugia Transition
De prijs van de Transition is zeer interessant (in vergelijking met de X-Hawk): 148.000 dollar. Je moet echter wel een vliegbrevet hebben. En een ander nadeel is dat je niet direct kan opstijgen in de file, net als andere sportvliegtuigjes heeft de Terrafugia Transition een vrij lange landingsbaan nodig (1500 feet om op te stijgen).

De Transition maakt gebruik van een 100pk motor. Hiermee kunnen in de lucht snelheden bereikt worden van minimaal 120mph (195 km/u), de snelheid op de weg is onbekend. Meer info op terrafugia.com, met dank aan Jorn voor de tip!

Hieronder een animatie van een landende Terrafugia:

En als toetje kan ik natuurlijk de vliegende Mercedes concept uit 2005 niet vergeten. Deze concept werd destijds gemaakt voor de LA Autoshow. Met een rijke historie aan Gull Wing doors moet Mercedes in de toekomst natuurlijk ook in deze markt stappen…

MB Flying car
Klik op de afbeelding voor een grotere versie…

Ook interessant!

  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

terrafugia, vliegende-auto, vliegtuig

Vorig bericht: « Meer beeldscherm vervuiling: Prautotype met Erik de Zwart
Volgend bericht: Underground long-time parking »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    1 februari 2007 om 09:20

    Leuke alternatieven, echter zal een vliegbrevet noodzakelijk zijn. Een auto ongeluk kan meevallen als je een deukje rijdt. Doe dat in de lucht en je valt naar beneden.

    Login om te reageren
  2. Fej zegt

    1 februari 2007 om 09:39

    De Terrafugia is eigenlijk gewoon een vliegtuig met inklapbare vleugels, maar de X-hawk ziet er in dat filmpje wel interessant uit ( op de fotos minder).
    Het wordt inderdaad gevaarlijk als er in de lucht accidenten gaan gebeuren, want zo een ding heeft geen vleugels en valt dus als een steen naar onder. Hetzelfde gebeurt als je zonder benzine ‘valt’ :-).
    Niet echt iets voor Paris Hilton dus …(of juist wel)

    Login om te reageren
  3. gerrit zegt

    1 februari 2007 om 09:53

    wel een lagge dingtog?

    Login om te reageren
  4. PigPen zegt

    1 februari 2007 om 09:53

    Ok… maar waar zit de motor in dit apparaat, want ik neem aan dat er nogal wat motorvermogen nodig is. En dan kom ik op het tweede probleem, hoeveel verbruikt dit apparaat, naast de motor moet er ook nog een beetje peut mee.

    In deze gestroomlijnde vlieger zie ik daar weinig plaats voor.

    Login om te reageren
  5. Fej zegt

    1 februari 2007 om 10:02

    @ Pig Pen
    IN het tweede vliegtuigje zit de motor vanachter (aan de propeller :-)), de benzine (?) kan eventueel in de vleugels.
    In het eerste toestel is er inderdaad weinig plaats voor 4(?) motoren en benzine.

    Login om te reageren
  6. Lebastille zegt

    1 februari 2007 om 10:03

    Mooie concepten. Erg handig om boven de files te kunnen vliegen. Maar stel jezelf eens voor dat de helft van de autorijders zo’n klein vliegtuigje aan zou schaffen, hoe moet het vliegverkeer dan worden geregeld? Bovendien lijkt me het besturen van zo’n vliegtuigje in de onvoorspelbare winden langs gebouwen erg moeilijk en gevaarlijk. Ben benieuwd, ik zie het nog niet zomaar gebeuren.

    Login om te reageren
  7. Benny1 zegt

    1 februari 2007 om 10:12

    Ik zie hier dus echt het nut niet van in, helicopters bestaan alweer een paar jaar. Waar is dit ding nou echt uitzonderlijk in?

    Login om te reageren
  8. Fej zegt

    1 februari 2007 om 10:17

    @ Benny1 Filmpje niet gezien?

    Login om te reageren
  9. Armada zegt

    1 februari 2007 om 10:19

    Dit gaat dus echt niets worden. Ze hebben dit soort dingen nou al zo vaak geprobeerd. Een trauma helicopter is toch nog steeds veel nuttiger vanwege de laad capaciteiten.

    Login om te reageren
  10. vliegenier zegt

    1 februari 2007 om 10:20

    ja, nice, but no dice

    Login om te reageren
  11. Benny1 zegt

    1 februari 2007 om 10:25

    @Fej Armada heeft mij wel door ;)

    Login om te reageren
  12. Barry330cd zegt

    1 februari 2007 om 10:40

    Wordt er niet veiliger op in de lucht met die dingen.

    Login om te reageren
  13. mark996 zegt

    1 februari 2007 om 10:54

    dit zal met de huidige regels simpelweg nooit gebeuren. men zit nu al te huilen over geluidsoverlast als er nota-bene een traumahelicopter overvliegt. en wat doen we hier in nederland dan, we nagelen gewoon de traumahelicopter gewoon aan de grond. dus dit ding komt er nooit door.

    En ten 2e, wat als al-qaida een paar van die dingen bestelt :O:O

    Login om te reageren
  14. C30CDIAMG zegt

    1 februari 2007 om 11:07

    Nou, ben benieuwd hoe de zondagsvliegers zich hier zullen gedragen

    Login om te reageren
  15. Benny1 zegt

    1 februari 2007 om 11:07

    @ Mark…. een knal fuif

    Login om te reageren
  16. Def Tovertor zegt

    1 februari 2007 om 12:28

    Zulke concepten zijn jaren gelden ook al eens gedemonstreerd. Ik kan het desbetreffende artikel niet meer terugvinden (Kijk, 1995) maar het kwam erop neer dat (@ PinPen) het een verbruik had van 1:5.
    Erg netjes voor een vliegauto, maar niet echt concurrerend heden te dage waar milieunormen en energiezuinige motoren de discours is.

    en in Nederland wordt zoals mark996 al zei dit voor commercieel gebruik nooit goedgekeurd ivm het geluidsoverlast. Hooguit door hulpdiensten, maar de meerwaarde t.o.v. van een helikopter is nihil.

    Login om te reageren
  17. Barend zegt

    1 februari 2007 om 12:53

    Die laatste is wel heel lullig; das een kopie van een geval dat in 1955 al bestond: http://en.wikipedia.org/wiki/Aerocar_Aerocar. En die eerste bestaat al jaren in sci-fi (en dat is dit filmpje volgens mij ook) http://en.wikipedia.org/wiki/Hovercar

    Login om te reageren
  18. Def Tovertor zegt

    1 februari 2007 om 13:19

    Update: Het betrof de Moller SkyCar
    http://www.moller.com/

    Uitgerust met een Wankelmotor en heeft een topsnelheid van 603 km/h.
    Het kan ook korte afstanden rijden maar is niet echt geschikt om dagelijks mee op en neer te rijden.

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    1 februari 2007 om 15:12

    Als je bedenkt hoeveel weggebruikers al moeite hebben om hun auto in twee dimensies te beheersen, wat zal er dan gebeuren als er een derde dimensie bij komt?
    Ik moet er niet aan denken!

    Login om te reageren
  20. floef zegt

    1 februari 2007 om 16:01

    jaa voordat dat er is zijn we toch al allemaal het hoekie om;)

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    1 februari 2007 om 17:05

    Grappig. Meer ook niet. Een groot succes zullen ze toch niet worden, de Transition is onpraktisch en de X-Hawk is veel te duur.

    Login om te reageren
  22. DeNNi$ zegt

    1 februari 2007 om 20:21

    Als je dan achter je stuur in slaap valt kan je een 2de soort wtc crash veroorzaken!!
    Ik blijf toch liever op de begane grond met men auto :)

    Login om te reageren
  23. Rik zegt

    2 februari 2007 om 13:36

    Helaas nog meer vuiligheid en troep in de wereld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North