
Bij Volkswagen denken we niet meteen aan supersportwagens. Maar die heeft het merk wel degelijk gebouwd. Als concept weliswaar, maar de techniek vond zijn weg naar de productiemodellen.
Op de Techno Classica in Essen toont Volkswagen de Nardo uit 2001. In deze sportwagen huisde al de W12 motor die we tegenwoordig kennen uit de Volkswagen Phaeton, de Audi A8 en de Bentley Continental. Hij mat op 2 cc na 6 liter en leverde 600 pk.
Zijn naam ontleent de Nardo aan het gelijknamige hogesnelheidscircuit in Italië. Want daar mocht hij zijn kunnen tonen. De Nardo was niet alleen een showcar, maar vooral een recordwagen. Om de betrouwbaarheid van de W12 met zijn bijzondere constructie in drie cilinderrijen te bewijzen, reed Volkswagen lange-afstandstests. Op 14 oktober 2001 legde de Nardo in 24 uur zo’n 7.000 kilometer af, ofwel een gemiddelde snelheid van 295 km/h.
Kort daarna kwam Volkswagen met een bijgepunte opvolger, de W12 Record. Die waagde een volgende recordpoging op 23 februari 2002. En ook die slaagde: 7.750 kilometer in 24 uur. De gemiddelde snelheid was 322 km/h. Die uitslag betekende voor Volkswagen records in diverse categorieën voor ongeblazen motoren tot 8 liter.
De knaloranje Nardo was overigens niet de eerste W12-conceptcar. Vóór hem zag in 1997 de W12 Syncro het levenslicht (in het kanariegeel) die exact een jaar later gezelschap kreeg van een open broertje, de W12 Roadster (in het rood).
Waarom dit alles nu juist onder het merk Volkswagen gebeurde, is te danken aan Ferdinand Piëch, destijds bestuursvoorzitter en tegenwoordig president-commissaris van Volkswagen AG. Hij wilde het Volkswagen-merk opstuwen in de vaart der volkeren. Dat deed hij met de genoemde concepts die imagotechnisch de wegbereiders moesten zijn voor de Phaeton, het meest markante geesteskind van Piëch. Technisch is dat een waar hoogstandje, maar commercieel niet het gehoopte succes.
Uiterlijke trekjes van de Nardo waren trouwens al enigszins te zien in de Audi Avus concept uit 1991. Die had naar verluidt geen werkende motor, maar een dummy die een W12 moest voorstellen. Toen al.
Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!





24 urr lang gemmideld 322km/h rijden. wat een baan!!
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, spelfouten onder voorbehoud.
@GOD:
Kan ik dan wel de rechten lenen aan de spelfouten?
@Apache: Alles mag als ik maar nergens voor op hoef te draaien daar komt het op neer ;)
jammer dat ze deze niet in productie hebben genomen! ziet er prachtig uit en met zo”n 600pk sterke W12 had dit echt een van de snelste wagens van die tijd kunnen zijn. maarja, die badge. (hoewel het mij niet uitmaakt maar de gemiddelde supercar koper denkik wel)
Hebben ze toevallig ook de Bentley Hunaudieres meegenomen?
http://lh5.ggpht.com/_YciIbrtijwk/S4p4stkEBwI/AAAAAAAAAFg/F1zTcKk2mQ4/1999_Bentley_HunaudieresConcept1.jpg
http://www.shorey.net/Auto/Miscellaneous%20Pictures/1999%20Bentley%20Hunaudieres%2004.jpg
@Jochempie: Van deze auto hebben ze volgens mij de W16 gebruikt voor in de Veyron.Is dit ergens bevestigd?
@SimonMc: Aan de nummerplaat 8.16 te zien zou je wel eens gelijk kunnen hebben…
@Jochempie: Die kende ik nog niet. Mooie bak! :D
Niet verkeerd hoor!!
Maar boven alles kennen we de Nardo toch als voorganger van de Veyron?
Heb het altijd al een mooie auto gevonden, zeer fraaie lijn. En in het Oranje met dat blauwe/witte logo als contrast…super!
Zeker de pitstoppen niet meegerekend?
correctie, 4 cilinder rijen!! oftewel, 2 vr6 blokken in V vorm
@bassie:
Helemaal gelijk. Die “W” in de W12 benaming is niet helemaal correct. Het zijn geen 3 cilinderrijen van 4 cilinders zoals de naam wellicht doet vermoeden, maar 2 VR6 blokken in V-opstelling.
@Svensson:
Het is wel degelijk een W opstelling al kijk je bijvoorbeeld naar de W die in het lettertype van Wikipedia is gebruikt waarbij de middelste kruisen en dus een dubbele V vormen zoals ook de cilinders zijn opgesteld.
@Svensson: Vier rijen vormen een ‘W’ volgens mij…
Of met andere woorden, twee ‘V’s vormen een ‘W’. Hoewel het geen ‘V’-motoren zijn maar ‘VR’-motoren…
@Esprit_de_Flandre: & @Foramen:
Ik drukte me misschien een beetje verkeerd uit. Wat ik bedoelde is dat het hier geen ouderwetse W-motor betreft met 3 cilinderbanken zoals “autoblogger” schrijft.
Dus niet dit:
Maar dit:
@Svensson: Ach, AB-maestro spreekt over 3 rijen. Daar had ik over gekeken. Dat feloranje ding op de foto trok teveel mijn aandacht…
@Svensson: Wat een mooie foto. Zit er nou een VW logo in het blok?
Hij is dan gebouwd om records te breken, hij ziet er ook nog eens heel goed uit. Een simpele vorm, weinig frutsels. En hij kijkt blij. ;)
@Citrofiel: Mja, blij… Hij kijkt ook een beetje dwaas…
@Esprit_de_Flandre: Hij kijkt op een blije manier gestoord. Alsof hij aan de drugs is. ;)
@Citrofiel: Ja, dat bedoel ik. Klinkt ook beter dan ‘dwaas’…
hij blijft gaaf om te zien! :D
Echt bruut ding… Ik blijf het een mooie wagen vinden eigenlijk.. jammer dat ze hem niet in productie hebben genomen…. Voor de rest stel ik mij wel wat vragen bij die recordpogingen… een gemiddelde snelheid van 322 km/u…. Zonder pitstops enzo meegerekend wss… Want als je voortdurend meer dan 300 rijdt, dan blijft je brandstoftank niet lang vol denk ik zo…
Al 10 jaar oud, en er nog niet gedateerd uitzien. Erg mooi. Maar met een VW badge erop…?De Phaeton is ook nooit geworden wat ze er van gehoopt hadden.
@circlestorm69: waarom zou dat je ergens van weerhouden? De Nissan GT-R wordt toch ook verkocht? Nu heeft Nissan wel meer van dat soort modellen gehad, maar zij zijn ook ergens mee begonnen.
Dom dom dom van VW.
De Phaeton werd gebouwd om de merknaam VW op te krikken naar een hoger niveau, omdat sommige varianten van sommige auto’s qua prijs al aardig in de buurt kwamen van meer ‘premium’ merken. En omdat Mercedes en BMW naar beneden aan het groeien waren.
Ze hadden beter de W12 (ook) in productie genomen. Dat zou de merknaam een fellere boost gegeven hebben dan de Phaeton…
@Esprit_de_Flandre: Ze hebben hem ook gebouwd, alleen onder de merknaam Bugatti. De Nardo is zn spirituele voorganger. Alsof iemand bereid is 1,5 miljoen euro te betalen voor een VW, echt niet. Dat zou een nog grotere ramp worden dan de Phaeton.
@raphael: Ach, in beperkte oplage zijn er altijd wel een paar klanten te vinden. En het gaat daarbij niet over grote aantallen, maar over het idee van een VW-supercar. Veel VW-fans zouden daar trots op zijn, wat dus het imago jaren lang omhoog krikt.
En de Bugatti zou ik nu niet bepaald een vervolg van de W12 noemen…
@Esprit_de_Flandre: Dit zinnetje:
“En het gaat daarbij niet over grote aantallen, maar over het idee van een VW-supercar. Veel VW-fans zouden daar trots op zijn, wat dus het imago jaren lang omhoog krikt..”
Heerlijk. Dat is precies wat ik voel als ik deze auto zie. Altijd supermooi gevonden, ook al in die tijd. En de VW batch niet goed genoeg? Juist apart. Stel je de R8 eens voor met een VW logo er op. Gruwelijk! (als in vet!)
@Freewarefreak: badge*
@Seroo: Klopt, sorry. :oops:
Hadden ze moeten bouwen, tof ding. Dikke image booster.
MOOI!!
maar volvo is mooier.
@volvomaster: dat denk ik niet :)
-=edit: nutteloze opmerking=-
@Sm0keGun: -=edit: nog nuttelozere opmerking=-
@130peeka: -=edit: zeker weten de meest nutteloze opmerking=-
man o man… waarom hebben ze dit niet uitgevoerd??:(
ziet er geweldig uit!:D