• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgende Porsche 911 krijgt écht Targa-dak?

Auteur: ricardo, gepost 20 juni 2011 om 10:15 – 53 Reacties

Volgende Porsche 911 krijgt écht Targa-dak?

De onthulling van de 991 komt steeds dichterbij. In september is het zo ver, en je weet wat dat betekent. Er komen meer en meer geruchten naar buiten rollen over de nieuwe Porker. De volgende 911-roddel gaat over het Targa-dak dat weer een écht ouderwertsch Targa-dak moet gaan worden.

Porsche zou bezig zijn met een variant die weer recht doet aan de originele Targa’s van vroegâh. Dus geen geschuif met glazen platen zoals bij de huidige 997 en diens voorgangers, maar een uitneembaar paneel (of panelen) en een lekker rond achterruitje. Een soort wannabee-cabrio, maar dan met de veiligheid en stijfheid van een coupé (vroeger tenminste).

Porsche laat natuurlijk nog niets los over details van de next-gen 911, en er zijn vorig jaar ook al eens spyshots opgedoken van een 991 die wél gewoon een modern schuifdak heeft en voor Targa moet doorgaan. Wellicht dat Porsche twee varianten van de Targa in de showrooms zet? Je kunt immers niet genoeg 911-uitvoeringen hebben.

Teamspeed heeft alvast een render gemaakt van hoe deze nieuwe lichting aan Targa’s er wellicht uit komt te zien.

PS & FYI: Het woord ‘Targa’ betekent ‘plaat’ en Porsche gebruikt de term sinds de 911 uit 1966. Zij hebben het weer gepikt van de Targa Florio, een race in de bergen van Sicilië waar Porsche regelmatig successen wist te boeken.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Targa doet halve koprol in Gelderland
  • De Porsche 911 Targa politieauto is terug!
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, photoshop, Porsche, targa

Vorig bericht: « BMW M5 wordt gesloopt door Canadese ijshockeyfans
Volgend bericht: McLaren MP4-12C even helemaal uitverkocht (3 jaar!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sciurida zegt

    20 juni 2011 om 10:28

    Bouwen! Ga ik sparen

    Login om te reageren
    • blacksquad zegt

      20 juni 2011 om 10:31

      @Sciurida: En ik ook!

      Login om te reageren
    • 1NteNSe zegt

      29 juni 2011 om 10:03

      @Sciurida: succes

      Login om te reageren
  2. ferrari94tr zegt

    20 juni 2011 om 10:29

    In de targa floria gingen ze vaak op hun plaat bedoel je

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      20 juni 2011 om 11:02

      @ferrari94tr: haha +1

      Login om te reageren
  3. vale46 zegt

    20 juni 2011 om 10:31

    De foto is gewoon een bewerkte carrera met 4 uitlaten, een band van aluminium over het dak en een stoffen kapje boven de 2 inzittenden.

    Een targa is toch een auto waar enkel en alleen net boven de 2 inzittenden het dak volledig weg is. Dus niet zoals de huidige targa die eigenlijk een groot afneembaar schuifdak heeft.
    Hoe kan de stijfheid dan bewaard blijven als er boven de inzittenden geen structuur is? Da’s toch hetzelfde als bij een cabrio.

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      20 juni 2011 om 11:32

      @vale46:

      De ‘boog’ die het targa model heeft, geeft meer stijfheid als bij een cabrio. Door die boog krijg je een soort van kokerstructuur, beter tegen torderen. Uiteraard niet de torsiestijfheid van een coupe..!

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        20 juni 2011 om 20:41

        @72bug: Die extra stijfheid is volgens mij verwaarloosbaar.
        de wegligging is vooral afhankelijk van de torsie van de gehele auto.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          21 juni 2011 om 00:12

          @vale46:

          Targa, is stijver maar echt niet veel. Je kan er extra beugels in lassen maar word nooit zo stijf als een coupé of speedster (niet dat de 911 speedster zo’n speedster is).

          Tegenwoordig kan men al wel veel meer dan vroeger maar zo licht en stijf als een coupé word hij nooit.

          Login om te reageren
  4. Den zegt

    20 juni 2011 om 10:31

    Zeker doen. Targa is een icoon binnen de 911 familie

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    20 juni 2011 om 10:33

    Hmmm, als die dan ook fatsoenlijk zou rijden tov een gewone coupé zou je echt wel geen andere keuze hebben.
    Wie zou er nog de 911 coupé kopen met een schoonheid als deze ernaast in de showroom.

    Die oude 911 targa’s zijn de mooiste 911jes ooit, spijtig dat ze zo vreselijk slecht (zouden?) zijn om mee te rijden. Ik heb gehoord dat ze ondanks alles even pover sturen als een gewone 911 cabrio en die zouden nog minder stijf zijn dan een oude saab cabrio. Kan je naar het schijnt enkel rechtdoor gas mee geven alles met bergen of circuit in zou met de nodige voorzichtigheid gedaan moeten worden.

    Echt wel lekker dit ding anders.

    Login om te reageren
  6. RuVi zegt

    20 juni 2011 om 10:38

    Ik denk niet dat het dit gaat worden. Of Porsche moet met een inovatief systeem komen om die plaat ergens goed te verstoppen en niet de dagelijkse bruikbaarheid en praktische kant van neunelfer verkloot.

    Login om te reageren
  7. AMV8Bart zegt

    20 juni 2011 om 10:45

    Ik zeg het niet graag.. Maar zo is ie prachtig!

    Login om te reageren
  8. Sciurida zegt

    20 juni 2011 om 10:52

    Ik hoop wel dat er dan in het midden een balk loopt, zoals vroeger, zo’n lekkere jaren ’80 retro waar je het dak boven de bestuurder en chauffeur los van elkaar kon losmaken, dat was echt prachtig!

    Login om te reageren
  9. janklaassen zegt

    20 juni 2011 om 10:53

    waarom niet? mooi toch?
    i like it. :D

    Login om te reageren
  10. bomf4gt zegt

    20 juni 2011 om 11:06

    Ziet er zeer mooi uit! Alleen is een hele plaat eruit nemen wel een stuk minder praktisch dan gewoon op een knopje duwen zoals nu.
    Tankdop zit ook aan de andere kant (links), normaal zit hij rechts op een 911. Op andere spypics van de 991 zit hij toch ook gewoon rechts of is dit nieuw?

    Login om te reageren
  11. Jesper zegt

    20 juni 2011 om 11:08

    Dit moet wel de mooiste schets van een Porsche zijn sinds.., sinds… de 993? :D
    Met wat mazzel kan ik ‘m over 20 jaar betalen als occasion :)

    Login om te reageren
  12. pexiges zegt

    20 juni 2011 om 11:08

    Ik ben echt benieuwd naar de 991! Dat gaat sowieso een goede sportwagen worden maar de vraag is of hij ook echt een stuk mooier gaat worden dan de huidige 997. De porsche op de render vind ik trouwens helemaal niks met zijn iele achterlichtjes en hoekige kont. De targa variant hoeft van mij niet per se. Maakt het geheel naar mijn mening niet mooier..

    Login om te reageren
  13. MLTB zegt

    20 juni 2011 om 11:21

    Bah, erg lelijk. Oogt een beetje te klassiek.

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    20 juni 2011 om 11:25

    Zouden ze op het idee zijn gekomen door die Targa van Ruf?

    Login om te reageren
  15. mightymike zegt

    20 juni 2011 om 11:30

    Zal wel moeten, want na 85 911 soorten moet je er wel een bij maken. Vet origineel :s bouw gewoon een nieuwe auto is man

    Login om te reageren
    • pexiges zegt

      20 juni 2011 om 11:34

      @mightymike: Anders doe jij dat even?

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        20 juni 2011 om 13:43

        @pexiges: tja als ze mijn een cat 3D prog op een mac pro geven en 10 ruggen met onkosten per maand wil ik ze best even helpen;)

        Login om te reageren
    • 72bug zegt

      20 juni 2011 om 11:35

      @mightymike:

      Why change a winning team..

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        20 juni 2011 om 13:43

        @72bug: who said they are winnig?

        Login om te reageren
        • floryn zegt

          20 juni 2011 om 14:17

          @mightymike: De jaarverslagen.

          Login om te reageren
  16. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 juni 2011 om 12:22

    Tja, anders komen ze niet aan de 52785682319 versies natuurlijk…
    ;)

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      20 juni 2011 om 17:33

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ze bouwen tenminste auto’s. Oh en ze verkopen tenminste auto’s. Oh en ze ontwikkelen tenminste auto’s. Oh en ze maken tenminste winst. Oh en ze hebben bestaansrecht…etc etc

      Login om te reageren
  17. ramshoek zegt

    20 juni 2011 om 12:30

    Ik heb zo’n Targa nooit mooi gevonden. Ben sowieso van mening dat er op een echte sportauto een deksel moet zitten, waarmee de 911 Cabrio dus ook af valt.

    Het ding zal technisch gezien wel een kruising zijn tussen een cabrio en een coupe, dus valt het met de ontwikkelkosten vast wel mee. Wat Porsche er natuurlijk niet van zal weerhouden een leuke meerprijs voor dit ding te rekenen (wat ze sowieso al doen met de 911 want waarom moet een 911 2 keer zoveel kosten als een technisch in grote mate gelijkwaardige auto als een Boxter of Cayman?).

    Maar goed, smaken verschillen en er zal wel een markt voor zijn.
    En zo gaat Porsche verder met het compleet uitmelken van het thema 911 …

    Login om te reageren
  18. RazorHead zegt

    20 juni 2011 om 12:50

    hebben hebben hebben!!! in het donkergroen aub!!

    Login om te reageren
  19. Ghiacciato zegt

    20 juni 2011 om 12:53

    Ik vind de Targa geen geweldige uitbreiding van de 911-range. Tegelijkertijd waardeer ik dat ze bestaat, en dat Porsche zoiets afwijkends fabriceert. Bovenstaand plaatje is natuurlijk een goedbedoelde exercitie van een liefhebber.

    Ik ben eigenlijk best enthousiast over de 991 in aantocht, als ik de spy-pics zo bezie, en bekijk wat Autobild op basis daarvan voorspelt. Laat maar komen!

    (Voor de renders even terug klikken in de galerij, zijn nr. 29 en 30)
    http://www.autobild.de/bilder/fotos-vom-erlkoenig-porsche-911-2011–1044188.html

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      20 juni 2011 om 13:11

      @DMHa: Hoezo afwijkend? Chevy levert de Corvette sinds ’84 al continu met een targa-achtig dak. Porsche was daarnaast niet eens de eerste met zo’n type dak.

      Login om te reageren
      • Ghiacciato zegt

        20 juni 2011 om 14:59

        @Wessee:
        Afwijkend en uniek of origineel zijn woorden met een verschillende betekenis. Beter lezen dus.

        Waar heb ik het dan wel over? Misschien wil je even opzoeken hoeveel auto’s met targadak geproduceerd zijn. Zet dat even af tegen andere carrosserievormen. Mijn volstrekt ongefundeerde schatting is dat dat ergens tussen de 0 en 1% ligt. Daarmee kwalificeert het targadak zich voor de omschrijving ‘afwijkend’, wat mij betreft. Het staat je natuurlijk vrij om daar een andere mening over te hebben. Die is dan wel fout.

        Login om te reageren
  20. spiderman zegt

    20 juni 2011 om 14:17

    Prachtig, zo’n echt targadak, veel leuker dan dat elektrische schuifdak dat ze nu voor een targa laten doorgaan. Nooit gehoord dat die ouwe targaatjes niet stijf genoeg zouden zijn. Ik vind ze nog steeds de mooiste varianten in de 911-reeks. Zo’n luchtgekoelde 964 met targadak, daar kan weinig tegenop…

    Login om te reageren
  21. floryn zegt

    20 juni 2011 om 14:22

    Dus de grootste innovatie is een retroidee. Als ze de practische aspecten van de huidige daken kunnen bewaren wordt het geen ramp. Ik denk namelijk niet dat zo’n plaat voorin past. De targa’s zijn nu ook best zeldzaam.

    Login om te reageren
  22. floryn zegt

    20 juni 2011 om 14:24

    Ze moeten er alleen nog een magisch mercedesraam in zetten, zodat er een dak en een raam in zit.

    Login om te reageren
  23. maxx1 zegt

    20 juni 2011 om 16:48

    Porsche is teveel porsche in de markt aan het brengen. overal waar je kijkt kom je wel een 911 tegen…
    op dit moment zijn er al 20 modellen als het er niet meer zijn. exclusiviteit is ver te zoeken.

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      20 juni 2011 om 17:12

      @maxx1: jonge, dit gaat om het compleet nieuwe model dat eraan komt….

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        20 juni 2011 om 18:27

        @Ferdinand1: Van die nieuwe komen er ook 20 varianten hoor… ;)

        Login om te reageren
        • Ferdinand1 zegt

          21 juni 2011 om 00:25

          @Esprit_de_Flandre: gelukkig wel, dan zit er zeker iets tussen wat me bevalt! ;)

          Login om te reageren
  24. Ferdinand1 zegt

    20 juni 2011 om 17:13

    Ik ga aftellen! :D

    Login om te reageren
  25. raphael zegt

    20 juni 2011 om 17:35

    Ik heb hier al eens aan gedacht. Ik zag die oude targa’s zo af en toe en dacht waarom doet Porsche dat niet weer. Zo mooi en elegant. Geweldig als dit uitkomt.

    Login om te reageren
  26. Cantago zegt

    20 juni 2011 om 17:39

    Porsche moet eerst weer eens iets exclusiefs gaan maken voordat ik er weer een wil. En met exclusief bedoel ik NIET andere velgen en een andere lakkleur!

    Login om te reageren
    • Dietn zegt

      20 juni 2011 om 18:25

      @Cantago: Never change a winning team zoals hierboven al vermeld werd.
      Wil je toch exclusief gaan, bestel dan een 918 spyder :)

      ot: Prachtige render, hopelijk komt ie er. Ik zie niet echt het functioneel nut in van de huidige targa’s, maar zo mag ie er zeker wezen!

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        20 juni 2011 om 20:10

        @Dietn: Maar is de 911 een winning team dan? Waarom blijven ze die niet verkopen? Nee, er komen steeds 100 nieuwe versies. Dat is hopeloos lang blijven aanpassen. Maak dan een soort “Bespoke” programma waarmee je je eigen unieke Porsche kan maken, dan scoor je meer punten! En de 918 Spyder is inderdaad wel geweldig!

        Login om te reageren
        • Dietn zegt

          20 juni 2011 om 20:26

          @Cantago: De 911 is zeker een winning team, dat is de reden waarom mensen de zoveelste 911 variant toch kopen, wetende dat er binnenkort een nieuwe generatie aankomt.
          Een Porsche personaliseringsprogramma lijkt mij ook wel een schitterend concept en bovendien een gat in de markt. Langs de andere kant verlies je dan wel een stukje van de “verzamelwaarde” van de verschillende types.

          Login om te reageren
          • Cantago zegt

            4 juli 2011 om 02:22

            @Dietn: Mwa, ik denk dat je de verzamelwaarde van Porsches in het algemeen juist enorm optilt met zo’n programma.

            Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    20 juni 2011 om 18:26

    Dat laatste bijkomende weetje is interessant. Ik had wel al gehoord dat Porsche het Targa-dak had uitgevonden, maar was al lang weer vergeten hoe dat juist zat…

    Login om te reageren
  28. SimonMc zegt

    20 juni 2011 om 19:15

    Lol, die achterlichten…Straks wordt het nog een Z8.

    Login om te reageren
  29. Dimglor zegt

    20 juni 2011 om 19:56

    Dit ziet er zeker en vast veelbelovend uit…..
    Deze zou ik wel zien zitten hoor…

    Login om te reageren
  30. vale46 zegt

    21 juni 2011 om 10:30

    Waarom vind iedereen die zo mooi?
    Ik ken alleen de huidige targa’s, en die vind ik eigenlijk foeilelijk!

    Login om te reageren
  31. smoked zegt

    21 juni 2011 om 14:47

    Zou erg gaaf zijn als deze er weer kwam! 8)

    Login om te reageren
  32. agera zegt

    25 juni 2011 om 18:46

    Zo mooi een pure Porsche straalt de klassieke DNA van Porsche uit daarom kan ik deze erg waarderen. In een woord schitterend er zijn geen woorden om hem te beschrijven, mocht ik het geld hebben zonder te overwegen zou ik hem kopen.

    Hierdoorkijk ik nog meer uit naar september naar de onthulling!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North