
Zoals jullie weten is onze huiscolumnist Michiel van den Brink met zijn team hard bezig met de revival van de klassieke Special Coachbuilding traditie. In die traditie past natuurlijk ook de revival van de Shooting Break! En nu is er op FerrariChat een nieuwe impressie van hem opgedoken van een prachtige 612 Scaglietti met een kontje. In het topic op FerrariChat vraagt Michiel de leden om mee te denken over de verschillende toepassingsmogelijkheden van zo’n veelzijdige sportwagen.
Het ziet er (in mijn ogen) prachtig uit, maar waar moet je em voor gebruiken? Oorspronkelijk werd dit model auto gebruikt voor de jacht, maar dat schijnt tegenwoordig een beetje gevoelig te liggen in bepaalde delen van de wereld. Maar als we zulke auto’s wel op de weg willen zien dan moeten we daar toch een goede functie voor verzinnen. Een hele snelle boodschappenwagen ligt voor de hand, maar jullie weten vast nog wel andere leuke, originele of bizarre toepassingen voor een moderne Shooting Break (via: ferrarichat.com).
Snelle lijkwagen om de aanslagen te ontwijken/ontlopen.
denk niet dat zulke wagens nodig zijn, kom op, een ferrari met zo een gigantische koffer….slaat werkelijk op niets
wie toch zo een auto of iets dat daarop lijkt moet hebben koopt maar beter een M5 touring. in plaats van wat meer gericht te zijn op de toekomst willen ze oude modellen nieuw leven inblazen, nee liever niet
Tip voor Eric Clapton: Stratocaster + Fender Clubman amp achterin en naar je gig rijden in de Royal Albert Hall ;-)
Gewoon, omdat het leuk is
kan dienen als MUG-interventiewagen?
Waarom moet alles tegenwoordig toch een functie hebben
@ pelezinho: In bepaalde kringen is er een groot verschil tussen ‘nodig hebben’ en ‘graag willen’.
Als je alles al hebt, heb je niets meer nodig, maar toch…. Er is altijd wel iets bijzonders om graag te willen hebben.
Ik weet het, het is voor een
SCHIET PAUZE
Shooting Breaks zijn geniaal, daar kan ik niet genoeg van krijgen. De 612 Spaghetti is echter zo’n lelijke auto dat zelfs hem ombouwen tot Shooting Break niks zal helpen. Liever een 599, of een Vandenbrink GTO Breadvan :D
Heeft zo’n ding niet een betere aerodynamica dan de ‘gewone’?
@Michiel van den Brink: misschien als “slaap”plaats? Voor het geval je vrouwen gaat versieren met je indrukwekkende VDB Scaglietti Shooting break en je toch geen geld meer over bleek te hebben om je appartementje aan te houden……. ;)
Broodwagen natuurlijk. Past goed in de traditie van de 250GT
SUV’s hebben (ook) geen nut
deze auto is wel nuttig als je een snelle, ruime auto wil hebben.
SUV’s zijn lelijk
deze auto is mooi
excuseer michiel dat ik je creatie heb durven vergelijken met een SUV… ik zal het nooit meer doen.
Je kunt er makkelijker een kratje bier in kwijt. En als het bier op is en de vrouwen mooi…….. De rest vul je zelf maar in.
tja.. er kan een kratje bier mee.. maar praktisch nut? nee.. nuttig hoeft deze auto ook helemaal niet te zijn! hij moet rijden! Zo.. wat word ik opgewonden van deze wagen, hmm.. als trekpleister?
@mx5-owner.. shit ik type niet zo snel, maar blijkbaar zat het kratje bier “in de lucht”
Je kan eindelijk je hond meenemen…
Ik zou mijn matching set of koffers er achterin gooien en naar Sant Tropez rijden.. Dus zeg maar een reisauto voor de lange afstanden.
Ook handig voor bijvoorbeeld DJ’s, artiesten en voetballers die 1000 km verder op moeten spelen maar niet altijd met een vliegtuig willen. Gear en koffers mee. En genieten van de geweldige rij-eigenschappen.
Misschien iets voor rijke loodgieters of drugskoeriers?
ohja,.. en misschien handig als er een neerklapbare achterbank in zit met iets meer beenruimte dan de originele 2+2 -voor de kinderen die af en toe ook meemogen.
mja wat er ook van waar is, shootingbreaks zullen niet rap uitgebracht worden
gelukkig….
Lul,
Om mee te gaan golven natuurlijk. Kun je lekker met een vrindje en al je dure clubs naar de Kennemer cruisen om een balletje te slaan.
Is mooi, dan hoef ik niet mijn Q7 mee te nemen als ik ga golfen. Bevordert het weekendgevoel.
Als hypermoderne SRV-wagen?:P
Een alternatief voor een Lamborghini LM002, Porsche Cayenne, Spyker D12 Peking to Paris, Hummer H1/H2, Audi Q7 6.0 V12 TDI, …?
Waarom rijden mensen in een Alfa 156 Sportwagon?
Volgens mij is er maar 1 argument om een SB goed te praten; en dat is design. Voor je golf tassen heb je hem niet nodig, er zijn genoeg coupe’s waar die ook in passen.
En heb je nog meer ruimte nodig, dan kan je al gauw overstappen naar een SW, een M5 of iets van AMG is dan ook al gauw snel genoeg.
Wil je daarentegen iets wat meer exclusief is, dan kom je al snel uit bij bv een SSUV welke nog niet gebouwd wordt, of een 612SB welke nog niet gebouwd wordt. Dilemma!
Wanneer je de snelheid niet nodig hebt koop je dan dus een P1800 ES! :D
@RobTWo; volgens mij om het design, ik heb de kofferbak nog nooit van binnen bekeken maar hij schijnt vrij klein te zijn toch?
Overigens vind ik een BMW 5 Station ook veel mooier dan een ‘gewone’ (waar de achterlichten van af lijken te vallen)
Design is gewoon een goed argument, ook voor het idee van Michiel.
Overigens vind ik van je SB ontwerpen je ontwerp van de Flying Spur het mooist, Michiel!
@ Guan: de kofferbak is niet de reden om ‘m te kopen.
Michiel, kan je ‘m ook niet in 5deur variant maken? Dat vind ik persoonlijk vele malen gaver! Wel mooi gedaan! Groet
bijvoorbeeld… dan kan Tom Boonen zijn veloo en zijn kater IN zijn autooke kwijt ipv van een rekske en erover te rijden….
Ik ziet het shooting break concept als zeer zinvolle aanvulling op het GT karakter van sommige sportwagens. Net even wat meer ruimte voor je koffers en dergelijke.
Daarnaast vind ik het vaak prachtig om te zien.
@ BMW M335D Touring: maar als vijfdeurs variant wordt het toch gewoon een stationwagen? Een shooting break hoort gewoon drie deurs te zijn.
Je kan je golfmateriaal meenemen wat je in een F430 moeilijk mee kan nemen..
Misschien een extra plaats voor accu’s voor de hybride-aandrijving ;). Heb je gelijk een primeur als eerste Ferrari met hybride-aandrijving :D
Mooi getekend hoor. Ik heb alleen een klein beetje het gevoel van een achterkantje er op zetten. Als je naar het geheel kijkt valt hij daardoor ook een klein beetje naar achteren (iets teveel gewicht aan de achterkant van de auto).
Heb je dit gecompenseerd door aan de voorkant wijzigingen te maken of klopt m’n gevoel van het dak doortrekken wel een beetje.
Ik vind deze misschien gewoon iets minder goed doordacht dan je andere ontwerpen. Ik vind het idee “shooting break” wel erg leuk. Misschien als functie van duurdere station wagon? Welliswaar met wat beperktere ruimte achterin dan de standaard station, maar je moet toch makkelijk met 4/5 man achterin kunnen.
Toevoeging, want ik lees net dat een station 5 deurs is en een shooting break 3 deurs. Dus dan houd het op. Dan heb je gewoon extra beenruimte achterin zonder dat je stijlvol uit de auto kunt komen want je moet nog steeds de stoel naar voren klappen ;)
voor de snelle huisvader zonder kinderen, of voor zijn vrouw, voor de boodschappen.
maar zoals Michiel al zei, het is ook voor de fun, want zeg eerlijk, een Bugatti koop je ook niet voor de boodschappen, en ook niet om snel te rijden, dat mag je toch nergens.
voor als je wel die labrador hebt maar niet die kinderen.
verder voor als je met je sportwagen naar de supermarkt wilt
Als je snel de kinderen naar school wil brengen. ;)
Shooting break = bestelwagen
Ik ben er niet weg van maar ik doe mee:
– Voor als britney spears komt te overlijden, uitvaart in style en ontloop de paparazzi!
een shooting break is een droom voor mensen zoals ik.
Kinderloos en verslaafd aan fietsen.
Kan je een mooie sportwagen kopen, waar je nog eens 2 fietsen in krijgt voor een zalige trip naar de bergen/zonnige bestemmingen/..
Zeker niet zo veel surfers hier?
SUPER
Voor je ski’s in op te bergen. ;)
Ik vond de 612 shooting break veel mooier,
de naar boven lopende achterruitjes vond ik mooier.
Niet dat het een lelijke auto is, maar dat oud ontwerp was gewoon mooier.
Golfwagen
Sim-pel!
Ik wacht liever op de Aston Martin.
@ Michiel van den Brink ;
Je mag anders mijn Saxo wel eens lenen hoor. ;)
Een speciaal opbergvak met sneeuwkettingen erin en een kliksysteem om ski’s tegen het plafond binnenin te bevestigen en je kan op skivakantie.
die ski’s kunnen dan ook een vandenbrink design logo dragen en worden geleverd in dezelfde kleur als de auto.
Zou een heel leuke toepassing zijn en zou daadwerkelijk een nieuw nut geven aan de schooting break.
Waarvoor te gebruiken??
Onder een stolp zetten en wegzwijmelen…..
Damn wat is t’ie mooi!!!!
MEER dan waardering vanuit Limburg….!
I.p.v. wild op de terugweg een kist met kleiduiven op de heenweg
Het moge duidelijk zijn dat de ontwerper in kwestie een geliefd man is bij autoblog maar het moet ook duidelijk zijn dat dit echt -niet- kan.
Wanstaltig stukje design, mag en vooral -moet- er nooit komen.
Nut vroeg je? Geen, volbloed = volbloed hopppaaa in de prullenbak en gelijk een lucifer erbij in.
Fijn weekend!
Sorry Troyk, maar hier sla je de plank volledig mis. Het gaat om een designstudie, en zoals zo vaak met mooie ontwerpen zijn er inderdaad mensen die het niet mooi vinden.
En dan durf ik je de vraag te stellen die ik eerder heb gesteld, maar dan in iets andere bewoordingen: Is een 156 Sportwagon minder dan een 156 berlina? Want dat is de vergelijking waard.
Wat een prachtige lijnen! Maar toch, een Ferrari shooting break, het voelt nog niet lekker. Bij Porsche zat het er al langer in, was ook schrikken, maar bij het merk Ferrari past dit echt niet. Desondanks wel een mooi design.
@ sacha: dat is inderdaad ook een groot voordeel.
De achterkant van de auto lijkt vanaf de zijkant precies op het uiteinde van een alfa romeo 156 sportwagon…;)
Dr is iets waardoor zo’n shooting break niet klopt op de een of andere manier ofzo .. hmm dus..
@ Klassieke rally
Klopt :)
Ik bedoel ook gewoon een station. Ik vind zo’n shooting break altijd zo zinloos…
net zo een raampje achter voor als je een aapje hebt die zijn middelvinger kan opsteken of een papagaai op een stokje die de hele tijd klootzak roept als iemand anders in het verkeer verrot rijdt
Uhmmm, sinds wanneer heeft een Ferrari een bepaalde functie? Je hebt er helemaal niks aan. Behalve dan dat ze verrekte snel en verrekte mooi zijn. Je komt er heel aardig mee van A naar B :D.
En de grootste gezeur (van mensen die mij niks kunnen schelen) is altijd over het gebrek aan ruimte in supercars…
Bmw heeft zojuist de x6 in productie genomen, volstrekt zinloos model maar nu al een hit. Het is dus helemaal niet altijd nodig om aan potentiële kopers te gaan uitleggen waar de wagen zoal geschikt voor is. Ze zullen zelf ook wel zien dat de kofferbak groter is zodat er golfsets en ski’s in passen, kwestie van een fotoshoot op een tactische locatie. Belangrijker is dat ze zien dat geen burgerlijke stationwagon is.
Waarom schrijft niemand die naam goed: shooting brake moet het zijn. Break is de Franse naam voor een Amerikaanse station wagon die in Engeland een estate heet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_break
Break en Brake zijn allebei correct.
En aangezien ik een francofiel ben, kies ik voor ‘break’.
@michiel en @dekster Ik vind m mooi..
veel mooier als het oude design..
mooi krachtig uiterlijk…
het oude design heeft dat veel minder vind ik… beetje te veel star trek die oude.
@robtwo
Ik vind sowieso breaks/brakes/estates/sportwagons wel mooi… rij zelf ook een 159 sportswagon terwijl ik m helemaal niet nodig heb, berlina zou ook kunnen.. vind m alleen veel mooier…
@rest
als surfauto wil ik ooit nog een pontiac grand safari (alhoewel ik verder de meeste amerikaanse auto’s vind getuigen van absolute wansmaak vind k deze wel mooi, zeker als alternatief voor ’n busje).
Dat ze die plannen maar snel opbergen, foei, zoiets heeft voor mij niets met een Ferrari te maken.
Een nieuwe dino zie ik wel volop zitten, dan kan ik misschien toch nog ooit de alfa inruilen voor mijn echte droom, een FERRARIII mmm.
Maar zoiets… heiligschennis.
@ IlCuoreSportivo-147: Toch is een Ferrari shooting brake (of break) niets nieuws.
Check:






@Michiel van den Brink.
Ben je ook al met een revival van foto 3(GTO) bezig? Dat is toch wel een hele mooie auto.
Foto 3 is een rebody op basis van een 250 GT SWB, dus geen GTO.
Deze ‘Breadvan’ was gebouwd als GTO-killer door… de ontwerper van de 250 GTO. ;)
En nee, we zijn niet bezig met een Breadvan-variant op basis van de 599/630 GTO.
@Michiel van den Brink.
Ooops, grove fout……. Knielt nederig in afwachting van zweepslagen.
Toepassingsmogelijkheden van zo´n crossover ? Opvallen, opvallen en nog eens opvallen.
Feitelijke meerwaarde : nul, nul. De mensen die nl. echt geld hebben, hebben immers een serie auto´s en ditto personeel……
:shock: Ik geloof dat ik het eens ben met Turbopaultje……
@ van den brink
ookal weet je geen toepassing, verkopen doe je toch wel
een maffia-escape bak om don corleones lijk snel door de straten van sicilië te jenzen, waarom verkrachten ze die fantastiese 612 nu opeens….
ferrari, foei, jullie zouden billenkoek van di mamma moeten hebben
Gr.,
Kanons-T5-kogeltje
Trackday Service Break:


Equestrian Break:
1 woord: Magnifico…
echt een prachtige wagen… hij is waarschijnlijk niet practisch, maar kijk eens naar die lijnen… woohoow…
Hier een impressie met een iets aangepaste zijruit.
Door middel van dit soort stylingvariaties zal iedere afzonderlijke Shooting Break volgens de wensen van de klant uniek worden.