• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’s

Auteur: JordyS, gepost 15 januari 2015 om 20:02 – 25 Reacties

Afbeelding Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’sAfbeelding Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’sAfbeelding Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’sAfbeelding Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’sAfbeelding Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’sAfbeelding Volkswagen voorziet dikke Polo R WRC van extra pk’s

Volkswagen Polo R WRC
De Volkswagen Polo R WRC was al behoorlijk potent karretje, maar de Duitsers doen er met de volgende generatie nog een schepje bovenop.

Om even met een open deur te beginnen: de top halen is lastig, maar aan de top blijven is nog een stuk lastiger. Volkswagen kan daarom niet achterover leunen in de jacht op een nieuwe WRC-titel en voorziet Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen daarom van een compleet nieuwe Polo R WRC, zodat de eerste generatie richting het museum kan.

Het strak witte uiterlijk wordt dit seizoen ingewisseld door een lekker agressieve kleurstelling, waarbij donkerblauw overheerst. De grootste verandering vinden we echter onderhuids, want VW is behoorlijk trots op zijn hydraulisch geactiveerde versnellingsbak, die de heren bedienen met een hendel aan de stuurkolom. Daarnaast krijgen de coureurs drie (!) extra pk’s om mee te spelen, want de nieuwe Polo krijgt 318 pk. De vorige had er ‘slechts’ 315.

Verder gingen de engineers te werk volgens het motto ‘simpler, lighter and stronger’. Of, in plat Nederlands: de rest van de wijzigingen zie je alleen met een vergrootglas. Is dat erg? Wat ons betreft niet, want het is en blijft een lekkere rally-bak.

Ook interessant!

  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Vernieuwde Volkswagen Polo
    Vernieuwde Volkswagen Polo alvast een klein beetje verklapt
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

polo, polo-r, rally, Volkswagen, wrc

Vorig bericht: « Trucker in Rotterdam aangevallen door agressief tuig [video]
Volgend bericht: Waar zijn al die Honda Civic Hybrids gebleven? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rauto zegt

    15 januari 2015 om 20:06

    Bruut!

    Login om te reageren
  2. ruben_koldeweij zegt

    15 januari 2015 om 20:11

    Is zo’n ding nou straatlegaal?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      15 januari 2015 om 20:16

      @ruben_koldeweij: Ja en nee, deze variant is speciaal voor de rallysport, maar bij verbindingsroutes rijden de coureurs (met een kenteken) soms over de openbare weg. Over de echte straatversie kun je hier meer lezen: http://www.autoblog.nl/volkswagen-polo-r-wrc-220-pk-slechts-2-500-stuks

      Login om te reageren
      • atteh zegt

        15 januari 2015 om 20:20

        @JordyS: Staat toch op kenteken, of hoe zit dat?

        Login om te reageren
        • JordyS zegt

          15 januari 2015 om 20:24

          @atteh: Ga er maar vanuit dat daar straks de sticker van een sponsor zit. Voor zover ik weet verwijst WOB VW 518 naar het nummer van het gebruikte chassis.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            15 januari 2015 om 20:33

            @JordyS:
            Even een berichtje van iemand die hiervoor geleerd heeft….
            Alle Rallyauto’s dienen straatlegaal te zijn, dat staat gewoon in de reglementen.
            Dit moet omdat verbindingsroutes over de openbare weg lopen, (proeven ook maar die zijn afgesloten). Dat kenteken is wel een “vanity”plate, maar die kan je in Duitsland gewoon kopen.

            Login om te reageren
            • JordyS zegt

              15 januari 2015 om 20:41

              @jrk68: Thanks voor de aanvulling/verbetering!

              Login om te reageren
            • ruben_koldeweij zegt

              15 januari 2015 om 21:21

              @jrk68: Dank jullie allemaal voor de antwoorden. Nu alleen nog hebben voor rondjes door de stad!

              Login om te reageren
            • roppp zegt

              15 januari 2015 om 21:49

              @jrk68: vaak hebben ze een Engels kenteken, omdat ze daar wat soepeler zijn. En als ie daar is toegelaten, mag ie hier ook met kenteken rijden, dacht ik zo.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                15 januari 2015 om 22:31

                @roppp:
                Dat er veel op Engels kenteken rijden heeft weinig met het soepele Engelse beleid te maken maar alles met het simpele feit dat de meeste auto’s daar gebouwd worden.
                De Fordjes, Mitsubishi’s, Subaru’s, Protons, Hyundai’s etc. worden/werden allemaal door Engelse bedrijven gebouwd en/of gerund.

      • jeroen797 zegt

        15 januari 2015 om 20:25

        @JordyS: rallywagens zijn vaak toch wel straatlegaal? Ze rijden regelmatig op kentekens op verbindingsroutes toch?

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        15 januari 2015 om 20:27

        @JordyS: toch zou deze straatlegaal moeten zijn. Weliswaar niet in de traditionele zin maar een kenteken is verplicht in het WRC, anders mag je simpelweg niet meedoen. Vandaar dat bovenstaande auto ook een (nep) kentekenplaatje heeft.

        Login om te reageren
        • JordyS zegt

          15 januari 2015 om 20:30

          @ej20g: Klopt helemaal. Ik vatte de vraag op als ‘is deze te krijgen bij de dealer’, dus heb m’n comment even wat verduidelijkt :)

          Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 januari 2015 om 20:16

      @ruben_koldeweij:
      Ja, die dingen zijn straatlegaal.

      Leuk bakkie, ze moesten wat nu Hyundai ze het vuur na aan de schenen legt.
      Hyundai komt trouwens ook met een geheel nieuwe WRC op basis van de nieuwe i20.
      Kevin Abbring heeft daar een contract als testcoureur gekregen, jammer dat we daar niets over hebben mogen lezen.
      Abbring geld immers als een groot talent.

      Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      15 januari 2015 om 20:24

      @ruben_koldeweij: Ja, volledig incl APK e.d. Anders mag je er ook geen rally mee rijden

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      15 januari 2015 om 20:25

      @ruben_koldeweij: Ja.
      Zelfs de super extreme Group B prototypes waren straatlegaal.
      Ze moeten immers verbindingsroutes tussen stages op eigen kracht afleggen.
      En dat is maar al te vaak op de openbare weg.

      Login om te reageren
  3. redneckdarian zegt

    15 januari 2015 om 20:36

    Wow. Wat hebben ze allemaal moeten doen om zo veel extra pk’s te halen?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 januari 2015 om 20:45

      @redneckdarian: Extra stickers erop plakken.

      Login om te reageren
    • g40freak zegt

      15 januari 2015 om 23:14

      @redneckdarian: stiekem hoop ik gewoon op zo’n vals speel schandaal als dik 20 jaar terug met toyota :)

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    15 januari 2015 om 20:39

    Zal onderhuids wel erg veel veranderd zijn

    Login om te reageren
  5. mercedesclk350 zegt

    15 januari 2015 om 20:45

    Zo’n eentje (maar dan de straatversie) stond recent nog in mijn straat, leuk wagentje hoor!
    Ik wacht nog op de Golf R400.

    Login om te reageren
  6. gash zegt

    15 januari 2015 om 21:06

    Mooie bak, maar kunnen ze niet een keer een andere sponsor nemen? Fanta, Fristi of Tjolk of zo….

    Login om te reageren
  7. 87sandyd zegt

    15 januari 2015 om 22:03

    Leuk als boodschappen auto, nu nog de kwaliteiten van een rallycoureur op een usb-stick en uploaden en ik ga ervoor.

    Off: Ik was eens bij de RDW in Almelo en toen was volgens mij de rallyfamilie Kuijpers daar om Skoda Fabia WRC’s te importeren, erg tof om die dingen te zien en om even in te zitten. Leuk handboek ook om dat ding tr starten hehe

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    15 januari 2015 om 23:33

    Hopelijk komt VW met een leuke straat versie! Moet te doen zijn. Motor van de Leon Cupra R, aandrijflijn van de S1, maar dan enkel de fwd versie met weinig luxe opties maar wel dikke Recaro’s, handbak en sper op de vooras.

    Login om te reageren
  9. biohazardracer zegt

    16 januari 2015 om 11:34

    Waarom ziet de straatversie er eigenlijk niet bijna net zo dik uit?. Dezelfde bumperpartij is leuk maar toch lijkt die net een mak lammetje vergeleken met dit kanon!.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North