Waarom bandenreparatiesets waardeloos zijn

Auteur: , 78 Reacties

Leve het goede oude reservewiel!

reservewiel

De ANWB heeft aangegeven dat het wegenwachtauto’s van een speciaal reservewiel gaat voorzien dat op vrijwel alle auto’s past, met de pakkende naam ‘Geel Wiel’. De move komt voort uit het feit dat veel mensen die stranden met een lekke band tegenwoordig enorm lang moeten wachten totdat het euvel is opgelost, doordat steeds minder nieuwe auto’s standaard voorzien zijn van een reservewiel.

De afgelopen twee jaar steeg het percentage van nieuwe auto’s dat zonder zo’n extra wiel is uitgerust nog eens met twintig procent. Krijg je bandenpech met zo’n auto, dan moet de pechhulp (of jijzelf) op zoek naar een passende vervangende band bij een lokale bandenboer. Een proces dat in het beste geval volgens de ANWB al snel één tot anderhalf uur kost. Nederlanders die afgelopen zomer pech kregen in het buitenland moesten in enkele gevallen zelfs vijf tot zes dagen wachten op een nieuwe slof.

Fabrikanten kiezen steeds vaker voor de bandenreparatieset in plaats van een reservewiel of thuiskomertje. Het heeft namelijk de nodige voordelen die tegenwoordig belangrijk zijn voor auto’s. Ten eerste weegt een reservewiel al snel enkele tientallen kilo’s. Dat is natuurlijk uit den boze in tijden dat elke gram bespaart moet worden opdat het verbruik zo laag mogelijk blijft. Daarbij kan je de ruimte die zo’n wiel inneemt gebruiken voor bijvoorbeeld extra (bagage)ruimte én bespaart de fabrikant zich meestal enkele Euro’s per auto. Dat tikt al snel lekker aan bij massaproducten, vraag dat maar aan de ontwerpers van de Ford Pinto.

In plaats van het vijfde wiel aan de wagen, krijg je in de meeste gevallen een bandenreparatieset mee van de autoboeren. Dit is een soort spuitbus die je in het geval van een Plattfuß op het ventiel van je band monteert. De band spuit je dan vervolgens vol met wit schuim. Sommige fabrikanten opteren voor duurdere run-flat-banden, maar dat is een ander verhaal.

Als je band niet compleet aan flarden gaat, dan kan je met behulp van de spuitbus in theorie je weg vervolgen en vervolgens vanaf de plaats van bestemming op zoek gaan naar een nieuwe band. Er zitten echter ook nadelen aan het goedje dat je in de band plempt. Het is namelijk best wel naar spul dat blijvende vlekken op je velg achter kan laten als het erop komt. Je lekke band eventueel laten repareren bij lichte schade kan je in de meeste gevallen ook vergeten: het schuim maakt het moeilijk om het lek terug te vinden, plus met die drab in de band werken vindt niemand leuk. Vaak is een complete nieuwe band regelen zodoende goedkoper.

Kortom, de 136.000 ANWB-leden die vorig strandden met een lekke band, zullen waarschijnlijk gehoopt hebben dat ze hun koffer konden uitgraven om daar ergens een wiel uit tevoorschijn te toveren. Indien dat niet kon wachtte hen vaak een verplichte lange pauze in de pittoreske berm van de weg. In de regen. Met jengelende kinderen op de achterbank. En een atmosferische storing waardoor alleen Giel Beelen te ontvangen was op de radio. Wie vinkt er bij de volgende auto het optionele reservewiel aan op de optielijst?



78 reacties

Lekke band staat tegenwoordig garant voor 10 km file !!

Nog net geen trauma helicopter voor nodig ..
Heb zelf nog geen auto gehad zonder reservewiel (ben nog niet in de markt voor nieuwer spul) maar ik moet er niet aan denken om zonder de weg op te gaan. Zelfde als het rijden zonder mobiel, stel er gebeurt iets dan ben je nergens..
@uselessguy: Moet je na gaan hoe “eng” het was met een auto op pad te gaan in de tijd dat er nog geen mobiele telefoon was.
@fordnut: Tegenwoordig ben je je leven niet meer zeker, omdat iedereen met zn bakkes naar z’n mobiel zit te staren.
@fordnut: en dat in een land waar je nooit langer dan een uur lopen bij een huis vandaan bent.

Ik ben nog steeds zo’n ouderwetse lul die bij mensen aanbelt voor hulp. En het werkt nog steeds!
@lekbak: absoluut! Zo heb ik afgelopen zomer een kerel met een jaren 60 mustang geholpen. Ding liep kort na het tanken niet meer. Leverde mij toch nog een flesje beerenburg op :)
@fordnut: praatpalen ;)
@uselessguy: cursusje EHBO en zelf sleutelen? Waarom zou je in godsnaam niet zonder mobiel kunnen rijden??
@406_v6: ik kan me best (beperkt) redden onder de motorkap van een auto, alleen bij mijn auto (seville uit ’97) moeten de meeste monteurs ook even achter hun oren krabben.

Ik kom trouwens regelmatig in landelijke gebieden of snelwegen, daar bel je niet zomaar even aan bij het eerste beste huis. De mooie gele palen aan de snelwegen beginnen ook steeds schaarser te worden, daarom vind ik het dus prettig om toch een telefoon bij me te hebben.

Op de motor heb ik trouwens regelmatig niets bij me, maar als daar iets mee is pruts ik dat ter plekke wel weer in elkaar..
Tsja, bij de volgende auto gewoon weer een het thuiskomertje aanvinken…
@jaspervdwinden: ik heb een volwaardig wiel aangevinkt.
Het komt wel neer op: alle duizenden autoritten die goed gaan een reservewiel meenemen zodat je die éne keer dat je hem nodig hebt jezelf kunt redden. Ik zou er wel voor kiezen ja.
Wel een slim idee van een alles passend wiel. Ben benieuwd of het ze lukt de standaard 4 en 5 gaats velgen steek te combineren, er zijn toch wel wat varianten. Maar ik moet zeggen, met een 4×100 thuiskomertje kun je op heel veel Europese en Japanse hatchbacks uit de voeten.

Moet wel conische bouten hebben dan, want de naafgaten zijn wel anders.
@fanboy: naafgat diameter wil nog wel eens anders zijn. Et waarde niet kloppend. 4x 98, 4×114 en natuurlijk de 5x? steek: kan allemaal voorkomen tegenwoordig
@postzegel: Dikke care voor niet kloppende ET waarde; je moet er mee thuis of bij de garage kunnen komen toch? Tenzij het écht niet te harden is, maar dan zit je toch op een forse afwijking. Met een smal bandje en smalle velg kun je vaak makkelijk 30mm beide kanten op. Dat de wegligging niet circuitwaardig is moet je dan voor lief nemen.
Ik heb een normaal reservewiel gelukkig. Heb hem nog nooit nodig gehad maar ben blij dat ie er in ligt. Die spuitbussen zijn echt waardeloos. Sommige merken bieden nog een reservewiel aan als optie. Moet je dan wel weer aan denken met bestellen.
@e34m5touring:

Voor als je band langzaam leegloopt (pak weg 1 bar per uur) is een spuitbus toch echt wel ideaal ..
@lincoln: Daar zul je idd wellicht wat voordeel hebben, helaas is alles groter dan een spijker gelijk game over met zo’n bus. Klapband of een flinke snee oid en je kan al geen kant meer op. Dan toch liever een ouderwetse stalen velg onder de kofferbak.
@E34M5Touring: wat is er toch gebeurd met het vijfde lichtmetalen wiel? In beide oldtimer/youngtimer ligt gewoon een echte lichtmetalen velg met originele band erom (1982 en 1992, beide zonder een enkel haarscheurtje).
@lekbak: Het past gewoon niet met moderne bandenmaten. In mijn CX ligt inderdaad een lichtmetalen velg met 185/80R14 en dat gaat nét, maar denk maar niet dat je 245 breedte nog in een auto gestouwd krijgt. Wel mooi zo’n reservewiel met mooie velg als je de kap opent!
@frederik: precies…had een volwaardige reserveband in mijn oude mondeo. Dus ik dacht slim te zijn deze om te leggen in de nieuwe…helaas een ondiepere bodem. Alsnog een thuiskomer besteld. Nu een band en “plakset” in de kofferbak. Compressor voor lage bandspanning is wel ideaal.
@lekbak: en toch zou ik de band even na laten kijken. Op elk product zit er wel een soort van houdbaarheidsdatum op. Rubber zet uit in de zomer en krimt in de winter.
@lekbak: Mijn E34 had wel een 5e velg. Heb er vast nog wel een paar gehad. Vind het wel prima. T’is voor nood. Dan is zo’n stalen Johnny wel ok.
Ik ben erg blij met mijn extra bagageruimte onder de ‘vloer’. In vorige auto’s had ik altijd een grote doos in de kofferbak voor mijn spulletjes. Nu kan ik zelfs nog allerlei gereedschappen standaard in de auto hebben zonder dat het in de weg ligt. Op vakantie zal ik de komende paar jaar toch niet gaan en daarbij heb ik gewoon een veel voorkomende bandenmaat. Ik maak me geen zorgen.
Met banden variërend tussen de 255/35 R19 en 325/30 R21 op de diverse auto’s/assen is een volwaardig reservewiel geen optie. Een thuiskomertje voor de dunstgeschoeide misschien nog wel. Maar zal in voorkomende gevallen (die er hopelijk nooit komen) wel een auto-ambulance laten aanrukken, lijkt me beter. Pielen met de meegeleverde spuitbus alleen als er werkelijk geen enkel ander haalbaar alternatief is. Maar dat zal in good ol’ Europe niet zo snel het geval zijn.
@amghans: ach in die maat merk je niet eens dat hij lek is
@shalomleon:
Ghe ghe ghe, ik zou het misschien niet merken. Maar de almachtige electronica van de auto’s zelf wel. Als die registreren, dat er iets niet OK is met de bandenspanning verandert het dashboard in een circus van waarschuwingslampjes en -geluidjes.
Wiel wat op elke auto past zal alleen voor de meest gangbare modellen werken. Als je een 4×4 hebt rij je zo een diff of tussenbak naar de klote zodra je een wiel hebt wat qua maat verschilt van de rest.

Gewoon een propset achterin leggen met een 12v compressortje, veel beter dan zo’n spuitbus.
Toen ik mijn “nieuwe” 2e hands V60 kocht zat er 1 bij; type “volwaardig”. Nam 2/3e van de koffervloer in beslag dus die stond de dag erna op marktplaats… 235/40/18 is toch overal te krijgen?
@baserace: op zondagavond in de stromende regen ergens langs een provinciale weg??
@406_v6: dan heb je idd een probleem… ik rij nu 22 jaar en heb circa 370.000 km gereden met 2x schroef in band (lage(re) bandenspanning maar nog wel mee naar bandenboer te rijden) en 1x een “platte” door spijker oid. Het blijft een risicoafweging…
@baserace: met de huidige bandenspanning indicatoren, dan kun je prima inschatten hoe ver je nog kunt. Had laatst ook een spijker in t loopvlak, en dat ging nog wat km’s goed.

Maar een band naar de tyfus is jammer maar ook wel overkomelijk.
@baserace: Heb dit jaar andere Volvo gekocht (XC70) maar voor aankomst wel gecheckt of er een thuiskomertje in zat. Zo niet dan had ik uit de oude V70 de thuiskomer gehaald!
De kans dat ik in de komende Jaren een nieuwe auto ga kopen? Waarschijnlijk 0.
Maar in mijn beide 2e hands wagens zit geen reserve wiel. Aangezien ik ongeveer 95% van mijn kilometers in eigen land rijd (Zwitserland), neem ik t voor lief dat ik in de komende jaren misschien eens een uur of zelfs 2 uur moet wachten totdat ik een nieuwe band krijg. Allemaal zo vol te krijgen met een beetje facebooken oid. Daarna komt BMW service gewoon netjes aanrijden om mijn probleem te verhelpen.
Met een bandenmaat van 205/70 14″ is het toch wel handig om die in de kofferbak te hebben liggen.
Die zijn lang niet overal op voorraad helaas.
@bertorelli: 195/35/17 is vaak ook wel een puntje. En lang niet iedereen wil zo’n band om een 8J velg heen trekken.
Toch zoek ik wel naar een tip wat te doen met een Smart en het plan voor een fikse roadtrip.
Ik zat te denken aan zo’n spuitbus maar die zijn dus niet geweldig. Reservewiel is nauwelijks een optie tenzij het ergens buiten op de auto geschroefd kan worden.
Iemand ideeën?
@imaginenl: Dakrekje en daar dan het reserve wiel op? Die wielen zullen toch niet zo veel wegen. Las anders een frame voor achter op de auto, dat zie je bij 4×4’s ook vaak. Je zou eventueel ook een Americaans type trekhaak op je Smart kunnen schroeven, er zijn namelijk frames op de markt die daar zo op passen.
@robert110: met een velg achterop trekt zo’n smart gewoon een wheely ;-)
@imaginenl: op de achterbank leggen, oh nee wacht.. Op het dak dan maar.
@imaginenl:

Op goed geluk gaan ..
dat is de essentie van een roadtrip nml ..

Anders gewoon lekker thuisblijven ..
@imaginenl: je kan z’n elektrische pomp kopen. Moet je in je hem in de elektrische aansteker 12v stoppen.

https://www.bol.com/nl/p/abbey-camp-elektrische-pomp-230v-12v-zwart/1004004012166612/?Referrer=ADVNLGOO002027-G-33138262283-S-282896720164-1004004012166612
Echter moet je dan ook z’n kit hebben om het gaatje dicht te maken
Ik vind een thuiskomertje wel handig, alleen zit er echt een k-krik bij. Kunnen ze daar niet wat op verzinnen?
Zo wel de BMW als mijn Audi hebben een volwaardig lichtmetalen reservewiel. Gelukkig nog nooit gebruik van moeten te maken. Mijn vrachtwagen heeft 2 volwaardige reservewielen en de trailer idem. Thuiskomertje gaat natuurlijk ook niet werken…

En een nieuwe wagen koop ik niet, ben wel in de markt voor nog een mooie youngtimer.
Ik heb gewoon nog een volwaardig reservewiel achter op de auto hangen. Daar neemt het ding geen onnodige ruimte in en zit ie ook niet in de weg. Het is toch wel prettig dat je je zelf onderweg een beetje kan redden. Daarom heb ik ook een kratje met spul voor de meest voorkomende problemen achterin liggen. Heb ik het zelf niet nodig dan kan ik altijd iemand anders een handje helpen.
@robert110: hoort die niet op de motorkap?
Ik ben best blij met het volwaardige (alleen een maatje smaller) reservewiel in mijn Omega. Staat ook heel stoer rechtop in de kofferbak.

Gemiddeld heb ik toch één keer per twee jaar een lekke band. Niet altijd onderweg hoeven wisselen gelukkig.
Run-flat-banden?
@kingjoop: ja dat wordt ook vermeld in het artikel..
@kingjoop: mishandeling voor de gene die ze om de velg mag draaien, maargoed daar heeft de gemiddelde leaserijder toch geen last van want die zit rustig te wachten met een kopje koffie..
Inderdaad laatst gehad en toen met mezelf afgesproken altijd een auto met reservewiel te kopen in de toekomst. Waardeloos en tijdrovend.
Ik heb mijn voorzorgen al lang genomen , altijd mini starthulp en setje bandenveters en minicompressor mee in de wagen , ik trek altijd en overal mijn plan ;)
Kan iemand mij uitleggen waarom men nog altijd geen banden maakt zonder lucht, lijkt mij toch niet zo moeilijk uit te maken toch ?
@nicolas1986:

Ik denk dat het heel duur gaat worden om perfect rond te krijgen ..
Ik heb alleen geen krik……..
Ik heb mijn reserve Wiel+band gewoon buiten hangend op mijn achter deur zoals het hoort en als ik ver op reis gaat er nog een op het dak.
@sketcher: Disco? Rocky? Pajaro? TLC?
@dunhozzie: Discovery II
@sketcher:

Ik heb een aanhanger met een compleet zomer en wintersetje + winter/zomer reservebanden voor mijn aanhanger bij me .. zo ben ik ..
Reservewiel onder da wagen hangen en een krik enzo in een vakje onder de voeten bij de tweede zitrij. Rara met wat rijden wij???
@elias: een auto op 4 wielen en 1 in eer rekje
Ik zou het niet willen de baan op gaan zonder reserve wiel. Het gedacht alleen al van niet voor mijn eigent e kunnen zorgen doet mij huiveren. Bij mijn VW heb ik er zelf 2, één op de neus en één er onder. Op de mustang heb ik één van mijn originele velgen in de koffer liggen. Ik zou hier wel mee thuis graken maar het feit dat mijn origineel wiel 1inch kleiner is en dunnere banden heeft betekend wel dat ik serieus zal mogen opletten met mijn starre achter as. Zelfs de lease slet van het werk heeft zelf zo’n half wiel. Een kennis van mij kreeg ooit eens een lekke band in zijn trailblazer op reis naar Senegal. Het viel voor op de enige ‘weg’ die door de sahara loopt. Hij heeft uren mogen staan liften en het heeft hem 2dagen gekost voor hij weer op weg was. Jip hij was vertrokken zonder reserve wiel of kriek.
Dank voor de bevestiging. Ga dit artikel direct aan mijn dame laten lezen, zodat ik het reservewiel in mijn F11 en haar S4 kan verantwoorden.
2 lekke banden das pas een probleem als je 1 reservewiel hebt.
Ik heb bij de mijne geen eens eenkrik gekregen.
Onder de bagagevloer netjes een vijfde lichtmetalen velg met band met zo’n drie millimeter profiel. Uiteraard keurig op druk.

Én in de kofferbak een kleine garagekrik, als vervanging van de originele schaarkrik die bij een bandenwissel onder het gewicht van de auto bezweek.

Voor alle pech die niet onder de noemer bandenpech valt nog zo’n vijf kilo gereedschap, tie-raps, Ductape en verschillende maten slangenklemmen. En als het daarmee niet lukt dan ligt er altijd nog de Wegenwachtpas op een onvindbare plek in de auto.
17 jaar autorijden en nog nooit lek. Lekker boeiend dus. Bel de wegenwacht wel. BMW heeft toch geen reservewiel.
Had wel even de fotograaf bij gemeld mogen worden Autoblog!!!
Ik heb VANDAAG een lekke band gehad!! Eerste keer. Verwisseld met reservewiel, blij geen spuitbus te hebben, binnen 20 min klaar! En dan dit artikel wat een TOEVAL! ?
@rynnus: komt zo allemaal wel heel dichtbij. Maar de hamvraag: wat voor auto was/is het?
@jaapiyo: haha ja heel eng! Het betrof de auto van mijne moeder. Een 2010 Toyota Verso 1.6 VVT-I, zelfde motor als in een Elise (!)
Aangezien hier in de UK de (lokale) wegen nog slechter zijn dan in Belgie (ja, echt!) heb ik regelmatig last gehad met mijn oude 18″ R-Design velgen. De thuiskomer heb ik vaak nodig gehad en ik had zelfs een oude 18″ velg (hart krom) die ik voor nood weekje kon gebruiken wanneer ik weer eens probleem met bandjes of velgen had. Naast talloze lekke banden heb ik in 4 jaar ook 2x scheur in de velg en 1x hart krom gehad. Dure hobby, grote velgen. Gelukkig heeft mijn XC70 kleinere 17″ velgen!
Bij mijn kleine rode coupeetje hing de reserveband in zo’n rekje onder de auto. Niks thuiskomertje, gewoon een volwaardig wiel. Toen ik eens wilde kijken hoe het ding er eigenlijk aan toe was kwam ik erachter dat verlagen niet altijd een handige optie is. Ten eerste kreeg ik de band niet uit het rekje omdat de auto te laag hing, en ten tweede toen hij er eenmaal onder vandaan was zag ik dat de band op 1 plek dankzij alle drempels tot op het canvas was weggesleten :)
Nou daarom gaan voor een g klasse of defender zit ie altijd standaard op
Ik weet niet waarom, maar ik heb een 5de lichtmetalen wiel achterin liggen.. vonden ze leuk of zo

Maar een wieltje dat “al gauw tientallen kilo’s weegt”.. Best wel een beetje overdreven niet?
– 370mm Brembo remmen + diff = enkel volle maat reservewiel past die veel plaats inneemt.
– Tyre pressure warning = zo snel mogelijk stoppen om bandenschade te minimeren.
– Op 20 jaar slechts 1 lekke band waar al de lucht eruit ging. Met een reparatie set was het toen ook gelukt.
– Rij je je banden echt aan flarden, dan heb je echt pech gehad inderdaad…
@onehp:
370 mm op de achteras, neem ik aan. Of rijdt u een instapmodelletje ? :-D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).