• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De binnenvaart: meer asfalt tegen files is niet nodig

Auteur: jaapiyo, gepost 23 november 2016 om 17:01 – 56 Reacties

file


Kapitein Iglo en zijn matties zijn geen groot voorstanders van overal asfalt.

Het standpunt van de binnenvaart is namelijk dat dé oplossing van ’s lands dichtslibbende verkeersaderen meer binnenvaart is. Eigenlijk ook wel logisch, want voor je eigen dichtslibbende aderen moet je namelijk Omega-3 vetzuren eten en dat zit vooral in vis. En waar zwemt die vis? Juist ja, in het water. Precies daar waar we moeten zijn om de files op te lossen, volgens de binnenvaart. Je begrijpt, we hebben hier te maken met een gevalletje ‘wij van WC Eend…‘.

Enfin, iedereen preekt wel eens voor eigen parochie, dus laten we het verhaal van de bootvaarders even uiteenzetten en beoordelen op haar merites. De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) maakte vandaag immers bekend dat de economische schade door files in Nederland vorig jaar ruim één miljard Euro bedroeg, dus nieuwe plannen om die kostenpost te drukken zijn welkom. Ook als dat betekent dat we dan met zijn allen minder vaak gezellig in de file staan.

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) stelt dat er met name in het goederenvervoer te veel gekeken wordt naar het oplossen van knelpunten op de weg, terwijl met nieuwe logistieke concepten de vaarwegen aantoonbaar een filevrij alternatief kunnen bieden. In tegenstelling tot de overvolle wegen, kunnen de vaarwegen in Nederland een verdubbeling van het transport goed aan. Met 150 havens en ruim 30 containerterminals in het land is de infrastructuur aanwezig om goederenstromen slimmer te spreiden van de weg naar het water, aldus het BVB.

Voordat je als rechtgeaarde quinoa-knager begint te stijgeren over de scheepvaart en CO2-uitsoot, hold your horses. Ook de milieulobby zou volgens de scheepslieden namelijk blij moeten zijn met meer transport over het water. Een enkel binnenvaartschip kan net zoveel vracht vervoeren als 52 vrachtwagens en dat zou goed zijn voor een gemiddelde reductie van de CO2-uitstoot met dertig procent.

Alleen maar enorm goed nieuws dus. Volgens de BVB zou er daarom door zowel overheden als in de logistiek meer gedacht moeten worden aan nieuwe slimme concepten waarin vrachtbakken en binnenvaartschepen gezamenlijk het vervoer verzorgen. De trucks kunnen de korte afstand van het bedrijf naar de kade voor hun rekening nemen en vervolgens kunnen de binnenvaartschepen de lange afstand af te leggen.

Momenteel wordt al 37 procent van het goederenvervoer en 35 procent van het containervervoer over het water afgewikkeld. Volgens de pikbroeken is er echter nog een verborgen overcapaciteit van 100 procent. Misschien moeten we dus wat meer boten in Nederland willen?

Bedankt Harmen voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: wegwerker heeft een schone onderbroek nodig
    Video: wegwerker heeft een schone onderbroek nodig
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Video: Opletten is een kunst

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

boten, files, Verkeer

Vorig bericht: « Waarom bandenreparatiesets waardeloos zijn
Volgend bericht: Koop deze bijzondere Alfa Romeo 164 op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. diehard zegt

    23 november 2016 om 17:05

    Prima zet! Begin Maar met het vrachtwagenverkeer van de A1 af te halen. Elke dag drama vanaf Apeldoorn tot de Duitse grens.

    Login om te reageren
  2. pinut187 zegt

    23 november 2016 om 17:06

    Willen we meer of minder vrachtwagens op de weg? Minder Minder..

    Login om te reageren
    • hans33sw zegt

      23 november 2016 om 18:55

      @pinut187: kijk maar uit, kost je zo 5000 duiten!

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    23 november 2016 om 17:09

    Treinen zijn nog veeeeeeel beter ..
    Komen overal in het centrum ..
    En spoor ligt overal ..

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      23 november 2016 om 17:22

      @lincoln: Topidee. Alleen is het spoor ook vol, het is nu al een strijd tussen de verschillende vervoerders (reizigers en vracht) om voldoende capaciteit te krijgen van ProRail.

      Login om te reageren
    • carman6 zegt

      23 november 2016 om 17:28

      @lincoln: en rijden ook altijd op tijd, oh wacht

      Login om te reageren
    • Foramen zegt

      23 november 2016 om 18:35

      @lincoln: Top plan! Dan noemen we het de Betuwelijn!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        23 november 2016 om 20:08

        @foramen:

        Die lijn is na miljarden net zo dood als Wubbo,s superbus ..

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          24 november 2016 om 10:19

          @lincoln: Goed geïnformeerd merk ik. Ben je niet in de war met de HSL?

          Login om te reageren
  4. bmw535dxdrive zegt

    23 november 2016 om 17:13

    Goed idee van Lincoln..de trein! Dan kan ik in Nederland tenminste filevrij blijven zeilen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 november 2016 om 17:31

      @bmw535dxdrive: les één: ook al denk je voorrang te hebben, neem het niet want je verliest toch. Les twee: zie jij de schipper niet dan ziet de schipper jou niet. Les drie: rudolf diesel heeft rond 1890 een hele nuttige uitvinding gedaan. Zaag die stok eraf en gebruik die uitvinding!

      Veel plezier met je zeilboot ;-)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        23 november 2016 om 17:39

        @lekbak:

        Voor vrachtvaart mag/moet van mij gewoon open ..
        Maar voor zo een grafmast die zonodig in centrum Leiden moet zijn !!

        Yuppiescum retards ..

        Login om te reageren
  5. pesu zegt

    23 november 2016 om 17:19

    Dit is inderdaad een goed alternatief, hoewel er wel wat nadelen aan zitten.

    Het grootste nadeel is mijn inziens de levertijd, daar waar korte levertijden en de Pull voorraadstructuur tegenwoordig op grote schaal geïmplenteerd worden. Dit ontstaat door uiteraard de langere vervoerstijden terwijl ook het aantal handelingen toeneemt. Van magazijn naar haven, haven naar haven en haven naar klant. Tenzij een bedrijf de doorlooptijd aanzienlijk kan verkorten, is dit binnen dezelfde tijd te doen.

    Verder heb ik gevoelsmatig het idee dat er enorm veel energie nodig is voor het verplaatsen van een binnenvaart schip, hoewel een schip meer kan verplaatsen per keer dan een vrachtwagen of trein. Ik dit verder nooit uitgepluisd, dus dit is puur gevoelsmatig.

    Nee, als je het mij vraagt is vervoer over het spoor de oplossing. Geen hoge weerstanden van vervormend rubber en water. Alles kan mooi op snelheid en een spoor is overal aan te leggen. Keek er trouwens ook raar van op dat de opgangkoming van de Betuwelijn zolang duurde.

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      23 november 2016 om 17:20

      @pesu: *dit niet

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        23 november 2016 om 17:24

        @pesu: idd als je kijkt naar de Betuwe route is de cappaciteit nog lang niet bereikt. En als je de route bekijkt op de weg(A15) stikt het daar van vrachtwagens. En daar zal vast en zeker ook wel goederen in zitten wat met de trein ook vervoert had kunnen worden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          23 november 2016 om 18:41

          @arjontje: beetje jammer dat de betere route aan beide kanten ontsloten word door overbelast spoor. Alsof je een stukje 5 baans snelweg aanlegt in een polderweggetje en dan gaat roepen dat het nooit druk is op die snelweg.

          Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      23 november 2016 om 17:29

      @pesu: kan je je planning op aanpassen..

      Login om te reageren
      • pesu zegt

        23 november 2016 om 18:01

        @pinut187: Nee juist niet. De Pull structuur is gebaseerd op het in huis halen als er vraag naar is. Als een klant A nodig heeft en je hebt materiaal A.a daarvoor nodig, wordt het pas op het moment van bestellen (door de klant) besteld door het bedrijf. Die klant zit er niet op te wachten dat de levertijd dan toeneemt.

        Login om te reageren
      • pesu zegt

        23 november 2016 om 18:05

        @pinut187: Dat klopt, de planning kun je aanpassen. Dat de klant langer moet wachten op zijn product kun je slechts minimaliseren.

        Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      23 november 2016 om 17:36

      @pesu: gevoelsmatig denk ik ook dat de files zich deels zullen verplaatsen naar bruggen met lage onderdoorgang…die zullen vaker en/of langer open moeten.

      Login om te reageren
    • super zegt

      23 november 2016 om 17:51

      @pesu:
      schepen zijn (als de snelheid niet te groot wordt) de meest energie efficiente methode van vervoer. een binnenvaartschip dat 3000t kan vervoeren heeft vaak niet eens een motor met meer dan 1500pk, moet je eens kijken hoe die verhouding bij een vrachtwagen ligt…

      Login om te reageren
      • pesu zegt

        23 november 2016 om 18:06

        @super: Ik vergelijk het natuurlijk niet met een vrachtwagen. Met een trein vraag ik het me af.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 november 2016 om 18:29

        @super: op dit moment ben ik met 2900 ton onderweg. De display geeft 37% motorvermogen aan en de GPS zegt dat ik 12.0 kilometers per uur vaar. Van die 1521pk die ik tot mijn beschikking heb gebruik ik dus iets meer dan 560 pk.

        Waarvan de uitlaatgassen bijna 100% roetvrij zijn en waar 94% nox uitgehaald is (actuele waardes volgens de verschillende displays).

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 november 2016 om 17:57

      @pesu: je gevoel klopt slechts gedeeltelijk. Wil je langzaam door het water gaan dan is de weerstand juist heel erg laag. Zelfs zo laag dat ik in mijn eentje een schip van 3000 ton kan verslepen (als er geen wind of stroming is). Hoe harder je gaat hoe meer de weerstand toe neemt, maar in de praktijk ìs het (wederom) juist de binnenlandse vloot die juist de sweetspot op zoekt tussen verbruik en snelheid. Zo kan een containerschip met minder dan 3000 liter diesel van Rotterdam naar Groningen varen en weer terug naar rotterdam. En dan ga ik uit van volledige belading! Dat lijkt veel maar je sleept dan wel 6000 ton het land door (of in het geval van Groningen 156 teu retour!). En wat tijd betreft: een Rotterdam naar Groningen is ongeveer 30 uur varen met een diep geladen schip (minder met een schip met minder tonnen in). Het is eigenlijk op alle vlakken beter, behalve het deur tot deur principe. En het blijkt ook uit de toenemende populariteit.

      Login om te reageren
      • pesu zegt

        23 november 2016 om 18:08

        @lekbak: Duidelijk, bedankt voor de toelichting.

        Begrijp nu overigens je nickname ;)

        Login om te reageren
      • pesu zegt

        23 november 2016 om 18:09

        @lekbak: Speelt de snelheid overigens ook mee tot de factor 3? Bij luchtweerstand neemt dat namelijk met een factor 3 exponentieel toe.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          23 november 2016 om 18:34

          @pesu: ik heb geen idee van de factor. Maar zoals hierboven staat draai ik nu 37% voor 12kmh en 14kmh vraag al snel meer dan 50% op dit kanaal. Volgas op dit kanaal is ongeveer 17,5kmh maar dat hangt zoals eigenlijk altijd ook af van het formaat vaarwater. Hoe kleiner het water hoe meer zuiging en dus hoe groter de factor. Het is sowieso vele malen ingewikkelder dan luchtweerstand. Zuiging is zelfs zo ingewikkeld dat de theoretici het niet eens goed snappen.

          Login om te reageren
          • pesu zegt

            23 november 2016 om 19:46

            @lekbak: Nou, lucht heeft inderdaad minder last van zuiging op grote afstand, maar dat maakt het niet heel veel minder ingewikkeld. Met name het zo laag mogelijk houden van de Cw waarde is een uitdaging. Maarja, ik zit in de Automotive, dus ik moet het wel interessant houden.

            Interessante gegevens verder. Wat voor een blok heb je erin liggen en waar vaar je mee?

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              23 november 2016 om 20:00

              @pesu: daar heb je het al ;-). Optimale luchtweerstand is bij een auto altijd dezelfde vorm. Echter bij een schip dus niet. Het kan zo zijn dat ik op dit kanaal optimale vorm A heb en op de rivier waar ik straks op zit optimale vorm B en op het meer daarna optimale vorm C. Hoe dan ook is het dusdanig ingewikkeld dat de mensen die het zouden moeten weten dat dus niet doen. En dat vind ik veelzeggend. Overigens is mijn vriendin een maritieme student dus ik ben aardig op de hoogte over een en ander.

              Maargoed. Ik vaar op een drogelading schip van 110 meter (3000ton) met een caterpillar 3512 als hoofdmotor. 1521 pk bij 1600 rpm. Nog leuker: de boegschroefmotor is een scania V8 van 580 pk!

              Login om te reageren
              • pesu zegt

                23 november 2016 om 23:06

                @lekbak: Ja dat is waar, daar heeft een vrachtwagen op de snelweg geen last van. Ah toevallig, ik begin volgend jaar aan m’n master Offshore Engineering te Delft, dus zal dan ook wel wat meekrijgen over hydrodynamica. Blijft een lastig onderwerp verder inderdaad. Hoorde laatst dat er ook maritieme techniek zit op Terschelling. Nooit gedacht.

                Ah, toch nog een flink blokje. Zit eens te kijken op de site van Caterpillar. Wat een vermogen, pff. En dan te bedenken dat de grote schepen vier van de grootste blokken hebben. Laatst een presentatie van Allseas over de Pioneering Spirit bijgewoond, moet je kennen. Wat een prachtig ding is dat zeg.

                Wist verder niet dat Scania ook aan scheepvaart leverde. Leuk detail!

  6. rijbewijzer zegt

    23 november 2016 om 17:20

    Ik wacht op @lekbak

    Login om te reageren
  7. rrvliet zegt

    23 november 2016 om 17:26

    Kom er maar in @Lekbak

    Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    23 november 2016 om 17:27

    Ik ben helemaal voor (maar ik ben dan ook wc-eend in dit verhaal). En ik ben niet de enige want nog steeds groeit het aantal containerterminals binnenlands. Nu zijn ze bijvoorbeeld bezig om naast de flevocentrale eentje te maken.

    Overigens zijn de meeste schepen die binnenlands varen groter dan 50 vrachtwagens. Een standaard schip van 110 meter neemt 156 teu mee op drie lagen en 206 op 4 lagen (afhankelijk van de brughoogte). Als het zware containers zijn is het helemaal in het voordeel want dan kan je al snel 3000 ton kwijt op één schip. En dan varen er ook zat nog grotere schepen.

    Als je dan ook nog eens beseft dat juist de binnenlandse containervloot enorm aan het investeren is in hybride varen en roetfilters en/of scr’s (geregelde katalysator, dat waar adbleu voor nodig is maar dan dusdanig groot en geavanceerd dat het wèl werkt) is het helemaal de beste oplossing.

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      23 november 2016 om 23:09

      @lekbak: ik geloof 100% dat deze sector beter en meer innoveert dan b.v. biogas in een DAF bakwagen.

      Maar leg eens uit, de Nederlandse binnenvaart. Bestel een container vanuit Rotterdam voor aflevering Hengelo. Die sluis bij Eefde, tijdenlang aan stront, en toen? Die infra neemt mijn inziens teveel risico tov de voorspelbaarheid. Ik noem Eefde maar als toevalligheidje…?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 november 2016 om 23:25

        @v60germany: gevallen als eefde zijn zeldzaam in de binnenvaart. Heb je erg haast met je container dan kan je in dat geval alsnog een vrachtwagen pakken. Havens genoeg waar schepen gelost kunnen worden bij nood.

        Een collega en vriend van mij vaart vast tussen Delfzijl en Rotterdam. Die lui doen dat werk met 5 schepen en hebben sinds 2002 nog maar één keer vrachtwagens in hoeven zetten omdat ze anders niet op tijd waren geweest. Dat was toen een domme fout van de planning omdat die niet geanticipeerd hadden op ijs (zoals de schippers aangegeven hadden).

        Je praat daar over 13.000.000 ton wat vervoerd is waarbij ze 1000 ton met vrachtwagens hebben moeten doen. Dat noem ik behoorlijk betrouwbaar en voorspelbaar.
        De fabriek in Rotterdam heeft hooguit twee dagen voorraad, en die mag absoluut niet stil vallen (dat schijnt miljoenen per dag te kosten). En toch durven die lui het aan om op de binnenvaart te vertrouwen.

        Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    23 november 2016 om 17:27

    Luchtschepen brom ik je.

    http://www.lockheedmartin.com/us/products/HybridAirship.html

    Gewoon wat centrale punten bouwen rond de randstad, de afstand tussen distributiecentra en randstad door luchtschepen laten vervoeren en van de centrale punten naar klant met vrachtwagen of busje. Ben je zo van het fileprobleem af.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    23 november 2016 om 17:29

    Fijnmazige distributie met een binnenvaart schip………..

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      23 november 2016 om 20:42

      @dutchdriftking: ik ben ook iemand van wc-eend, maar het totaal plaatje zorgt voor een veel rustiger verkeersbeeld op de weg. Alleen de locale distributie zal ongeacht het soort vervoer op een kleinschalige manier moeten gebeuren.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 november 2016 om 21:15

        @bergmm: transport is totaal niet relevant met het file probleem, trucks rijden de hele dag en echt niet alleen tijdens de spits. En ik denk dat het totale distibutie netwerk in NL dit kan handelen. Vervoerders gunnen elkaar absoluut geen vracht. Wegvervoer kan nog vele malen efficiënter.

        Login om te reageren
        • bergmm zegt

          23 november 2016 om 22:16

          @dutchdriftking: de combinatie van peronen auto’s en vrachtwagens is in mijn optiek wel erg relevant voor de files, zeker als ze in de spits met zijn alle elkaar geen millimeter asfalt gunnen.
          De combi van haastige automobilisten en inhalende vrachtwagens met minimaal snelheidsverschil kan wel verminderen door die lading via het water te laten lopen. Maar de vervoerders en distributie zou daarmee wel mee moeten veranderen ja.

          Login om te reageren
  11. lebeaunl zegt

    23 november 2016 om 17:32

    Toch maar die drones dan :-)

    Login om te reageren
  12. dare2think zegt

    23 november 2016 om 17:35

    … en dan sta je in de file voor de brug, die langer en vaker open moet omdat er meer boten zijn…

    Login om te reageren
  13. bennyyy zegt

    23 november 2016 om 17:45

    Werkt op het traject Maasvlakte en achterland ook zo geweldig… de Betuwelijn heeft echt voor minder file gezorgd. Zie vorige artikel A15 thv N3 Papendrecht. Ja meer asfalt!

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    23 november 2016 om 17:47

    Probleem is de lobby.
    Vrachtwagenindustrie, wegvervoerderders prima lobby.
    Spoor, de beste lobby.
    Binnenvaart slechte lobby.Schippers zijn verdeelde individualisten hekaas.
    De geroemde Betuwelijn had beter kunnen varen, voor de kosten van die Betuwelijn hadden wij ‘ als VOC natie ‘ terminals langs de rivieren in Europa kunnen bouwen.
    Om u een voorbeeld te geven, een vierbaks-duwbak koppel waar 3000 pk in staat te gieren, neemt meer tonnage ijzererts mee naar het Ruhrgebied dan welke trein ooit fysiek kan verplaatsen in één keer.
    Per ton lading voor de prijs van ongeveer een Big Mac.
    Er moet een verandering in filosofie komen, just in time is enorm milieu vervuilend en geeft extra druk op de infrastructuur.
    Het is eigenlijk bezopen dat een container uit China, die 6 tot 8 weken op zee onderweg is ineens, in de haven aangekomen, moet de container door 500pk Scania binnen 24 uur op de plaats van bestemming geleverd zijn.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 november 2016 om 18:37

      @desjonnies: de grap is dat juist de binnenvaart de absolute en onbetwiste koning is van het just in time principe. Het gaat namelijk niet om de tijd die je er over doet maar om de voorspelbaarheid. En die is juist uitstekend.

      Neemt niet weg dat het inderdaad belachelijk is dat sommige lui opeens haast krijgen zodra de lading in Europa is. Maar dat heeft niks te maken met Just in time.

      Login om te reageren
  15. john4545 zegt

    23 november 2016 om 17:52

    Ik moest de afgelopen tijd vaak naar WTC in Rotterdam en iedereen die ik spreek klaagt over de files en de reistijden. Wij proberen de tijden te veranderen maar de samenwerkende bedrijven zijn niet flexibel genoeg. Ik zou het prima vinden om 12:00 te beginnen, tot 21:00 savonds en de meesten met mij maar om 1 of andere reden kan er geen afstemming in NL over zijn. Feit is wel als je de plaatjes van heel Europa ziet, dat onze randstad gewoon een verkeershel is geworden, met bijbehorende co2uitstoothorror.

    Naast flexibel werken pleit ik ook voor afschaffing wintertijd. Dat scheelt licht en licht scheelt files. Verder pleit ik voor losse vrouwen, veel losse vrouwen, maar dat is een andere discussie.

    Login om te reageren
  16. e36thuglife zegt

    23 november 2016 om 18:04

    ja goed idee dat ze je shit van ali express voortaan met de boot brengen wel graag met speed boot en niet me pakketje nat maken aub

    Login om te reageren
  17. dwersbongel zegt

    23 november 2016 om 18:14

    Lijkt mij een goed idee. En als je er als plezier vaarder last van hebt, zit je op het verkeerde water (te zeilen).

    Login om te reageren
  18. flutterby zegt

    23 november 2016 om 18:19

    MRB en CO2 tax afschaffen en reiskostenvergoeding verhogen. Dezelfde inkomsten binnen halen door rekeningrijden op A en N wegen* tussen 7-9 en 16-18. Extra toeslag op diesel en subsidie op elektrisch.

    * gemeentes mogen zelf wegen binnen de bebouwde kom aanwijzen, ten kosten van het parkeertarief.

    Durf te wedden dat het een gigantisch effect heeft en de gemiddelde Nederlander zeer vindingrijk wordt voor alternatieven.

    Login om te reageren
  19. hansvanderpet9000 zegt

    23 november 2016 om 18:50

    Trap er niet in, de BVB probeert innovatie en verbetering tegen de houden, stop BVB, start bredere wegen, en start hogere maximumsnelheid.

    Login om te reageren
  20. truckertje zegt

    23 november 2016 om 19:56

    Tuurlijk scheelt het “tonnen CO2″en een paar 100 vrachtwagens per dag, maar als ik mijn laad/los vensters bekijk gaat dat nooit passen, mijn vrachten staan er hooguit 3 a 4 uur in tenzij ik onderweg overnacht.
    Als je verse/ gesneden groenten en of fruit rijd is het al helemaal geen optie, kort gezegd zal het betekenen dat alle bedrijven 5 of 6 keer zo groot moeten worden om alle voorraad te huisvesten en alle overslag bedrijven en ga zo maar door, gaat m niet worden. ~wc eend modus uit~

    Login om te reageren
  21. hassani zegt

    23 november 2016 om 20:52

    Waarom staat hier geen plaatje van een schip of vrachtwagen bij?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      23 november 2016 om 22:47

      @hassani: omdat het een dichtslibbende weg is, in dit geval de A1. Sterker nog, mijn A1 ;)

      Login om te reageren
  22. laraki zegt

    23 november 2016 om 23:05

    Kortom: Meer binnenvaartschepen = meer files door openstaande bruggen.

    Login om te reageren
  23. erwh zegt

    24 november 2016 om 03:01

    Binnenvaart is leuk in Nederland, het westen van Duitsland en noorden van België, maar daarbuiten is het vrij zinloos. Persoonlijk ben ik een veel groter voorstander van vervoer over het spoor. Niet alleen heeft het railnetwerk in Europa (nog wel) de benodigde dichtheid, ook de CO2 uitstoot per ton-kilometer ligt bij railtransport aanzienlijk lager dan bij binnenvaart vanwege de lage rolweerstand van staal op staal en het kleine frontale oppervlak. Dus wat mij betreft investeren we in een fatsoenlijk hub and spoke spoorwegnetwerk tussen in ieder geval de vele distributiecentra.

    Login om te reageren
    • silenro zegt

      24 november 2016 om 10:37

      @erwh: Gezien de huidige politiek vanuit ProRail en de wat grotere spoorvervoerders is het kleinschalige goederen vervoer (waar de grootste winst in valt te halen) vrijwel niet te realiseren helaas.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North