• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: “Volkswagens moeten lief zijn”

Auteur: Loek, gepost 29 september 2024 om 11:18 – 6 Reacties

Volkswagen Beetle

Volkswagen maakt een vuist tegen agressie op de weg en begint bij zichzelf.

Je hoort het wel vaker: auto’s worden steeds bozer. We hebben toch altijd de neiging om auto’s te bekijken alsof het mensen zijn en dan wordt de voorkant geassocieerd met een gezicht. Koplampen als ogen, grille in de bumper als mond en het logo in het midden als neus. Met dat in je achterhoofd is bijna elke recente designtaal zo ontworpen dat auto’s erg boos kijken. Scherpe lijnen en grote, agressieve vormen: alsof elke auto ontworpen is om angstaanjagend over te komen als deze in je binnenspiegel verschijnt.

Volkswagen: lief zijn

In een interview met TopGear kunnen hoofddesigner Andy Mindt en designstrateeg Christian Schreiber van Volkswagen uitleggen wat de toekomst brengt voor VW. Mindt legt uit dat Volkswagen-kopers niet graag rondrijden in een veel te agressief gestylede auto. Het moet vooral een herkenbaar uiterlijk zijn dat optimisme uitstraalt. Of zoals Mindt het zegt: be like the nice guys. Schreiber voegt daaraan toe dat deze strategie al zijn vruchten moet afwerpen op de ID.2 en diens GTI-versie: deze moet een vriendelijk uiterlijk krijgen.

GTI overzetten is makkelijk

Over de ID. GTI gesproken: het lijkt er steeds meer op dat het concept van de IAA in 2023 makkelijk overgezet kan worden naar een productiemodel. In ieder geval maken beide designers zich geen zorgen over de identiteit van een GTI en of dat wel elektrisch kan. Middelgrote carrosserie, grote velgen en ver uiteengezette wielen: het is makkelijk te doen. Wel blijft de uitdaging om te kunnen innoveren met het GTI-label en niet voor de makkelijke weg kiezen.

Simpel

Het hele interview moet je via de eerder geplaatste link maar teruglezen, maar we wilden toch nog even uitlichten dat de designers vinden dat een Volkswagen simpel moet blijven. Alles moet vooral doeltreffend zijn en niet te veel poespas hebben. Bij zaken zoals het interieur van een GTI, met bijvoorbeeld een golfbal-pookknop of de tartanstoelen, worden dat soort details ook echt uniek voor de GTI en gaat Volkswagen niet een ‘GTI-Line’ uitbrengen als sportpakket. Gelukkig maar. Ook wordt gekeken naar nieuwe materiaaloplossingen zodat ze kunnen afstappen van goedkoop aanvoelende plastics en zich meer kunnen richten op hogere kwaliteit stoffen.

Het mantra van Volkswagen is dus dat de auto’s liever moeten worden. Doe eens lief!

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Polo GTI van Rik
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 5 GTI van Renzo
  • Een speciaaltje met mooie upgrades, zoals een sper op de vooras. Autoblog-lezer Martin heeft er eentje en daar gaan we een rondje in rijden!
    Mijn Auto video: Volkswagen Golf GTI TCR van Martin
  • Volkswagen pakt nog één keer uit met de Golf GTI
    Volkswagen pakt nog één keer uit met de Golf GTI

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Volkswagen

Vorig bericht: « Is deze Porsche 911 een grap? Dat mag jij bepalen
Volgend bericht: Welke onsuccesvolle MINI John Cooper Works kies jij? »

Lees Interacties

Reacties

  1. RiKe zegt

    29 september 2024 om 12:16

    Maak dan eerst de software wat minder dodelijk, mijn god wat zit die slecht in elkaar en doet letterlijk levensgevaarlijke dingen. Als je dat dan meldt dan wordt er niets mee gedaan. Uit zichzelf remmen midden op de snelweg zonder reden, lane guidance die je een vangrail in stuurt, dode hoek sensor die 80% niet ziet, of zelf (veel) gas geven bij het inparkeren terwijl alles van cruise control uit staat en de pedalen niet aangeraakt worden.

    Login om te reageren
  2. Oopelkadet zegt

    29 september 2024 om 12:46

    Volkswagen mag beginnen met lief zijn wbt a. betrouwbaarheids issues, en b. de rekeningen die je krijgt na werkplaatswerk.

    En c. noem de Polo de Golf – en de huidige Golf een gedrocht. Of whatever. Een Golf zoals de Golf was, dat is het net als de 911, al heel erg lang niet meer.

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    29 september 2024 om 13:23

    Ik kan dit wel waarderen, vooral de line up van concern genoot Audi ziet er domweg belachelijk uit met die ‘wollah hepje prebleem ofso’ smoelwerken.

    Login om te reageren
  4. martinus.tussengas zegt

    29 september 2024 om 13:39

    Als kind op los op de achterbank van de golf 2 zagen wij dit ook. BMW keek boos en de Mitsubishi Galant ook.

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      29 september 2024 om 21:05

      Jaa vroegah.. die goeie ouwe tijd. Toen had men zelfs nog losse “booskijkers” nodig om auto’s wat “sportiever” te maken!

      Login om te reageren
  5. e36thuglife zegt

    29 september 2024 om 16:10

    Ja leuk voor chicks en regeboogboys maar ik wil een boze hoekige waggi anders dan koop ik wel een mini

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North