Zijn runflat-banden nu eindelijk comfortabel genoeg?

Auteur: , 70 Reacties

Als we een bekende bandenfabrikant waar Kees van de Grint vroeger voor werkte mogen geloven wel.

banden

Het is alweer enige tijd geleden dat iedereen over BMW heenviel toen ze het in hun hoofd haalden om een aatal modellen standaard met runflat-banden te leveren. De banden zouden te weinig comfort geven en de uitmuntende rij-eigenschappen waar het merk bekend om staat ook niet ten goede komen.

Inmiddels zijn we enige jaren verder en zijn de forum-schreeuwers die exclameren dat het eerste wat je moet doen als je een auto met runflats koopt er een setje conventionele sloffen onder monteren is, enigszins verstomd. Een Japanse bandenfabrikant die fan is van bruggen en stenen komt nu met een nieuwe generatie runflats die de kritiek definitief van de tafel moet vegen. Hoe zit het een en ander in elkaar?

Als je vroeger een ‘Plattfuß’ kreeg, zakte de zijkant van je band compleet in en was het rubber als je doorreed binnen de kortste keren geheel aan flarden. Om dit probleem te verhelpen, hebben conventionele runflats extra sterke stukken in de wang van de band, die bij een leeglopende band de vorm van de band min of meer intact houden. Het voordeel hiervan is meer veiligheid en meer gebruiksgemak. Je hoeft namelijk met een lek bandje niet in de stromende regen je knieën in de blubber te plaasten om je auto op te krikken en de band te wisselen, maar kan doorgaans met een rustig tempo doorrijden naar huis om vervolgens een afspraak te maken met de bandenboer.

Dit heeft echter ook nadelen. Ten eerste staan er op zonnige zondagmiddagen dankzij runflats minder jonge deernes naast de kant van de weg op jouw hulp te wachten. Ten tweede zijn de wangen van de gemiddelde runflat zo hard als staal, wat niet ten goede komt aan het rijcomfort van de auto.

De techniek staat echter voor niks, dus het was een kwestie van tijd voordat wij mensen dit probleem konden oplossen. Nou ja, het tweede probleem in ieder geval. Dat doen we door gebruik te maken van wetenschap, in dit geval Nano Pro-Tech technologie, die ervoor zorgt dat de zwavelverbindingen tussen de koolstofmoleculen in de bandencompound ideaal verdeeld zijn. Deze scheikundige trukendoos zorgt ervoor dat er minder interne frictie in het materiaal zit en dus dat er minder hitte gegenereert wordt. Een extra koelvinnetje aan de binnenkant van de band zorgt vervolgens voor nog meer reductie van de warmtegeneratie.

Doordat de banden koeler blijven én door toepassing van een nieuwe structuur die top om kan gaan met gaten en onevenheden in de weg, kan de dikte en het gewicht van de wang van de banden gereduceerd worden. Daardoor zou die alsnog sterk genoeg zijn om als runflat te functioneren maar daarbij ook extra comfortabel zijn. Volgens autocar zijn de bandjes van de Japanse bandenboer die veel succes had met Michael Schumacher in de Formule 1 in het Verenigd Koninkrijk inmiddels te bestellen. De meerprijs ten opzichte van vergelijkbare reguliere banden van hetzelfde merk bedraagt zo’n tien tot twaalf procent.

Zijn runflats voor jou een optie of rijd je nog liever in de auto van Fred Flinstone? Laat het weten, in de comments.



70 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik heb een normaal setje (geen run flat dus) sportbanden van de Hollandse fabrikant die van vrede en stenen houden.
Werkt voor mij prima, dan maar af en toe even klooien als ze lek gaan, hoort erbij toch?
@bierbuik: ik heb direct de runflats ingewisseld voor de vredelievende banden!!! Rijdt veel beter, maar lag er ook aan dat ik van 16 naar 18 inch ging
Onder de mini cooper van ons lagen ze ook, heb ze er afgehaald! In combinatie met het onderstel en de harde banden was dit niet ideaal!!!
Volgens mij had fred Flinstone ook al runflats.
@lekbak: Yup, een Amerikaanse bandenfabrikant die fan is van vuur en stenen.
@lekbak: klopt, van het merk RunFred
Ik heb standaard runflats onder de 1er. Ook een keer in dezelfde auto zonder gereden, het leek wel een dweil. Bmw heeft hier het onderstel op aangepast is mijn idee.
@koeckenbacker: eens, heb ook een 1er gehad met 16″ runflat zomer- en wintersetje. Later over gegaan op 18″ non-runflat en iets minder comfort, precies wat je verwacht eigenlijk.
@basvspr: Dat jij minder comfort ervoer, heeft er mee te maken dat je van 16 inch naar 18 inch bent gegeven. Een non-runflat zou juist voor meer comfort moeten zorgen.
@berlinetta: Ook goedemorgen ? dat principe is me nog net duidelijk (ik race met trackday geprepareerde auto zonder kenteken regelmatig op circuits). Maar ik zei het om aan te geven dat de 16″ runflat, best meer comfort geven dan de 18″ non-runflat. Ik zou de 16″ runflat kunnen vergelijk met de oude 16″ non-runflat die ik onder mijn oude E46 had zitten. Hiermee kan ik bevestigen dat BMW kennelijk een keurig onderstel voor de 1-serie heeft ontwikkeld die prima met de runflat wangen om kan gaan, zoals Koeckenbacker ook ervoer.
@koeckenbacker: mij lijkt (lees: ik hoop) dat als BMW hun modellen standaard aflevert met runflat dat ze dat niet op de productielijn beslissen in de fabriek maar van tevoren daar het onderstel op aanpassen. Ik zou hier echt meer over willen weten.
@hallobanaan: op de productielijn wordt toch de al zachtere demper erop gezet?
Ik voel me dom ik dacht namelijk altijd dat runflats van die semislicks waren voor een lotus e.d. die straatlegale racebanden :(
@flevocarspotter: zo leer je elke dag weer iets nieuws :p
Zijn er mensen hier die op tijd hun rubber laten vervangen en afgelopen 10 jaar nog een lekke band hebben gehad?
En zo ja: was dat een echt merk of goedkope namaak?
@gregorius: Da’s een goeie. Ik stond vorig jaar langs de kant met een lege en kapotte band – maar dat bleek te komen doordat ‘men’ het ventieltje niet mee had vervangen. Maar afgezien daarvan is het erg lang geleden, ja.
@gregorius: helaas wel, vorig jaar Kerst zat er een spijker o.i.d. in de wang van mn band…. geen idee hoe die er in is gekomen!
@gregorius: paar jaar terug een keer een ‘ei’ aan mijn band gehad, gelijk vervangen en zo een lekke band langs de weg voorkomen.
@griffendahl: was overigens van een merk dat houdt van bolle mannetjes en lekker eten.
@gregorius: Ik vervang ze om de anderhalf tot twee jaar, afhankelijk van uitdroging en slijtage. Toch een lekke band gehad deze zomer met Pirelli P-Zero Rosso MO banden op m’n E-Klasse. In Roemenië een te slechte weg gepakt en er iets te hard gereden. Poef weg band. Uiteindelijk na veel gezoek (blijkbaar is 265/35 18 moeilijk te vinden) nog een setje Hankook’s gevonden.
@vonklausenburg: ah, een w211 met sportonderstel en goodies en zescilinder motor? M’n pa heeft ze er ook onder liggen. Destijds was hij aan één achterband meer kwijt dan ik aan een setje rubber rondom.
@lekbak: Jazeker! Een E350! :)
@vonklausenburg: 35!! Hebben ze dat rubber met een spuitbus om de velg gespoten ofzo?! :D Ik ben bang dat je vrijwel overal een incourant maatje zult hebben :)
@gulli: Ik had 255/30R19… Moest er ook met een schoenlepel omheen… ;) Van Michelin destijds 460 euro per achterband. Om te huilen gewoon, maar het stond zo mooi en ik doe gelukkig behoorlijk lang met een setje banden (gemiddeld 80.000+ km)
@gulli: zag er wel heel strak uit. Op mijn huidige S-Klasse heb ik 255/45 18 rondom :)
@gregorius: ik heb al tweemaal een schroef in de band gehad. Gebeurd nog geregeld bij familie en vrienden.
@lekbak: ik zou lekker bij die familie en vrienden uit de buurt blijven. Lijkt erop dat ze snode plannen hebben
@gulli: ben je altijd zo bijdehand? ;-)
@gregorius: in een jaar tijd 2x een spijker oid, verder nooit ergens last van.
Die 2e spijker zit er al trouwens een maand in, maar even een prop erin laten knallen als ik weer in NL ben
@bierbuik: zijn vredestein sportbanden trouwens, 195/50R15 zo even uit mn hoofd
@gregorius: wij reden 130 op de snelweg in oostenrijk met een (sl)Opel met 8000 km op de teller, toen had de linkerachterband er even geen zin meer in en klapte. Er was niks van de band over en wij zaten bijna in de middenberm.
@gregorius: nooit lekke banden gereden maar sinds ik Goodyear Eagles eronder heb , 3 maal lek gereden, ligt volgens mij aan het profiel, hapt als het ware troep van de weg op.
@toniominestrone: zolang je het (als Goodyear) weet te ontkennen, is het een prima business model.
@gregorius: Vorig jaar nog. Net nieuwe winterbanden van Michelin… Helaas was het al te laat toen ik het opmerkte en was de betreffende achterband al aan de binnenkant iets beschadigd.

Drie jaar terug ongeveer een dikke spijker in de wang, ook een Michelin band, maar die was gelukkig al half af.

En een jaar of tien terug een lekke band met een Lancia Ypsilon in Duitsland met een gangetje van zo’n 180. Gelukkig bleef de wagen stabiel. Zaten goede Pirelli’s onder. Geen idee wat de oorzaak was, van de band was niet veel meer over… Maar de velg was nog heel.
@gregorius: Geregeld! Een lekke band eens elke 3 maanden. Na meerdere reparaties (2-3) vervang ik een of meerdere banden. Nooit banden die ouder dan een jaar zijn. Trouwe afnemer van (niet goedkope) BF Goodrich banden.
Kortom: Hoog tijd voor een fatsoenlijke test. Maar dan wel eentje die de inbreng van @koeckenbacker meeneemt: Best mogelijk dat een deel van de taken van de banden is overgedragen aan het onderstel.
Tot die tijd: het lijkt me wel iets zeggen dat het in autosport voor zover ik weet helemaal niet toegepast wordt, en andere fabrikanten de kat gezellig uit de boom kijken.
Ze liggen nog onder m’n Mini Cooper. Ik merk weinig verschil met andere banden… ze zijn iets minder ‘plakkerig’, maar heb er weinig last van… op het circuit, etc. zal je het wel merken maar kom daar nooit…
19″ Pirelli P Zero hier, wij gaan over naar lucht want dit is niet te harden icm M-Performance onderstel zelfs in comfort niet haha.
@kalslasie: ik krijg vrijdag een Mperfomance met 20″ runflats….. gaat dit nu echt betekenen dat mijn vullingen eruit knallen??
@him: haha, dat wordt iig geen zeilboot..

Overigens is comfort erg persoonlijk
@kalslasie: Lucht zit in de meeste banden toch?
Bij gebrek aan een reservewiel lijkt mij dit ideaal!
Onder de e60 van m’n vader zitten 17″ Goodyear runflat banden. Vind ze comfortabel genoeg, alleen op korte oneffenheden misschien wat stoterig. Ik heb op meerdere fora gelezen dat het niet aan te raden is om BMW’s die af-fabriek op runflats zijn geleverd te zetten op standaard banden. De wegligging schijnt daarmee behoorlijk te verslechteren, zoals koeckenbacker ook al aangaf.
Op m’n vorige auto (W211) had ik rondom runflat. Zowel als winterband en als zomerband. Winterbanden waren van Nokian en de zomerbanden van Michelin. Een 265/35 18 achter en een 245/45 18 voor.
Ik heb 17 inch runflats en vind het prima zo. M’n e91 is comfortabel en (toch) sportief genoeg.
Ik krijg eigenlijk vrijwel nooit een lekke band, dus ik let er totaal niet op. Doe mij maar gewoon Continental Sportcontacts of Michelin Pilot SS…
Ik rij alweer bijna zes jaar met runflats, eerst 320d nu 120d, en dat bevalt prima. Voor de 1-serie is erg comfortabel én sportief, had ik niet verwacht. Prima ding.
@henkp1: voor = vooral
Runflats, als monteur heb ik een enorme hekel aan die dingen gekregen. Belachelijk slecht om te draaien, en als ze een aantal jaar oud zijn nóg erger om te verwijderen. Na een jaar of 10 moet je ze er soms nagenoeg vanaf snijden.

Verder regelmatig BMW’s met runflats gereden, nooit als oncomfortabel beschouwd. Daar staat wel tegenover dat ik wel hou van een hardgeveerde auto.
@ej20g: dat verklaart misschien waarom ik op mijn 1-er geen winterbanden maar winterwielen krijg :D Die lui weten wel beter dan continu die krengen eraf te moeten halen, kleine investering in extra velgen, betaalt zich groots terug in arbeidskosten
@gulli: precies wat jij zegt. Want ten eerste is het niet goed voor een band om 2 keer per jaar ge(de)monteerd te worden, ten tweede verdien je een setje stalen (of goedkope lichtmetalen) in no-time terug omdat je bespaard op montage- en balanceerkosten en als laatste scheelt het de monteurs en bedrijven ook gewoon een hoop tijd en moeite.

Mensen die elk jaar de banden om laten draaien mogen het wat mij betreft lekker zelf gaan doen, dan investeren ze vrijwel gelijk in een extra setje velgen.
Nooit Run flat banden gehad dus werkelijk geen idee.
Gewoon even Volvo-Assistance bellen, dan komen zij ‘m in de regen wisselen voor € 0,00.
Mijn vader heeft een Bmw 5 E60 gehad. Net na de introductie met 18″ eronder. Wat een dweil was dat, zeker bij zijwind (bij storm helemaal). Ook qua grip en bochtenwerk waren zijn voorgangers (E39) vele malen beter.

Ik meen mij te herinneren dat dit de eerste productie auto met runflats was. Het weggedrag was in ieder geval niet Bmw waardig.
De Brug&Steen Potenza’s op 17″ onder M-onderstel op een 3 serie waren __gruwelijk__ sporen, klappen, zenuwachtig sturen. Daarna DikPoppetje Primacy, helemaal top, reed net zo fijn als de 16″ Dunlops winter RFT, die waren ook prima.
Nu GoedeJaren op 19″ RFT op een F11, dat rijdt gewoon helemaal prima. Bijna net zo goed als de 17″ winterbandjes, van WereldDeel, ook RFT.
Mijn ‘voor’ argument was altijd “Je zal maar net je kids moeten ophalen of je hebt een belangrijk evenement” Dan ben je blij dat je even kan doortuffen. Maar wat ook enigzins geldt: In het donker, met bevroren handen doodgereden worden is ook geen pretje.
@defl8: Zelfde ervaring met de F11. Toch wel suf dat de 17″ winterbanden eigenlijk fijner rijden dan je dure zomersetje…
@frederik: Tja op de 19″ zal je vast harder de hoek om kunnen, maar zo hard op het randje rijden is niet echt meer mijn ding, zeker niet met zo’n sloep met kinderen achterin. Eigenlijk ben ik dan gewoon een te dikke vent op sportschoenen ;)
Ik ben op zoek naar nieuwe banden voor onder mijn audi 5 sportback. Zoek naar zeer sportieve banden met veel grip. Iemand suggestie’s?
@audirick1995:

Onder welke omstandigheden wil je veel grip hebben, want daar zit nogal verschil in? Ik heb persoonlijk als allrounder goede ervaring met Continental SportsContact. Maar de ultieme warm weer band (zeg maar zomers warm) was de Bridgestone Potenza 050.
@jack_abarth: ik wil voornamelijk veel grip bij droog weer tussen de 10 en 20 graden
Ik blijf gewoon op mijn rode restaurantgids rijden, zonder ren-plat.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat nou als je runflat band lek is en je rijdt in een wat oudere auto zonder bandenspanning sensoren? Ik merkte al nauwelijks dat mijn conventionele achterband (35 wanghoogte) lek was, met runflats was ik helemaal gewoon doorgereden.
Afschaffen die k*lere banden. Maak je niemand blij mee.
Op mijn E60 had ik al runflats, op mijn huidige F10 heb ik ze ook. Ook mijn winterset heeft runflats. Allemaal 18 inch. Heel tevreden van… wil niks anders meer.
Runflats.
Leuk als er een BMW kwam voor 4 nieuwe runflats op 18 inch. Waar je bij normale banden in een half uur klaar was met een complete wissel, duurde het met 18inch runflats bijna 3 dubbele.
Laatste keer dat ik plat reed, was ik op 12min klaar om verder te rijden… met bandenwissel. (Thuisbrengertje jammer genoeg)

Op m’n eigen wagen hangt er nog een echt reservewiel en zo heb ik het liefst…
Hebben jullie dan allemaal een los reservewiel liggen in jullie koffer of lid van de wegenhulp ? Of rijden jullie met een auto uit de 90s ? Want in mijn auto is alvast geen plaats voor een reservewiel
Ik rijd nu ruim een jaar op runflats, gecombineerd met 18 inch en een M onderstel gaat dat voortreffelijk! Ook wel zo prettig om een stukje door te kunnen rijden zodra je lek rijdt zonder reservewiel..
Ik heb dit vaker gehoord dat bmw zijn onderstel op de run flat heeft aangepast, Ik rij nu pas een 4 mnd een f48 en ben zeer tevreden over de auto. Vooreen reed ik altijd audi op normale sandale. Maar nu heeft de f48 van rft sandale en deze Bridgestones runfflat ben ik niet erg te vreden mee. Naar mijn mening maken ze te veel lawaai op de snelwegen en ook vind ik ze vrij stug op kleine oneffenheden.
Nu ben ik van plan om michelin primacy 3 er onder te laten leggen, dus geen rft meer lekker comfortabel en stil.
Doordat ik vaker in zweden en noorwegen onderweg ben heb ik buiten alles toch bij de dealer en thuisbrenger gekocht..
Graag reactie of iemand hiermee ervaring heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).