
Pats, boem en de prijzen zijn binnen. Volkswagen gaat haar splinternieuwe Polo BlueGT inderdaad voor een ‘prikkie’ verkopen. Rij je wel de helft van de tijd met een tweecilinder.
Een kekke 140 pk en toch ‘maar’ 105 gram CO2 per kilometer. Het ding weegt bovendien slechts 1112 kg. Je mag er nog eventjes wegenbelastingvrij mee rijden (beleid vanaf 2014 nog steeds onzeker) en zelfs de bijtelling blijft met de huidige regels beperkt tot 20%. Enkel de prijs ontbrak nog. Er werd over ‘ongeveer 20k’ gesproken en PON heeft zich hier inderdaad aan gehouden.
Voor €20.440,- staat er een 6-handbak voor de deur, de DSG is er vanaf €22.150,-. Grofweg €5000,- goedkoper dan een GTI. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving valt de CO2-uitstoot van de handbak wat lager uit. Zelfs schakelen geeft 105 CO2’s, de DSG produceert er 107. Dat komt overeen met ongeveer 4,5 l/100km ’theorieverbruik’.
Nu is het slechtste wat je kan doen jezelf rijk rekenen met de brandstofbesparing. Die BlueGT is best een zuinig karretje maar een ‘geïnspireerd’ chauffeur gaat die 4,5 liter natuurlijk nooit halen en rijdt zo min mogelijk op ‘slechts’ 2 cilinders. Even sparen voor het buiten de garantietermijn vervangen van de 1.4 TSI kan ook handig zijn. Natuurlijk kan je hem ook leasen.
Zelf de prijs opkrikken met leuke optiepakketten kan in de configurator. Met dank aan josephkroon voor zijn screenshot op autojunk.nl.






Ik koop dan liever een ander tweedehands VAG-product.
Te duur! Voor 16k heb je een Rio 1.4, iets minder power, maar veel minder gewicht… En mooier. En completer. In de lease wellicht (nog) een ander verhaal, maar op de particuliere markt zullen ze het op de lange termijn niet gaan redden zo…
@svenska_aeroplan_ab: maar met een slechtere geluidsinstallatie, mindere rijeigenschappen,(in mijn ogen) mindere looks, en die heeft geen 140PK he;)
@meneersander:
Peugeot 208 1.6 VTI Allure?
120 pk, NA motor( geen turbo gelukkig), zo goed als full option dankzij duurste uitvoeringsniveau. Gewicht is 1065 kg
Daarnaast is hij 1000 euro goedkoper!
Familielid heeft een blauwe 208, 5 deurs 1.6 met alle opties zoals bochtenverlichting parkeerhulp alleen geen glazen dak voor net iets minder dan 20k. Heb ik dan toch liever dan een onbetrouwbare tsi motor.
Verbruik op papier is trouwens gelijk als die 4,5 ook buitenweg is.
@benjamin1: als ik hem grofweg aankleed zoals de 208 hik ik tegen de €25.000 aan. 208 heeft full map navigatie, geblindeerde ruiten multimedia aansluitingen etc
@Benjamin1:
Model
Polo BlueGT 1.4 TSI BlueMotion Technology 103 kW/140 pk 6-versnellingen € 20.440,00
Lakwerk
Deep Black € 550,00
Speciale uitvoering
‘Climatronic’ volautomatische airconditioning € 355,00
Multifunctioneel lederen stuurwiel € 235,00
Volkswagen radio-navigatiesysteem ‘RNS 310’ € 660,00
Park Distance Control inclusief boordcomputer € 365,00
Multimedia aansluitbox € 170,00
17″ lichtmetalen velgen ‘Montani’ antraciet met banden 215/40 R 17 € 0,00
Hoofdairbags vóór en achter en zij-airbags vóór € 565,00
Zijruiten achter en achterruit 65% lichtabsorberend € 300,00
Telefoonvoorbereiding € 435,00
Totaalprijs+ €24.075
Komt nog rijklaarmaken en kentekens etc bij…
@Benjamin1: kon dat echt niet in 1 bericht?
@mikkeloentje: ja. Met een Edit knop.
@Svenska_Aeroplan_AB: Die Rio 1.4 heeft slechts 109pk en een CVVT; dat is een totaal anders rijdende auto & doelgroep dan de Polo GT; slechte vergelijking dus.
@dawwg: Wat is er mis met Continue Variable Valve Timing? En gewicht is 1004 kg, scheelt toch een jas…
@dawwg: En wat betreft de doelgroep : de Rio is de best verkochte auto in deze klasse, de Polo de meest geleasede. Dat is het enige significante verschil in doelgroep, en precies waar ik op doelde. Sterker nog, Kia is in de particuliere markt groter dan VW. Ben richting de toekomst erg benieuwd wat er gebeurt als Kia ook de zakelijke markt gaat bewerken…
@Svenska_Aeroplan_AB: Je verwart marktsegment met doelgroep gozert ;)
Doelgroep is volstrekt identiek: iedereen met een rijbewijs. Geldt al jaren voor VW, sinds 4 jaar ook voor Kia.
@Svenska_Aeroplan_AB:
Een Rio… alsjeblieft zeg.
Ik ben geen VAG liefhebber, maar om hier nu koreanen als alternatief voor te stellen…
@Hubert: Gebeurt ‘in de markt’ toch heel erg veel!
@Audi Nederland: dit is eerste en laatste keer dat ik idd eerst de nieuwe a3 zou checken, alles liever dan een slowmotion die stoer probeert te doen met een GT logo!
@bbroek: Wat maak je je druk? Je behoort toch niet tot de doelgroep…
Krijg je dan wel een radio of een achterruit wisser erop? VAG kennende…
@norge: Er staan niet voor niets geen velgen op de foto’s…
Je moet natuurlijk wielen als optie aanvinken. Ze geven je zelfs al banden!
@norge:
Ook knipperlichten zijn een optie dus ik gok van wel….
Vinden de Hollanders leuk!
Apart, normaal is zelf de staafmixer bedienen CO2 ongunstiger dan DSG. Nu precies andersom
Ik vind 20.000 geen koopje. Maar ik denk dat deze auto wel veel geleased gaat worden.
Ben benieuwd hoeveel deze auto 2e hands nog waard is.
20K voor een klein boodschappenwagentje is nooit een koopje.
@alcantara: Tja ligt aan je inkomen, zijn ook mensen die naar zuidfrankrijk rijden met hun Aygo.
@civicfk3: Die doen dat op een koopje, vergeleken met wie het in een klasse groter doet.
Kopen Kopen Kopen mensen! probleemloze motoren!!
@chucknorris: lol. Wie maakt me los?
O, dat doet die motor zelf wel. Daar heeft ie niemand bij nodig.
Je kan niet eens die blauwe kleur nemen… bummer
Ik blijf de combinatie “GT” en “Bluemotion” op één en dezelfde wagen vreemd vinden.
Dat terzijde, minimaal 20.000 euro voor een Polo is niet meteen wat ik een goeie deal noem. Dus geen koopje voor mij.
meer pk’s en lager verbruik dan de 1.2TSI 105pk. Ik vind het een kek auto’tje! Ik denk dat wanneer je veel snelweg rijd je een erg laag verbruik kan realiseren met cilinderuitschakeling.
@civicfk3: op papier een lager verbruik ja. Bij normaal gebruik haalt hij deze cijfers nooit.
Cilinderuitschakeling slaat nergens op in de echte wereld waar je vaak moet optrekken en afremmen.
reteduur voor een auto wat niet meer op een kubus lijkt.
20.000 voor twee stuks zeker?
Erg veel geld voor een Polo…. Naja, das op zich niet iets nieuws bij VW
Ik snap niet waarom je voor dit geld ook twee vijfdeurs Up’s met 75 pk kan kopen. is dat nou ook maar half zo goed als een Polo BlueGT?
@Jochempie:
Voor een A8 is ook 90.000,- Daar kan je ook 2 A5 sportbacks van kopen.
Lekker nutteloze opmerking dus….
@civicfk3: euh?? ook een scheve prijsverhouding bedoel je.
@Jochempie: Nee johhhh, met opties is zo’n Up ook 15 mille…
Ben ik dan de enige die dit geen verkeerde auto vind?
@towi1989: Nee hoor, ik vind deze polo goedgeplaatst. Wanneer je een 1.2TSI 105pk een beetje aankleed zit je ook al snel op de 20.00,- euro. Sterker nog, wanneer je een 1.2 R-line met xenon en dakje besteld zit je al over de 22.000,- euro en dan heb ik liever een Blue GT zonder xenon en dakje maar wel met 35pk meer.
@civicfk3: voor €20.00 zou ik nog wel een een gokje met een 1.2 TSI 105 pk willen wagen. Maak ik (gelijk doorverkopen als vrijwel nieuwe tweedehands) makkelijk een kleine €18.000 winst.
Maar zonder dollen, ik sluit me er wel bij aan. Al zou ik het liefst nooit een Volkswagen rijden, totaal niet mijn merk.
Ik corrigeer mijzelf even, een 105pk R line met sportonderstel en 17inch (wat de blue GT standaard heeft) is 1000 euro duurder dan een 140pk blue GT met exact dezelfde opties.
En de fiesta econetic dan. Belastingvrij, 115pk, lichter, stuurt beter en bijna een liter zuinigen. Prijs is ook nog eens voordeliger
@nickelb: en ziet er ook nog eens beter uit!
@nickelb: maar het blijft en ford…
@maurits123: en? Wat is er slechter aan een ford dan aan een vw? Ze zijn meer eigen? Zijn de materialen of kwaliteid slechter? Een voorkeur kom ik niet aan, maar de term het is: maar een ….. . Dit vind ik zo zielig. Ook het verschil tussen de mondeo en 3/5 a4/6 en c/e is maar klein. Alleen de prijs van 20.000 tot 40.000 euro is belachelijk. Kwaliteid is net zo goed. Ben zelf geen fan van opel en vw. Maar zal niet zeggen dat ze slecht zijn. Maar heb wel mijn voorkeur.
@nickelb: aub kwaliteit net zo goed? het is goed voor zijn prijs dat misschien wel, maar vergelijk een mondeo met een a4 in het echt , zeer groot verschil
@nickelb: Er hoeft niets slechter te zijn aan een Ford, het imago is gewoon nog steeds minder dan een VW. Zelfde als een Kia, de nieuwe Rio bijvoorbeeld.. Mooie en een prima auto, tblijft alleen een Kia.
Lastig uittleggen zonder aan de bar te zitten op een vrijdag nacht.
@maurits123: Met trommelremmen achter :’)
@civicfk3: oh god je imago!!!!!
Uit precies die Polo op de foto uit het artikel bestaat het halve Nederlandse wagenpark!
bruuthe velgen
Nope veel te duur
Verkeerde badge
Ik weet nog goed (opa vertelt) dat we een jaar of 15 geleden klaagden dat VW een golf uitbracht die meer dan 40.000 gulden moest kosten. Dat zou het einde van VW betekenen… nu hebben ze al een polo voor dat geld…
De bewering dat de GTI bijna €5000,- duurder is dan de BlueGT klopt helemaal niet! De GTI heeft standaard al een DSG versnellingsbak en Climatronic. Als ik een berekening uitvoer op de site van Volkswagen dan scheelt het nog geen €2000,- met de GTI. Overigens is de GTI dit modeljaar bijna €1000,- duurder geworden t.o.v. vorig jaar, want uitgaande van de situatie van afgelopen modeljaar is het verschil nog geen €1000,- . Waarschijnlijk is de prijs van de GTI door de komst van de BlueGT naar boven gegaan om een dergelijk prijsverschil te creëren.
Met lak erbij komt de 5-deurs op €22.000,-. Veel te duur voor een polo. Voor dat geld heb ruime keus uit een c-segmenter met ook 20% bijtelling.
Voor €4000,- meer heb je de nieuwe volvo V40 wat veel meer auto is dan deze Polo.