• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar beleven onze auto’s hun oude dag?

Auteur: Dennis, gepost 8 juli 2007 om 09:03 – 16 Reacties

Autoexport

We weten al lang dat wanneer je auto gestolen is, je in Polen de grootste kans maakt om ‘m terug te vinden. Nergens rijden zoveel ex-Nederlandse auto’s als in Polen. Toch rijden daar niet alleen gestolen Nederlandse wagens, want er worden ook flink wat afdankertjes op een nette manier geëxporteerd. Op de eerste plaats gaat 36 procent van de Nederlandse exportauto’s naar Polen gevolgd door Wit-Rusland op een tweede plaats met 13 procent. Nieuw EU-lid Bulgarije is met een opmars bezig en staat met 8 procent inmiddels op de derde plaats, gevolgd door Slowakije, Moldavië, Tsjechië, Litouwen, Oekraïne en Georgië met allen 3 procent en daarna Frankrijk met 2 procent.

Volkswagen is met 16 procent van alle exportauto’s het meest populair, gevolgd door 14 procent Opels en 10 procent Fords. De top 3 van exportmodellen wordt gevormd door de Volkswagen Passat uit 1998/1999, de Opel Astra uit 1995/1996 en de Opel Vectra uit 1996/1997. Het eerste halfjaar werden er ongeveer 132.000 personenauto’s en lichte bedrijfswagen geëxporteerd.

Als ik dit zo bekijk, bewijzen die Oostblokjongens (en meisjes) ons een enorme dienst. Het zijn juist bovenstaande auto’s waar de meerderheid van Nederland in rijdt, maar hier in de reacties toch het vaakst op wordt afgegeven. (bron: bovagkrant)

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Nieuwe Opel Movano
    Nieuwe Opel Movano is ouder dan de oude
  • Volkswagen: wij zijn niet bang voor Apple

Nieuwste artikelen

  • Video: Dat gaat niet passen!
  • Ford gooit gamma om vanwege ‘gebrek aan nieuw Model T-moment’
  • Is dit de beste of vreemdste manier om 10 miljoen euro uit te geven?
  • Van emotie naar ratio: de BMW 530i Individual van Henk-Jan #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

diefstal, Ford, Opel, Volkswagen

Vorig bericht: « Ga toch boeven vangen!
Volgend bericht: Hoe? »

Lees Interacties

Reacties

  1. FlorisFerrari zegt

    8 juli 2007 om 09:29

    Zo word er nog iets mee gedaam.
    Het is beter dan pletten. ;)

    Login om te reageren
  2. Beaten zegt

    8 juli 2007 om 09:43

    en dan moeten wij hier roetfilters gaan kopen, kilometerheffing betalen en de oneindige stijging van de benzineprijzen toezien…

    want o jongens, wat zijn wij in nederland toch schadelijk voor het milieu :S

    ik vind het verder niet erg dat er zoveel auto’s naar het oostblok gaan [polen die tegen een *normaal* loon hier een paar jaar werken hebben het na een tijdje echt goed in hun eigen land, een poolse chauffeur verdient bijvoorbeeld meer dan een chirurg in eigen land.. raar maar waar]

    Login om te reageren
  3. Patrick zegt

    8 juli 2007 om 09:56

    Dat klopt, maar ik denk dat de koopkracht van die chirurg wel effe wat hoger ligt in eigen land;)

    maar het is toch mooi dat die autos geexporteerd worden naar oostbloklanden.
    ze staan hier maar stil op grote ocassion boeren, kost ook geld.

    Nederland is niet zo schadelijk trouwens, het is de overheid die van een mug een olifant maakt. Ooit gehoord dat de veengronden in Nederland evenveel Co2 uitstoot hebben als 3 mlj. auto’s?
    En heb je ook gehoord dat er op dit moment helemaal geen gat in de ozonlaag zit?

    Gewoon buleshit, er moet een zondebok zijn, en het milieu ligt zo goed voor de hand om dat niemand exact weet wat er aan de hand is.

    Login om te reageren
  4. bradley zegt

    8 juli 2007 om 11:41

    @ patrick… laat de dommigheid achterwege en neem maar aan dat hoge concentraties c02 niet al te best zijn voor het milieu.

    van co2 is het bewezen dat het zorgt voor de opwarming van de aarde.

    en diesels stoten nogal stofdeeltjes uit, waardoor mensen veel sneller allergieen krijgen. Waar zou de oorzaak liggen dat meer dan de helft van de mensen hooikoorts heeft tegenwoordig? van biertjes te drinken?!

    Login om te reageren
  5. Johan Hurkmans zegt

    8 juli 2007 om 11:50

    @Bradley

    Dit komt door de pollen van verschillende grassen, planten en bomen. Het idee van hooikoorts is dat je afweersysteem juist té goed werkt, en dus pollen probeert te weren terwijl ze eigenlijk de normaalste zaak van de wereld zijn. De oorzaak dat er dus meer hooikoortspatiënten komen, is waarschijnlijk omdat ons lichaam steeds meer “verwend” wordt, het welzijn in het algemeen neemt steeds meer toe en het afweersysteem hoeft eigenlijk nooit meer iets te doen.

    Login om te reageren
  6. Bertus zegt

    8 juli 2007 om 12:07

    Als je ook ziet wat voor ouwe lijken onze tweedehandsjes daar vervangen dan ben je alsnog blij, want ook onze ouwetjes stoten minder troep uit dan die ouwe oostblokmeuk zonder katalysatoren. Alles is relatief mijne dames en heren.

    Betekent allemaal wel dat een tweedehandsje inmiddels fors duurder is geworden, auto’s van een jaar of 10 oud zijn tegenwoordig relatie kostbaar.

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    8 juli 2007 om 13:15

    Das ook raar. Eerst een rij oost europese landen en dan ineens Frankrijk op de 5e plek…..Heeft dat misschien te maken met emigratie of hebben Fransen nou ècht onze oude barrels nodig?

    Login om te reageren
  8. jaap zegt

    8 juli 2007 om 15:15

    goed dat dit een keer aan de orde komt. er verdwijt volgens mij door die export van relatief goede 2e hands auto veel te veel kapitaal naar het buitenland zonder dat daar noodzaak voor is. Ondertussen werken veel mensen zich hier te pleurigs om in iets nieuwers te kunnen rijden, of in een leaseauto. Ik vraag me af hoeveel meer koopkracht mensen zouden hebben als wat langer in onze oude auto’s zouden blijven rijden en niet steeds nieuwe leasebakken zouden bestellen.

    Login om te reageren
  9. Armada zegt

    8 juli 2007 om 16:54

    @ Rick dos.
    Met frankrijk gaat het niet al te denderend. Was een tijdje terug nog in het nieuws.

    Login om te reageren
  10. VivelaFRANCE zegt

    8 juli 2007 om 18:28

    Hat zal vast emigratie zijn. Want waarom zouden de Fransen die lelijke barrels nodig hebben? Ze hebben toch hun eigen, trouwens prachtige, auto’s! Bijvoorbeeld de fántástische C6 ;-D !

    Login om te reageren
  11. RobTWo zegt

    8 juli 2007 om 23:33

    @ Bradley: Ik moet inderdaad vaker niezen als ik gedronken heb.

    Login om te reageren
  12. Beamer zegt

    9 juli 2007 om 08:32

    wie zegt dat CO2 slecht is voor de natuur? planten hebben het zelfs nodig voor de fotosynthese…. te veel is natuurlijk een ander verhaaltje…

    Methaan is een 6x zo sterk broeikasgas dan CO2, en wordt ook met bakken tegelijk door de natuur uitgestoten.. maar hier hoor ik eigenlijk nooit zoveel van.

    Maar goed, het hele broeikasverhaal is gewoon een grote waanzin. we maken elkaar allemaal gek. maar wel lekker van die duizenden banen die met de gekte worden gecreert, en de miljoenen die uitgegeven worden voor allerlei zaken die er niet echt toe doen. bijv. alle lampen vervangen door spaarlampen. hoeveel van het totale energie verbruik denk je dat door het lampje verbruikt wordt? de enige die hier wel bij vaart is Philips…

    Login om te reageren
  13. Joost zegt

    13 juli 2007 om 20:26

    @ Rick dos: Die zijn er om in de fik te steken.

    Login om te reageren
  14. Piet Pruttel zegt

    19 oktober 2007 om 17:34

    Hallo
    Mijn buurman kweekt rozen en blaast daar co2 in de kassen om ze wat harder te laten groeien en als het donker begint te worden branden er zoveel lampen dat het lichter is als aan de Costa Brava.
    Laat niemand zeuren over een beetje uitstoot van uitlaatgassen.
    Piet

    Login om te reageren
  15. Eugene zegt

    22 juli 2009 om 16:58

    Een diesel Landrover Discovery nog goed voor heel veel jaren brengt in Nederland bijna niets op. Wil deze tank graag naar Polen brengen als het wat op kan leveren. Weet iemand of dat kan en hoe

    Login om te reageren
  16. moep zegt

    13 december 2010 om 10:45

    een landrover is daar volgens mij minder populair, ze hheb liever de passats. check anders allegro.pl een poolse marktplaats

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North