Waarom Amerikaanse VW-eigenaren hun auto’s slopen

Auteur: , 79 Reacties

Zoals bekend gaat Volkswagen behoorlijk soepel om met gedupeerde Amerikaanse consumenten. En als je gedupeerde Amerikaanse consumenten een vinger geeft...

Waarom Amerikaanse VW-eigenaren hun auto's slopen

Dan doen ze er een broodje omheen en maken ze er een hamburger van, of iets dergelijks. In elk geval voelen Amerikanen zich behoorlijk belazerd na Dieselgate en dat zal VAG weten ook. Amerikanen krijgen het aanbod om hun geïnfecteerde auto door de fabriek terug te laten kopen en die regeling is nogal soepel, zo blijkt.

Een (voor zover bekend) kleine groep VW-eigenaren haalt de auto’s namelijk voor een groot deel uit elkaar, voordat de geïnfecteerde diesels teruggaan naar de fabriek. Volkswagen heeft het maar te slikken. De eisen waar terug te geven auto’s aan moeten voldoen zijn namelijk bijzonder laag. Feitelijk hoeft alleen de motor het nog te doen.

1 + 1 = 2 en dus slopen sommigen complete bumpers, koplampen, geluidssystemen en andere zaken die zo in de verkoop kunnen uit hun auto. Aan de andere kant: VW zal het waarschijnlijk worst wezen hoe de teruggekochte auto’s erbij staan. Ze gaan mogelijk toch de shredder in.

Foto via Reddit



79 reacties

Aasgieren. Het laagste van het laagste.
@mclovin: als mijn dealer bij een inleverdeal zegt dat de auto niet compleet hoeft te zijn, waarom zou je het dan compleet inleveren!?

Of iemand aasgier is weet je pas als je beide kanten kent van het verhaal…
@mclovin: Nou, nou…

Het was niet heel netjes van Volkswagen om te sjoemelen, maar om ze nou gelijk aasgieren en het laagste van het laagste te noemen…
@moveyourmind: met aasgieren was meer bedoeld op de eigenaren dan Vw.
@boomhauwer: VW is ook behoorlijk aan het aasgieren geweest! Winst, winst en nog eens winst, want in 2017 willen wij de grootste ter wereld zijn! Helaas….( ik denk zelf: gelukkig)
@boomhauwer: jammer dit haha
@mclovin:
Volkswagen had in beginsel ook gewoon deugdelijke producten kunnen verkopen, maar goed…
@Rob: Ach man voor de consument zijn ze dat ook. Enkel overheden zijn hier echt gedupeerd. Iedere weldenkende auto koper weet dat de afgelopen jaren bij verschillende merken verbruikscijfers afweken. Daarnaast heeft de consument in Nederland hier voordeel van gehad omdat de BPM (autobelasting voor belasting) op CO2 uitstoot gebaseerd is.

Het milieu in Nederland zou erbij gebaat zijn als de BPM volledig afgeschaft wordt omdat zo de drempel omlaag gaat om een nieuwe auto te kopen. Nieuwe auto’s zullen met de ontwikkelingen in deze sector gemiddeld een lagere uitstoot hebben dan het wagenpark dat ze vervangen.

Mobiliteit in Nederland zou aantrekkelijk gemaakt moeten worden want zodra mensen gaan bewegen gaat de economie draaien. Zodra mensen weer meer naar winkels en andere plaatsen gaan om hun centjes uit te geven in plaats van gezamenlijk via de computer al hun geld naar het hoofdkantoor van bol.com te sturen krijgen we het allemaal weer wat beter.

BPM weg ermee en dit geld terug krijgen via internetverkoop belasting. Zijn we meteen van de oneerlijke concurrentie af, en maken mensen weer eens contact.
@swid: jij werkt zeker zelf in een zo’n dynosaurus verouderde winkel die klaagt over oneerljke concurrentie… je redenatie raakt kant noch wal….
@hans75: maar in de basis heeft hij wel gelijk, niet de koper maar de overheid is genaaid.
@breinstein: niet de overheid maar de maatschappij is genaaid. Iedereen dus eigenlijk. Daarom heb ik niet zo’n probleem met wat die Amerikanen doen.
@pomoek: en hoe is ‘de maatschappij’ dan wel genaaid? Er worden auto’s verkocht die op papier een lagere uitstoot hebben dan in de praktijk. De manier waarop dit gespeeld is, is op zijn zachts gezegd niet netjes. Maar dan zie ik nog niet in hoe de maatschappij genaaid is. De koper krijgt nog steeds een auto die aan alle wensen voldoet, de kopers die een auto uitzoeken op uitstoot komen namelijk nooit bij een VW diesel uit.
@breinstein: nou, heel simpel, er is meer rotzooi uit gestoten dan werd beweerd. Die normen zijn gesteld om de lucht kwaliteit te verbeteren. Die is niet verbeterd, althans daar heeft vag geen bijdrage aan geleverd.
@Breinstein: in die zin dat er behoorlijk financieel voordeel zit, ten onrechte. Dat zijn gemiste inkomsten voor de maatschappij. Dan laat ik nog even buiten beschouwing dat mensen die nieuw aanschaffen (lees, hoofdzakelijk leaserijders) een flink voordeel hebben tov occasionkopers, weer een deel van de maatschappij die buitenspel staat.
@breinstein: Helemaal niet. Iedereen is genaaid, en in het specefiek de mensen die zich in de buurt van een rijdende VW diesel hebben bevonden.

Het gaat om luchtkwaliteit en dus volksgezondheid. Het gaat niet om milieu of geld.

Dit bericht gaat wel over geld zaken, maar ik denk dat het allemaal haat en afgunst is richting VW.
@swid:
Lang verhaal, maar uiteindelijk moet Volkswagen gewoon verkopen wat ze zeggen dat ze verkopen. Anders loop je de boel op te lichten, zo simpel is het.

Als je auto volgens een achterhaalde, maar verplichte testcyclus een bepaalde waarde haalt, dan mag je auto verkopen met die waarde. Volkswagen vond het echter nodig om te rommelen met die testcyclus en hun auto’s met die waarde te verkopen. Dat is waar het om gaat en dat is hartstikke fout.

Ik doe liever geen zaken (meer) met een bedrijf dat de boel bij elkaar loopt te liegen. Jij wel?
@Rob: clear and simple – I like it ;)
@swid: Zucht, je hebt het nog steeds niet begrepen.

Het gaat niet om verbruik en CO2. Het gaat om NOx uitstoot. Dus het is niet de overheid of consument die genaaid is, maar de hele maatschappij waar ze in rond rijden. Schone lucht is iets voor iedereen, voor een betere volksgezondheid. Dat staat verder los van hoe goedkoop die te rijden is of het milieu.
@swid: doelbewust de boel bedonderen en daarmee concurrentievervalsing plegen, belastingen ontduiken en de consument een product met andere eigenschappen dan beloofd geven is niet de schuld van de overheid!
Maar wij Europeanen pikken het maar weer. De auto voelt kwalitatief zo goed aan.
@Rob: had gekund. Hebben ze echter nog nooit gedaan…
Ik vind het wel humor , komt VW er zelf eens achter hoe het voelt om een oor aangenaaid te krijgen
@monsieurleloure: Eerder eraf.
Die Amerikanen hebben groot gelijk. Die pikken dit arrogante gedrag van VAG niet, i.t.t. de makke schapen in Europa.

Het is wachten op de eerste Amerikaan die alleen het motorblok voor de showroom mietert.
@monsieurleloure: Zal niet gebeuren. In de voorwaarde staat dat de auto rijdend aangeboden moet worden.
@robert110: in een kruiwagen mag misschien?
@pomoek: als er een VW logo op zit
@lekkerlinksrijden: hmmm… De Up wordt daar niet geleverd toch??
Sneu gedrag
Dat entertainment setje in Europa verkopen, scheelt diefstal en inbraak op VAG-producten! Rest mij alleen een ‘VO! Voor de Amerikanen!
Stelletje ratten. En och wat zijn de belazerd voor Volkswagen.
@bastiaano:
Wat is er mis met een beetje hergebruik van uitwisselbare onderdelen?
Zou jammer zijn als dat in de crusher belandt.
@Rob: kom op zeg Rob, jij weet dondersgoed dat dat niet de achterliggende gedachte is bij deze armoedzaaiers..
@lekkaah:
Ja, handel, duh.
Maar of nu die “armoedzaaiers” die navigatieschermpjes gaan verpatsen, of de dealers dat gaan doen; maakt dat werkelijk zoveel uit?
Of gaat Volkswagen zonder pardon die dingen crushen? In dat geval maakt het toch ook geen zak uit dat er een paar mensen zijn die wat handel ruiken? Als Volkswagen toch van plan was er niks mee te gaan doen…
@bastiaano: is gewoon volgens de regels, die VW aan zijn laars heeft gelapt..
Ik neem aan dat de dealers dat zelf toch ook doet?
Bijvoorbeeld een prima functionerend navigatiesysteempje, dat binnen 3 seconden te verwijderen is en nog prima te slijten is in de vervangingsmarkt, dat is toch gewoon zonde om weg te gooien?
Slim om hem helemaal gestript in te leveren…

Zullen die Amerikaanse consumenten nog mooi van opkijken als die compleet gestripte auto’s met al die kilo’s eraf nét wel de emissietest halen. Dan hebben ze geen poot meer om op te staan om hun geld terug te eisen.
Moeilijk iets tegen te doen want waar leg je de grens wat ‘gebruissporen’ zijn maar ik zou het niet gek vinden als de ingeleverde auto in ieder geval nog road legal moet zijn.
Laten we wel wezen: VAG heeft de boel belazerd. Zo simpel ligt het. Dit is nog niet eens een koekje van eigen deeg maar gewoon gebruik maken van de regels die VAG zelf heeft opgesteld. Ik denk overigens dat dit wel wat doet voor de 2e hands prijzen van bepaalde onderdelen? Dus VAG zal er best wel last van hebben.
@pomoek: als we deze beredenering doorzetten, wie koopt er dan een auto voor z’n lage uitstoot? Die Amerikanen zijn als eindgebruiker in niks belazert, de auto levert waarvoor hij gekocht is.
@breinstein: ik weet niet waarom mensen deze auto’s gekocht hebben. Maar ze voldoen niet. Ze vervuilen te veel. Dat kan ik mij voorstellen is een reden om je belazerd te voelen.

Hoe dan ook heeft vag de boel belazerd. Alles wat daar uit voortkomt is een gevolg van dat feit.
@pomoek: volkswagen heeft iedereen behalve de kopers van die dingen gedupeerd. Immers is de auto zuiniger en heeft meer vermogen dan eigenlijk mag. Alleen de uitstoot is hoger, en laat iedereen behalve de bestuurder daar nou last van hebben!
@lekbak: dat is waar. Maar ik heb nog steeds weinig medelijden met VAG.
@lekbak: och, als jij een auto waar je, wat is het – 2 jaar?, in gereden hebt kan dumpen voor een prijs waar je anders alleen maar van.kan dromen dan zou ik ‘m ook de deur uit schoppen…
@pomoek: idd.. allemaal precies net binnen de lijntjes… paupergedrag dus
als de berijder het niet doet gaat de dealer het wel doen, gratis vervang onderdelen!
nu een beetje jammer voor de dealers / VW, maar volkomen begrijpelijk.
Blijf het een lastige kwestie vinden. Tuurlijk heeft Volkswagen de boel besodemieterd en moet gestraft worden, maar er zijn ook andere fabrieken die (net zo) schuldig maar niet in die mate gestraft worden. Iets met hoge bomen, of zie ik dat verkeerd?
@pindakoning: Dat zie jij verkeerd. Tot op heden is niet aan getoond dat andere fabrikanten ook hebben gefraudeerd. Vroeger wel, maar toen zijn die fabrikanten ook gestraft.
Dat is wel echt triest zeg. Dan mag VAG wel fout zitten, maar dit slaat echt alles.
@pesu: als vag de boel niet had belazerd dan was dit natuurlijk niet gebeurd.
Ik kan ze geen ongelijk geven.
Diegene die hier het hardst roepen dat het een schande is ,zijn waarschijnlijk de eerste die het zouden doen als ze zelf de mogelijkheid zouden hebben.
Wat een hypocrisie is deze hele VW gate. Werkelijk geen enkele consument (en zeker niet de Amerikaanse) kan het ook maar een mallemoer schelen dat hun auto meer uitstoot dan opgegeven, want dan doen alle auto’s per definitie. Wat VAG (en vergeet Audi niet) heeft gedaan is natuurlijk onacceptabel, maar als voor de doorsnee consument is er maar één echte prikkel en dat is geld.
@erwh: Haha maar diezelfde prikkel geldt ook voor Volkswagen hoor :)
@erwh: dat weet je niet. Dat denk je.
@erwh: Nee. Het gaat niet direct om de uitstoot. Het gaat erom dat vag gefraudeerd heeft. Hoe moeilijk kan het zijn om dat te begrijpen of te willen accepteren?
Ach ach alle azijnzeikende moraalridders zijn ook weer aanwezig hoor.. de anti vag club.
Laten we wel wezen.. dit gedrag slaat natuurlijk helemaal nergens op en denk dat ze er al goed vanaf komen met het terugkopen van hun auto dus waarom dit zielige gedoe. In mijn ogen heel kinderachtig en diep triest gedrag.
Ja vag had misschien de boel niet moeten belazeren maar daar zijn ze voor gestraft, en ik weet zeker dat bijna elk merk de boel belazerd anders zijn die emissie testen niet te halen.
@rick86: er is een club?

Even over VAG: je zegt dat ze de boel misschien niet hadden moeten belazeren. Misschien? Is dit verhaal niet een gevolg van het belazeren? Volgens jou belazeren andere merken ook de boel. Ik weet het niet zeker, maar voor zover ik begrijp heeft alleen vag sjoemelsoftware geïnstalleerd?
@pomoek: ja software maar bij andere merken werkt alles naar behoren binnen een bepaalde temperatuur grens etc.. is dat sjoemelen zonder sofware dan? De regels zijn zo scherp dat geen fabrikant zich aan die tests kan houden.. ik vind dat ze eerst eens moeten kijken naar reële testen ook qua verbruik etc. Wij worden ook genaait waar we bij staan gaan wij ook massaal fabrikanten aanklagen? Mijn focus st rijd ook niet het opgegeven verbruik;)
@rick86: maar er is een verschil. Zoals iemand hiervoor al in een andere context stelde: je hebt binnen de lijntjes kleuren, wat alle auto fabrikanten doen, en je hebt moedwillig de boel oplichten. Daar zit wel een behoorlijk verschil tussen vind ik.
@pomoek: dat noem ik ook gewoon de boel in de maling nemen hoor haha sorry maar dat tussen de lijntjes kleuren is ook de boel belazeren.
@rick86: Je weet bijna zeker dat de andere merken ook gesjoemeld hebben? Waarop baseer je dat? Daarnaast is iedereen onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
@broekhoest: over de zafira zijn toen ook aardig wat twijfels ontstaan en rond Renault heeft ook een aardig rookgordijn gehangen hoor haha maar meerdere experts hebben aangegeven dat de testen eigenlijk niet te halen zijn zonder te sjoemelen.. leuk hoor iedereen hier van de anti vag club (ik heb verder ook niks met vag) maar bekijk het eens een keer niet door de anti-Pon bril.. maakt jullie leven een stuk minder zuur hahaha
@rick86: Heb je daar ook wel bronnen van? Ik ben wel benieuwd namelijk…

En hoezo ben ik anti vag? Ik heb niks met VW maar ook niks tegen. Vw zal prima auto’s maken, daar gaat het mij ook niet om. Ik heb wel iets tegen moedwillig de boel belazeren.
LOL ..

Er is dus 1 persoon geweest die zijn auto incompleet ging inleveren ..
Kwestie van iemands Golf die voor reparatie staat bij een VW dealer fotograferen en maar volhouden dat het zijn auto is die hij zo ingeleverd heeft #nepnieuws.
Verbazend dat er veel mensen hier zo voor Volkswagen op komen. Alsof zij zo sympathiek zijn en het geld echt niet kunnen missen
@redneckdarian: iets verder doordenken:

– institutionele beleggers hebben veel in VW geinvesteerd en pensioenfondsen zitten onder de dekkingsgraad momenteel. VW staat nog steeds -19 % en de pensioenen worden gekort, dus minder koopkracht;
– VW keerde altijd bonussen uit aan alle medewerkers (en ja ook aan graaiende bestuurders) die er op een zelfde manier mee omgingen als een gemiddelde NL’er met vakantiegeld. Een behoorlijke domper voor de economie, want minder koopkracht.
– bovenstaande plus de afschrijvingen die VW momenteel doet heeft enorme impact op de actuele belastinginkomsten. Die gaten moeten op een andere manier worden gedicht..

En zo zijn er meer redenen.

Ik snap jouw commentaar heel goed, maar VW is als een systeembank. En ja, die zijn ook arrogant en halsstarrig helaas.. :-)
Dom dat VW blijbaar geen dergelijke voorwaarden stelt aan de staat vh voertuig en dit dus kan. Ik vind het op zich best een mooie stunt, maar tevens onbeschoft. De auto wordt na al die jaren teruggekocht; jaren waarin de berijders niets hebben gemerkt van het ‘schandaal’. Jaren waarin ze in de files tussen de Hemi’s en de F150’s hebben gestaan, met een gemiddelde uitstoot van een 747.. boter op hun hoofd.

VW zou dus niet zozeer de berijders moeten compenseren maar het milieu.
Alleen de Amerikanen…..
.. of er loopt gewoon een Pool rond in Amerika :’)
@lekkaah: Pardon?
Prima toch?! Die dingen gaan toch de shredder in, dus dan kan je alles wat nog bruikbaar is er beter vanaf halen. En inderdaad, anders doet de dealer dat wel.
Als die auto’s toch de shredder in gaan, waarom niet?

En om een vergelijking te maken: hoeveel luxe, uit Duitsland geïmporteerde auto’s rijden er in NL rond, die bij het aftikken van de BPM ineens op 15″ stalen velgen stonden, geen navigatie meer hadden etc etc. En die na de keuring allemaal weer werden opgebouwd. Alles om de BPM te drukken…
Echt geen liefhebbers, dit soort taferelen zou je in een dergelijke situatie denk ik niet zien als het om bijv bmw’s, jags of alfa’s gaat. Die waarderen hun merk en zijn er trots op. Dit is gewoon sneu gedrag
@allesmetturbo:
Volkswagen maakt het blijkbaar geen zak uit, want anders hadden ze wel eisen gesteld. De dealers zal het werkelijk aan de anus oxideren, omdat zij niet de compensatie betalen en de auto’s toch niet in bezit houden. De crusher stelt ook geen eisen, want dat is een machine.

Blijft over dat er een handjevol consumenten een beetje handelswaar kunnen scoren, mooi toch? Wordt precies helemaal niemand slechter van. Dus wat is er precies sneu?
Ik zou hem helemaal strippen..
Ik zou hem ook helemaal strippen..
Ik ben er voor om zelf de meest degelijke mileubewuste . Lijpe geile .handige auto te maken. Wie doet er mee?
Die wagens gewoon verder laten rijden totdat ze ‘op’ zijn zorgt waarschijnlijk nog altijd voor minder schade aan het milieu dan ze gewoon allemaal laten slopen en nieuwe wagens bouwen. Wat was het aantal co2 ook al weer bij het bouwen van één benzine/diesel wagen? Zo’n 5 miljoen ton aan CO2? Nu komt daar nog het massa-transport van de sjoemeldiesels naar de sloper, de energie die nodig is om zo’n wagen te slopen er nog eens bij. Milieu is niet de drijfveer hier, maar keiharde centen en gekraakte ego’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).