Lelijk hè, zo’n ouwe Golf-met-kont die begin jaren negentig op de markt kwam. Om het toch een beetje spannend te houden werd ‘ie ook geleverd met het welbekende VR6-blok. Dan had je een saaie doch degelijke sedan, maar met 174 werkpaarden onder de kap. Nu, 18 jaar na zijn introductie, rijden ze nog redelijk veel rond. Meestal in belabberde toestand, maar er zijn uitzonderingen.
Neem nu deze Vento die in Duitsland te koop staat. Aan de buitenkant niets bijzonders, want welke Vento rijdt niet rond met foute achterlichten en een embleemloos grilletje? Tot dusver niets om over naar huis te schrijven. Maar dat verandert wellicht wanneer de motorkap wordt gelift, en er aan de achterkant van het blok een Garrett-turbo zo groot als een watermeloen verschijnt.
Welke upgrades de 2.8L zespitter nog meer heeft gehad wordt niet vermeldt. We mogen er vanuit gaan dat er toch het een en ander aan sterker spul is gemonteerd, om het blok niet meteen op te blazen wanneer je het meest rechter pedaal een keer vol intrapt. Nu wordt het vermogen van 600 pk’s niet zomaar gehaald. Je moet de turbo wel continu 2.4 bar laten ophoesten (vrij veel) en in plaats van Euro95 verbrand deze Vento ethanol. Gewone benzine kan natuurlijk ook, maar verwacht dan geen 600 pk op je voorwielen te kunnen afsturen.
En dat is meteen het volgende probleem: voorwielaandrijving. Het zal resulteren in een ware onderstuur-hel, zoveel power op twee bandjes aan de voorzijde afsturen. Toch geïnteresseerd? Op mobile.de mag-ie voor 9.999 euro weg. €16 per pk, ergens klinkt het als een koopje, ergens…
Met dank aan Gerrit Jan voor de tip!










W8 maar toto dat hij later mijn V6 vectra A gaat zien ^^
Ja, dat is lekker goed voor dat blok, not. Ik als VR6 liefhebber vind dat ze eens van de VR6 moeten afblijven, al die sjonnie’s. Een VR6 is snel zat, lekker origineel houden en eventueel voor een paar tientjes een K&N filter erop zetten, voor de ‘hammersound’.;)
@audiracer: Ja want K&N filters zijn goed voor je blok… :S zeker in de handen van sjonnies doet een K&N filter meer kwaad dan goed!
@audiracer: helemaal gelijk! en ook de buitenkant origineel houden
Altijd al fan van toto geweest.. (zucht.. weer zo’n reactie van “de mijne is groter” petje..)
Ehm? Nee, je hebt er verschillende voor, veelal voor een euro over 20. Het enige wat je doet is deze vervangen met het standaard filter, en je hebt de lekker hammersound, die niet te overdreven is wat met een andere uitlaat wel bereikt zal worden…
Snelwegsprintjes. Nergens anders goed voor. Maar áls je dan op de snelweg bent is het een topper.
Kan de versnellingsbak die 426 extra pk’s wel aan, vraag ik mij dan af?
@KoenMB:
Mankeer jij wat aan je ogen of?
Leuk als je dan naast iemand met een m3/rs4/AMG naast je staat voor het stoplicht
Als je al dat vermogen op de weg kunt krijgen. Met een rondje Nordschleife trap je hem wel kapot.
hmm lijkt me wel leuk, maar vin het niet zo veilig op de voorwielen , kun je die aandrijving ni op d achterste wielen leggen bij een vento?
@ mrB; Inderdaad, een hoop rook en je zult alleen zijn achterkant zien… (Misschien dat je ‘m later nog wel voorkomt maar oké)
@ Supasweet
Niet veilig, heb je opzich een punt hoor. Maargoed, veiliger is voorwielaandrijving wel, hij trekt wel een beetje van links naar rechts, maargoed. Bij achterwielaandrijving is het gevaarlijker, zeker met zo’n grote niet standaard turbo. Hij krijgt z’n vermogen wss na het turbogat in één klap en niet liniar. Dat kan voor onverwachte situaties zorgen, en zodoende kom je met 600 onvoorspelbare pk’tjes zomaar achterstevoren te staan.
Mmmmh, ik ben geen petje maar ben ik dan de enige die m er niet zo verkeerd uit vindt zien…? Ik bedoel maar, er zitten bv. niet van die vreselijk foute Lexuslampen in o.i.d.
@P.K.:
ik ben ook beslist geen petje, en ik vind hem eigenlijk ook best te doen, ik heb ze behoorlijk slechter gezien, de velgen zijn niet echt mijn eerste keuze, maar ook niet echt slecht, redelijk zakelijk, maar wel ‘anders’ de verlaging, embleem loze grille, bumperlipje voor, andere demper, dikke prima hoor, die achterlichten hadden van mij niet gehoeven, maar ik kan er mee leven, keertje poetsen, velgen vervangen, turbo vervangen door zn kleine broertje, en met 400 ipv 600 pk gaan rijden, lijkt mij een prima deal.. ;)
haha toevallig heb vanmiddag nog in een vento VR-6 gereden :D ze rijden nog best leuk vond ik
Een standaard VR6 kan zijn vermogen al niet kwijt, Dus vooral bij het weg rijden is het een probleem maar daarna gaan ze wel. En volgens mij is een Vento ook nooit met VR6 Geleverd. Maar Vr6 blijft smullen (die van mij rijd als het goed is volgende week ook weer)
Is geen 2.4bar wat ie geeft. Je hebt standaard al 1bar luchtdruk. Dus die 1400Mbar overdruk valt wel mee. Een standaard turbo op een diesel levert al 1000Mbar overdruk…
@bjorn: is wel veel…standaard is niet 1 bar…
@bjorn: ik denk wel dat het om 2.4 bar overdruk gaat
”Een standaard VR6 kan zijn vermogen al niet kwijt”
Valt mee, toen ik pas achterin zat en er volgas gegeven werd in z’n 1 met vochtig wegdek had ie maar heel iets gripverlies, dusdanig weinig dat hij gewoon doortrok en geen tijd ermee verloor.
@audiracer:
Misschien omdat je er met meer personen in zat, Heb zelf meerder VR6en gehad en allen konden ze het vermogen niet kwijt. Zelfs de passat (automaat) die ik nu heb kan het met vol gas niet eens kwijt.
Werd de Vento toe ook al niet als “synchro” verkocht? 600 pk op de voorwieltjes is behoorlijk gestoord! Heb voor een aantal weken terug in een Ford Fiesta gereden met een 2.0 turbo uit een Focus erin. 350 pk-tjes! Is geen aanrader! Holy crap! Kunt U nagaan wat dit gaat doen met u ruggenwervels als je 100 rijdt in zn 3 of 4 en dan vol gas! Not for me! :)
@BMW hater:
vento is standaard niet als synchro verkocht
maar ’t zo me niks verbazen als dat hier wel onder zit.
Kwam eergister nog een R32 met sportpijp tegen. Over hammersound gesproken. ;)
Onderstuurhel? Ooit al eens van beheersing gehoord? De kunst is net het niet-binair gas geven!
@Fortuna:
Ik denk dat zoiets in dit geval problematisch is. ;)
@ audiracer: ik durf toch exht wel te stellen dat een K&N filter niet lekker voor je auto is. Tenminste dan bedoel ik voor je LMM, deze gaat binnen afzienbare tijd kapot aan de olie die in K&N filters zit verwerkt. Geloof me, dan loopt je motor echt niet lekker meer, kan je aan de nieuwe LMM á 80 – 200E. Als je dan toch je filter wilt upgraden kan je beter iets kopen wat werkt zoals een BMC CDA. K&N is een leuk geluidje, verders weinig positiefs.
@ T-Sprak
Waar heb je dat vandaan, dat het slecht is. Ik kan er zelf niks over vinden. Waar ik het over heb is overigens de K&N 57i setje.;)
De 600pk is niet het grote punt. Met kitjes van http://www.vr6specialist.nl zit je al snel op 300-330 pk. Dan begint het echte grote aanpassen: remmen, onderstel, koppeling. Boven de 330pk wordt het ook intern aanpakken: drijfstangen, zuigers, etc.
Met voorwielaandrijving vindt ik 350pk net zo interessant als 600pk. Het komt niet veel beter op de weg, tenzij je in de 4e versnelling zit.
Al met al mooi speelgoed, maar het is zo duur voor wat je er voor krijgt (een goede turbo kit voor 300pk kost je 4-5 ruggen). Dan ben je nog niet eens begonnen aan remmen, onderstel, koppeling, budget voor allerhande problemen (en die krijg je wel).
Je rijdt wel iets bijzonders: ik zou het er wel voor over hebben, die diepe roffel samen met een boost_swoooosh!
Gewoon tractorbandslicks aan de voorkant erop zetten
Staat op mobile.de vol met dergelijke pk-monsters. Golfkes 1 (minder dan 1000 kg zeker?) met 450 pk zijn daar geen uitzondering. Dat voor een kleine 10.000 euro dan nog wel! MADNESS.
Toffe sleeper maar jammer van de FWD inderdaad.
@bjorn: turbodruk wordt voor het gemak altijd op overdruk gemeten.
Zelfs dan is 1.4 bar geen karige boost rating, hoor…
laat staan 2.4
@RenesisHP:
Werd vandaag nog na een heel krap 2e versnelling bochtje (snelweg oprit) nog even goed voorbij gestoken door een 156 GTA station. Vrop! Lekker. Zat daarna hele tijd achter een M5 maar we zaten in een treintje en zodoende bleef het gaspedaal nagenoeg onberoerd. Wel jammer.
Dat is nu eens echt pure geldverspilling. Je zou denken dat enkel een autokenner zo sleutelt aan een auto. Maar dit getuigt van amateurisme! Als je emblemen weghaalt, haal ze dan allemaal weg. En 600 pk op de voorwielen? Die gast moet maar eens opnieuw lessen fysica volgen, zoals de mentaal even oude 12-jarigen!
kan nooit veel goeds zijn, 2,4 bar… je draait in een oogwenk je hele aandrijflijn naar de mallemoer… bullshit
@sarcast: Ik heb al wel vaker wat auto’s voorbij zien komen op het wereld wijde web met dat soort overboost getallen maar dat waren over het algemeen 1000pk+ Supra’s. Dat zou eventueel alleen kunnen betekenen dat ie een hele lage compressie heeft opgebouwd in dit blok en de turbo bijna al het werk laat doen.
Een sterk opgevoerde motor in je Vento hangen is even zinnig als een gouden handgreep op een strontemmer schroeven..
@MRStephan: Heb je wel een mooie emmer…
@MRStephan:
Zeg dat een tegen Supra-Boys!
Het is en blijft een Toyota… zelfde geld voor een SLS en SLR…
@MRSStephan,
Over een uitdrukking gesproken:
Net als dikke stront door een dunne trechter duwen…
wordt niet vermeldt….vermeld
Ik zou nog even doorsparen en voor deze gaan http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?__lp=412&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=334&minPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&id=93128318&pageNumber=2
Ford Capri met 1201 pk
ja, als ik een een zeepkist van 100 jaar een motor en aandrijving steek, zal ie ook wel bollen over de baan…
Golf 3 is wel met synchro geleverd, en een vento is in de basis niet veel anders dan een golf 3 met kont. Vaak is dat spul heel makelijk over te zetten…
“eventueel voor een paar tientjes een K&N filter erop zetten”
uhm…ik denk wel meer dan een paar tientjes vooral voor een 57i setje
voor een paar tientjes heb een autostyle filter ;) maar beter blijf je van die zooi af en koop dan K&N als je zo nodig een open filter wil