• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo XC60 is dé trekauto van 2009

Auteur: Alwood, gepost 19 juni 2009 om 21:50 – 45 Reacties

ik heb een boot, een Volvo en een boot


Het volgende onderzoek is binnen, het onderzoek van de beste sleep/trek/duw-auto van dit jaar. Het Britse “What car?” heeft de proef op de som genomen. Naast de XC60 verdienen de Jaguar XF diesel en de Golf 2.0TDI een eervolle vermelding.

De Volvo is voor iedereen die dit jaar dus met schoonouders, fietsen, honden en bouwkeet op stap wil. Volvo XC60 D5 geartronic=The weapon of choice. Het compromis tussen looks, praktische bruikbaarheid en kosten. De automaat is soepel, de motor is sterk, ruimte is er in overvloede en het comfort is ongeëvenaard. Bij de test is ook gelet op het praktisch nut bij ‘school-runs’ en forensen.

Bij de test zijn de auto’s nog wel in verschillende gewichts-klassen ingedeeld, maar de Volvo pakte ook overall de winst. Het voertuiggewicht was de maatstaf. De XC60 mag dan maar 1700kg (droog) wegen, er was geen betere zwaardere auto te vinden.

  • Under 1425kg: Volkswagen Golf 2.0 TDI 140 SE 5dr
  • 1425kg-1574kg: Ford Kuga 2.0 TDCi Zetec 2WD
  • 1575kg-1724kg: Skoda Superb 2.0 TDI 170 4X4 Elegance
  • 1725kg-1899kg: Ford S-Max 2.2 TDCi Titanium
  • 1900kg +: Volvo XC60 D5 SE Geartronic
  • Green award: Volkswagen Golf 2.0 TDI 140 SE 5dr
  • Overall winner: Volvo XC60 D5 SE Geartronic

Er is vervolgens wel één “maar”. De mensen die veel belang hechten aan lage brandstof-kosten kunnen beter een Golf kiezen. De 2.0TDI weet in het kleine hatchbackje nog een aardige last vooruit te bewegen, en doet dit met een minimale benodigde hoeveelheid diesel. Wees er wel op bedacht dat de intervallen tussen plaspauzes dan ook groter worden.

De laatste eervolle vermelding gaat naar Jaguar. Als geld dan écht geen rol speelt, rij dan met een XF 3.0 diesel S voor je tandemasser uit. Zelfs met een flinke haak-last trekt de Jag nog in 8.5 seconden van 50 naar 100km/u. Vrachtwagens inhalen wordt een plezier in plaats van inspanning! (bron: whatcar.com)

Op vakantie, met de Shaguar!

Ook interessant!

  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
    Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
  • Deze Volvo XC60 is dik, maar niet té dik
  • Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
    Volvo XC60 T8 (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, Diesel, Jaguar, Volkswagen, Volvo, xc60

Vorig bericht: « Teaser: Skoda Superb binnenkort ook als combi
Volgend bericht: Nederland maakt wat stuk: 1 miljard aan autoschades »

Lees Interacties

Reacties

  1. AMGJunk zegt

    19 juni 2009 om 21:52

    Doe mij die boot maar!

    Login om te reageren
  2. CrazyHenkie zegt

    19 juni 2009 om 21:57

    Mooie Streamliner achter die XF, blijven mooie caravans ;)

    ´´1575kg-1724kg: Skoda Superb 2.0 TDI 170 4X4 Elegance´´

    Hebben we hier ook een Superb 4×4 dan?

    Wel apart dat die Volvo de beste trekauto is. Een G-klasse CDI bijvoorbeeld, of een Land Rover 3.0d hebben meer koppel, en ook lage gearing etc.

    Login om te reageren
  3. Nijntje_ zegt

    19 juni 2009 om 22:00

    Dus, ben je op zoek naar mannelijke vrijgezellen, schuim de bovenstaande auto’s af… ROFL .

    Ontopic:
    Wel leuk van die Volvo & Golf . Had ik niet echt verwacht!

    Login om te reageren
  4. Nilo zegt

    19 juni 2009 om 22:05

    @CrazyHenkie

    het gaat niet alleen om de koppel en versnellings bak, leer lezen.

    “Het compromis tussen looks, praktische bruikbaarheid en kosten.”
    staat toch echt in de tekst

    Login om te reageren
  5. Freewarefreak zegt

    19 juni 2009 om 22:10

    Mooi resultaat voor de VW Golf. Ergens ook wel logisch, de 2.0 TDI commonrail heeft een alleszins indrukwekkend koppel wat al bij lage toeren word bereikt en lang aanhoud, tot aan de 4000 toeren. Een ideaal karakter voor sleurhutten aan de rukpin. Nice!

    Login om te reageren
  6. CrazyHenkie zegt

    19 juni 2009 om 22:34

    @ Nilo

    Er is niets mis met mijn leeskunsten, danku.

    Ik probeerde alleen maar aan te geven dat bijv. lage gearing en andere trekcapaciteitverbeterende features erg handig zouden zijn, en laat die twee door mij voorgedragen auto´s dat dan ook hebben.

    Login om te reageren
  7. Patrick zegt

    19 juni 2009 om 22:44

    “Als geld dan écht geen rol speelt.” Tuurlijk, volgens mij er maar 1 auto veruit het beste in het trekken van een caravan en dat is de Audi Q7 6.0TDI…
    die kan zelfs met een Kip Highline van 1710 kg nog 150+ rijden en een helling van 45 graden +.

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    19 juni 2009 om 22:46

    lol @ Patrick

    werkt niet, die trekt alles stuk wat je er achter hangt ;)

    Login om te reageren
  9. Nilo zegt

    19 juni 2009 om 22:53

    @CrazyHenkie

    weet ik, maar die low gearing is voor trekken alleen zeer handig als je juist een klein motertje er in heb zitten. dan is de verhouding tussen kracht en omwentelingen van de wielen een stuk kleiner.
    maar die D5 is ook niet een al te lullig motortje hoor:
    205 PS (151 kW) /4,000 rpm
    420 N·m (310 lb·ft) /1,750-3,000 rpm
    en looks, dat heeft een G-klasse nou ook niet(lees zeecontainer). de LR kan er mee door.

    Login om te reageren
  10. CrazyHenkie zegt

    19 juni 2009 om 22:57

    @ Nilo

    Aha vandaar. Ik dacht dat ook bij grotere motoren zin had, maar het grootste effect kan dus vooral bij kleinere behaald worden. En je hebt gelijk, die D5 zal prima in staat zijn om die caravan te trekken, daar niet van.

    Login om te reageren
  11. micheloo0 zegt

    19 juni 2009 om 22:59

    Das meer iets voor Nederlanders denk ik :D

    Login om te reageren
  12. robbie zegt

    19 juni 2009 om 23:45

    Zit de Insignia er niet eens tussen? Tsss…

    Login om te reageren
  13. sinterklaas zegt

    19 juni 2009 om 23:57

    De auto’s zijn ingedeeld per gewichtsklasse, lijkt mij vrij logisch. Maar ik zie nergens dat er rekening wordt gehouden met wat de wagen zelf mag slepen… Het lijkt mij normaal dat een Volvo XC60 nog wel vlot vooruit gaat als je er een dubbelasser van 1 ton achter hangt. Maar wanneer je naar een grotere last gaat zou ik toch verwachten dat de Volvo het moet afleggen tegen andere types. Nu gaat het ook om de looks en kost, maar toch, een verdeling op basis van treklast was toch ook nuttig geweest?

    Is dit nu een domme opmerking van mij?
    (Weet er trouwens iemand hoeveel de XC60 mag slepen?)

    Login om te reageren
  14. mastertjen zegt

    20 juni 2009 om 00:26

    @Nilo
    Ik weet niet waar jij je info haalt maar de D5 heeft 185pk en 400Nm koppel.

    @sinterklaas
    750kg ongeremd, 1800kg geremd.

    Login om te reageren
  15. tim zegt

    20 juni 2009 om 00:43

    Ik dacht dat de d5 2000kg mocht trekken.

    Login om te reageren
  16. BR de Wilde zegt

    20 juni 2009 om 01:53

    geefm mij maar een BMW 535d touring. vind ik toch beter!

    Login om te reageren
  17. BmwMPower zegt

    20 juni 2009 om 07:29

    Geef mij maar een Ram SRT-10 met een Airstream :)

    Login om te reageren
  18. m5 zegt

    20 juni 2009 om 07:59

    dat ding mag maar 2 ton trekken doe mij maar een toyota landcruiser dat is een echt werkpaard

    Login om te reageren
  19. wilco zegt

    20 juni 2009 om 07:59

    Mooie kar, die XC60, wel een terechte winnaar. Dat koppel niet alles zegt moge duidelijk zijn, want dan was de XC60 niet winnaar. Er spelen meer zaken een rol volgens mij.

    De XC60 is zelf redelijk zwaar, dus kan ie ook een zware aanhanger trekken, een golf mag dan veel koppel hebben, een tandemasser met 2 ton mag ie nooit trekken in verband met het lage eigen gewicht. Dat de golf zo hoog scoort heeft ie denk ik vooral te danken aan de 2.0 TDi, het blok dat zowaar de oude 1.9 in de schaduw zet, terwijl ook dat een goed stukje techniek is. De looks kan ik me niet voorstellen……daar had de insignia meer mee gescoord als die meedeed.

    De Jag zou ikzelf wel graag nemen als geld geen rol speelde, de diesel S. Heb je een orginele auto met een beresterke diesel, sterker is onzinnig en qua verbruik denk ik dat de Jag ook iedereen uitlacht.

    Login om te reageren
  20. victortje zegt

    20 juni 2009 om 08:38

    2X een ford, dus dan doet ford het overall het best lijkt mij zo!

    Login om te reageren
  21. markieanta zegt

    20 juni 2009 om 09:07

    @Victortje, vergeet de Volvo niet, ook nog steeds van Ford.

    Login om te reageren
  22. Fre zegt

    20 juni 2009 om 09:25

    @ mastertjen: nilo heeft gelijk, dat is een nieuwe update van de d5

    Login om te reageren
  23. jip_pino zegt

    20 juni 2009 om 09:27

    @Mastertjen
    De nieuwe D5 heeft toch echt wel 205 pk hoor.

    Login om te reageren
  24. Phils zegt

    20 juni 2009 om 09:50

    Weet iemand welke merk/model caravan er op die foto staat van de jaguar?

    Login om te reageren
  25. bartholomeo zegt

    20 juni 2009 om 11:01

    @phils : een streamliner heet zo’n ding dacht ik

    Login om te reageren
  26. RDS zegt

    20 juni 2009 om 11:30

    @iedereen valt het jullie ook op dat er alleen ford corp. en VAG modellen hebben gewonnen?

    @Wilco
    Een BMW 535d lacht de jag diesel S zo hard uit dat hij pijn in zijn dieseltank krijgt. Meer vermogen, iets minder koppel, lager verbruik en lagere CO2 uitstoot met een motor die al een jaren op de markt is. tegen een net nieuw ontwikkelde Jagt V6.

    Login om te reageren
  27. JE zegt

    20 juni 2009 om 11:41

    Doe mij er maar gewoon een Range Rover TDV8 voor.

    Login om te reageren
  28. maarten zegt

    20 juni 2009 om 12:00

    @ mastertjen

    ik weet niet waar JIJ je info vandaan haalt maar de volvo d5 heeft toch echt 205 pk en 420 nm koppel

    Login om te reageren
  29. mastertjen zegt

    20 juni 2009 om 12:39

    Excuses, idd 205pk na de update. Verschillende sites gaven nog 185pk aan. Dan zal ie allicht ook iets meer dan 1800kg mogen slepen.

    Login om te reageren
  30. w0o0dy zegt

    20 juni 2009 om 13:07

    @RDS: ehm een auto met vrijwel dezelfde prestaties, hetzelfde verbruik en een lagere co2 uitstoot terwijl de Jaguar XF 3.0 S ongeveer 200kg zwaarder is…… who’s the better engine? Clearly not the beemer.

    Login om te reageren
  31. Sander zegt

    20 juni 2009 om 13:09

    meer dan 1800 kg zal ie vast kunnen slepen. Misschien stellen ze dat echter als max aan in NL om niet boven een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton te komen.

    Login om te reageren
  32. mashell zegt

    20 juni 2009 om 14:30

    En al deze auto’s rijden nog veel leuker… als je er geen caravan achter hangt.

    Login om te reageren
  33. Chris zegt

    20 juni 2009 om 14:32

    doen ze goed, kan me herinneren dat de s60 bij uitkomst ook trekauto van t jaar was.

    Login om te reageren
  34. Onehp zegt

    20 juni 2009 om 14:42

    Zeg luie mensen, inplaats van over en weer te gissen, 15s surfen en je hebt al je antwoorden: http://www.volvocars.com/nl/All-Cars/Volvo-XC60/Pages/techSpec.aspx

    De Golf (TDI 4motion) mag trouwens 1600kg (1800kg 8% helling) trekken, slechts 200kg minder dan de Volvo. Dat is sterk!

    Login om te reageren
  35. Onehp zegt

    20 juni 2009 om 14:46

    De golf mag trouwens 1600kg trekken, slechts 200kg minder dan de Volvo. Dat is sterk!

    Login om te reageren
  36. Toet toet zegt

    20 juni 2009 om 14:58

    Als je kickt op wat een auto kan trekken, ben je echt een rukker!

    Login om te reageren
  37. Onehp zegt

    20 juni 2009 om 15:11

    @tet tet: kleine tip: die bol achterop dient niet om er over te gaan zitten.

    Login om te reageren
  38. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 juni 2009 om 16:10

    @ Robbie: die heeft al genoeg gewonnen! Het houdt een keer op he…
    ;)

    @ Artikel: Caravans zijn voor homo’s…
    Dus LB!

    Login om te reageren
  39. Esprit_de_Flandre zegt

    20 juni 2009 om 16:21

    Geen Subaru… Vreemd.

    Of is dat Subaru-trekauto-fenomeen iets zuiver NL’s?

    Login om te reageren
  40. marky zegt

    20 juni 2009 om 19:50

    nou geef mij me pa zijn dodge ram 2500 cummins maar hoor met een 6,7liter lijn6 (A)

    Login om te reageren
  41. wimbers zegt

    20 juni 2009 om 22:49

    die caravan is een airstrem. dit is een Europees model dat speciaal is aangepast voor Europese auto’s (minder kogeldruk dan in Amerika)

    Login om te reageren
  42. Sorcerer zegt

    21 juni 2009 om 13:51

    “Wees er wel op bedacht dat de intervallen tussen plaspauzes dan ook groter worden.” ?

    Mijn benzineauto heeft @ 150 km/h een actieradius van rond de 700 km. 1x in ruim 4 uur stoppen is wel erg extreem… :P

    Login om te reageren
  43. Tommy zegt

    21 juni 2009 om 14:06

    Die nieuwe XF diesel is echt een klapper, wat een blok! Maarja als je echt zwaar wil trekken neem dan gewoon een Touareg: 3,5 ton.

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    22 juni 2009 om 00:58

    Leuk, zo’n Brits onderzoek. Engeland, waar ze geen diesel-aversie hebben. In Nederland zou zo’n lijstje toch wel de nodige turbo-benzinemotoren bevatten, denk ik. Want prijs weegt ook mee…

    Login om te reageren
  45. Dick zegt

    7 augustus 2009 om 10:00

    Caravan is een Europese AIRSTREAM !

    @Svenska_Aeroplan_AB: Ik ben Homo, rijd Volvo en heb een Caravan. -lol-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North