• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom het WRC vanaf 2017 nog spectaculairder wordt

Auteur: Dizono, gepost 12 juli 2015 om 22:06 – 39 Reacties

Volkswagen Polo wint van helikopter


De organisatoren van het World Rally Chapionship hebben een tipje van de sluier opgelicht wat betreft de regels voor seizoen 2017: breder, meer power en meer spektakel!

Werd het WRC jarenlang gedomineerd door opgeruigde middenklassers met tweeliter turbo’s, de laatste jaren rijden er door reglementwijzigingen alleen nog maar rally-uitvoeringen van B-segmenters met 1.6’jes in het vooronder rond. Met zo’n 300 pk zijn het allerminst stumpers en er is gerust het nodige spektakel in het WRC, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Dankzij nieuwe reglementen, belooft seizoen 2017 spectaculairder dan ooit te worden. Dankzij een grotere restrictor op de turbo, zal het vermogen stijgen van circa 300 tot 380 pk. Om al dat vermogen een beetje goed over te kunnen brengen naar het asfalt of grind, mogen de auto’s een wat agressievere bodykit krijgen.

Dankzij 55 mm extra breedte en een grotere overhang voor- en achter, is er meer ruimte voor spoilers en dat zorgt weer voor meer downforce. Voeg daar nog bij dat het toegestande gewicht met 25 kilo omlaag gaat en je kunt er zeker van zijn dat de auto’s in 2017 een stuk harder zullen gaan. Overigens zien we in 2017 ook de terugkeer van Toyota, na een afwezigheid van zeventien jaar. Dat doen ze met de Yaris trouwens, dat is dan weer iets minder spectaculair.

Ook interessant!

  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: drama bij herstart
  • Video: Start GP Saudi Arabië!
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Racing, rally, wrc

Vorig bericht: « Lewis Hamilton weggestuurd bij finale op Wimbledon
Volgend bericht: Negen communistische conceptcars, te leuk voor productie »

Lees Interacties

Reacties

  1. phaeton zegt

    12 juli 2015 om 22:08

    Kan men niet terug naar C-segment?..

    Login om te reageren
    • noodles zegt

      12 juli 2015 om 22:15

      @phaeton:
      Op de rallypaden is een compactere auto een pré, we vergeten gemakshalve dat de toenmalige C-segmenters net zo groot waren als de huidige B-segmenters.

      Meer ruimte voor een bodykit doet mij aan dit denken.

      Login om te reageren
      • noodles zegt

        12 juli 2015 om 22:42

        @noodles:
        Linkie stuk?
        Dan doen we een andere.
        http://i.ytimg.com/vi/SJ3e3g7G9mI/maxresdefault.jpg

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          12 juli 2015 om 23:16

          @noodles: en MG met een XJ220 motor! Nice!

          Login om te reageren
          • g40freak zegt

            13 juli 2015 om 03:50

            @gtwillem: het is andersom.
            De jaguar heeft een mg motor.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              13 juli 2015 om 07:04

              @g40freak: dat was een beetje de clou van mijn ‘grapje’ … ;-)

              Login om te reageren
              • g40freak zegt

                13 juli 2015 om 13:51

                @gtwillem: dat is het nare van opmerkingen op internet, je hoort niet precies hoe iemand iets bedoeld.

      • phaeton zegt

        12 juli 2015 om 23:18

        @noodles: Een 2006 Focus of Impreza is nog wat groter dan een Polo en dat ging prima.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 juli 2015 om 22:18

      @phaeton: of naar group B!

      Login om te reageren
      • noodles zegt

        12 juli 2015 om 22:38

        @dutchdriftking:
        Goed plan, zullen we dit dan maar een Fiesta 2017 noemen?
        http://www.bfo-brc.be/files/43201114478-1986%20Droogmans%20Champion%20BRC%20%20(L.P.R)%2002.JPG
        Lekker retro☺

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          12 juli 2015 om 22:47

          @noodles: Eerder Sierra *kijkt naar deur* ;)

          Login om te reageren
          • noodles zegt

            12 juli 2015 om 22:54

            @dizono:
            Same era, toch gaat die Sierra deur niet passen.
            Qua maten is hij vergelijkbaar met de huidige Fiesta.
            Lengte 4 m, breedte 1.76 m en een wielbasis van 2.53 m
            Alleen de 1.8 vervangen door een 1.6.
            Al vrees ik dat ze niet vrolijk worden van de plaats van die motor.

            Blijft voor mij 1 van de fraaiste auto’s die de rallypaden onveilig heeft gemaakt. De Stratos blijft mijn favoriet.

            Login om te reageren
            • Dizono zegt

              12 juli 2015 om 23:21

              @noodles: Voorruit en zijruiten (bij het homologatiemodel) waren wel degelijk van de Sierra, net als een deel van de constructie van de deur, spiegels en de deurhendels. En de achterlichten en de pinkers aan de voorkant… ;)

              Login om te reageren
              • noodles zegt

                12 juli 2015 om 23:42

                @dizono:
                Yep, alleen het onderste deel was lager dan dat van de Siërra en van glasvezel i.p.v. blik.
                Misschien eens een idee om deze auto eens technisch uit te lichten.
                Qua technische lay-out is hij gerust bijzonder te noemen.

                Als kind heb ik dat eens met technisch Lego nagebouwd, de foto’s zijn inmiddels overleden.

    • Ozan zegt

      12 juli 2015 om 22:23

      @phaeton: ik zou het liefst nog 5 series, A6’jes en E-klasses over modder, sneeuw en grind zien scheuren. :)

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        12 juli 2015 om 23:13

        @ozan: Maybach 62S Landaulet WRC? Zou leuk worden ?

        Login om te reageren
        • Ozan zegt

          13 juli 2015 om 10:26

          @scottishcarspotter2000: dan zijn de bomen opeens geen gevaar meer… eerder de auto voor de bomen! :’)

          Login om te reageren
    • pudi zegt

      12 juli 2015 om 22:45

      @phaeton: ik wil de evo’s en subaru’s terug! :)

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        12 juli 2015 om 23:15

        @pudi: Precies. Geen Polo’s en Yarissen.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    12 juli 2015 om 22:18

    Leuk idee, Bernie, neem dit nou eens als voorbeeld!

    Login om te reageren
  3. ter zegt

    12 juli 2015 om 22:23

    Holy shit, die Polo vliegt hoog..

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      12 juli 2015 om 22:35

      @terrorizer:
      Kijk eens hoe laag die heli erachter vliegt. Daar heb je ook echt vliegkunst voor nodig. Én ballen!

      Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    12 juli 2015 om 22:25

    Pfff heeft Toyota net een leuke auto in de vorm van de GT86 in het assortiment om zo de tijden van de Celica GT four te doen herleven, komen ze met Yaris…

    Login om te reageren
  5. vtechlover zegt

    12 juli 2015 om 22:27

    Ik pak me hart al vast voor kubica!

    Login om te reageren
  6. madvillain zegt

    12 juli 2015 om 22:31

    He, da’s voor het eerst dat ik hoor dat een grotere restrictor zorgt voor meer vermogen!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      12 juli 2015 om 22:43

      @madvillain: Dat was voor mij ook even een hoofdbreker. Een restrictor is meestal een plaat met een opening met een bepaalde grootte. De diameter daarvan wordt verruimd, dus de opening in de restrictor wordt groter, maar de buitenmaten blijven gelijk. Groter, kleiner, je zou denk ik voor beide bewoordingen een lans kunnen breken. Maar je snap wat ik bedoel denk ik ;)

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        12 juli 2015 om 23:17

        @dizono: restrictor met grotere marges, en je bent er al!

        Login om te reageren
  7. Edge zegt

    13 juli 2015 om 01:08

    Da’s jammer voor Toyota. Nog voor ze een meter met hun nieuwe rallywagen hebben gereden kunnen ze al terug naar de tekentafel.

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      13 juli 2015 om 03:53

      @Edge: denk het niet.
      Toyota heeft enorm veel kennis op het gebied van restrictors.
      Zoveel zelfs dat ze zulke goede restrictors maakte, dat ze niet meer mochten mee doen met de rest van het WRC.

      Login om te reageren
      • noodles zegt

        13 juli 2015 om 07:33

        @g40freak:
        Ze zijn inderdaad een keer voor 1 jaar verbannen uit de sport om keihard terug te komen met de Corolla.

        Login om te reageren
      • Rob zegt

        13 juli 2015 om 14:52

        @g40freak:
        Dat is inderdaad een leuk verhaal:
        http://crasstalk.com/2011/03/cheatins-still-winnin-the-story-of-toyota-racings-best-cheat-ever/

        Slim stukje techniek was dat ;-)

        Login om te reageren
        • g40freak zegt

          13 juli 2015 om 14:56

          @Rob: een tijdje terug kwam ik een kerel tegen met een celica gt4 (st205)
          Begon hij over hoe Toyota wereldkampioen was met de celica gt4.
          Dat zijn de momenten dat het leuk is om dit soort info te weten.
          Je laat iemand eerst helemaal toyota ophemelen om vervolgens te zeggen: ja natuurlijk won toyota alles……ze speelden vals.

          Vraag me overigens af of toyota de enige was die vals speelde??
          Het was zo goed als onmogelijk om te zien dat er gesjoemeld werd bij toyota, misschien was de rest gewoon NOG beter in het sjoemelen.

          Login om te reageren
          • noodles zegt

            13 juli 2015 om 15:27

            @g40freak:
            De techneuten van de FIA hebben een halfjaar zitten puzzelen wat het kon zijn. Die Toyota was ten opzichte van de concurrentie zo snel dat er iets moest zijn.
            Bij de voorkeuring in Catalunya vonden ze de restrictor truc, dan moet je immers ook de reserve turbo ter keuring aanbieden.
            Daarmee konden ze Toyota nog niets maken en hebben ze wijselijk hun mond gehouden en Toyota bij de nakeuring geconfronteerd met wat ze hadden gevonden.
            Die rally werd overigens gewonnen door Carlos Sainz nadat Subaru McRea had geflikt door er zelf voor te zorgen dat Colin 1 min straftijd kreeg.
            Dat was een van de “gezelligste” weekenden van mijn carrière.

            Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    13 juli 2015 om 07:58

    Voor de technici. Hadden die dingen niet al jaren en jaren 300 pk?
    Maar hoe zit t eigenlijk met de NMs? Zit daar nog een beetje verschil in? Is dat ook veel hoger geworden door de jaren heen?

    Login om te reageren
    • noodles zegt

      13 juli 2015 om 08:18

      @gregorius:
      Bij de 2 liters lagen de Nm’s rond de 550, bij de 1.6 is dat rond de 420Nm.
      Dat zal met het toenemen van het vermogen in 2017 wel.weer op het oude niveau komen. Maar dat is een beetje glazenbol gokje.

      Login om te reageren
  9. leroyrs5 zegt

    13 juli 2015 om 10:11

    Rally word leuker f1 word saaier

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    13 juli 2015 om 11:06

    Een C of D segmenter in het WRC zou wel leuk zijn, ipv al die kleine mottige hatchbakjes.

    Login om te reageren
  11. ruudenschede zegt

    13 juli 2015 om 13:06

    @Gregorius
    Er wordt inderdaad al jaren geroepen dat het vermogen rond de 300 pk ligt. Bij de 2.0 liters destijds al. Wat ik van insiders gehoord heb is dat je ervan uit moet gaan dat de laatste 2.0 liters (Focus WRC, Impreza WRC, C4 WRC) wel degelijk rond de 350 pk leverden. De 1.6-en van nu zullen ergens rond de 315 pk hangen. NM-ers is idd een ander verhaal!!! De verhoging zal waarschijnlijk nodig zijn om het gat met de nieuwe R5 generatie weer wat groter te maken.

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    13 juli 2015 om 20:37

    Dit wordt een heel interessante klasse maar eens even goed gaan volgen dit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North