Het had zo mooi kunnen zijn. Een kampioenschap met V10-silhouetracers. Alfa Romeo nam er een voorschot op met de Alfa 164 Pro-Car.
Zo op het eerste gezicht lijkt het een gewone Alfa 164, maar niets is minder waar. Onder de body gaat een carbon-chassis schuil met een middenmotor. De Alfa Romeo 164 Pro-Car werd in 1988 gebouwd met als doel om deel te nemen aan het nieuw te vormen kampioenschap voor silhouet-racers. Alfa ontwikkelde er speciaal een 3,5 liter V10-motor voor, nog voordat die configuratie in de Formule 1 zijn intrede deed. Het 600 pk (bij 12.000 toeren!) sterke blok ligt pal vóór de achteras op de plek waar normaal de achterbank zit.
Als gimmick heeft Alfa nog wel een klein stukje achterbankleuning, mét twee hoofdsteunen en veloursbekleding gemonteerd, voor zover er nog plaats is bovenop de V10.
De afmetingen zijn reglementair gelijk aan de productie-164, maar voor de rest is alles anders. De body splitst ter hoogte van de B-stijl. Alleen het voorste stuk plus voorruit zijn vast, de achterbody kan er in zijn geheel af. Helaas is de V10 niet in volle glorie te aanschouwen, want om de body te verwijderen zijn vier man nodig, vertelt Stefano Agazzi van het Alfa Romeo Museo Storico.
Het carbon-chassis en de wielophanging zijn grotendeels gelijk aan de Groep-C racewagens van die tijd. Dat is ook de reden dat de bestuurder aan de rechterkant zit, onthult Agazzi.
De getoonde auto staat op dit moment op de Techno Classica in Essen. Het is de eerste van twee gebouwde testwagens. Beide zijn in rijdbare toestand. Ricardo Patrese gaf met deze wagen in 1988 voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix van Italië op het circuit van Monza een demonstratie. Op het eindeloos lange rechte stuk van Monza haalde Patrese toen 350 km/h, sneller dan een Formule 1-auto, zegt Agazzi trots.
Van deze unieke auto zijn ongetwijfeld nog veel filmpjes in omloop. Wie de bloedstollend huilende V10 in beeld en geluid heeft: posten maar!
Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!
is dit waanzinnige ding te koop?????
Annemoontjes :shock:
Wat een monster zeg
Op de beurs kon het bodywork de auto helaas niet van de auto af om foto’s te maken, maar dit http://jonsibal.com/blog/2008/03/ultimate-sleeper-car-2/
geeft wat meer inzicht over hoe de auto onderhuids in elkaar zit. Inclusief filmpje van De Heilige Koe. Lekker retro!
Echt een geweldige auto! echt eentje voor de liefhebbers.
Ja ja ja… deze kan ik me nog goed herinneren toen ik als jochie in the 80’s (vergezeld van puisten & co) heerlijk de AutoVisie zat te lezen :-) Vond/vind het een geweldige auto en ik had hem totaal vergeten totdat ik deze foto’s zag: toppertje hoor!
dit zijn echt mooie wagens, gewoon een normale body van een sedan met wat spoilers maar onderhuids….
vindt de group B rallywagens ook zulke beesten, zou misschien ook wel is een leuk artikeltje over geschreven kunnen worden. een Rover Metro met 600+ pk, wie wil dat nou niet:)?
Hier in het nederlands en de motor open en bloot
oeps…. http://www.youtube.com/watch?v=p36U-ReVQO4&feature=related
Dat ziet er toch niet uit man. Technisch geweldig, maar het ziet er niet uit.
Een vriend van mij reed destijds een Alfa 164 (lease)……… hij werd er schijtziek van.
Die “schijtbak”.. (zijn woorden toen)… stond meer in de garage voor reparatie dan dat ie reed!
Hij heeft daarna nooit meer een Alfa gereden.
164 = gaaf
Uit de oude doos:
@BobbyD: http://www.youtube.com/watch?v=p36U-ReVQO4
@bowie
zo had ik meerdere vrienden die altijd duits reden, ze hebben allemaal zelfmoord gepleegd.
@karaya: Goh lullig!……..Heb je nog vrienden overrrrrrrrrrr????
wat een zieke en vooral vreemde auto
Fuck, dat is heel gaaf. Ik maar denken dat een Lancia Thema 8.32 al heel cool was.
Wat een dik ding.. met die ballonbanden ziet die er uit als een overdekte F1 auto.. en hij klinkt ook zo.
“..Het had zo mooi kunnen zijn. Een kampioenschap met V10-silhouetracers. Alfa Romeo nam er een voorschot op met de Alfa 164 Pro-Car..”
Waarom is het eigenlijk mislukt dan?
Op Google vind je genoeg plaatjes van de V10. Zijn ook wel in Alfa Romeo boeken te vinden. Inderdaad zonde dat het nooit doorgegaan is. Zowieso is de 164 èèn van de mooiste moderne Alfa’s in mijn ogen. Lekker strak en scherp gelijnd.
Sodejemig wat klinkt dat lekker :)
” Alfa ontwikkelde er speciaal een 3,5 liter V10-motor voor, nog voordat die configuratie in de Formule 1 zijn intrede deed. Het 600 pk (bij 12.000 toeren!) sterke blok ligt pal vóór de achteras op de plek waar normaal de achterbank zit.”
Shit man, zit precies op een site waar ge erotische verhalen kunt lezen!
Helaas is de V10 niet in volle glorie te aanschouwen, want om de body te verwijderen zijn vier man nodig, vertelt Stefano Agazzi van het Alfa Romeo Museo Storico.
Ik zie ze toch echt met zijn 2en de body er af halen in het filmpje van de heilige koe
Niet iets voor de Alfa TZ3?