• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor 10 ruggen: Vento met 600 pk’s

Auteur: ricardo, gepost 28 juli 2010 om 20:06 – 46 Reacties

Vento met 600 pk

Lelijk hè, zo’n ouwe Golf-met-kont die begin jaren negentig op de markt kwam. Om het toch een beetje spannend te houden werd ‘ie ook geleverd met het welbekende VR6-blok. Dan had je een saaie doch degelijke sedan, maar met 174 werkpaarden onder de kap. Nu, 18 jaar na zijn introductie, rijden ze nog redelijk veel rond. Meestal in belabberde toestand, maar er zijn uitzonderingen.

Neem nu deze Vento die in Duitsland te koop staat. Aan de buitenkant niets bijzonders, want welke Vento rijdt niet rond met foute achterlichten en een embleemloos grilletje? Tot dusver niets om over naar huis te schrijven. Maar dat verandert wellicht wanneer de motorkap wordt gelift, en er aan de achterkant van het blok een Garrett-turbo zo groot als een watermeloen verschijnt.

Welke upgrades de 2.8L zespitter nog meer heeft gehad wordt niet vermeldt. We mogen er vanuit gaan dat er toch het een en ander aan sterker spul is gemonteerd, om het blok niet meteen op te blazen wanneer je het meest rechter pedaal een keer vol intrapt. Nu wordt het vermogen van 600 pk’s niet zomaar gehaald. Je moet de turbo wel continu 2.4 bar laten ophoesten (vrij veel) en in plaats van Euro95 verbrand deze Vento ethanol. Gewone benzine kan natuurlijk ook, maar verwacht dan geen 600 pk op je voorwielen te kunnen afsturen.

En dat is meteen het volgende probleem: voorwielaandrijving. Het zal resulteren in een ware onderstuur-hel, zoveel power op twee bandjes aan de voorzijde afsturen. Toch geïnteresseerd? Op mobile.de mag-ie voor 9.999 euro weg. €16 per pk, ergens klinkt het als een koopje, ergens…

Met dank aan Gerrit Jan voor de tip!

Inclusief booskijker

Jap-style uitlaat, hij kan het hebben

This is where the magic happens

Wel even de slangklemmen checken

Fluitende blowoff valve

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Volkswagen Golf R Variant
    Volkswagen Golf R Variant: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
  • 600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
    600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
  • Officieel: Manhart MH3 600 met 635 pk

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

occasion, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Shiny: Mercedes SLS AMG GT3 als spiegel
Volgend bericht: Sultan van Brunei-update: dit is zijn ‘garage’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. biggie zegt

    28 juli 2010 om 20:13

    W8 maar toto dat hij later mijn V6 vectra A gaat zien ^^

    Login om te reageren
  2. audiracer zegt

    28 juli 2010 om 20:15

    Ja, dat is lekker goed voor dat blok, not. Ik als VR6 liefhebber vind dat ze eens van de VR6 moeten afblijven, al die sjonnie’s. Een VR6 is snel zat, lekker origineel houden en eventueel voor een paar tientjes een K&N filter erop zetten, voor de ‘hammersound’.;)

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      28 juli 2010 om 20:18

      @audiracer: Ja want K&N filters zijn goed voor je blok… :S zeker in de handen van sjonnies doet een K&N filter meer kwaad dan goed!

      Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      28 juli 2010 om 20:19

      @audiracer: helemaal gelijk! en ook de buitenkant origineel houden

      Login om te reageren
  3. gunmeat zegt

    28 juli 2010 om 20:17

    Altijd al fan van toto geweest.. (zucht.. weer zo’n reactie van “de mijne is groter” petje..)

    Login om te reageren
  4. audiracer zegt

    28 juli 2010 om 20:21

    Ehm? Nee, je hebt er verschillende voor, veelal voor een euro over 20. Het enige wat je doet is deze vervangen met het standaard filter, en je hebt de lekker hammersound, die niet te overdreven is wat met een andere uitlaat wel bereikt zal worden…

    Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    28 juli 2010 om 20:22

    Snelwegsprintjes. Nergens anders goed voor. Maar áls je dan op de snelweg bent is het een topper.

    Login om te reageren
  6. KoenMB zegt

    28 juli 2010 om 20:24

    Kan de versnellingsbak die 426 extra pk’s wel aan, vraag ik mij dan af?

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      1 augustus 2010 om 10:18

      @KoenMB:
      Mankeer jij wat aan je ogen of?

      Login om te reageren
  7. mrB zegt

    28 juli 2010 om 20:24

    Leuk als je dan naast iemand met een m3/rs4/AMG naast je staat voor het stoplicht

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    28 juli 2010 om 20:29

    Als je al dat vermogen op de weg kunt krijgen. Met een rondje Nordschleife trap je hem wel kapot.

    Login om te reageren
  9. supasweet zegt

    28 juli 2010 om 20:30

    hmm lijkt me wel leuk, maar vin het niet zo veilig op de voorwielen , kun je die aandrijving ni op d achterste wielen leggen bij een vento?

    Login om te reageren
  10. Vankonten zegt

    28 juli 2010 om 20:30

    @ mrB; Inderdaad, een hoop rook en je zult alleen zijn achterkant zien… (Misschien dat je ‘m later nog wel voorkomt maar oké)

    Login om te reageren
  11. audiracer zegt

    28 juli 2010 om 20:39

    @ Supasweet

    Niet veilig, heb je opzich een punt hoor. Maargoed, veiliger is voorwielaandrijving wel, hij trekt wel een beetje van links naar rechts, maargoed. Bij achterwielaandrijving is het gevaarlijker, zeker met zo’n grote niet standaard turbo. Hij krijgt z’n vermogen wss na het turbogat in één klap en niet liniar. Dat kan voor onverwachte situaties zorgen, en zodoende kom je met 600 onvoorspelbare pk’tjes zomaar achterstevoren te staan.

    Login om te reageren
  12. P.K. zegt

    28 juli 2010 om 20:48

    Mmmmh, ik ben geen petje maar ben ik dan de enige die m er niet zo verkeerd uit vindt zien…? Ik bedoel maar, er zitten bv. niet van die vreselijk foute Lexuslampen in o.i.d.

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      28 juli 2010 om 21:23

      @P.K.:

      ik ben ook beslist geen petje, en ik vind hem eigenlijk ook best te doen, ik heb ze behoorlijk slechter gezien, de velgen zijn niet echt mijn eerste keuze, maar ook niet echt slecht, redelijk zakelijk, maar wel ‘anders’ de verlaging, embleem loze grille, bumperlipje voor, andere demper, dikke prima hoor, die achterlichten hadden van mij niet gehoeven, maar ik kan er mee leven, keertje poetsen, velgen vervangen, turbo vervangen door zn kleine broertje, en met 400 ipv 600 pk gaan rijden, lijkt mij een prima deal.. ;)

      Login om te reageren
  13. SpeedGeek zegt

    28 juli 2010 om 21:04

    haha toevallig heb vanmiddag nog in een vento VR-6 gereden :D ze rijden nog best leuk vond ik

    Login om te reageren
  14. Vreddy_B zegt

    28 juli 2010 om 21:22

    Een standaard VR6 kan zijn vermogen al niet kwijt, Dus vooral bij het weg rijden is het een probleem maar daarna gaan ze wel. En volgens mij is een Vento ook nooit met VR6 Geleverd. Maar Vr6 blijft smullen (die van mij rijd als het goed is volgende week ook weer)

    Login om te reageren
  15. bjorn zegt

    28 juli 2010 om 21:25

    Is geen 2.4bar wat ie geeft. Je hebt standaard al 1bar luchtdruk. Dus die 1400Mbar overdruk valt wel mee. Een standaard turbo op een diesel levert al 1000Mbar overdruk…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      28 juli 2010 om 22:15

      @bjorn: is wel veel…standaard is niet 1 bar…

      Login om te reageren
  16. KoenMB zegt

    28 juli 2010 om 21:37

    @bjorn: ik denk wel dat het om 2.4 bar overdruk gaat

    Login om te reageren
  17. audiracer zegt

    28 juli 2010 om 21:42

    ”Een standaard VR6 kan zijn vermogen al niet kwijt”

    Valt mee, toen ik pas achterin zat en er volgas gegeven werd in z’n 1 met vochtig wegdek had ie maar heel iets gripverlies, dusdanig weinig dat hij gewoon doortrok en geen tijd ermee verloor.

    Login om te reageren
  18. Vreddy_B zegt

    28 juli 2010 om 22:07

    @audiracer:

    Misschien omdat je er met meer personen in zat, Heb zelf meerder VR6en gehad en allen konden ze het vermogen niet kwijt. Zelfs de passat (automaat) die ik nu heb kan het met vol gas niet eens kwijt.

    Login om te reageren
  19. BMW hater zegt

    28 juli 2010 om 22:08

    Werd de Vento toe ook al niet als “synchro” verkocht? 600 pk op de voorwieltjes is behoorlijk gestoord! Heb voor een aantal weken terug in een Ford Fiesta gereden met een 2.0 turbo uit een Focus erin. 350 pk-tjes! Is geen aanrader! Holy crap! Kunt U nagaan wat dit gaat doen met u ruggenwervels als je 100 rijdt in zn 3 of 4 en dan vol gas! Not for me! :)

    Login om te reageren
    • markrstft zegt

      29 juli 2010 om 17:54

      @BMW hater:
      vento is standaard niet als synchro verkocht
      maar ’t zo me niks verbazen als dat hier wel onder zit.

      Login om te reageren
  20. RenesisHP zegt

    28 juli 2010 om 22:13

    Kwam eergister nog een R32 met sportpijp tegen. Over hammersound gesproken. ;)

    Login om te reageren
  21. Fortuna zegt

    28 juli 2010 om 22:16

    Onderstuurhel? Ooit al eens van beheersing gehoord? De kunst is net het niet-binair gas geven!

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      28 juli 2010 om 22:21

      @Fortuna:

      Ik denk dat zoiets in dit geval problematisch is. ;)

      Login om te reageren
  22. T-Spark zegt

    28 juli 2010 om 22:20

    @ audiracer: ik durf toch exht wel te stellen dat een K&N filter niet lekker voor je auto is. Tenminste dan bedoel ik voor je LMM, deze gaat binnen afzienbare tijd kapot aan de olie die in K&N filters zit verwerkt. Geloof me, dan loopt je motor echt niet lekker meer, kan je aan de nieuwe LMM á 80 – 200E. Als je dan toch je filter wilt upgraden kan je beter iets kopen wat werkt zoals een BMC CDA. K&N is een leuk geluidje, verders weinig positiefs.

    Login om te reageren
  23. audiracer zegt

    28 juli 2010 om 22:24

    @ T-Sprak

    Waar heb je dat vandaan, dat het slecht is. Ik kan er zelf niks over vinden. Waar ik het over heb is overigens de K&N 57i setje.;)

    Login om te reageren
  24. Turbo zegt

    28 juli 2010 om 22:36

    De 600pk is niet het grote punt. Met kitjes van http://www.vr6specialist.nl zit je al snel op 300-330 pk. Dan begint het echte grote aanpassen: remmen, onderstel, koppeling. Boven de 330pk wordt het ook intern aanpakken: drijfstangen, zuigers, etc.

    Met voorwielaandrijving vindt ik 350pk net zo interessant als 600pk. Het komt niet veel beter op de weg, tenzij je in de 4e versnelling zit.

    Al met al mooi speelgoed, maar het is zo duur voor wat je er voor krijgt (een goede turbo kit voor 300pk kost je 4-5 ruggen). Dan ben je nog niet eens begonnen aan remmen, onderstel, koppeling, budget voor allerhande problemen (en die krijg je wel).

    Je rijdt wel iets bijzonders: ik zou het er wel voor over hebben, die diepe roffel samen met een boost_swoooosh!

    Login om te reageren
  25. Erik zegt

    28 juli 2010 om 22:39

    Gewoon tractorbandslicks aan de voorkant erop zetten

    Login om te reageren
  26. SlechteHumor zegt

    28 juli 2010 om 22:45

    Staat op mobile.de vol met dergelijke pk-monsters. Golfkes 1 (minder dan 1000 kg zeker?) met 450 pk zijn daar geen uitzondering. Dat voor een kleine 10.000 euro dan nog wel! MADNESS.

    Login om te reageren
  27. bozewolf zegt

    28 juli 2010 om 23:03

    Toffe sleeper maar jammer van de FWD inderdaad.

    @bjorn: turbodruk wordt voor het gemak altijd op overdruk gemeten.

    Zelfs dan is 1.4 bar geen karige boost rating, hoor…

    laat staan 2.4

    @RenesisHP:

    Werd vandaag nog na een heel krap 2e versnelling bochtje (snelweg oprit) nog even goed voorbij gestoken door een 156 GTA station. Vrop! Lekker. Zat daarna hele tijd achter een M5 maar we zaten in een treintje en zodoende bleef het gaspedaal nagenoeg onberoerd. Wel jammer.

    Login om te reageren
  28. Timmie zegt

    28 juli 2010 om 23:17

    Dat is nu eens echt pure geldverspilling. Je zou denken dat enkel een autokenner zo sleutelt aan een auto. Maar dit getuigt van amateurisme! Als je emblemen weghaalt, haal ze dan allemaal weg. En 600 pk op de voorwielen? Die gast moet maar eens opnieuw lessen fysica volgen, zoals de mentaal even oude 12-jarigen!

    Login om te reageren
  29. sarcast zegt

    28 juli 2010 om 23:22

    kan nooit veel goeds zijn, 2,4 bar… je draait in een oogwenk je hele aandrijflijn naar de mallemoer… bullshit

    Login om te reageren
    • The_12oach zegt

      30 juli 2010 om 17:21

      @sarcast: Ik heb al wel vaker wat auto’s voorbij zien komen op het wereld wijde web met dat soort overboost getallen maar dat waren over het algemeen 1000pk+ Supra’s. Dat zou eventueel alleen kunnen betekenen dat ie een hele lage compressie heeft opgebouwd in dit blok en de turbo bijna al het werk laat doen.

      Login om te reageren
  30. MRStephan zegt

    28 juli 2010 om 23:42

    Een sterk opgevoerde motor in je Vento hangen is even zinnig als een gouden handgreep op een strontemmer schroeven..

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      29 juli 2010 om 00:02

      @MRStephan: Heb je wel een mooie emmer…

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      1 augustus 2010 om 10:21

      @MRStephan:
      Zeg dat een tegen Supra-Boys!
      Het is en blijft een Toyota… zelfde geld voor een SLS en SLR…

      Login om te reageren
  31. clijde zegt

    29 juli 2010 om 00:35

    @MRSStephan,

    Over een uitdrukking gesproken:

    Net als dikke stront door een dunne trechter duwen…

    Login om te reageren
  32. Count_Orlok zegt

    29 juli 2010 om 09:02

    wordt niet vermeldt….vermeld

    Login om te reageren
  33. mclarenf1lm zegt

    29 juli 2010 om 10:37

    Ik zou nog even doorsparen en voor deze gaan http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?__lp=412&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=334&minPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&id=93128318&pageNumber=2

    Ford Capri met 1201 pk

    Login om te reageren
  34. Rsimon zegt

    29 juli 2010 om 12:41

    ja, als ik een een zeepkist van 100 jaar een motor en aandrijving steek, zal ie ook wel bollen over de baan…

    Login om te reageren
  35. bjorn zegt

    29 juli 2010 om 19:47

    Golf 3 is wel met synchro geleverd, en een vento is in de basis niet veel anders dan een golf 3 met kont. Vaak is dat spul heel makelijk over te zetten…

    Login om te reageren
  36. Dennis21 zegt

    29 juli 2010 om 21:39

    “eventueel voor een paar tientjes een K&N filter erop zetten”

    uhm…ik denk wel meer dan een paar tientjes vooral voor een 57i setje
    voor een paar tientjes heb een autostyle filter ;) maar beter blijf je van die zooi af en koop dan K&N als je zo nodig een open filter wil

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North