Officieel is het nog een “concept”, deze Volvo V60 Plug-in Hybrid (met dieselmotor) zal debuteren tijdens de autoshow van Geneve (volgende maand). Maar de auto zal voor 99% gelijk zijn aan de productieversie die in 2012 op de markt komt. En dat zal betekenen dat Volvo met een extreem zuinige pakezel op de proppen komt. Je hoeft je niet te schamen om met deze auto te rijden, want hij heeft genoeg power. Het sprintje van 0 naar 100 gaat in 6,9 seconden en naast een elektromotor heb je ook een dikke 5 cilinder diesel onder de motorkap.
Als je het lithium-ion accupakket van de V60 PHEV volledig hebt opgeladen (duur 3 tot 7,5 uur) dan kan je volgens Volvo maximaal 50 km rijden op alleen elektriciteit. Daarna schakelt de dieselmotor bij en werkt de auto als een ‘normale’ hybride (zoals een Prius).
Het vermogen van de dieselmotor is 215 pk/440 Nm en de elektromotor levert nog eens 70 pk en 200 Nm hoeveel dat uiteindelijk gecombineerd is weet niemand aangezien daar altijd ‘vage’ berekeningen achter zitten. Wel weet Volvo te melden dat het gemiddelde verbruik (volgens de NEDC driving cycle) uitkomt op 1,9 liter per 100 kilometer. En als klap op de vuurpijl heb je ook nog eens AWD, want de elektromotor drijft namelijk de achterwielen aan en de dieselmotor de voorwielen. Als je dus volledig elektrisch rijdt heb je een RWD Volvo. Wie wil dat nou niet?
PS Check die bizarre uitlaten!
indrukwekkende cijfers , maar kwed dat de prijs te hoog zou vallen ten opzichte van de beste diesel- of benzinevariant
@KaCh1ng: Ja, het zou verboden moeten worden, he. Koop je de laatste stand van de techniek, kost het nog geld ook. Terwijl pakweg de iPhone goedkoop begint, en steeds duurder wordt. Toch?
@KaCh1ng: Zou best wel eens mee kunnen vallen… als deze cijfers kloppen hoef je geen bpm te betalen, bovendien zal hij ongetwijfeld een a-label krijgen, en geen co2 tax.
offtopic: dat laatste is overigens de reden waarom een m3 dct in nederland goedkoper is dan een handbak: hij valt net in een zuinigere categorie en brengt minder co2 tax met zich mee =lol
@KaCh1ng:Het is de beste diesel variant, de D5 nu heeft 205 pk.
Toekomstig leasetopper. Nu alleen nog in elke parkeergarage voldoende oplaadpunten opstellen, dan zou dat veel kunnen schelen voor de verkoop van die auto’s.
Ben benieuwd naar de praktijkcijfers. Er zijn merken die niet aan een dieselhybride willen beginnen omdat een diesel al te efficient zou zijn. De winst moet m dus vooral zitten in het gedeeltelijk volledig elektrisch rijden als ie een nachtje aan de oplader heeft gehangen. Ik vraag me alleen af hoe je dan rijdt, want met een Prius moet je echt je best doen om 100% elektrisch te rijden.
Wat mij het meest benieuwd is hoe dit “door de weg” hybride concept gaat rijden, qua integratie van de twee aandrijfsystemen. Als dat goed zit, is het een heel eenvoudig toepasbare BPM vermijdingsmodule. Misschien mag de importeur een setje op voorraad houden om alle Volvo’s die op papier lage CO2 uitstoot te geven?
OT: het is een diesel.
@laurensje: goed punt. Volgens mij is dit gewoon een heel prettige relatief goedkope auto die ook heel prettig als je nooit de moeite neemt het ding op te laden. Dus de ideale BPM ontduiker.
Ik heb helemaal niets met Volvo en alles wat ze maken, maar hiervan moet ik toch zeggen dat het serieus de goede kant op gaat. Als dit zo doorgaat noemen we de Prius van nu over een jaar of tien een ouderwetse gas-guzzler ;)
Alleen groene stroom of uit een kolencentrale?
Volvo snapt tenminste dat je voor een elektrische/hybride auto geen nieuwe (en meestal opvallend en uberlelijk gedesignde) auto moet maken. Elektrisch/hybride rijden is hierin geen straf meer (zowel qua prestaties als looks). Eén van de weinige hybdridewagens die ik echt graag zou hebben :P ! Lexus buiten beschouwing gelaten, da’s een klasse of 2 hoger
@AB! Vanuit de iPhone app kan ik niet commenten als er nog geen reacties zijn! GAAR! BUGGY!!
@Benjamin1: ook wij maken fouten;)
Maar het is een goeie tip, we gaan het fixen!
Complimenten aan Volvo! Ik ben voor het eerst in tijden onder de indruk. Mooi product.
Coole uitlaat!
Dus de eerste 50 km gebruikt ie 0 liter, en de laatste 50 km van de test 1.9 l. Als je dus alleen op diesel rijdt zal het iets van 3.8 liter diesel zijn per 100 km. Nog steeds netjes voor een grote middenklasser.
Dit lijkt een beetje op dezelfde techniek als de Ampera/Volt. Maar de Volvo zal waarschijnlijk veel beter zal presteren, omdat hij een ‘normale’ vorm heeft en natuurlijk vanwege de bagageruimte.
@derekhuizer: daar lijkt het dus helemaal niet op ;) De verbrandingsmotor van de Volt/Ampera wordt niet gebruikt om de wielen aan te drijven. Die motor wordt alleen maar gebruikt als ‘generator’ om stroom op te wekken voor de elektromotor.
De 0-100-tijd zul je niet halen als je alleen elektrisch wilt rijden gok ik zo. Wel erg mooie getallen en specs!
Als je dichtbij je werk woont is dit de ideale auto: altijd elektrisch (= bijna gratis) naar je werk rijden (volle accu kost 50 ct ofzo).
Woon je bijv. 40 km van je werk af en rij je 80 km per dag, dan zou je hem op je werk kunnen inpluggen zodat je op de terugweg ook weer elektrisch kunt rijden.
En ga je op vakantie, dan tank je gewoon diesel dus hoef je geen rare toeren uit te halen en blijft het een praktische auto.
@Sorcerer: op je werk opladen ? heb jij even een soepele werkgever zeg !
Goede prestaties bij zo’n laag verbruik. Zie ook nog wel aankomen dat de huidige AWD modellen (bijv. Quattro) gebruik gaan maken van elektromotoren ipv aandrijfassen voor de AWD, in gewicht ben je waarschijnlijk net zo snel uit en ’t is minder onderhoudsgevoelig + zuiniger… of is het onzin wat ik hier zeg?
Tip van mijn kant:
Kunnen jullie van de Autoblog redactie niet proberen te achterhalen hoe die berekeningen worden gemaakt en dit aan ons terugkoppelen? Ik gok namelijk dat we in de toekomst meer van dit soort hybrides gaan zien waar die berekeningen interessant bij worden. Zou leuk zijn om daar eens wat achtergrond over te lezen.
@Raul8711: google NEDC. Volvo start vast met een volle accu. Op papier komt er dan iets geweldigs uit. Werkelijkverbruik.nl kan enorm afwijken.
@laurensje: je hebt bij deze diesel wel het voordeel van een naar verhouding toch al lage CO2 uitstoot… Neemt niet weg dat zonder een volle accu de CO2-meter waarschijnlijk naar 110-120 gram zou uitslaan.
UPDATE Een hele serie foto’s over de techiek!
http://www.autojunk.nl/2011/02/v60-plug-in-hybrid-driving-mode-charging-animation/
http://www.autojunk.nl/2011/02/v60-plug-in-hybrid-pure-driving-mode-animation
http://www.autojunk.nl/2011/02/v60-plug-in-hybrid-power-driving-mode-animation
http://www.autojunk.nl/2011/02/v60-plug-in-hybrid-hybrid-driving-mode-animation
http://www.autojunk.nl/2011/02/v60-plug-in-hybrid-charging-animation
http://www.autojunk.nl/2011/02/v60-plug-in-hybrid-electric-all-wheel-drive-animation
Ziet er allemaal erg hanig uit, heb nog niet gezien van andere premium autobouwers die al zo ver zijn (productie in 2012)
ps. robbie, van die bewegende foto’s worden hier op het net nog wel eens video’s genoemd ;-)
lekkere combinatie
enkel prijs kan tegenvallen
go volvo, go volvo… *doet dansje* zie je wel dat échte auto’s ook zuinig kunnen zijn ;-)
Hoop dat ze er daadwerkelijk ook nog wat ‘groei’ uit kunnen halen, ze mogen best eens wat meer verkopen.
Vraag me af of iemand al op het idee is gekomen om dit soort auto’s áltijd warm te rijden op de elektromotor en daarmee ook de olie en koelvloeistof op temperatuur te brengen.
Slaat de motor dan eenmaal aan, heb je niet meer de vervuiling van een koude start en het draait allemaal wat soepeler met minder slijtage…
@Alwood: en hoe moet de verbrandingsmotor dan warm worden? Die elektromotor zit in de achteras en drijft alleen de achterwielen aan. Daar wordt je motorolie en koelvloeistof niet echt warm van lijkt me zo…
@robbie: daarvoor stop je dus een verwarmingselement in je carter en eventueel ergens tussen je radiateur en kop… dan warmt het blok wel op hoor…
Het gaat natuurlijk wel iets ten koste van je actieradius, maar bij 20-30km elektrisch rijden en vervolgens 50km op diesel zou het in vervuiling en slijtage best een verschil kunnen maken.
Nou, 49g… Als dat waar is, is het nogmaals bewezen dat downsizing niet altijd de beste oplossing is.
@F1Tim: is al lang bewezen, zelfs de corvette Z06 (7 liter) is in staat zuinigheids-tests te winnen ;-)
http://www.wired.com/autopia/2008/10/505-horsepower/
Mooie vooruitgang, ik hoop alleen dat je met zo’n zware batterij aan batterijen nog een trekhaak kunt gebruiken. dat je ook eens een bankstel kunt ophalen met een boedelbak (van al dat geld dat je overhoud :-) )
@autoblogger Mooi, zal ik de volgende bugs via de [email protected] melden ;)
-edit: check!-
Ik verwacht dat in de loop van dit jaar een nieuwe testcyclus zal worden uitgevaardigd die vanaf 2012 of uiterlijk 2013 zal gaan gelden. Minder theoretisch en mogelijk ook langer om een beter beeld te geven van het werkelijk haalbare verbruik.
Maar god, klinkt best goed deze aandrijf-combi. Maar doe mar een 120pk diesel met 50pk electro… voor in een v50 lijkt me interessanter.
Een van de eerste hybride’s die ik wel zie zitten :)
Elektrisch rijden voor Woon-Werk verkeer en toch power om door de bergbaantjes te gaan knallen, perfect!
Wat een top idee, een dikke diesel (440Nm in zo’n auto lijkt mij erg lekker) die door alle belastingsvoordelen toch goedkoop te rijden is. Zou zomaar eens een hardloper kunnen worden schat ik zo in.
Ik weet niet hoe ze dat berekenen maar die dikke 2.4 diesel verbruikt meer dan 7 liter per 100km.
Met zo’n wagen zou je echt wel hybrid willen gaan rijden hoor….
Ziet er gewoon goed uit en het zijn best wel indrukwekkende cijfers….
Ik zou dit wel kopen hoor….