• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen duikt in zijn sportwagen-archieven

Auteur: autoblogger, gepost 2 april 2011 om 18:28 – 41 Reacties

Volkswagen W12 Nardo

Bij Volkswagen denken we niet meteen aan supersportwagens. Maar die heeft het merk wel degelijk gebouwd. Als concept weliswaar, maar de techniek vond zijn weg naar de productiemodellen.

Op de Techno Classica in Essen toont Volkswagen de Nardo uit 2001. In deze sportwagen huisde al de W12 motor die we tegenwoordig kennen uit de Volkswagen Phaeton, de Audi A8 en de Bentley Continental. Hij mat op 2 cc na 6 liter en leverde 600 pk.

Zijn naam ontleent de Nardo aan het gelijknamige hogesnelheidscircuit in Italië. Want daar mocht hij zijn kunnen tonen. De Nardo was niet alleen een showcar, maar vooral een recordwagen. Om de betrouwbaarheid van de W12 met zijn bijzondere constructie in drie cilinderrijen te bewijzen, reed Volkswagen lange-afstandstests. Op 14 oktober 2001 legde de Nardo in 24 uur zo’n 7.000 kilometer af, ofwel een gemiddelde snelheid van 295 km/h.

Kort daarna kwam Volkswagen met een bijgepunte opvolger, de W12 Record. Die waagde een volgende recordpoging op 23 februari 2002. En ook die slaagde: 7.750 kilometer in 24 uur. De gemiddelde snelheid was 322 km/h. Die uitslag betekende voor Volkswagen records in diverse categorieën voor ongeblazen motoren tot 8 liter.

De knaloranje Nardo was overigens niet de eerste W12-conceptcar. Vóór hem zag in 1997 de W12 Syncro het levenslicht (in het kanariegeel) die exact een jaar later gezelschap kreeg van een open broertje, de W12 Roadster (in het rood).

Waarom dit alles nu juist onder het merk Volkswagen gebeurde, is te danken aan Ferdinand Piëch, destijds bestuursvoorzitter en tegenwoordig president-commissaris van Volkswagen AG. Hij wilde het Volkswagen-merk opstuwen in de vaart der volkeren. Dat deed hij met de genoemde concepts die imagotechnisch de wegbereiders moesten zijn voor de Phaeton, het meest markante geesteskind van Piëch. Technisch is dat een waar hoogstandje, maar commercieel niet het gehoopte succes.

Uiterlijke trekjes van de Nardo waren trouwens al enigszins te zien in de Audi Avus concept uit 1991. Die had naar verluidt geen werkende motor, maar een dummy die een W12 moest voorstellen. Toen al.

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Gastbijdragen, Volkswagen, w12

Vorig bericht: « Video: Porsche 911 Turbo tikt 377,7 km/u aan
Volgend bericht: Autoblog video: Audi TT-RS tunnelrun »

Lees Interacties

Reacties

  1. GOD zegt

    2 april 2011 om 18:31

    24 urr lang gemmideld 322km/h rijden. wat een baan!!

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      2 april 2011 om 18:34

      Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, spelfouten onder voorbehoud.

      Login om te reageren
      • Apache zegt

        2 april 2011 om 18:44

        @GOD:
        Kan ik dan wel de rechten lenen aan de spelfouten?

        Login om te reageren
        • GOD zegt

          2 april 2011 om 18:45

          @Apache: Alles mag als ik maar nergens voor op hoef te draaien daar komt het op neer ;)

          Login om te reageren
  2. lambo4all zegt

    2 april 2011 om 18:48

    jammer dat ze deze niet in productie hebben genomen! ziet er prachtig uit en met zo”n 600pk sterke W12 had dit echt een van de snelste wagens van die tijd kunnen zijn. maarja, die badge. (hoewel het mij niet uitmaakt maar de gemiddelde supercar koper denkik wel)

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    2 april 2011 om 18:55

    Hebben ze toevallig ook de Bentley Hunaudieres meegenomen?

    http://lh5.ggpht.com/_YciIbrtijwk/S4p4stkEBwI/AAAAAAAAAFg/F1zTcKk2mQ4/1999_Bentley_HunaudieresConcept1.jpg

    http://www.shorey.net/Auto/Miscellaneous%20Pictures/1999%20Bentley%20Hunaudieres%2004.jpg

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      2 april 2011 om 19:04

      @Jochempie: Van deze auto hebben ze volgens mij de W16 gebruikt voor in de Veyron.Is dit ergens bevestigd?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 april 2011 om 00:35

        @SimonMc: Aan de nummerplaat 8.16 te zien zou je wel eens gelijk kunnen hebben…

        Login om te reageren
    • DannyHoff zegt

      2 april 2011 om 21:33

      @Jochempie: Die kende ik nog niet. Mooie bak! :D

      Login om te reageren
  4. Jokkebrok zegt

    2 april 2011 om 18:57

    Niet verkeerd hoor!!

    Login om te reageren
  5. raphael zegt

    2 april 2011 om 19:17

    Maar boven alles kennen we de Nardo toch als voorganger van de Veyron?

    Login om te reageren
  6. pier zegt

    2 april 2011 om 19:29

    Heb het altijd al een mooie auto gevonden, zeer fraaie lijn. En in het Oranje met dat blauwe/witte logo als contrast…super!

    Login om te reageren
  7. AMGknul zegt

    2 april 2011 om 19:34

    Zeker de pitstoppen niet meegerekend?

    Login om te reageren
  8. bassie zegt

    2 april 2011 om 19:45

    correctie, 4 cilinder rijen!! oftewel, 2 vr6 blokken in V vorm

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      2 april 2011 om 20:24

      @bassie:

      Helemaal gelijk. Die “W” in de W12 benaming is niet helemaal correct. Het zijn geen 3 cilinderrijen van 4 cilinders zoals de naam wellicht doet vermoeden, maar 2 VR6 blokken in V-opstelling.

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        2 april 2011 om 21:04

        @Svensson:
        Het is wel degelijk een W opstelling al kijk je bijvoorbeeld naar de W die in het lettertype van Wikipedia is gebruikt waarbij de middelste kruisen en dus een dubbele V vormen zoals ook de cilinders zijn opgesteld.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 april 2011 om 00:48

        @Svensson: Vier rijen vormen een ‘W’ volgens mij…

        Of met andere woorden, twee ‘V’s vormen een ‘W’. Hoewel het geen ‘V’-motoren zijn maar ‘VR’-motoren…

        Login om te reageren
        • Svensson zegt

          3 april 2011 om 01:24

          @Esprit_de_Flandre: & @Foramen:

          Ik drukte me misschien een beetje verkeerd uit. Wat ik bedoelde is dat het hier geen ouderwetse W-motor betreft met 3 cilinderbanken zoals “autoblogger” schrijft.

          Dus niet dit:

          Maar dit:

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            3 april 2011 om 10:23

            @Svensson: Ach, AB-maestro spreekt over 3 rijen. Daar had ik over gekeken. Dat feloranje ding op de foto trok teveel mijn aandacht…

            Login om te reageren
          • Freewarefreak zegt

            3 april 2011 om 14:19

            @Svensson: Wat een mooie foto. Zit er nou een VW logo in het blok?

            Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    2 april 2011 om 21:51

    Hij is dan gebouwd om records te breken, hij ziet er ook nog eens heel goed uit. Een simpele vorm, weinig frutsels. En hij kijkt blij. ;)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 april 2011 om 00:40

      @Citrofiel: Mja, blij… Hij kijkt ook een beetje dwaas…

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        3 april 2011 om 16:24

        @Esprit_de_Flandre: Hij kijkt op een blije manier gestoord. Alsof hij aan de drugs is. ;)

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          4 april 2011 om 18:46

          @Citrofiel: Ja, dat bedoel ik. Klinkt ook beter dan ‘dwaas’…

          Login om te reageren
  10. spykerboy zegt

    2 april 2011 om 22:04

    hij blijft gaaf om te zien! :D

    Login om te reageren
  11. Dimglor zegt

    2 april 2011 om 22:15

    Echt bruut ding… Ik blijf het een mooie wagen vinden eigenlijk.. jammer dat ze hem niet in productie hebben genomen…. Voor de rest stel ik mij wel wat vragen bij die recordpogingen… een gemiddelde snelheid van 322 km/u…. Zonder pitstops enzo meegerekend wss… Want als je voortdurend meer dan 300 rijdt, dan blijft je brandstoftank niet lang vol denk ik zo…

    Login om te reageren
  12. circlestorm69 zegt

    2 april 2011 om 23:21

    Al 10 jaar oud, en er nog niet gedateerd uitzien. Erg mooi. Maar met een VW badge erop…?De Phaeton is ook nooit geworden wat ze er van gehoopt hadden.

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      2 april 2011 om 23:51

      @circlestorm69: waarom zou dat je ergens van weerhouden? De Nissan GT-R wordt toch ook verkocht? Nu heeft Nissan wel meer van dat soort modellen gehad, maar zij zijn ook ergens mee begonnen.

      Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    3 april 2011 om 00:39

    Dom dom dom van VW.

    De Phaeton werd gebouwd om de merknaam VW op te krikken naar een hoger niveau, omdat sommige varianten van sommige auto’s qua prijs al aardig in de buurt kwamen van meer ‘premium’ merken. En omdat Mercedes en BMW naar beneden aan het groeien waren.

    Ze hadden beter de W12 (ook) in productie genomen. Dat zou de merknaam een fellere boost gegeven hebben dan de Phaeton…

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      3 april 2011 om 10:22

      @Esprit_de_Flandre: Ze hebben hem ook gebouwd, alleen onder de merknaam Bugatti. De Nardo is zn spirituele voorganger. Alsof iemand bereid is 1,5 miljoen euro te betalen voor een VW, echt niet. Dat zou een nog grotere ramp worden dan de Phaeton.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 april 2011 om 10:27

        @raphael: Ach, in beperkte oplage zijn er altijd wel een paar klanten te vinden. En het gaat daarbij niet over grote aantallen, maar over het idee van een VW-supercar. Veel VW-fans zouden daar trots op zijn, wat dus het imago jaren lang omhoog krikt.

        En de Bugatti zou ik nu niet bepaald een vervolg van de W12 noemen…

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          3 april 2011 om 14:18

          @Esprit_de_Flandre: Dit zinnetje:

          “En het gaat daarbij niet over grote aantallen, maar over het idee van een VW-supercar. Veel VW-fans zouden daar trots op zijn, wat dus het imago jaren lang omhoog krikt..”

          Heerlijk. Dat is precies wat ik voel als ik deze auto zie. Altijd supermooi gevonden, ook al in die tijd. En de VW batch niet goed genoeg? Juist apart. Stel je de R8 eens voor met een VW logo er op. Gruwelijk! (als in vet!)

          Login om te reageren
          • Seroo zegt

            3 april 2011 om 19:57

            @Freewarefreak: badge*

            Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              3 april 2011 om 22:08

              @Seroo: Klopt, sorry. :oops:

              Login om te reageren
  14. bozewolf zegt

    3 april 2011 om 01:11

    Hadden ze moeten bouwen, tof ding. Dikke image booster.

    Login om te reageren
  15. volvomaster zegt

    3 april 2011 om 10:32

    MOOI!!
    maar volvo is mooier.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      3 april 2011 om 17:17

      @volvomaster: dat denk ik niet :)

      Login om te reageren
  16. Sm0keGun zegt

    3 april 2011 om 11:06

    -=edit: nutteloze opmerking=-

    Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      3 april 2011 om 17:43

      @Sm0keGun: -=edit: nog nuttelozere opmerking=-

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        3 april 2011 om 19:11

        @130peeka: -=edit: zeker weten de meest nutteloze opmerking=-

        Login om te reageren
  17. autoblogamateur zegt

    4 april 2011 om 16:44

    man o man… waarom hebben ze dit niet uitgevoerd??:(
    ziet er geweldig uit!:D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North