• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo designer gepromoveerd/gedegradeerd* naar Geely [update]

Auteur: robbie, gepost 30 oktober 2011 om 16:16 – 31 Reacties

Peter Horbury gaat van Volvo naar Geely


Volvo zit weer eens zonder designer, want hun huidige designbaas (Peter Horbury) moet/mag* namelijk (gedwongen?) verkassen naar China. Daar mag hij Geely’s gaan ontwerpen. In Zweden moeten ze dus op zoek naar een nieuwe ontwerper. Misschien maar een Chinees aannemen?

Peter Horbury is wellicht wel de belangrijkste Volvo designer van de afgelopen 30 jaar geweest. In de jaren ’80 werkte hij al bij Volvo (in Nederland) en hielp hij mee aan het design van de Volvo 480 en in 1991 werd hij benoemd tot Design Director en dat bleef hij tot 2002. En van 2002 tm 2004 was hij design opperhoofd van Ford’s Premium Automotive Group (Jaguar, Land Rover, Aston Martin en Volvo). Daarna werd hij Executive Design Director voor Ford Amerika (Ford, Lincoln, Mercury) en werd Steve Mattin de ontwerper bij Volvo.

In april 2009 werd Steve Mattin echter de laan uitgestuurd bij Volvo en vervangen door Peter Horbury. Nu is het echter alweer tijd voor hem om te vertrekken. Of het nou een promotie of een degradatie is weet ik nog niet helemaal. Het is wel vreemd te noemen dat Volvo in hun persbericht aangeeft dat ze nog geen flauw benul hebben wie Horbury gaat opvolgen:

Peter Horbury’s successor as head of Design at Volvo Car Corporation will be subject to a later announcement.

Waarom zou je je oude schoenen designer weggooien naar China sturen voordat je een nieuwe hebt? Smells fishy to me.

Bij Geely zal Peter Horbury verantwoordelijk worden voor het design van de merken die onder de Geely Group vallen. Dat zijn in elk geval Geely, Emgrand, Englon en Gleagle. Of hij ook nog iets met Volvo te maken heeft (van afstand) wordt niet helemaal duidelijk uit het persbericht.

De grote baas van Geely, Li Shufu, is in elk geval zéér blij met zijn nieuwe designer:

“I am delighted that Peter Horbury has accepted the offer to lead the design development of the Geely Group brands into the future. His vast experience in the industry will be key for the future success of Geely Group’s products.”

PS Het enige recente werk voor Volvo dat we gezien hebben van Peter Horbury zijn de Concept Universe en Concept You.

De huidige modellen van Volvo zijn door de volgende designers ontworpen:
Steve Mattin: S60, V60, XC60
Peter Horbury: C30, S40, V50, C70, V70, S80 en XC90

* = Doorhalen wat niet van toepassing is

UPDATE 03-11 – Het Zweedse Teknikensvarld denkt te weten wie het is: Skoda/VW-designer Thomas Ingenlath.

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

China, geely, Volvo

Vorig bericht: « Het nieuwe winterspeeltje van Jon Olsson
Volgend bericht: Hamilton-Massa crash: Epic reactie van Rowan Atkinson »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneersander zegt

    30 oktober 2011 om 16:18

    Ik denk niet dat hij gedwongen is maar dat hij een aardige zak geld aangeboden heeft gekregen.

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      30 oktober 2011 om 16:23

      @meneersander: lijkt mij ook, hij heeft ook nog een eigen wil. Als het hem niks lijkt gaat ie ook niet, waarschijnlijk.

      Login om te reageren
  2. Benz65 zegt

    30 oktober 2011 om 16:24

    De designer zal nu wel binnenlopen bij Geely.

    Login om te reageren
  3. dennisr zegt

    30 oktober 2011 om 16:24

    allemaal nogal vaag dus, zal wel wat meer geld opleveren idd, hij zal wel niet gedwongen weg moeten als er nog niet eens een opvolger is..

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    30 oktober 2011 om 16:27

    de droom-job voor elke ontwerper ..

    nieuw merk zonder “echt” gezicht ..
    hagelnieuwe productie faciliteiten ..
    en een afzet markt van hier tot Hong Kong ..

    beter kan je het niet treffen ..

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      30 oktober 2011 om 16:46

      @lincoln: van China tot Hongkong is niet zo bijster ver, weet niet hoor….

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        30 oktober 2011 om 16:49

        @HDM: hij zegt: ”van hier”.. hij zal niet in China zitten..

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 oktober 2011 om 16:50

        @HDM:

        van Nederland naar Amsterdam ook niet ..

        Login om te reageren
        • HDM zegt

          30 oktober 2011 om 16:51

          @lincoln: als friesland eenmaal losgegraven en weggeduwd is wel.

          Login om te reageren
        • wimmm zegt

          30 oktober 2011 om 17:05

          @lincoln: als ik me niet vergis is nederland ook een plaats in de VS :P

          Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      30 oktober 2011 om 17:42

      @lincoln: Zo denk ik er ook over. Mensen verwarren ‘een leuk merk’ en ‘een leuke baan’ errrrrg vaak hier op ab.nl…

      Login om te reageren
  5. vwally zegt

    30 oktober 2011 om 16:27

    Hij heeft paar mooie auto’s ontworpen (C30, V50 en de XC90), maar die laatste twee concepten van hem zagen er niet uit.

    Login om te reageren
  6. bigcar zegt

    30 oktober 2011 om 16:32

    die Peter Horburymag van mij apart uit de industie worden getrapt, want zijn modellen speken mij niet aan (ik vind ze oud ogen / lelijk). die Steve Mattin is goed bezig, want de s60 en de xc60 ogen goed (niet dat ik ze zou kopen.. motoren van volvo spreken mij niet echt aan, maar toch, ze ogen wel fatsoenlijk). die peter z’n nieuwe modellen slaan ook nergens op: je kunt zog steeds die ouwe stijl van hem in die concepten herkennen

    Login om te reageren
  7. mrbones zegt

    30 oktober 2011 om 16:50

    Goede zet van de Chinezen. Ben benieuwd wanneer we in Europa Chineze auto’s kunnen kopen.

    Login om te reageren
    • mrbones zegt

      30 oktober 2011 om 16:50

      @mrbones: *Chinese

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 oktober 2011 om 17:01

        @mrbones:

        ben wel eens benieuwd hoeveel % er van een Europeese auto Chinees is ..

        moeilijk in te schatten ..

        Login om te reageren
  8. Ram-G-maN zegt

    30 oktober 2011 om 17:12

    Ha! Nu mag Fedde Talsma het ontwerpstokje overnemen. Automotive design total European domination by the Dutch! 8) Nu mag Fedde zich toevoegen aan het rijtje Nederlandse CDO’s. Laurens van den Acker, Adrian van Hooydonk en nu Fedde Talsma.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 oktober 2011 om 17:14

      @AutomotiveDesigner:

      zijn er trouwens nog Italianen die dit edele werk verrichten ??

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        30 oktober 2011 om 17:47

        @lincoln: Walter d’Silva?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          30 oktober 2011 om 17:53

          @Alpinaa:

          oei .. hoe kon ik die over het hoofd zien ..
          een beetje DE man van de laatste jaren ..

          Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      30 oktober 2011 om 17:47

      @AutomotiveDesigner: Vergeet de belgen niet hè. Die zijn ook erg groot!

      Login om te reageren
  9. jippie zegt

    30 oktober 2011 om 17:29

    Ach, echt denderend vind ik het Volvo-design niet dus niet echt betreurenswaardig. Ik denk wel dat het voor Geely een enorme vooruitgang is.

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    30 oktober 2011 om 18:41

    Denk dat deze man wel op zijn plaats is in China ,vond zijn kunsten wel wat Chinees hebben .

    Login om te reageren
  11. zeeuw zegt

    30 oktober 2011 om 19:01

    Erg jammer dit :(.

    Naar mijn mening zijn de door hem ontworpen Volvo’s een stuk beter qua ontwerp als degenen die ontworpen zijn door Steve Mattin.

    Login om te reageren
  12. Gideon zegt

    30 oktober 2011 om 20:00

    Is hij er nou ook verantwoordelijk voor geweest dat er op Jaguars nog steeds Volvo spiegels zitten?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 oktober 2011 om 21:01

      @Gideon: dat beslissen de accountants, niet de designers.

      Login om te reageren
  13. mr240 zegt

    30 oktober 2011 om 20:54

    Dat ze Jan Wilsgaard weer terugnemen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Wilsgaard

    Enkel toffe modellen gemaakt.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      30 oktober 2011 om 23:54

      @mr240: Goed idee, hij is nu lang genoeg op pensioen geweest, op 81-jarige leeftijd mag hij wel eens terug aan de slag.

      Login om te reageren
    • fred zegt

      30 oktober 2011 om 23:57

      @mr240: helemaal mee eens!

      Dat ze maar een soort retro-model als de P1800 uitbrengen :D

      Login om te reageren
  14. yoris zegt

    31 oktober 2011 om 09:20

    Ik peins dat er bij Geely een beetje meer kapitaal achter zit dan bij volvo voor de moment, dus lijkt het me ook logisch dat Peter zelf is opgestapt.

    Login om te reageren
  15. ramshoek zegt

    31 oktober 2011 om 12:21

    Je kunt zeggen wat je wilt. Maar er valt voor een designer natuurlijk wel een hoop eer te behalen bij een Chinese autofabrikant.
    Die chinezen weten natuurlijk donders goed dat wanneer ze met hun eigen wagens de wereld willen veroveren, ze dat moeten doen met goede originele ontwerpen en niet met klonen van Cayennes, Yarissen, RAV4’s, Smarts, C-klasses en wat hebben we allemaal al meer gezien op het gebied van slecht jatwerk…

    Het grote voorbeeld van de Chinezen en Horbury is momenteel KIA, waar een goeie ontwerpen een mooie reeks auto’s met een prima familiegezicht heeft neergezet. Het grote succes van KIA is mede daaraan te danken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North