
De Formule 1-teams hebben gezamenlijk besloten om met ingang van het volgende seizoen te stoppen met het toepassen van het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Men vindt de technologie te duur, vooral in een tijd waarin de raceklasse juist flink moet besparen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook echt gaat gebeuren…
De acht teams verenigd in de FOTA zijn tot dit besluit gekomen, maar de FIA lijkt nog steeds onwelwillend te staan tegenover de voorstellen. Zelfs BMW Sauber sluit zich nu aan bij de meerderheid. Ferrari, dat net als BMW een van de weinige teams is die KERS dit seizoen gebruikt, toont zich eveneens voorstander van afschaffing. (via nu.nl)
Een beetje raar van ferrari dat ze kers gebruiken en het willen afschaffen:S
wel jammer als KERS verdwijnt, maar op zich, aangezien er een budgetlimiet komt, is het mssn niet zo erg…
Nieuwe regels kosten geld. Snap niet dat ze dit vorig jaar ook niet hadden kunnen bedenken.
Het werkt niet en kost geld.. afschaffen dus..!
Tjah hopen dat FIA zijn toestemming geeft.
Toch jammer want nu mag het KERS systeem ongeveer 80PK geven en dat moet volgend jaar 160 PK worden.
Dat is bijna 1/4 van het motorvermogen dat lijkt me wel tof om te zien.
Alleen die gekke 8 sec per ronden vind ik vreemd.
Dat moet onbeperkt worden dan zit er teminste wat ontwikkeling in dat zin heeft.
@ burdy
idd erg tegenstrijdig allemaal. Wel terecht deze beslissing van de FOTA. Denk toch echt dat Max Mosley nu aan het kortste eind gaat trekken. De teams die willen toetreden volgens Mosley hebben niet de middelen (zeker met die budget cap) om een KERS systeem van scratch te ontwikkelen, en als de huidige teams afspreken om geen KERS meer te gebruiken zal het toch echt verdwijnen.
midi
Zolang Williams wel in de F1 zit en ook z’n systeem maakt heeft het toekomst en Mercedes wil ook in de F1 blijven die ook een KERS systeem maken.
Iedereen heeft er 1 op de plank liggen, wat houd je dan tegen om het te gebruiken?Zeker als volgend jaar het vermogen van het KERS systeem verdubbeld wordt.
Ik snap al die teams eigenlijk toch al niet.Want als de regels niet veranderen rijd Brawn de komende 5 jaar vooraan net zoals hij met Ferrari deed.
@Maxie1996: Van de diffusor zoals Brawn GP hem heeft wisten ze niet dat dit toegestaan was voor dit seizoen, maar van dit systeem wel dus ze zouden als team met een van de grootste budgetten stom zijn om het risico te nemen dit systeem niet te ontwikkelen. Ik begijp het besluit dat ze er vanaf willen als ze toch moeten bezuinigen, maar al de kosten die ze al gemaakt hebben “nutteloos” geweest zijn als ze het afschaffen. Want er is geen betere test als de F1 voor als ze het willen toepassen in hun productie-auto’s.
@David: Hoe vaak kijk jij F1? Heb je de inhaalacties niet gezien die ze dmv. KERS konden maken?
@Merry: ik citeer “Stefano Domenicali, de teambaas van Ferrari, liet zondag aan BBC Sport weten:”We hebben veel geld in de ontwikkeling van dit systeem gestoken, maar voor het publiek is het lastig om te begrijpen waarom sommige auto’s met KERS rijden en andere wagens niet.”
@sjors, welke kers auto heeft er dit jaar gewonnen? of is ook maar in de buurt geweest van een overwinning? het is gewoon een nog niet uitontwikkelde technologie die veel geld kost en nu nog potentieel gevaarlijk is (raikonen die niet verder durft te rijden in de regen), kers past niet in de noodzakelijke kostenbesparing
Aangezien KERS vooral een verdedigingssysteem is geworden mogen ze het er van mij uitsmijten.
Als het nu leuke inhaalactief gaf prima, maar het verpest de boel juist.
@ merry,
gebruikt Williams op dit moment een KERS systeem? Nee dacht het ook niet.
McLaren zit ook in de FOTA en die hebben dus ook verklaard dat ze instemmen om te stoppen met de KERS ontwikkeling.
@ sjors,
Ik heb nagenoeg alle GP’s gezien dit jaar en eigenlijk wel veel situaties gezien waar een KERS systeem een inhaalactie verijdelde maar misschien maar een paar inihaalacties door een KERS auto, dus ik weet niet welke acties jij bedoelt.
Waarom zou het niet gebeuren? Gaat de FIA het dan verplichten? Lijkt me een vreemde maatregel… Zolang het niet verplicht is kunnen ze er weinig tegen doen. En de teams moeten besparen. De FIA heeft daar zelf voor gezorgd, dan kun je verwachten dat teams besparen op technologieën. Gekke FIA… :roll:
@Frank: qua kostenbesparing ben ik het volledig met de FOTA en jou eens dat ze het moeten afschaffen! Maar ALS ze het nog verder doorontwikkelen en alternatieve opties toestaan voor kleine verbeteringen aan de auto wordt het er wel leuker op voor de kijker.
@Midi: Alonso VS Trulli in Bahrein, Koveleinen Turkije gisteren die met KERS wegloopt bij Barricello heb even geen andere voorbeelden maar dat lijken me al goede voorbeelden…
BS!
De Fia dacht dat de F1 ‘groen’ moest worden én kosten moest besparen.
Wat blijkt, dit jaar is gewoon erg duur geworden.
Niks werkt vanwege de test-ban en spannender wat de Fia elk jaar weer beoogt is het niet geworden.
Slicks terug maar heeft niet echt iets gebracht op de baan.
Simpele auto’s (zonder al die winglets) maar wel met die sneeeuwploeg aan de voorkant.
Dubbele regelgeving ivm. de diffusers.
KERS iedereen zou er mee moeten rijden, in Turkije dus 2 teams enkel.
Fia = FAIL! ! !
Wel een tegenstrijdigheid van de teams dan zeg:
– KERS is niet verplicht.
– KERS lijkt geen voordeel te geven.
Dan gebruik je het toch niet? Kost het ook geen geld toch?
Komt er eindelijk weer eens interessante techniek uit al die miljoenen euros die er in gestopt word (iets wat iedereen schijnbaar graag ziet in Formule 1) is het weer niet goed.
Ik snap zowel de teams niet meer en ook de fans niet meer.
dit is toch geen nieuws, dit weet ik al maanden (zo niet langer). niemand van mijn familie zit in de racerij (achternaam = kers) :twisted:
@6C Jordy:
Het probleem is dat de FIA op den duur KERS wil gaan verplichten. Eerder dus een tegenstrijdigheid van de FIA. Alles moet goedkoper, maar ondertussen moeten teams wel bakken met geld in de ontwikkeling van een KERS systeem steken alleen maar omdat die seniele Statler en Waldorf dat willen.
Even een leuke vertaalde quote van ons aller Max:
“De Formule 1 mag niet het spelletje van een paar oude mannen worden”
Altijd leuk om te zien dat Mosley’s figuurlijke uitspraken over andere mensen meestal letterlijk op zichzelf van toepassing zijn.
Overigens is KERS geen F1 uitvinding. Het zijn niet eens de eerste auto’s waarin dit gebruikt wordt.
@Wessee,
Heb ook niet gezegd dat KERS nieuw is , maar het is wel interessante techniek voor (uiteindelijk) autos voor dagelijks gebruik.
Dan zijn de miljoenen euros nog deels te rechtvaardigen. De laatste interessante ontikkeling die ik zag was de sequentiele versnellingsbak. En dat is alweer lang geleden.
En tja, over het budget:
Situatie van enkele weken geleden:
– Fia zegt: we willen budgetplafond want F1 wordt te duur.
– Fota zegt: bullshit, we hebben geld zat dus laat het ons spenderen.
Situatie nu:
– Fia zegt: we willen KERS.
– Fota zegt: Hoho, dat wordt wel wat duur voor ons.
Je kunt zeggen dat de FIA met de kont draait, maar dat doet de FOTA toch net zo goed? Laat de FOTA eerst maar eens in de eigen achterban kijken wat er bijvoorbeeld aan een motorhome gespendeerd wordt. Die drie-laags marmeren kastelen.
Max is trouwens zo oud als hij zichzelf vind.
:? is dat besparen? Eerst zoveel miljoenen investeren om iets te zoeken dat werkt, als het werkt zeggen dat het te duur is, en afschaffen……. :?:
@6C Jordy,
Wat je zegt klopt niet helemaal. De FOTA heeft nooit gezegd dat een budgetplafond onzin is omdat ze geld genoeg hebben, dat is namelijk ook niet het geval.
De FOTA wilde lange tijd geen budgetplafond omdat ze op andere manieren naar bezuinigingen wilden zoeken, zoals de F1 al jaren bezig is met bezuinigen. Afschaffen van t-car, afschaffen van kwalificatiemotor, max. 8 motoren per seizoen, testen aan banden leggen, windtunnel tests limiteren.
De bezuinigingen gaan voor de FIA alleen niet snel genoeg omdat ze nog steeds teams zien verdwijnen en geen nieuwe teams terug zien komen. Daarom hebben ze zeer drastisch een max van 44 miljoen op het budget gezet, waar de FOTA juist wil naar een Formule 1 die goedkoper wordt door stabiliteit. Gewoon eens 3 jaar geen regels veranderen met betrekking tot de auto, en tegelijk naast de baan de bezuinigingen zoeken door bijv. een maximum te stellen aan het aantal monteurs per auto.
Al die technische veranderingen zorgen ervoor dat teams flink hebben moeten investeren in de auto’s voor dit seizoen. Met als verrassend resultaat dat Brawn (ooit Tyrell) en Red Bull (ooit Steward) nu de teams to beat zijn. Wat mij betreft is dat al een heel aardige verandering ten opzichte van de afgelopen járen waar Renault/benneton Ferrari McLaren en al wat langer geleden Williams de dienst uit maakten. Kers heeft dit jaar tot nu toe weinig nieuws gebracht, maar ik zou als ik de FIA of de FOTA was het zeker nog een jaartje proberen. Zeker als de ontwikkelingskosten zo hoog zouden zijn, dan heb je toch een voorsprong op al die nieuwe teams volgend jaar?
interessante zaken die ooit in de F1 zijn ontwikkeld en het tenminste tot test hebben gebracht, maar zijn gebanned zijn de CVT (williams) en actieve vering / demping
dat zijn dingen waar straatauto’s iets aan zouden hebben gehad denk ik
@Frank
CVT komt bij DAF vandaan, als ik et niet verkeerd heb.
http://www.youtube.com/watch?v=R8AzqtomwD0
@Midi: Vergeet niet Hamilton bij Lower Mirabeau in Monaco!
@HyperTeHK,
Klopt, het wordt nu vooral defensief gebruikt. Toch zou KERS wel kunnen werken, in CCWS hebben ze ook jarenlang een boost gehad en daar werkte het erg goed.
Verschil is dat het daar niet elke ronde gebruikt kon worden, een vast aantal boosts per race en als het op is moest je door tot de vlag zonder boost. Dat moeten ze bij de Formule 1 ook gewoon doen, max 60 seconden boost en als het op is heb je pech.
Doordat het er nu elke ronde is, en er meestal maar 2 plaatsen zijn om in te halen kunnen coureurs elke ronde op die twee plaatsen 3 seconden KERS gebruiken om het zo onmogelijk te maken om ingehaald te worden.
@J.: “Doordat het er nu elke ronde is, en er meestal maar 2 plaatsen zijn om in te halen kunnen coureurs elke ronde op die twee plaatsen 3 seconden KERS gebruiken om het zo onmogelijk te maken om ingehaald te worden.” Inderdaad zo heb ik Hamilton het al een paar keer zien gebruiken op het rechte stuk waardoor niemand hem daar uit de slipstream kon inhalen.