• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voortijdig gesneuvelde held: de Alfa 164 Pro-Car

Auteur: autoblogger, gepost 1 april 2011 om 17:10 – 23 Reacties

Alfa 164 Pro-Car
Het had zo mooi kunnen zijn. Een kampioenschap met V10-silhouetracers. Alfa Romeo nam er een voorschot op met de Alfa 164 Pro-Car.

Zo op het eerste gezicht lijkt het een gewone Alfa 164, maar niets is minder waar. Onder de body gaat een carbon-chassis schuil met een middenmotor. De Alfa Romeo 164 Pro-Car werd in 1988 gebouwd met als doel om deel te nemen aan het nieuw te vormen kampioenschap voor silhouet-racers. Alfa ontwikkelde er speciaal een 3,5 liter V10-motor voor, nog voordat die configuratie in de Formule 1 zijn intrede deed. Het 600 pk (bij 12.000 toeren!) sterke blok ligt pal vóór de achteras op de plek waar normaal de achterbank zit.

Als gimmick heeft Alfa nog wel een klein stukje achterbankleuning, mét twee hoofdsteunen en veloursbekleding gemonteerd, voor zover er nog plaats is bovenop de V10.

De afmetingen zijn reglementair gelijk aan de productie-164, maar voor de rest is alles anders. De body splitst ter hoogte van de B-stijl. Alleen het voorste stuk plus voorruit zijn vast, de achterbody kan er in zijn geheel af. Helaas is de V10 niet in volle glorie te aanschouwen, want om de body te verwijderen zijn vier man nodig, vertelt Stefano Agazzi van het Alfa Romeo Museo Storico.

Het carbon-chassis en de wielophanging zijn grotendeels gelijk aan de Groep-C racewagens van die tijd. Dat is ook de reden dat de bestuurder aan de rechterkant zit, onthult Agazzi.

De getoonde auto staat op dit moment op de Techno Classica in Essen. Het is de eerste van twee gebouwde testwagens. Beide zijn in rijdbare toestand. Ricardo Patrese gaf met deze wagen in 1988 voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix van Italië op het circuit van Monza een demonstratie. Op het eindeloos lange rechte stuk van Monza haalde Patrese toen 350 km/h, sneller dan een Formule 1-auto, zegt Agazzi trots.

Van deze unieke auto zijn ongetwijfeld nog veel filmpjes in omloop. Wie de bloedstollend huilende V10 in beeld en geluid heeft: posten maar!

Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!

Ook interessant!

  • Alfa 164 restomod
    Alfa 164 restomod is de lekkerste van deze week
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

164, Alfa Romeo, Gastbijdragen, Klassiekers, Racing, techno-classica

Vorig bericht: « Video: knal je M3 eens met 325 km/u over de A2
Volgend bericht: Vanaf 2012 geen nieuwe Maserati’s in VS »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrari94tr zegt

    1 april 2011 om 17:20

    is dit waanzinnige ding te koop?????

    Login om te reageren
  2. wanker zegt

    1 april 2011 om 17:22

    Annemoontjes :shock:

    Wat een monster zeg

    Login om te reageren
  3. RobertOever zegt

    1 april 2011 om 17:27

    Op de beurs kon het bodywork de auto helaas niet van de auto af om foto’s te maken, maar dit http://jonsibal.com/blog/2008/03/ultimate-sleeper-car-2/
    geeft wat meer inzicht over hoe de auto onderhuids in elkaar zit. Inclusief filmpje van De Heilige Koe. Lekker retro!

    Login om te reageren
  4. drivingpleasure zegt

    1 april 2011 om 17:30

    Echt een geweldige auto! echt eentje voor de liefhebbers.

    Login om te reageren
  5. rocky zegt

    1 april 2011 om 17:33

    Ja ja ja… deze kan ik me nog goed herinneren toen ik als jochie in the 80’s (vergezeld van puisten & co) heerlijk de AutoVisie zat te lezen :-) Vond/vind het een geweldige auto en ik had hem totaal vergeten totdat ik deze foto’s zag: toppertje hoor!

    Login om te reageren
  6. lambo4all zegt

    1 april 2011 om 17:58

    dit zijn echt mooie wagens, gewoon een normale body van een sedan met wat spoilers maar onderhuids….
    vindt de group B rallywagens ook zulke beesten, zou misschien ook wel is een leuk artikeltje over geschreven kunnen worden. een Rover Metro met 600+ pk, wie wil dat nou niet:)?

    Login om te reageren
  7. max1995 zegt

    1 april 2011 om 18:32

    Hier in het nederlands en de motor open en bloot

    Login om te reageren
  8. max1995 zegt

    1 april 2011 om 18:33

    oeps…. http://www.youtube.com/watch?v=p36U-ReVQO4&feature=related

    Login om te reageren
  9. grimi zegt

    1 april 2011 om 18:42

    Dat ziet er toch niet uit man. Technisch geweldig, maar het ziet er niet uit.

    Login om te reageren
  10. bowie zegt

    1 april 2011 om 19:02

    Een vriend van mij reed destijds een Alfa 164 (lease)……… hij werd er schijtziek van.
    Die “schijtbak”.. (zijn woorden toen)… stond meer in de garage voor reparatie dan dat ie reed!
    Hij heeft daarna nooit meer een Alfa gereden.

    Login om te reageren
  11. BobbyD zegt

    1 april 2011 om 19:51

    164 = gaaf

    Uit de oude doos:

    Login om te reageren
    • BobbyD zegt

      1 april 2011 om 19:52

      @BobbyD: http://www.youtube.com/watch?v=p36U-ReVQO4

      Login om te reageren
  12. karaya zegt

    1 april 2011 om 20:07

    @bowie

    zo had ik meerdere vrienden die altijd duits reden, ze hebben allemaal zelfmoord gepleegd.

    Login om te reageren
    • bowie zegt

      1 april 2011 om 20:29

      @karaya: Goh lullig!……..Heb je nog vrienden overrrrrrrrrrr????

      Login om te reageren
  13. Stopwearingpants zegt

    1 april 2011 om 20:15

    wat een zieke en vooral vreemde auto

    Login om te reageren
  14. porsche928 zegt

    1 april 2011 om 20:20

    Fuck, dat is heel gaaf. Ik maar denken dat een Lancia Thema 8.32 al heel cool was.

    Login om te reageren
  15. Freewarefreak zegt

    1 april 2011 om 22:18

    Wat een dik ding.. met die ballonbanden ziet die er uit als een overdekte F1 auto.. en hij klinkt ook zo.

    “..Het had zo mooi kunnen zijn. Een kampioenschap met V10-silhouetracers. Alfa Romeo nam er een voorschot op met de Alfa 164 Pro-Car..”

    Waarom is het eigenlijk mislukt dan?

    Login om te reageren
  16. Sportiva-Italia zegt

    1 april 2011 om 23:28

    Op Google vind je genoeg plaatjes van de V10. Zijn ook wel in Alfa Romeo boeken te vinden. Inderdaad zonde dat het nooit doorgegaan is. Zowieso is de 164 èèn van de mooiste moderne Alfa’s in mijn ogen. Lekker strak en scherp gelijnd.

    Login om te reageren
  17. Sportiva-Italia zegt

    1 april 2011 om 23:32

    Login om te reageren
  18. Davidov zegt

    1 april 2011 om 23:47

    Sodejemig wat klinkt dat lekker :)

    Login om te reageren
  19. SimonMc zegt

    2 april 2011 om 01:20

    ” Alfa ontwikkelde er speciaal een 3,5 liter V10-motor voor, nog voordat die configuratie in de Formule 1 zijn intrede deed. Het 600 pk (bij 12.000 toeren!) sterke blok ligt pal vóór de achteras op de plek waar normaal de achterbank zit.”

    Shit man, zit precies op een site waar ge erotische verhalen kunt lezen!

    Login om te reageren
  20. g40freak zegt

    2 april 2011 om 01:47

    Helaas is de V10 niet in volle glorie te aanschouwen, want om de body te verwijderen zijn vier man nodig, vertelt Stefano Agazzi van het Alfa Romeo Museo Storico.

    Ik zie ze toch echt met zijn 2en de body er af halen in het filmpje van de heilige koe

    Login om te reageren
  21. The360box zegt

    2 april 2011 om 11:40

    Niet iets voor de Alfa TZ3?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North