• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen komt met performance afdeling: R GmbH

Auteur: robbie, gepost 29 januari 2010 om 10:58 – 52 Reacties

Volkswagen Golf R logo


BMW heeft M GmbH, Mercedes heeft AMG en Audi heeft quattro GmbH, dus waarom zou Volkswagen niet zijn eigen performance afdeling krijgen?

Een bestuurder van Volkswagen heeft onthuld dat men tijdens de autoshow van Genève zal aankondigen dat ze een speciale afdeling gaan oprichten die zich gaat bezighouden met het ontwikkelen van snelle modellen. Natuurlijk hadden we in het verleden ook al snelle VW’s, zoals de R32 en R36 varianten, maar die werden niet door een aparte afdeling ontwikkeld.

Door net als Audi, BMW en Mercedes te kiezen voor een ‘apart’ bedrijf/afdeling moeten de hete Volkswagens nog meer aanzien krijgen. Op dit moment hebben we reeds de Golf R, Scirocco R, Passat R36 en Touareg R50, maar in de toekomst zullen er nog veel meer R’etjes van VW verschijnen. Een model dat we relatief snel kunnen verwachten is de Polo R.

Maar naast extra snelle varianten van speciale modellen zal R GmbH zich ook gaan bezighouden met mogelijkheden om je VW nog verder te personaliseren. Dat is nu uiteraard al mogelijk met de diverse R-Line pakketten en Individual opties. Ga er echter maar vanuit dat als dat allemaal onder R GmbH komt te hangen het geheel nog meer (marketing) aandacht zal krijgen. (via: insideline.com)

PS: speciaal voor de mensen die het (wellicht) niet weten, GmbH staat voor Gesellschaft mit beschränkter Haftung oftewel vergelijkbaar met het Nederlandse BV.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2010, golf-r, individual, polo-r, R-GmbH, R-Line, scirocco-r, Volkswagen

Vorig bericht: « Europese Commissie dwarsboomt Saab Spyker deal?
Volgend bericht: Video: Hoe herken je een gevaarlijk Toyota gaspedaal? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bazzl zegt

    29 januari 2010 om 11:01

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    29 januari 2010 om 11:05

    en wat blijft er over van ABT? ik dacht dat die lui al de huistunert van VW zijn.

    Login om te reageren
    • Alessio zegt

      29 januari 2010 om 11:14

      @Laue: R GmbH wordt VW’s eigen performance-afdeling. ABT is een soort VAG tuner die alleen die modellen ‘pimpt’. Een beetje wat Hamann is voor BMW of Brabus voor Mercedes, iets daartussen. ABT staat bij mijn weten volledig los van VAG

      Login om te reageren
  3. Nr0jb zegt

    29 januari 2010 om 11:15

    Het zal dus eigenlijk alleen marketingtechnisch een verbetering zijn, veel zal het niet uitmaken in vergelijking met de huidige range van performance-modellen. Ik ben wel benieuwd of de auto’s dan ook geregistreerd worden als ‘R’ in plaats van als Volkswagen, net als Audi doet met alle modellen van Quattro GmbH.

    Login om te reageren
  4. AudiQuatro zegt

    29 januari 2010 om 11:27

    Nja maakt het allemaal uit? als er maar weer eens betaalbare scheurijzers van VAG komen:S

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      29 januari 2010 om 11:30

      @AudiQuatro:
      dan moet je bij een RS versie van skoda zijn.

      Login om te reageren
  5. AudiQuatro zegt

    29 januari 2010 om 11:39

    die zijn veel te groot en een fabia daar wil je nog niet dood in gevonden worden. Oude audi`s S2 zijn het beste waar voor je geld bij VAG

    Login om te reageren
  6. Granturissimo zegt

    29 januari 2010 om 11:40

    Is het niet quattro GmbH (kleine letter)?
    -edit: jij je zin :D –

    Login om te reageren
  7. BmwMPower zegt

    29 januari 2010 om 11:47

    Om een antwoord te geven op de vraag van de header:
    Volkswagen heeft zowat alleen maar voorwielaangedreven spul, niks achterwielaandrijving, niks Quattro of iets dergelijks.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      29 januari 2010 om 11:50

      @BmwMPower:
      dat is er wel, alleen voor bijna het zelfde geld heb je een AUDI Quatro.

      Login om te reageren
  8. TWJ zegt

    29 januari 2010 om 11:50

    Is dit een verrassing?
    R32 / R36 / Golf 6 R…

    Login om te reageren
  9. waverider zegt

    29 januari 2010 om 11:51

    Retjes?
    Petjes bedoel je zeker ;-)

    Login om te reageren
  10. B/\/\ \/\/ zegt

    29 januari 2010 om 11:53

    Ja, leuk, waarom niet de ‘R’, die letter was nog vrij, hahaha, ik ben geen VAG zeiker, maar erg origineel zijn ze niet! Laat me raden die R staat voor Racing of iets dergelijks?
    Nouja, als je maar je eigen ‘sportAFDELING’ hebt, haha, jammer dat ze er vreselijk laat mee zijn, maar goed, je moet wat om je rommel te verpatsen.

    Login om te reageren
  11. OudeSAABSzijnmooi zegt

    29 januari 2010 om 11:54

    Snap niet waarom deze modellen niet gewoon in de prijslijst staan? Zo bijzonder is dit allemaal niet qua aansturing, investeringsbeslissingen, plastic-tekenen etc.. Bij AMG snap ik het omdat zij nogal veel doen buiten MB maar bij deze afdeling is het gewoon een onderdeel van VW. Sinds m’n Touareg heb ik wel meer respect voor VAG dan ik ooit had kunnen dromen, m’n volgende een gepimpte R50 door R nog eens getuned.

    Login om te reageren
  12. Markus zegt

    29 januari 2010 om 11:54

    “Een bestuurder van Volkswagen…”
    Ja, dat kan elke janboerel*l wel zijn dus. Weet je hoeveel Volkswagenbestuurders er zijn?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 januari 2010 om 12:06

      @Markus: als ik had geschreven: “Een bestuurder van een Volkswagen” dan had je gelijk gehad. Nu staat Volkswagen voor Volkswagen AG.

      Login om te reageren
      • Markus zegt

        29 januari 2010 om 12:46

        @robbie: Ah, had ik het toch goed begrepen de eerste keer dat ik het las ;)

        Login om te reageren
  13. HDM zegt

    29 januari 2010 om 12:06

    VW R GmbH Performance Studio. Voor individuele klantenwensen.
    Verwacht dus binnenkort de eerste foto’s van een Golf Plus R.

    Login om te reageren
  14. Timmie zegt

    29 januari 2010 om 12:15

    Het is gewoon een verschuiving van de activiteiten, geen creatie van echt nieuwe activiteiten. Dit is puur marketingtechnisch bedacht. Natuurlijk trappen de meeste mensen in die klassieke valkuil doordat hen voorgehouden wordt dat het ‘beter’ zou zijn!

    Login om te reageren
    • 8C_Competizione zegt

      29 januari 2010 om 22:35

      @Timmie: Laten we hopen dat er wel nieuwe activiteiten en nieuwe creaties komen! Maar dat ze AMG of “M” sportiviteit gaan evenaren zie ik voorlopig nog niet gebeuren…
      @Al die mensen hier die “denken” dat er binnen VW bijna niks zal veranderen: moeten dat aan de VW mensen zelf overlaten;) Maar speculeren/je mening geven mag altijd natuurlijk

      Login om te reageren
  15. rider zegt

    29 januari 2010 om 12:18

    Naar mijn weten werden in het verleden de R modellen al bij VW-Individual omgebouwd tot R model. Wat veranderd er dan? Hooguit kan ik bedenken dat het nu een echte eigenstandige tak van VW is geworden.

    Login om te reageren
  16. mrtn zegt

    29 januari 2010 om 12:18

    Maar de Passat R36 werd toch al apart ontwikkeld door VW Individual? Dat is toch ook een aparte afdeling?

    Login om te reageren
  17. rider zegt

    29 januari 2010 om 12:21

    dan hoop ik ook maar dat ze met een echte sportwagen gaan komen. ik denk dan aan de W12-sportcoupe van wat jaartjes terug.

    Login om te reageren
  18. sjazz zegt

    29 januari 2010 om 12:32

    Er is maar 1 R en dat is die van VOLVO.
    850 T5-R
    V70R
    S60R (ooit in gereden: is veeeeeeeeeeeeet)

    Login om te reageren
  19. floryn zegt

    29 januari 2010 om 12:49

    Is de R dan niet nog gereserveerd door Volvo? of heeft niemand daar last van aangezien volvo toch geen moeite meer doet om iets fatsoenlijks op de weg te zetten…

    Login om te reageren
  20. Bazzl zegt

    29 januari 2010 om 13:10

    @floryn
    waarschijnlijk niet hè…zo dom zullen ze niet zijn bij VW

    Login om te reageren
  21. Stender zegt

    29 januari 2010 om 13:13

    De titel GTI gaat steeds minder betekenen. Vroeger was het geweldig, tegenwoordig is het niet eens de beste meer..

    Login om te reageren
    • jurrian zegt

      29 januari 2010 om 13:56

      @Stender: de beste? volgens mij is die dat nog steeds, alleen de R heft meer vermogen.

      Volgens mij is het ook niet helemaal correct de vergelijking met M GmbH en AMG. het is eerder net als OPC en RS van renault. volgens mij zijn ze bij M en AMG toch even wat rigoreuzer, het lijkt me bijvoorbeeld sterk dat er een hangebouwd blok in een polo komt te liggen.

      Login om te reageren
  22. d0l zegt

    29 januari 2010 om 13:25

    @Laue
    @alessio
    ABT geeft fabrieksgarantie op de vw’s / audi’s.. net iets meer dan de tuners als hamann, maar principe is gelijk: beperk je tot je merk.

    Login om te reageren
    • jurrian zegt

      29 januari 2010 om 13:57

      @d0l:
      Klein detail alleen, Hamann is niet BMW trouwe, noem dan AC Schnitzer ;)

      Login om te reageren
  23. Joost zegt

    29 januari 2010 om 13:47

    @ Sjazz,

    Ik was al aan het zoeken naar een post waarin Volvo genoemd word. Blij dat je eraan gedacht hebt :)
    BTW 850 is er ook in R, heeft zelfs nog meegedaan aan de BTCC (in een Estate uitvoering)

    Login om te reageren
  24. Tedje zegt

    29 januari 2010 om 13:49

    GmbH: Gappen met beide Handen

    Login om te reageren
  25. qauqi zegt

    29 januari 2010 om 13:57

    die sirroco is echt geweldig. die moet ik hebben en dan wel in dat blauw want dat maakt het af. super mooi ding

    Login om te reageren
  26. GOD zegt

    29 januari 2010 om 14:10

    @ Jurrian
    Jij noemt AC Schnitzer een tuner van BMW’s ?
    Is gewoon een domme plastic boer.
    Haal je de AC weg dan hoe je een tuner van BMW’s over.

    Login om te reageren
  27. Mavada zegt

    29 januari 2010 om 14:25

    Volvo had ook ooit zo’n aparte R-winkel. Wat stond voor Racingsport. Ja, dat kan prima, ook met Volvo’s. Daar zijn de Zweden helaas mee gestopt. Beter ook, want nu ze in Chinese handen zijn zou dat toch een uitspraakprobleem opleveren: Volvo L. Ik heb aan al die R-en ooit eens een stukkie gewijd: http://www.autogekken.nl/?p=215

    Login om te reageren
  28. VolvoXCseries zegt

    29 januari 2010 om 15:20

    En Volvo dan?
    Ik denk dat de nieuwe S60 zeker wel weer in een R uitvoering komt, al moeten we daar nog even op wachten

    Login om te reageren
  29. bimmerfahrer zegt

    29 januari 2010 om 16:55

    De R van Rusp!
    Blijkbaar de beste naam die ze konden bedenken.

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    29 januari 2010 om 17:26

    “Ga er echter maar vanuit dat als dat allemaal onder R GmbH komt te hangen het geheel nog meer (marketing) aandacht zal krijgen.”

    Shit. Alsof VW nog niet genoeg aandacht heeft.

    Login om te reageren
  31. Ruben00 zegt

    29 januari 2010 om 17:50

    quatro van audi?
    Dacht dat Renn sport (RS) de performance afdeling van audi was…

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      29 januari 2010 om 18:16

      @Ruben00: Dat is alleen maar de benaming. De S en RS modellen worden ook door quatto GmbH ontwikkeld.

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        29 januari 2010 om 21:03

        @BananaFlip: Correctie: Alleen de R en RS-modellen.. S-modellen worden gewoon door Audi zelf gemaakt. :D

        Dus straks op kenteken de R Golf of R Passat ipv van Volkswagen? :P Veeett

        Login om te reageren
        • BananaFlip zegt

          30 januari 2010 om 10:13

          @Tommy2: Waarom R Passat? Blijft toch gewoon VW Passat R?

          Login om te reageren
  32. BananaFlip zegt

    29 januari 2010 om 18:18

    Dan mogen die modellen wel een stuk strakker en scherper worden dan de huidige Golf en Scirocco R. Wat ik daarover lees is dat het snelle, hete auto’s zijn maar wat mist is het rijplezier. En dat is precies wat zo’n hatchbackje nodig heeft. Als de R-divisie dat weet te bewerkstelligen worden de R-modellen net zo goed als Renaults RS’en.

    Login om te reageren
  33. Ahura zegt

    29 januari 2010 om 18:35

    Leuke marketing hoor. Ik denk dat er binnen VW nauwelijks wat veranderd in de organisatie..

    Login om te reageren
  34. Esprit_de_Flandre zegt

    29 januari 2010 om 18:47

    Wat volgt?

    Cupra S.R.L., RS-Scout s.r.o, Speed ltd.?

    Login om te reageren
  35. AMGJunk zegt

    29 januari 2010 om 19:43

    Ik kan dit wel waarderen van VW! Heel tof!
    Hoop alleen dat het geen sjonnie auto´s worden..

    Doet u mij maar die Golf R ipv S3 of wat dan ook…

    Login om te reageren
  36. Carmaster zegt

    29 januari 2010 om 23:00

    @ jurrian

    Alpina?

    OT:
    Leuk hoor…

    Login om te reageren
  37. Aephyon zegt

    29 januari 2010 om 23:00

    Ik kan dit enkel maar toejuichen…

    Login om te reageren
  38. adriaan zegt

    30 januari 2010 om 01:44

    Jaguar gebruikt ook R-Type als de top in het model !!!

    Wel logisch zet om de R te kiezen :)

    Login om te reageren
  39. Cantago zegt

    31 januari 2010 om 23:35

    Dit zal een leuk marketingstaartje krijgen ben ik bang! Maar wel leuk dat de golfjes nu ook door VW zelf getuned worden, ze konden eigenlijk ook niet achterblijven bij de rest. Ik ben benieuwd wat we aan leuk spul gaan krijgen!

    Login om te reageren
  40. Treff zegt

    1 februari 2010 om 10:01

    een uitstekende keuze van de VAG-group! ben benieuwd waar ze allemaal mee komen!!

    Login om te reageren
  41. TSI-tje zegt

    2 februari 2010 om 16:27

    Aan al onze Volvo fan mannen… De ‘R’ is zéker niet gereserveerd voor Volvo. Bentley gebruikte deze ‘R’ al in 1954(Bentley R-type), MG al in 1935 (R-type )Midget en laat jaren 80 (MG-R 3.9 V8). Dus als de ‘R’ -iets- is, dan is hij Engels en niet Zweeds… Kortom, iedereen mag de ‘R’ gebruiken, net als GT, GTI, GTR, GSE, GSI, etc.etc… :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North