• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Volkswagen lanceert ultra-budgetmerk in 2015’

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 oktober 2012 om 13:33 – 69 Reacties

Volkswagen-grille


In maart lanceerde Volkswagen het plan om een ‘instapmerk’ onder al zijn andere merken te lanceren met de filosofie ‘veel Volkswagen voor heel weinig’. De eerste contouren beginnen zich nu af te tekenen: er komen drie modellen.

Vanaf 2015 wil Volkswagen zijn verkoopcijfers verder opkrikken met een auto die vanaf 6.000 euro te verkrijgen is (eerder werd gesproken over 5.000 euro). Deze zal er als sedan, stationwagen en Van komen. Voor de eerste twee carosserievormen wordt gemikt op een lengte van 4 meter, de budget-VW in busvorm (met 5 of 7 zitplaatsen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Dacia Dokker) mag 20 centimeter langer worden.

Alle modellen hebben dwarsgeplaatste motoren, maar het is ons nog niet helemaal duidelijk of deze auto’s exclusief voor opkomende markten zijn, of dat VW er ook Europa mee wil bestoken.

Het eerste ligt het meest voor de hand, gezien de positionering, en waarschijnlijk de bijbehorende bouwkwaliteit en gedateerde technologie. Maar dat blijft vooralsnog speculatie, net zoals de vraag wat voor badge/logo het nieuwe merk gaat krijgen (via Autobild)

Deze onthullingen komen ruim een week nadat Nissan bekend maakte voor de herintroductie van Datsun te mikken op een vanafprijs van rond de 3.000 USD (2.500 euro).

Update – laatste details: prijs tussen 6-8k euro (sedan: 6.000, Kombi: 7.000, Van: 8.000), alles vierdeurs, intro Q3 2015, en…VW wil er ook mee Europa in!

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label
  • Volkswagen Taigo
    Officieel: Volkswagen Taigo komt je misschien bekend voor
  • Volkswagen Tiguan Allspace is officieel terug
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Volkswagen

Vorig bericht: « Nissan brengt limited edition GT-R, ism Usain Bolt [updated]
Volgend bericht: Video: auto’s versus Russische voetgangers [compilatie] »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    11 oktober 2012 om 13:35

    Is Volkswagen niet al budget dan?:o

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      11 oktober 2012 om 13:36

      @flutterby: Nee, dat je voor een up zoveel moet betalen is schandalig.

      Login om te reageren
      • autospotter15 zegt

        11 oktober 2012 om 13:51

        @W115: Geloof me, de Up is echt vele malen beter dan z’n concurrentie!

        Login om te reageren
        • TimoBac zegt

          11 oktober 2012 om 14:01

          @autospotter15: Beter dan een mii?

          Login om te reageren
          • w211 zegt

            11 oktober 2012 om 15:32

            @TimoBac: neen de citigo en mii horen ook bij de VAG groep

            Login om te reageren
        • kevlard zegt

          11 oktober 2012 om 14:09

          @autospotter15: Ah, ik wil je best geloven maar waar blijkt dat dan uit? Betrouwbaarder? Veiliger? Gaat-ie langer mee?

          Login om te reageren
        • straatpiraat zegt

          11 oktober 2012 om 14:12

          @autospotter15: KLopt, de Up! rijdt best lekker.

          Login om te reageren
          • tvklarenbosch zegt

            11 oktober 2012 om 16:12

            @straatpiraat: Maar is wel lelijk, heb daarom maar een Picanto gekocht

            Login om te reageren
            • straatpiraat zegt

              11 oktober 2012 om 17:19

              @tvklarenbosch: Wel met LED dagrijverlichting mag ik hopen?

              Login om te reageren
              • tvklarenbosch zegt

                11 oktober 2012 om 17:35

                @straatpiraat: Helaas niet.. Had de keuze tussen dat met de driecilinder of de viercilinder.. Was niet moeilijk;)

              • straatpiraat zegt

                12 oktober 2012 om 13:55

                @tvklarenbosch: Okee, mijn mams heeft er een, vind jij de besturing ook zo ontzettend gevoelloos? Voor de rest een prima auto, dat wel.

            • audicoupe84 zegt

              11 oktober 2012 om 21:39

              @tvklarenbosch: Ik neem aan dat je van het vrouwelijk geslacht, of dames kapper bent?

              Login om te reageren
              • tvklarenbosch zegt

                12 oktober 2012 om 10:18

                @audicoupe84: Nee beide niet. Was ik dameskapper/vrouw/homofiel geweest had ik een Twingo genomen. De Picanto en de Up! zijn de enige auto\’s in dit segment waar je je als hetro man niet voor hoeft te schamen. Zeker als 23 jarige niet dacht ik.

        • rufctr01 zegt

          11 oktober 2012 om 16:55

          @autospotter15: beter in wat?

          Login om te reageren
        • redbeams zegt

          11 oktober 2012 om 22:43

          @autospotter15:

          Nee dank je…de polo is al waardeloos laat staan de up.
          Gooi de deur van een polo eens dicht en de andere valt er zowat uit.

          Login om te reageren
      • fiets zegt

        11 oktober 2012 om 15:42

        @W115:
        Inderdaad. Dat wat je voor een redelijke Clio nieuw krijgt, krijg je een volledig uitgeklede stofzuiger die zich Up! noemt.

        Login om te reageren
  2. bentley1969 zegt

    11 oktober 2012 om 13:36

    Een klein (design-)busje voor het MKB is een gat in de markt.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      11 oktober 2012 om 15:18

      @bentley1969: Die zijn er toch al? Kangoo, Berlingo, Partner, Combo, Caddy… Veel kleiner kunnen ze niet worden want dan mogen ze niet op grijs kenteken.

      Login om te reageren
      • bentley1969 zegt

        11 oktober 2012 om 17:00

        @potver7: Nee, ik bedoel een ‘mini VW Transporter’

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          11 oktober 2012 om 19:38

          @bentley1969: sharan?

          Login om te reageren
          • bentley1969 zegt

            11 oktober 2012 om 19:54

            @4991: Bedoel meer richting de Barkas.

            Login om te reageren
  3. flippert zegt

    11 oktober 2012 om 13:38

    Dan kan Kia dus weer inpakken

    Login om te reageren
    • bigbrabo zegt

      11 oktober 2012 om 13:52

      Krijgt dat budget merk dan ook 7 jaar garantie? Mooie afwerking van binnen? Ehet leukste design in zijn klasse?
      Over de kwaliteit van techniek heb ik niet mijn twijfels bij Kia, nu staan ze qua prestaties en verbruik van motoren nog een stapje achter, maar ik weet zeker dat ze binnen afzienbare tijd, gelijk of misschien wel voor staan op de concurrentie. Boks daar maar eens tegenop.
      Ik denk dat VW hiermee in de vijver van skoda en seat gaan vissen.
      @flippert:

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        11 oktober 2012 om 14:13

        @bigbrabo: juist de kwaliteit is ook nog steeds onder de maat, zie alle recente Dekra rapporten.

        Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    11 oktober 2012 om 13:40

    Ik zit te bedenken wat ze dr nog uit kunnen laten. Maar ik kom uit op het weglaten van spatlappen, ruitenwissers, antenne en misschien weer terug naar de ongelijke spiegels. Ik bedoel in een Golf 7 heb je achterin nog handbediende ramen…..

    Login om te reageren
    • xxxx zegt

      11 oktober 2012 om 14:42

      @E34M5Touring:

      Wat er ook niet op zit, kan ook niet kapot gaan.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 oktober 2012 om 14:44

        @xxxx: Ze zullen er toch een motor in moeten hangen……….

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        11 oktober 2012 om 16:57

        @xxxx: tja, zo kan ik ook het scharrige beleid van VW recht lullen. Het is gewoon schandalig dat je nog moet slingeren bij zo\’n overpriced Golfje!

        Login om te reageren
        • xxxx zegt

          11 oktober 2012 om 21:38

          @rufctr01:

          Niemand dwingt je om het te kopen.

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      11 oktober 2012 om 15:22

      @E34M5Touring: Isolatie, airbags, airco, radio…
      En waarschijnlijk is de basis het onderstel van een Golf II, daarvan zijn de ontwikkelkosten inmiddels wel terugverdiend.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 oktober 2012 om 15:53

        @potver7: Dat heeft een Golf ook niet standaard.

        Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    11 oktober 2012 om 13:41

    Ik hoop zo dat ze de Golf 1, de T1 en de Caddy mk1 opnieuw gaan maken. Ik koop ze alle drie!

    Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    11 oktober 2012 om 13:48

    Feeling the pain of Dacia’s uprising?!

    Login om te reageren
  7. supermo zegt

    11 oktober 2012 om 13:49

    Een klootjesvolkswagen.

    Login om te reageren
  8. jolig zegt

    11 oktober 2012 om 13:49

    Eindelijk gaan ze weer volkswagens bouwen.

    Login om te reageren
  9. notsobig zegt

    11 oktober 2012 om 13:50

    Om dit merk vervolgens weer steeds duurder te laten worden en er over een x aantal jaren nog een “goedkopere” budget-merk op te richten?

    Ik bedoel, Skoda en Seat behoorde toch eigenlijk al een budget merk te zijn? En volkswagen van oorsprong toch ook?

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    11 oktober 2012 om 13:58

    Ik zou er een spaarzegelboek systeem voor maken, maar dan moet je wel verplicht lid zijn van een partij die er een bepaalde ideologie op na houd. En wel motor achterin natuurlijk…

    Login om te reageren
    • mout zegt

      11 oktober 2012 om 14:11

      @norge: He ja! En dan iemand vragen om op die basis een lager, sportief modelletje te maken!

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 oktober 2012 om 14:32

      @norge:
      Ik ken nog een Oostenrijker, die de ideeën heeft gejat van een paar Tsjechen en een Hongaar.
      Hij is trouwens voorstander van een luchtgekoelde motor.
      Maar ik ben bang dat die man dan wel sportwagens wil gaan bouwen op hetzelfde platform.
      Zou dat in orde zijn?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        11 oktober 2012 om 17:04

        @desjonnies: Die sportwagenfabriek kunnen we later wel weer overnemen …

        Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      11 oktober 2012 om 15:10

      @norge: De Up! is al met airmiles.

      Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    11 oktober 2012 om 14:01

    Volgens mij was ‘budget’ al ter sprake gekomen vanaf de ontwikkeling van de Golf 6 en Golf 7.
    Niks veranderd van de 5..

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    11 oktober 2012 om 14:05

    Het lijkt wel alsof VW de laatste jaren steeds meer met zichzelf gaan concurreren. Ik vind het allemaal maar scheef. Waarom zou je een Passat kopen als je voor minder een Superb kunt kopen? (die ik overigens ook mooier vind). Waarom zou je een A3 kopen als je ook een Golf kunt kopen? Is de A3 zooooooveel beter dan? Ik denk dat als je een A3 in een Golfjasje stopt dat niemand het verschil merkt.
    En nu gaan ze het Seat en Skoda dus weer moeilijker maken.

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      11 oktober 2012 om 15:34

      @berlinetta:
      Heb een tijdje een golf 6 gereden en in een A3. De A3 straalt na mijn mening meer uit, je voelt iets meer luxe in de auto. Los van de redenen waarom hij duurder kan zijn zoals: kwaliteit, luxe, rijgedrag.. Is het rijden in een A3 voor sommige mensen natuurlijk ook een andere beleving omdat hij uberhaubt duurder is dan de golf.

      Login om te reageren
  13. mout zegt

    11 oktober 2012 om 14:09

    Het beleid is duidelijk genoeg. Laat de auto + het merk met je klant meegroeien. Slank, jong en scherp: Golf I. Obesitas, zulvergrijs en bollig: Golf VII. In de tussentijd heeft VW 2 of 3 modellen onder de Golf kunnen introduceren. Polo, Fox en Up!.
    Zo is het ook gegaan met Skoda en Seat. De Favorit was budget – toch ff wat anders een Octavia.
    Door alles up-market naar het midden te schuiven, wordt het wel dringen in het midden. A3, Leon, Golf of Octavia maken elkaar weinig (al is er van die laatste dan geen hatch).

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    11 oktober 2012 om 14:12

    @toyotafortuner: aw hell

    Login om te reageren
  15. Arco zegt

    11 oktober 2012 om 14:27

    Raar. VW-groep HAD een budget-merk binnen hun gelederen : Skoda. Maar ja, dat moest net zoals Seat ook richting de premium kant opgaan … Hoe stom kan/kun je zijn ?
    Ze hadden het goed gepositioneerd allemaal in het begin. Audi = premium. VW = Jan Modaal. Seat = sportieve/jonge mannen/vrouwen/gezin. Skoda = kwaliteit voor minder geld.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      11 oktober 2012 om 15:24

      @Arco: Zo zie/zag ik het dus ook.. Probeerde Skoda te ‘verbeteren’ maar vergaten dat het dan ook meer moest gaan kosten.. Althans zo lijkt het…….

      Login om te reageren
      • solmatje zegt

        11 oktober 2012 om 15:48

        @kaasboerin:
        In de tijd waar jullie het over hebben werd er bijna geen Skoda verkocht. Nu daarin tegen groeit het merk enorm. ongeveer 8,5% vergelijken met vorig jaar. En nee ze concurreren niet verkeerd met elkaar, want de verkoop cijfers van de andere merken van VW zijn ook alleen maar gegroeid.. VW zelf ongeveer 10%.. audi ook ongeveer 10% dit jaar

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          11 oktober 2012 om 15:51

          @solmatje:
          En met een winst van 11,5 MILJARD in 2011.. Doet VW Groep ook niet veel verkeerd denk ik.. (Verdubbeling van 2010)

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      11 oktober 2012 om 15:29

      @Arco: ik moest even denken aan dit artikel van een tijdje geleden:
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/24/volkswagen-skoda-is-te-luxe-en-moet-weer-sober-worden
      Het lijkt me dat VAG geen idee heeft wat ze met Skoda moeten doen.

      Login om te reageren
      • Arco zegt

        11 oktober 2012 om 16:11

        @potver7: Dat idee krijg ik/heb ik ook … Omdat de markt schreeuwt om goedkopere auto’s in deze mindere tijden, gaan ze iets “nieuws” in de markt zetten wat bakken met geld gaat kosten, terwijl ze dat al hebben/hadden. Maar ja, het merk Skoda kan je nu ook niet meer zomaar naar beneden positioneren… Daar zijn die Suberb-rijders niet zo blij mee namelijk ;)

        NSU zal niet terugkeren als budget-merk. Ken je historie… Het merk Trabant zal wel opgekocht en gebruikt worden ;)

        Login om te reageren
  16. Hubert zegt

    11 oktober 2012 om 14:29

    Zolang ik in de budgetklasse geen Aziaat hoef te kopen, vind ik alles goed!

    Login om te reageren
  17. bungabungastig zegt

    11 oktober 2012 om 14:31

    Euroshopper?

    Login om te reageren
  18. bullgod76 zegt

    11 oktober 2012 om 14:33

    VAG en een Ultra-Budgetmerk??
    Hoe denken ze dat dan te gaan doen voor die 6000euro?
    Dat word dan dus zeker een UP! zonder interieur en motor, oftewel een dOWN!

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    11 oktober 2012 om 15:20

    kunnen ze toch makkelijk Seat voor nemen ..

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      11 oktober 2012 om 16:22

      @lincoln: inderdaad, loopt voor geen meter en ziet er ook al gedateerd uit.

      Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    11 oktober 2012 om 15:21

    VOLKSwagen is al voor plebs…

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      11 oktober 2012 om 15:53

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      En SAAB is voor?

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        11 oktober 2012 om 16:42

        @solmatje: Voor mensen die een aparte, snelle, stijlvolle, sportieve maar toch ingetogen auto zoeken. Helaas zijn daar niet genoeg van…

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          11 oktober 2012 om 16:57

          @Svenska_Aeroplan_AB: Aha ok, zeg dan voortaan: “ik vind VW voor plebs”.. en zeg dat ook meteen: “ik vind Saab voor mensen die een aparte, snelle, stijlvolle, sportieve maar toch ingetogen auto zoeken.”.. dan komt het wat geloofwaardiger over

          Login om te reageren
  21. Alfarobert zegt

    11 oktober 2012 om 15:33

    VW bouwt hem voor 6000euro.Dan komt er nog BTW en BPM overheen zodat hij hier zeker 16000 gaat kosten.

    Login om te reageren
  22. potver7 zegt

    11 oktober 2012 om 15:47

    Gokje… NSU!

    Login om te reageren
  23. Homer55 zegt

    11 oktober 2012 om 15:53

    Goedkoop maar toch heel veel VAG. Dus “premium” dus een topper!……Toch ?

    Login om te reageren
  24. 850t5r zegt

    11 oktober 2012 om 16:17

    Dat plan hebben ze 75 jaar terug ook al eens gehad… is ook niets van terecht gekomen…

    Login om te reageren
  25. ThomasBol zegt

    11 oktober 2012 om 16:39

    Een auto waar zelfs de wielen optioneel zijn… Of is deze grap al eens gemaakt in dit topic?

    Login om te reageren
  26. bobb zegt

    11 oktober 2012 om 17:09

    Zou VW dit oorspronkelijk met Suzuki van plan zijn geweest? Alleen dachten de Jappen er totaal anders over.

    Login om te reageren
  27. dafmaf zegt

    11 oktober 2012 om 23:26

    Maar hoe gaat dat merk heten? DKW? Wartburg?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      11 oktober 2012 om 23:28

      @dafmaf: KDF,kraft durch freiheit ,of zoiets …

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North