
Na een werkzaam leven van maar liefst 35 jaar stuurt Volkswagen de eerste generatie Golf eindelijk met pensioen.
Je wist het misschien niet, maar in Zuid Afrika wordt de Golf Mk1 nog steeds verkocht onder de naam Citi Golf. Vandaag werd echter bekend gemaakt dat de productie na 35 jaar gaat stoppen.
Toen de Golf I in 1974 op de markt kwam had dat model de zware taak om de Volkswagen Kever op te volgen. En je zal het met mij eens zijn dat het hoekige design van Giugiaro iets compleet anders is dan het ronde van de Kever. Wil je nog een gloednieuwe Golf I kopen? Dan kan je nu dus nog even je slag slaan in Zuid Afrika, voor zo’n 10.000 euro heb je er al eentje.
Met dank aan iedereen voor de tip!
jammmer wou er misschien ooit een importeren maarja nog genoeg 2ehandsjes, wel jammmer want is wel een auto met karakter
jammer
De enige echt mooie Golf.
jammer.. maar de gti werd toch al niet meer gebouwd dus!
Heel jammer, de mooiste Golf. Toch is importeren geen optie, dan heb je een rechtsgestuurde. Ten tweede komt er vast nog een hoop BPM en BTW bij en volgens mij is die Citi Golf er alleen in 5 deurs. Da’s ook jammer.
@Freewarefreak:
maar wel 14% bijtelling op dit wagentje ;)
‘k Wist niet eens dat ie nog gebouwd werd. Ben/was geen fan, maar toch het einde van een icoon.
nou nou .. wat jammer zeg ..
we wilden er net allemaal 1 kopen ..
krokodillentranen vloeien weer hevig ..
oké hele mooie auto, daar ben ik het mee eens. Maar op zich wel schandalig dat ze dit ding voor 10 000 euro nog steeds aan de man brengen :o
En dat rechtse stuur maakt het ook niet handiger…..
Dus daar hebben ze de Golf R al???? We lopen toch achter in de EU…..
Zozo, die heeft z’n plicht wel vervuld denk ik.
De eerste en de beste golf…maar €10.000?! WTF het is niet zo dat zuid-afrika een van de rijkste landen ter wereld is ofzo…of is het inflatie dat je daar al €100 voor een big mac betaalt?
De kever werd niet echt opgevolgd door de Golf hoor.



Eerst waren er nog de Type 3 Volkswagens.
Fastback:
Notchback:
Squareback/Variant:
Later nog weer de 411 en de 412 welke misschien wel de voorloper van de Passat waren gezien de luxere uitvoering.
zimbabwe had die hoge inflatie pizzakoerier, z-a is niet zo duur.
Enige echte golf, die nieuwere zou ik nog niet dood in gevonden willen worden
Ze zouden deze citi golf 1 met een 2.0 TFSI blok moeten leveren 300pk op 750kg
@ lincoln
Jij hebt dus kennelijk een hekel aan liefhebbers van bepaalde auto’s? Het is het einde van een icoon en ik vond het eigenlijk altijd wel erg gaaf dat ie nog gebouwd werd in Zuid Afrika (hoe gemoderniseerd ook).
Die 10.000 zal wel met de automarktsituatie in SA te maken hebben. De VW Gol (die zonder f dus) kost in Brazilië ook een mooie 11.500 voor de geodkoopste, maar dat is daar blijkbaar vrij goedkoop. Durf wedden dat een Dacia (met Renault-badge) daar ook meer kost dan hier.
Ondanks die 10.000 rijden er heel veel rond in Zuid-Afrika. Voordat ik daar was wist ik het ook niet, vaak zag je ook als benaming ‘Velo Citi’
Leuke auto die Citi, veel gezien in Afrika. Dashboard was van de Polo, dus van binnen zag ie er nieuwer uit dan van buiten en ja: ook toen over nagedacht eentje mee te nemen ;-)
Spijtig dat VW nog steeds de naam “Golf” gebruikt, een moderne incarnatie van de Golf 1 a’la de Mini en Fiat 500 zou er nog wel leuk kunnen uitzien…
€ 10 000 euro,..
voor een auto met het stuur aan de verkeerde kant :P
wel eens met links geschakeld? ;)
grrrrrrr….. :evil: hij is even oud als ik…. maar hij mag 30 jaar eerder dan ik met pensioen…
@Bosnia_love: waarom die foto van die jonge Willem-Alexander?
Waarom wist ik dit niet :(
Zouden ze dan binnenkort in Afrika ook beginnen met het produceren van de golf 2?
En dus stapt Z Afrika over op de Golf II?
Lopen ze even achter…of voor…we zijn immers aan het downsizen…
@Rick dos: Inderdaad over 6 jaar komt er in ZA een Golf uit met de legendarisch G60 motor.. En extra dikke bumpers met dito BBS wielen… Lekker old skool….
@toyota prius:
Een G60….jeuz, man. Was dat ding helemaal vergeten…
Maar inderdaad. Lekker Ol’ skool.
lol @ Bosnia_love :)
Nee, nou ja toch zonde, want ik vind de Golf Mk1 toch steeds een van de leukste wagentjes op me markt. (zowel getuned als origineel) Alleen duurt het voor deze nog wel eventjes voordat die zich oldtimer mag noemen!
Ik vind 10000 eigenlijk best een hoop geld voor dat ding en dan ook nog in Afrika. Geen Afrikaan die ‘m kan betalen..
@Bosnia_love,
aan de andere kant. Wat doe jij fout om nog 30 jaar door te gaan?
@toyota prius,
waarom noem jij je eigen toyota prius?
@AMG Powerrr: Tja waarom Toyota Prius.. Hmmm.. Eerlijk, werkelijk geen zinnig antwoord. wellicht tijd voor een andere naam, suggesties?
@Rick dos Ja lachen he, ik zag laatst ergens nog een filmpje over een gast die zo’n ding had geimporteerd uit Duitsland.. Maar waren de G laders uit die tijd hartstikke onbetrouwbaar..? ik kan mij herinneren dat er iets mee was…
@toyota prius:
Er staat mij inderdaad ook bij dat er problemen met de G-laders waren. Weet niet meer het fijne ervan maar de onbetrouwbaarheid van die dingen klinkt wel bekend.
Ik wil een golf 1 kopen een gti
Golf 1 gti is heilig
@ flamingo ff huiswerk jochie. ze rennen niet meer met speren rond achter dieren aan in ZA.In zuid afrika is deze golf een betaalbare&populaire auto. Maar voor 10k echt veel te hoog geprijsd!
Moet je eerst nog het dashboard uit een Skoda Fabia slopen, om hem om te bouwen voor de EU wegen :D
De moderne toevoegingen staan nog eigenlijk best evenwichtig op die Golf I. Waaruit je zou kunnen concluderen dat de Golf I een behoorlijk tijdloos design heeft. Giugiaro heeft het goed gedaan!
rechts gestuurd is alleen maar beter, misschien niet zo praktisch bij de macdonalds maar wel 70% meer kans op overleven bij een head-on crash in linksgestuurde landen.
@papa: tja idd geval geef ik je groot gelijk, maar tog ga ik voor een linksgestuurde anders kan ik men maag nie vullen xD
Die Golf I was toch gewoon de mooiste, vooral als GTI uit de tweede serie, met de 1800 motor. Dikkere achterlichten, ander stuur en rijden als de brandweer. Nu nog steeds geen straf om te rijden, al is dat dashboard wel erg spartaans vergeleken met de nieuwere.
Heb ze inderdaad ook vaak gezien in Zuid-Afrika!
De neef van mn vriendin had er ook één en heb er nog even in meegereden. Natuurlijk zijn er wel updates geweest aan de auto en het dashboard lijkt inderdaad sterk op de nieuwe VW’s. Ik stond toen ook al raar te kijken toen ik deze wagen nieuw bij de dealer zag staan :P
Vind die doorendoorontwikkelde Citi eigenlijk vele malen minder boeiend dan zo’n echte ouwe.
Het plaatwerk is ook anders tussen deze Citi Golf en de originele Golf I. Het lijkt nog wel op elkaar maar is toch anders, voor de mensen die een oude Golf I aan het opknappen zijn heeft het ook geen nut om plaatwerk in Zuid Afrika te bestellen.
G-lader was het ergste iets dat je kon kopen, zo onbetrouwbaar als het maar zijn kan. Beter een turbo, compressor of een ongeblazen motor nemen.
Ben ik nou gek of is dit de golf 2!?
@ amg,
Jij bent gek.
overigens de best golf allertijde wordt al jaren niet meer gemaakt. Zijn er dan ook maar 73 van gemaakt.
Een dikke hothatch met 204pk in een tijd dat 140pk al verrekte veel was.
Golf Limited
Volkswagen Golf LimitedBased on the Rallye Golf, a very limited edition Golf Mk2 variant exists, combining all of the high-line options available at the time. Designed and hand-built by the Volkswagen Motorsport division; only 71 of these “Golf Limited” models were produced. The exclusive feature package included a G60 supercharged version of the 16-valve GTI engine, mated to a sports transmission and Syncro four-wheel drive mechanism. All of these special edition models came in gunmetal grey, with four doors (except two built with three doors), BBS RM wheels in 6.5Jx15″, US bumpers, a plain two-headlight grille with a unique blue detail, black VW logo, Hella tinted taillights, motorsport badges and a special numbered plaque. It is rumored that two examples were built with air conditioning. In 1989, these cars cost in the region of DM 36,000[6]/£25,000 (about US$41,250 at the time) each and were primarily sold to Volkswagen-Audi Group executives and management, although a few are known to exist in Britain as of 2005. These cars produced 210 PS (150 kW; 210 hp) 252 N·m (186 ft·lbf) and 0-100 km/h (about 0-60 mph) in 7.2 seconds, making them the most powerful VW Golfs ever produced until VW released the Mk4 R32 with 241 PS (177 kW; 238 hp) in 2003.
@papa …en ideaal voor je krantenwijk. Nooitmeer uitstappen of aan de verkeerde kant van de straat rijden.
Zonde, maar gelukkig heb ik nog een cabrio in de schuur staan :) (al is het dan geen citi :P)
@Jack:
Ook de autoweek van een paar weken terug gelezen? goed zo XD
@Benjamin-v-L
die heb ik idd gelezen, alleen ik kende het type al.
Vindt wagens uit die jaren nogal boeiend, dus zodoende.
Golf 1 gti… Jammer dat die in niet meer nieuw is te krijgen. Maar wat mij betreft is er maar een echte uber-gti: De G60 Rallye!!! (alhoewel die Mk1 tog wat heeft :))
Leuke voor de golf VI? :P Laat maar komen die G-lader. Echt zwaar meer power als een compressor of turbo!!!
En tevens te koop: http://link.marktplaats.nl/251309118?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=32146
Brrrr…. Wat een BAK! ;) :D
Ik heb zo´n golf in Zuid-Afrika gehuurd en 5.000km in gereden. Prima wagen en al is het uiterlijk nog hetzelfde onderhuids is het e.e.a. geupdate. Het interieur is vervangen door het interieur uit de eerste generatie Skoda Fabia. In ZA zijn de prijzen van auto’s nagenoeg gelijk aan de prijzen in NL (soms zijn ze zelfs iets duurder in ZA). Deze golf kost ook geen 10/m maar is te koop voor 84.700 ZAR wat overeenkomst met 7.200 euro.
Persoonlijk heb ik er niks mee maar ik rij af en toe eens mee met een GTI, uitgevoerd met webers 180+.Het is een blijft een gaaf bakkie, weinig gewicht met veel pk’s.Helaas word de golf vaak gekoppelt aan Aso’s etc maar die aso’s rijden meestal in II,of IIItjes.Een superauto voor de liefhebber en gelukkig zijn er nog veel onderdelen verkrijgbaar
Eindelijk..
Qua veiligheid komt het denk ik niet goed. Die zal wel geen abs, esp en airbags hebben.
Ik denk dat we bij import van zo’n Golf – ook problemen krijgen met de uitstoot en milieuregels. Ze zullen in ZA vast geen kat hebben???
@ Hummers
Alleen de esp ontbreekt.
1 x, Wélgeteld Eén keer pakte Volkswagen verrassend en vernieuwend uit met een nieuwe – ik zou bijna durven zeggen – revolutionair auto-concept én dat was in 1974, met deze Golf 1. En dan nog met de hulp van een italiaans designer.
Sindsdien speelt VW op safe en wordt een zeer conservatieve modellen-politiek gehanteerd waarbij de Golf zéér voorzichtig evolueerde tot de grijze muis van heden…
Ik ben geen VW Golf-kenner, maar ben ik nu verkeerd of toont men steevast een golf II bij dit artikel?
versus
versus de foto bij dit artikel
Iemand?
@BE-100
Je ziet het echt verkeerd ;) Er wordt bij het artikel wel een Golf mk1 getoond :)
Hier een AW-filmpje over de Golf II Limited, super ding!
http://www.autoweek.nl/video/1542/Blits-bezit-Volkswagen-Golf-Limited
hier dus
op autoweek stond dat ze nog 1000 exemplaren zoudrn maken
–edit: dat soort mensen moet je nooit geloven–
erg leuke auto.
mag alleen niet in de eu rijden dus importeren
is zowiezo geen optie.
je krijgt geen type goedkeuring voor deze auto…
wou er zelf ook 1 importeren maar schijnbaar kan dit al niet meer, baal er wel van hopelijk komt er weer een nieuw bedrijf wat de golf weer gaat maken:D
tot die tijd gewoon even wachten, of een restauratie golf vinden:D