• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa 164 restomod is de lekkerste van deze week

Auteur: willeme, gepost 12 januari 2022 om 15:04 – 39 Reacties

Alfa 164 restomod

En we hebben een Singer behandeld afgelopen week! maar deze Alfa 164 restomod is nog gaver.

Er is geen automerk mooier dan Alfa Romeo. Neem die 164. In de late jaren ’80 en vroege jaren ’90 kon je kiezen uit de geijkte Duitsers (gaap…) of een paar vierkante Zweden. Maar de Alfa 164 kon je ook kiezen, die ironisch genoeg Zweedse wortels had (daarover dit weekend meer!).

Waar je bij de Duitse concurrenten jezelf moest overtuigen met eigenschappen als achterwielaandrijving, bouwkwaliteit en niet kunnen roesten voor respectievelijk de BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Audi 100, hoefde je alleen maar de Alfa 164 te kijken om te beslissen dat dat de nieuwe zakenauto werd.

Alfa 164 restomod

Alfa 164 Restomod

De gracieuze lijnen van Pininfarina zijn nog altijd niet verouderd. Dat is het voordeel van krachtig doch eenvoudig design. Daar hoeft in principe niet veel aan gedaan te worden om de tand des tijds te doorstaan. Dat maakt het werk extra makkelijk voor restomodders. Waar die normaal gesproken met Porsches, VW bussen of Land Rovers in de weer gaan, hebben we vandaag een Alfa 164 restomod voor je!

  • Alfa 164 restomod
  • Alfa 164 restomod

Het was een ideetje van BTS Creativity en Alfattitude. Het verhaal was dat er een oude 164 werd gevonden en dat ze die gingen opknappen. Het resultaat is waannzinnig mooi. Zo zijn delen van koetswerk helemaal opnieuw in een autoclave ‘gebakken’. Jazeker, net als sommige supercars heeft deze Alfa 164 restomod gedeeltelijk een koolstof carrosserie. De onderzijde is ongespoten, zodat je de vibe krijgt van de two-tone Alfa 164’s.

Alfa 164 restomod

Verlaagd

Uiteraard is de auto iets verlaagd en zitten er flinke wielen onder. De velgen zijn gesmeed en worden gemaakt door BTS. Je kan ze ook voor je Giulia bestellen! Sterker nog, ze worden gemaakt in maten tot 24″. Het koetswerk is niet Rosso Alfa, maar Rosso Competizione. Misschien wel de mooiste kleur ooit gemaakt.

  • Alfa 164 restomod
  • Alfa 164 restomod

Ook het interieur is om van te smullen. Deze is opnieuw bekleed met pindakaas-kleurig leer én alcantara. En dan niet van dat Duitse kippenleer en Duitse plastic alcantara, maar het Italiaanse maatwerk, dat altijd zachter, natuurlijker en duurder aanvoelt. Vaak omdat dat ook het geval is.

  • Alfa 164 restomod
  • Alfa 164 restomod

Dikke 2.0

Aan de motor is zover bekend niets gedaan. Het is een Italiaanse QV. In dit geval heeft deze niet de 3.0 V6 die wij Europeanen kregen, maar de 2.0 V6 TB, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De motor is een kleinere Busso V6 die dankzij een turbo aan acceptabele prestaties geholpen wordt. In standaard-trim was de motor goed voor zo’n 200 pk en 300 Nm. De 0-100 km/u sprint duurt 7,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 243 km/u. Dat was destijds écht heel erg snel.

Alfa 164 restomod

Op dit moment is er maar één exemplaar van deze Alfa 164 restomod gebouwd. Of er meer bijkomen weten we niet, maar we hopen het van ganser harte. De auto is gebouwd om te laten zien waar men toe in staat is. Tot een hele hoop, zoveel is duidelijk!

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
    Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

164, Alfa Romeo, Busso, restomod, rood, tuning, v6

Vorig bericht: « Gefacelifte Citroen C5 Aircross is een stuk serieuzer
Volgend bericht: No Mikey No! Masi ontbreekt voor 2022 op FIA organogram »

Lees Interacties

Reacties

  1. pjotr zegt

    12 januari 2022 om 15:20

    Die QV spoilers en skirts hoeven voor mij niet, maar voor de rest een gaaf ding.
    Heerlijke auto’s trouwens, zit weleens te dagdromen over een lichtbrons-metallic V6 Super.

    Login om te reageren
  2. julez zegt

    12 januari 2022 om 15:24

    Wat een geweldig gaaf project! En wat een super toffe auto, eigenlijk. Ik was de 164 helemaal vergeten.. *doet gaspedaal.nl intikken*

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    12 januari 2022 om 15:34

    Prachtige machine, erg mooi uitgevoerd. Was met een 3 liter 12 klepper helemaal top geweest. Ik mis de mijne nog wel eens…

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    12 januari 2022 om 15:41

    Gaaf project, alleen die velgen… Ik had dan toch liever deze velgen (of een iets modernere variant erop) gezien: https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-164-3-0-v6-24v-q4-youngtimer-in-beeld-77609

    Login om te reageren
    • sudbina zegt

      12 januari 2022 om 16:56

      @Edge: inderdaad. Hier horen telefoonschijfjes op. Gemiste kans dit..
      *denkt met weemoed terug aan mn Alfa 155…

      Login om te reageren
    • red5 zegt

      15 januari 2022 om 10:44

      Wat maakt Alfa toch altijd onderscheidende en fraaie velgen!

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    12 januari 2022 om 15:44

    Wat een heerlijkheid! Gaan ze ook de 159 doen? Dan graag met 3.2 Busso (niet dat GM blok waar de 159 mee geleverd is) en dan met een fijne supercharger er op. Helemaal wijs.

    Login om te reageren
  6. hansjeb zegt

    12 januari 2022 om 15:45

    Een originele 164 is nog steeds een prachtige wagen. Deze is ook in topstaat, zo te zien. Maar die carbon meuk die er onder hangt. Niet om aan te gluren! De mooie lijnen van het ontwerp zijn compleet zoek. Ik denk dat ik aangifte doe.
    Van…. verkrachting.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      12 januari 2022 om 15:53

      Ik teken mee met die aangifte, van ganser harte ! Op dit soort verkrachtingen van een Pininfarina ontwerp moet een gruwelijke straf gezet worden.

      🤢

      Login om te reageren
    • lenferink zegt

      13 januari 2022 om 09:02

      Welke lijnen zijn er zoek? Er is volgens mij geen lijn veranderd t.o.v. het originele ontwerp van Pininfarina..

      Login om te reageren
  7. AudiRS zegt

    12 januari 2022 om 16:06

    Eigelijk best lelijk voor een sedan. Maar stiekum wel erg gaaf en voorzien van een juweel van een v6.

    Login om te reageren
  8. naturalpower zegt

    12 januari 2022 om 16:09

    De velgen lijken me te groot en de verlaging net te veel. En carbon hoeft ook niet zo. Anders sprak het me wel aan.

    Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    12 januari 2022 om 16:15

    Alfa had de 2.0 V6 toch in de GTV-Spider? Je weet wel metde 2 gaten in de motorkap zodat het 2 lampen naast elkaar leken.BMW had de 320 ook in 6 cilinders.Waarom kan dat in deze tijd van downsizen niet meer? V6 heb je tegenwoordig minstens een 2,5 liter.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      12 januari 2022 om 17:52

      GTV werd idd alleen met de 2 liter Turbo geleverd (200pk), de Spider met de 3 liter 12-klepper. Later kreeg de GTV nog wel de 3.2 24v V6.

      VWB kleine 6 cilinders, probleem met van die kleine cilinders is dat er relatief veel warmte van de verbranding kan “ontsnappen” langs de cilinderwanden en dat de efficientie daardoor altijd lager is dan een 2 liter 4 cilinder. Dat is tegenwoordig not done, het moet allemaal zo efficient mogelijk helaas.

      Daarnaast is het productie-technisch makkelijker om een 2 liter 4 cilinder en een 3 liter 6 cilinder te ontwerpen omdat die veel dezelfde onderdelen kunnen hergebruiken (zuigers, drijftstangen, kleppen en injectoren bijvoorbeeld). Als je een 2 liter 6 cilinder afleidt van een 3 liter, moet je voor veel onderdelen opnieuw beginnen, en dan heb je nog steeds een sub-optimaal ontwerp.

      En als je helemaal van voren af aan begint met een kleine 6 cilinder op maat is dat nogmaals een stuk duurder, en kom je nog steeds uit op een motor die duurder is om te bouwen en meer zal verbruiken dan een even grote 4 cilinder, terwijl slecht een heel klein gedeelte van de klanten daar de meerprijs voor overheeft. Als 2/3e van de BMW 1-serie klanten al niet weet of ze een voor- of achterwiel aandrijver hebben, dan zal het een groot gedeelte waarschijnljk ook worst zijn of ze een 6 of een 4-cilinder onder de kap hebben

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        13 januari 2022 om 22:19

        @basman147 de phase 2 916 spider en gtv zijn ook als 3.0 V6 24v geleverd.

        Login om te reageren
      • 1000bochten zegt

        17 januari 2022 om 21:07

        De GTV werd in Italië met de 2.0 V6 Turbo geleverd, maar hier in Nederland werd hij weldegelijk geleverd met de 3.0 V6 24V. Ik heb er zelf twee gehad. Pas twee facelifts later werd de 3.0 vervangen voor de 3.2. Overigens klopt het dat de Spider nog lange tijd met de 3.0 V6 12V werd geleverd, terwijl de gelijktijdig verkochte GTV wel de 24V versie had. Dat heb ik nooit helemaal begrepen.

        Login om te reageren
  10. Robert zegt

    12 januari 2022 om 16:27

    “De gracieuze lijnen van Pininfarina zijn nog altijd niet verouderd.”

    Nou, de auto is erg fraai oud geworden, maar om nou te stellen dat diens lijnenspel niet verouderd is… Nee.

    Dan kun je dat ook zeggen van de 155, of van de eveneens met liniaal en geodriehoek getekende auto’s als bijvoorbeeld de Citroën BX en XM of de meeste Japanse middenklassers en sportcoupés – die in dit opzicht ook vaak nog eens enkele jaren vóór liepen op Alfa Romeo.

    Login om te reageren
  11. ponnie zegt

    12 januari 2022 om 16:38

    Voorwielaandrijving is nooit lekker. Die restomod hadden ze beter bij een 75 kunnen doen :P.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      12 januari 2022 om 23:21

      @ponnie: zo das ook wel een goed idee. De 3 liter busso wat opschroeven , moderner interieur met wel de typische handrem, lijkt mij een prima oplossing.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        14 januari 2022 om 13:38

        @rrk147: welk nut heeft een modern inferieur in een oude auto?

        Login om te reageren
        • rrk147 zegt

          14 januari 2022 om 18:01

          @pa045: nou met het Alfa control heb ik geen hele goede ervaringen, dus dat zou er wel uit mogen. Daarbij wat riante stoelen zou ook prettig zijn mits dat last, en een audio update. Bij sommige restomods worst het hele dashboard aangepast, dat gaat hier misschien wat ver.

          Login om te reageren
  12. Paul58 zegt

    12 januari 2022 om 17:05

    Heel gaaf apparaat echter blijft de dikste Alfa restomod voor mij toch de Alfaholics GTA-m. Wat een machtig apparaat vind ik dat. Het filmpe van Chris Harris zegt genoeg over deze auto, genieten pur sang.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 januari 2022 om 22:47

      Ja, die GTA-m maakt echt hebberig, superfraai ding.

      Login om te reageren
  13. Wicos zegt

    12 januari 2022 om 17:07

    Prachtige auto, maar even het knoopje van de pookhoes dichtdoen. Lijkt wel een potloodventer zo.

    Login om te reageren
  14. 50mchljn zegt

    12 januari 2022 om 17:40

    Heel gaaf . Maar wel even wielen eronder met hogere wang. Want dit is wel heel lelijk.

    Login om te reageren
  15. lecomte zegt

    12 januari 2022 om 17:59

    Ziet er goed uit maar zou hem dan liever in één kleur hebben. En pindakaas kleurig interieur? Weet niet wat voor pindakaas willeme eet maar dit ziet er camel kleurig uit.

    Login om te reageren
  16. polpol33 zegt

    12 januari 2022 om 18:18

    Nice! De eerste auto waarmee ik 250km/h (op de teller) heb gereden. Op weg naar wintersport 1988 in V6 3.0 van mijn vader. Top ding!

    Login om te reageren
  17. flyerbunch zegt

    12 januari 2022 om 19:08

    Vader was vroeger ook een tijdje Alfist en deze is naast enkele andere iconen ook de revue gepasseerd.. oa 3L V6 Turbo. Nostalgie!

    Login om te reageren
  18. Specht zegt

    12 januari 2022 om 19:17

    Ik zou liever een GTV 916 restomod zien. Al was het maar omdat ik daar zelf een beetje mee bezig ben. Maar dan met een mini budget. 😉

    Login om te reageren
  19. c4seum zegt

    12 januari 2022 om 19:18

    Verpest

    Login om te reageren
  20. 8cylinder zegt

    12 januari 2022 om 19:23

    Ja.

    Login om te reageren
  21. Richmond zegt

    12 januari 2022 om 19:31

    De gerookte koplampen verpesten het, iets te laag ook en te grote wielen. Voor de rest zet maar voor de deur

    Login om te reageren
  22. mc96 zegt

    12 januari 2022 om 19:31

    Wat is die 164 toch een mooie auto. De vormgeving heeft de tand des tijd heel goed doorstaan. Het oogt nog steeds tijdloos mooi. De QV spoilers moest je van houden, maar ik vond ze mooi. Maar dan liever in de originele grijze kleur en niet dat carbon (look?).

    @willeme, ik verheug me nu al op de 164/9000/Thema/Croma special :-)

    Login om te reageren
  23. mustang750supersnake zegt

    12 januari 2022 om 20:33

    ….zucht…….”start marktplaats op”…..gaan we weer😆

    Login om te reageren
  24. vaakbenjetebang zegt

    12 januari 2022 om 22:21

    Hier past een citaat van James May: “It’s not just ruined, it’s expensively ruined”.

    Login om te reageren
  25. rollingstoned zegt

    12 januari 2022 om 22:49

    Jammer van het carbon, verder een fraaie wagen.

    Login om te reageren
  26. degrotemuis zegt

    13 januari 2022 om 09:18

    Wel een heel gaaf project! De uitvoering? Nee, net niet. Misschien omdat het glanst, maar het Spoilerwerk lijkt toch een stukje dikker aangezet dan origineel. Nu net iets te dik voor mij, haalt teveel van de originele lijnen weg. De wielen idem: te groot, banden te Duits getrokken. Iets kleinere wielen en de banden wat dikker of de wielen wat smaller was beter geweest. En die laatste foto, tja… Ik ben vast een zeur, maar de naad tussen bumper en plaatwerk lijkt daar toch echt een knikje te hebben thv de linker uitlaatpijp. Had dat even rechtgetrokken.

    Login om te reageren
  27. MarcoM zegt

    13 januari 2022 om 10:13

    Mooi!

    Login om te reageren
  28. erikabarth zegt

    13 januari 2022 om 22:20

    Lekker hoor.
    Maar ook de 164 is behoorlijk vierkant 😛😉

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North