• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW Golf 1.2 TSI wordt schoon en goedkoop

Auteur: Alwood, gepost 8 oktober 2009 om 21:10 – 48 Reacties

Sooo die gaat hard joh!


Downsizing is de trend, en wat geeft dat nou mooier weer dan een muesli-motor in een Golf. Het Golf-‘leven’ begint nog steeds bij de 80pk 1.4, maar de nummer 2 krijgt slechts 1-komma-2-liter en een turbo mee.

Dit heeft vooral voor de leaserts gevolgen. De nieuwe 1.2 is namelijk te leasen met slechts 20% bijtelling.

De 1.2 TSI levert in de Golf 105pk en 175Nm. Voor de sprint naar 100km/u heeft de handbak 10,5 seconden nodig, de DSG doet er één tiende seconde langer over. Het verbruik ligt voor de 6-versnellings handbak op 5,2l/100km, de 7-traps DSG heeft 5,8 liter nodig op 100km. Hiermee krijgen modellen een lekker groen A-label aangemeten. De instapper is te koop vanaf €20.650,- of voor €23.150,- met een DSG-bak. Het topmodel met DSG kost €26.250,-. Een vijfdeurs is in alle uitrustings-niveaus 625 euro duurder. Verder krijgt de variant voorlopig nog geen moderne 1.2, maar behoudt die nog even zijn ouderwetse ongeblazen 1.6 viercilinder. Zou er op deze manier een eind komen aan het Golfjes boete-festijn?

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, milieu, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: supercharged VF Engineering Audi R8
Volgend bericht: Yes! Er komt een Panamera cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. EJS zegt

    8 oktober 2009 om 21:19

    ik ben benieuwd of dat een beetje lekker rijdt.. Alhoewel de enige persoon die ik ken met een 1.6 er ook niet echt tevreden over is, en die motor is zeker koud nogal nukkig enzo..

    Login om te reageren
  2. e60 zegt

    8 oktober 2009 om 21:20

    Het ‘leven’ bij een golf begint ondanks de nieuwe 1.2 tsi nog steeds bij een ongeblazen 1.4 met 80 pk.

    Login om te reageren
  3. MattCurlew zegt

    8 oktober 2009 om 21:27

    10,5 sec is nog best vlot voor zo’n motortje zeg! Verder reikt het weer erg naar reclame maar ach, inkomsten moeten ergens vandaan komen, nietwaar?

    Login om te reageren
  4. vincenzo zegt

    8 oktober 2009 om 21:27

    yippie!! Nog meer saaie en nu ook trage troep van VAG.

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    8 oktober 2009 om 21:31

    @e60

    dat is toch geen leven?! maar je hebt gelijk, ik heb het wat aangepast ;)

    Login om te reageren
  6. SimonMc zegt

    8 oktober 2009 om 21:33

    Chiptuning en hoppa, 150 pk !

    En 26.000 EUR voor een 1.2 benzine?Is dat de duurste auto ooit met een 1.2 verkrijgbaar?

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      8 oktober 2009 om 22:19

      @SimonMc:

      Nope. Maar wankelmotoren tellen niet mee.

      OT.

      Dit soort blokjes zie ik geen 3 ton draaien.

      Login om te reageren
  7. JH zegt

    8 oktober 2009 om 21:44

    booooooooooooooring

    Login om te reageren
  8. Cantago zegt

    8 oktober 2009 om 21:46

    Wow, een auto met de prestaties van een grasmaaier! Weer slecht nieuws dus…:(

    Login om te reageren
  9. Tinus zegt

    8 oktober 2009 om 21:56

    1.2 met 105 pk!
    Hmmm..met 20.000km een blokrevisie
    Dan bij 50.000 de compressor en vervolgens bij 120.000 de turbo.

    Ik zeg doen!!

    Login om te reageren
  10. MattCurlew zegt

    8 oktober 2009 om 22:04

    Haha juist :P De turbo’s in de TDI’s willen er vaak ook wel eens mee ophouden.. staan ze wel bekend om. Zelf ook eens meegemaakt in een (vorige) Ibiza TDI…

    Login om te reageren
  11. Einser zegt

    8 oktober 2009 om 22:11

    In de AutoVisie van vandaag staat een test met een Polo met deze motor. Schijnt een fijn motortje te zijn.

    Login om te reageren
  12. Ruof A Idua zegt

    8 oktober 2009 om 22:20

    Allemaal niet besteed aan MattCurlew; de (VAG)azijnzeiker

    Nog niet zo heel lang geleden waren we allemaal best trots op een auto met 100(+) pk. Nu denken lezertjes het een grasmaaier te moeten noemen. Omdat hun vriendjes op het schoolplein dat ook doen?

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      8 oktober 2009 om 22:23

      @Ruof A Idua: zit niet zo te miepen.
      Ik heb niks tegen VAG (al vaker duidelijk gemaakt trouwens). Dat maak jij ervan

      Login om te reageren
  13. stokvis zegt

    8 oktober 2009 om 22:37

    goeie ontwikkeling. ik zou niet klagen met 10,5 naar de 100.

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    8 oktober 2009 om 22:43

    ’n Pak melk is genoeg, gezien sommige reacties.

    OT: top. 1 pak melk en een kopje, en dan dit soort prestaties :-)

    Login om te reageren
  15. RenesisHP zegt

    8 oktober 2009 om 22:47

    Wat een geziek. Ik ben hartstikke gelukkig met mijn grasmaaierblokje.

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      8 oktober 2009 om 22:53

      @RenesisHP: je liegt! je hebt een stofzuiger!

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        8 oktober 2009 om 23:01

        @MattCurlew:

        Lijkt op elkaar. ;)

        Login om te reageren
      • Laue zegt

        9 oktober 2009 om 08:51

        @MattCurlew:

        Dat je een mazda fanboy bent akkoord. maar jou reacties zijn enkel anti VAG, gezeur op AB.nl en totaal nietszeggende uitspattingen.

        Login om te reageren
        • MattCurlew zegt

          9 oktober 2009 om 10:22

          -edit: nee, jij moet stoppen met trollen, laatste waarschuwing-

          Login om te reageren
  16. Kyanite zegt

    8 oktober 2009 om 22:59

    10,5 seconden naar de 100 km/uur is vlot. Hier kan je heel goed mee meekomen in het verkeer. Tuurlijk een GTI is sneller, maar ook een heel stuk dorstiger, duurder in aanschaf, verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Voor iedereen die dit langzaam vind: Ga eerst je rijbewijs maar eens halen voor je begint te zeuren dat 10,5s naar de 100km/uur langzaam is.

    Login om te reageren
  17. DD zegt

    8 oktober 2009 om 23:01

    @MattCurlew: logisch als je weet dat de meeste tdi’s leasebakken zijn! Je weet hoe ze er mee omgaan ;) . Wij hebben nog nooit rare dingen met een vw/audi gehad. Seat wel, veel elektronica storingen.

    Login om te reageren
  18. S. Pieper zegt

    8 oktober 2009 om 23:14

    Pfff…DSG hoef je dus ook niet meer te nemen voor het verbruik…Zuipt ie gewoon 0.6 ltr meer met DSG….gemiste kans vw…

    Login om te reageren
  19. Bob zegt

    8 oktober 2009 om 23:22

    Aangezien die “oude” 1.6 8klepper de enigste motor is die echt geschikt is voor LPG in de Golf en zelfs onlangs af-fabriek hiermee geleverd kan worden lijkt het me sterk dat ze die nu ineens uit het gamma gooien.

    Login om te reageren
  20. unga zegt

    9 oktober 2009 om 00:53

    21 mille voor een instapper…..forse prijs en toch koopt iedereen er weer eentje

    Login om te reageren
  21. DeFeun zegt

    9 oktober 2009 om 03:20

    @ Kyanite

    Als jij 10,5 sec naar de 100 snel vindt heb jij niet zo lang je rijbewijs:)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      9 oktober 2009 om 08:54

      @DeFeun: Het is niet snel, maar ik geloof dat het inmiddels een bovengemiddelde waarde is, vergeleken met alle auto’s op de wegen. Dus zeuren dat het langzaam is, is overdreven.

      Verder is dit weer leuk voor VW. Nog meer leaseverkopen…

      Login om te reageren
  22. Simpson zegt

    9 oktober 2009 om 08:10

    105pk, dsg, beneden de 25 mille, 20 % bijtelling.
    uitstekende waarden voor de leaserijder die benzine mag.

    ik zag laatst bij de garage trouwens in een blaadje een stuk over een blok van onderdelenleverancier(?) mahle, die had een 1200 met rond de 200pk gefabriceerd. in 2007 al, als ik het goed heb gelezen (het was vroeg)

    Login om te reageren
  23. DenE zegt

    9 oktober 2009 om 08:35

    @Simpson, dat kan, Mahle maakt, bij voorbeeld, op maat gemaakte, gesmede zuigers e.d. in combinatie met allerlei andere zaken kan je zo’n blok op de 200Pk krijgen…
    Maar hoelang blijft het heel? Ik heb zelf een 1.8T (waar -onder andere- ook Mahle zuigers en schrick nokkenassen op liggen) die pompt 345Pk. Wel hebben hem door veranderingen in het motor management een keer op 400+ Pks gehad, maar toch de veilige weg gekozen en terug gezet.

    OT: Ik denk dat dit redelijke prijzen zijn voor de auto die je er voor koopt. Natuurlijk zal dit de grootste hit zijn bij de leaserijders. 20% bijtelling geeft de doorslag.
    Daarnaast zal de lease deze wagen ook voordelig aan kunnen bieden. Wat wij ook van de Golf vinden, restwaarde bepaald een lage(re) leaseprijs.

    Login om te reageren
  24. -Tom- zegt

    9 oktober 2009 om 08:52

    Ze hadden er beter een Daihatsu Charade GTti blok in kunnen hangen, 200cc minder en maar 4 pk minder. En dat al in 1987.

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    9 oktober 2009 om 09:35

    @citrofiel: je zal er maar eentje voor je hebben… :mrgreen:
    Maar 105pk en 10-12 tellen zijn inderdaad prima waarden. Er zijn zat momenten aan te wijzen dat ik de 100 niet haal op ’s heeren wegen.

    Ik heb een jaar rondgetuft in een civic 1.4 (2006), met maar 84pk
    niet de snelste en heuvel op (frankrijk) bedroevend, maar ik kon er prima mee uit de voeten in NL.

    Login om te reageren
  26. rsh zegt

    9 oktober 2009 om 10:06

    Ben benieuwd of deze wel betrouwbaar gaat zijn.
    VAG heeft wat dat betreft een bedenkelijk reputatie opgebouwd de laatste 4 jaar.
    De 1.6 is onverwoestbaar, maar voor het imago plempen ze daar maar van alles in het vooronder lijkt het wel….

    Daarnaast. De nieuwe Astra is groter, ruime in de spullen en even duur.
    Voor het uiterlijk en de spullen in combinatie met de prijs (ook in de lease!) zou ik zelf voor een Delta of Bravo gaan

    Login om te reageren
  27. johnny m zegt

    9 oktober 2009 om 10:20

    VW scoort in de langeduur testen van Autobild 100.000 km met 4 modellen (…) de laatste 4 plaatsen. Het zegt veel…..

    Login om te reageren
  28. peter zegt

    9 oktober 2009 om 11:00

    vw en betrouwbaar zijn al zeer lang geen synoniemen. Maar 10.5 lijkt me in elk geval best aanvaardbaar.

    En damn, kan je een golf kopen met 80pk ? met zo’n gewicht, shit man

    Login om te reageren
  29. DenE zegt

    9 oktober 2009 om 11:20

    RSH, De Bravo geloof ik, maar heb je al eens gekeken wat een Delta doet in de lease ? Ik denk dat je schrikt.
    Fiat Bravo 1.4 Corporate €390.00
    Lancia Delta 1.4 Tjet Argento € 458.67
    Golf 1.4 Easyline €347.49
    Allen op basis van 20.000 Km/j voor 4 jaar met dezelfde condities

    Login om te reageren
  30. Jef zegt

    9 oktober 2009 om 11:26

    Eender welke golf met een 1.9tdi is een betrouwbare wagen.
    Wie er niet in slaagt 250k km met die blok te halen doet iets wezenlijk fout.
    Bij motoren is bij mijn mening nog steeds in grove lijnen
    grotere inhoud => hogere betrouwbaarheid in aantal km

    Login om te reageren
  31. DenE zegt

    9 oktober 2009 om 11:37

    Ow, en: Astra 1.4 Selection € 351.68
    Ik zou dan maar inleveren qua ruimte en gaan voor een Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo Pregression voor €389.10, Mazda 3 ISVT S voor €374.74, Skoda Octavia 1.6 Go voor €397.90 of liever nog een Golf 1.4TSI 90Kw Trendline voor € 391.52
    Zo zie je maar plenty keuze in deze goedkopere prijs range voor de lease rijder.
    In de range van de Delta zit ook bijvoorbeeld:
    Mitsubishi Lancer 1.8MIVEC 145 Inform Sportback €439.52
    Opel Astra 1.8 16V 103kW GTC Executive €458.32
    Renault Mégane III 2.0 16V 140 Expression Coupe CVT €443.79
    Volvo C30 1.6 Summum €474.03
    Daar staan toch ook wel hele leuke andere alternatieven tussen die ruimer zijn als een Delta.
    Ik zou het niet weten als ik voor de keuze zou staan.

    Login om te reageren
  32. Dutchey zegt

    9 oktober 2009 om 11:37

    Over de prijs hoef je ook niet te zeuren, kijk maar eens wat b.v. een IQ kost….OEF en nu heb je tenminste een auto, inplaats van dat 3+1 IQ geval

    Login om te reageren
  33. RDS zegt

    9 oktober 2009 om 13:46

    Wtf is er met de DSG aan de hand? De DSG moest toch sneller en zuiniger zijn???

    Login om te reageren
  34. MattCurlew zegt

    9 oktober 2009 om 15:58

    -edit: there you go-

    Login om te reageren
  35. Kyanite zegt

    9 oktober 2009 om 16:59

    @DeFeun
    Klopt ik heb mijn rijbewijs nog niet zo heel lang (op 15 april 1996 gehaald, ruim 13 jaar geleden dus). Het verschil tussen vlot en snel ligt wel een stukje uit elkaar, 10,5sec is vlot, 7,5sec is snel (voor een Golf, maar langzaam voor een Porsche/Ferrari/Lamborghini). Als mijn eerdere post niet duidelijk was, lees dan de reactie’s van Citrofiel en Simpson eens die op na jouw reactie zijn geplaatst.

    Login om te reageren
  36. berto zegt

    9 oktober 2009 om 17:37

    ze zullen wel moeten anders heerst fiat straks overall!!

    Login om te reageren
  37. marco22 zegt

    9 oktober 2009 om 18:34

    Waarom de DSG nu opeens meer verbruikt is me een raadsel.

    Login om te reageren
    • Frederik zegt

      12 oktober 2009 om 09:58

      @marco22:

      De handbak is in bluemotion trim
      DSG Valt ook in 20% bijtelling dus zullen ze wel zoiets hebben gehad van het is wel goed zo. Houden ze nog wat achter de hand als de co2 uitstoot waarden weer worden aangescherpt.
      Of was nog niet mogelijk aangezien de Audi A3 pas net is geintroduceerd met Start stop S-tronic(DSG)

      Login om te reageren
  38. Junkreader zegt

    10 oktober 2009 om 03:39

    heb nog een nieuw ruitenwissermotortje nodig…:roll:

    Login om te reageren
  39. Marck zegt

    17 februari 2010 om 07:40

    Ik heb net 3 weken de Polo 1.2 TSI 105 PK, auto rijdt zeer fijn. Ben voor de Tuning naar Ventura Tuning gegaan die konden de 1.2 TSI Benzine tuning al wel leveren en hadden mijn vorige 1.9 TDI ook getuned. Heb nu 132 Pk en 204 NM, Dit rijdt echt geweldig, ik ben veel sneller dan een Golf 6 met 1.4 TSI motor.en maandelijks goedkoper uit in mijn 20% bijtelling,haha

    de nieuwe Polo is echt een aanrader.

    Login om te reageren
  40. Doekse zegt

    26 februari 2010 om 16:27

    @ tinus…

    wat lul je?
    slaat als een drol op een piano!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North