Waarom is deze Cayenne zo voordelig in de wegenbelasting?

Auteur: , 39 Reacties

SUV's zijn zware hokken. Ook de Cayenne Turbo is met zijn 2390 kg geen uitzondering. Of wel? Deze Marktplaats-occasion heeft namelijk iets bijzonders.

De Porsche is namelijk ‘slachtoffer’ van een foutje bij het RDW. En dankzij dit foutje staat de forse vierwieler geregistreerd op 1490 kg. Dit zorgt ervoor dat de motorrijtuigenbelasting op slechts 65 euro per maand neerkomt! Winstpakker dus.

Ach, het blijft mensenwerk en we vergeven het de RDW in dit geval dan ook gretig. Als de auto geregistreerd stond op 3000 kg was het vermoedelijk een ander verhaal geweest.

Deze Cayenne Turbo komt uit 2004 en heeft 142.000 km gelopen. De V8 is goed voor 450 pk en de kosten die men bespaart op de wegenbelasting kunnen weer in wat extra tankbeurten worden gestopt. Het autobedrijf hoopt 16.900 euro te vangen voor de 11 jaar oude Porsche.

Porsche Cayenne

Met dank aan iedereen voor de tips!



39 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wat belachelijk, dan corrigeren ze het toch gewoon
@pindakoning: hoezo belachelijk? Ook als het jouw auto is?
@pindakoning: haha ik denk dat dat na dit artikel ook zeker zal gebeuren :P
Corrigeren? (kunnen ze dat niet?)
Hij is zo licht van al die coke erin zit, helemaal high.
@henkhupelschoten: van coke wordt je niet high
@amgc63: Heb er geen verstand van, gelukkig maar.
En als ze er na een paar jaar(blijven toch ambtenaren he) achter komen moet je het vast met terugwerkende kracht betalen.
Daar heeft een RDW ambtenaar een leuk extraatje aan verdiend..
@parker: Haha dat word na vw de nieuwe shocker!!
Rdw personeel liet zich om kopen hahaha
Misschien was deze cayenne van een medewerker van der rdw? :0
@rikvp: of een beruchte agent ?
Leuk als je voor zo min mogelijk geld een Porsche wilt rijden, maar het blijft een lelijk hok.
Guilty pleasure: deze zou ik best willen hebben. Van de Cayenne’s moet je de V8 S mijden, de V6 kan nog wat koelingsproblemen hebben dus blijft deze Turbo over.

Voor 17 mille heb je een comfortabele automobiele alleskunner. Tuurlijk, onderhoud, verzekering en verbruik zullen flink in de kosten lopen, maar daar is d eprijs dan ook naar. Net als Clarkson destijds met die CL600: het is geen concurrent voor een Nissan, maar wel voor een splinternieuwe Cayenne Turbo.
@gtwillem: Van een eigenaar begrepen dat de kosten voor het onderhoud meevalt. Te vergelijken met elk ander luxe SUV (Jeep, Mercedes etc.)

Vind dit de mooiste Porsche Cayenne. Bij elke facelift / nieuw model is hij minder geworden. De meeste vinden dat juist andersom, maar die zijn teveel bezig met het nieuwste willen en konden bij de eerste nog niet accepteren dat Porsche een SUV maakte.
Voor mij is deze gewoon precies lekker, minimaal in Turbo, maar nog liever als Turbo S. Ooit, ooit komt er voor mij eentje. Hopelijk is er tegen die tijd nog een goede te vinden.
@reactief: werkelijk bijzonder. Ik vind de Cayenne juist mooier worden met elke vernieuwing. De laatste generatie durf ik zelfs mooi te noemen!
@Rhyo: Precies wat ik zeg. En vanuit mijn opinie is dat natuurlijk het onvermogen van de ander ;) Maar gelukkig heeft ieder z’n eigen smaak.
@reactief: Ik weet niet of die persoon zijn Cayenne bij een dealer laat onderhouden of bij een “normale garage”? Porsche staat er wel om bekend woekerprijzen te vragen voor onderhoud (beruchte voorbeeld, de oliebeurt à 200 euro/dollar). Terwijl in mijn ervaring de net wat lagere Duitse premium merken (BMW/Mercedes) niet bijzonder veel meer vragen dan een normale merk dealer.
@stephano: weet niet hoeveel liter olie erop gaat en wat ze dan nog meer doen maar 200 euri voor een oliebeurtje valt me bij de Porsche dealer niet tegen. Waarschijnlijk rekenen ze alleen al bijna 100 euro per uur.
@gtwillem: Ik was ooit op uitnodiging van PON bij de introductie op de AutoRai waar ik zelf toen voor Mazda stond.Vanaf het begin vond ik het niets,maar de facelift(s) en het feit dat je dat ding in Amsterdam op elke straathoek tegenkwam/komt is die auto bij mij wel gaan groeien.Maar de eerste generatie komt er bij nooit in.Als ik er een zie, zie ik alleen kentekenplaathouders van garages waar alles voor weinig moet.Dit ding is tussen de € 9.000,- en 9.750,- tax waard.Ongezien.
@sydney: Dat moet rond 2003 geweest zijn, toen stond ik zelf ook op de AutoRai :-D Nog in de ‘goede’ tijd.

Betreft de Cayenne: het is een lelijk hok, maar ergens wel mooi van lelijkheid (mits origineel). En deze is origineel, lijkt het. De prijs lijkt aan de hoge kant, maar de meeste hebben meer dan twee ton gelopen, deze nog geen anderhalve ton. Toch een wezenlijk verschil.

Daarbij zijn er ook veel voorzien van gare wielen of (nog erger) bodykits en andere fout tuning prularia. Een originele Cayenne Turbo lijkt mij een gave auto om ooit eens te bezitten. Je kunt hem elke dag gebruiken, staat in het terrein zijn mannetje en komt op het circuit ook nog eens (enigzins) uit de verf.

Mijn pa heeft voor erbij een Audi A8L gekocht uit van twee jaar jonger. Toevallig een eerlijke auto. Ondanks dat de markwaarde laag is, biedt die auto zo ontiegelijk veel waar voor zijn geld. Hij rijdt er liever in dan in zijn bijna nieuwe A7… De ruimte, het comfort: het is gewoon een topauto. En dat heb ik met deze Cayenne ook een beetje. Ja, het is een foute auto en ja, hij is niet mooi. Maar de Cayenne heeft enorm veel goede kwaliteiten. Ik houd het zelf even bij Subaru. Zeer betrouwbaar, betaalbaar in wegenbelasting en verzekering, beurtjes kosten niet te veel en het verbruik is lekker laag. Maar als ik een paar 100 per maand vrij kon maken voor een auto, zou ik een Cayenne als deze bijna serieus overwegen.
@gtwillem: februari 2003 inderdaad.Wij hebben dus in die tijd van dezelfde slechte catering en van dezelfde goeie feestjes genoten.
Ik schaam me een beetje, maar ik vind de Cayenne best mooi oud worden!
@dutchdriftking: ga je harder schamen, rapido!
@dutchdriftking: ja, ik vond hem in het begin ook niet mooi, maar door de jaren heen de rauwe looks steeds beter waarderen, gewoon een tank, super allround familie bak
1490 kg en 65 wegenbelasting p maand:o dan doe ik toch iets verkeerd mijn auto weegt 1485 en moet 75 p maand betalen
@maseratizzzzzzzz: is dat niet ook afhankelijk van de provincie waar je woont?
@larini: Jawel het verschilt nogal per provincie.
Ik heb n Alpina D10 biturbo Touring gereden, die met 1840 kg geregistreerd staat. Ipv 1740 kg, dat is dan wel weer jammer. Ze hebben bij het invoeren het leeggewicht verward met gewicht rijklaar. (Ja idd, dat ding dat nu in Amersfoort te koop staat). RDW is daar trouwens wel vaker slordig in. Ik spotte pas n e60 Alpina B5. Ik natuurlijk via de vwe app kijken of t n echte was, en bij type stond Alpina BS. Kennelijk de 5 verward met n S… ik zou daar toch wel n punt van maken
Ik ben geen uitgesproken Porsche fan maar vind het wel gave auto’s. Voor mij geen probleem dat ze een SUV wilden maken destijds. En ik vind deze best goed geslaagd. Voor mij ook liever een vroege dan een late, dat scheelt in chrome en andere opsmuk.
Apart dat ze er zo mee adverteren. + Nu het ook nog op autoblog staat zal het wel niet lang duren. Ik ben wel benieuwd wat de RWD hiermee gaat doen.
@reistje: waarschijnlijk een dikke drift maken met die RWD 😃
Sorry…. Kon t niet laten
De RDW past het alleen aan, na een herkeuring bij hen!
Ik heb het laatst gevraagd, ik zag een Audi A6 2,6 Avant in een advertentie, ik de gegevens checken, bleek de auto geïmporteerd en met een verkeerd, te hoog, leeggewicht aangemeld te zijn. Toen heb ik de RDW een mailtje gestuurd, of dit een foutje was, of dat het bij aanmelding verkeerd was overgenomen, zonder het te controleren en het bleek, uit de reactie van de RDW, dat de gegevens één op één waren overgenomen, uit de aanmelding vanuit het land van afkomst. Als ik dit gewijzigd wilde hebben, dan moest ik de auto opnieuw bij de RDW laten keuren.
Dus lekker goedkoop rijden dat ding.
Wat een ongelooflijk lelijke auto
Zware auto, X5 die mn vader ooit reed was 2070kg.
Classic RDW… Dit soort foutjes/falen zie ik vaak bij Amerikaanse auto’s…

Een 2012 Escalade met iets meer dan €1k BPM..
En het tegenovergestelde: een 80s Suburban met ruim 70k BPM…
Inhakend op alle reactie mbt het RDW, wanneer leert men nou eens dat er bij het RDW alleen mensen werken die geenszins verstand van auto’s noch autotechniek hebben?
Want hoe vaak komt er hier op AB een artikel voorbij dat het één en ander aan gegevens niet klopt (zoals die hondslelijke 3 serie GT met “grijs”kenteken van een tijd terug)…?!
Brrr… Jak. Wat is dat ding toch verschrikkelijk lelijk. Ook al is de MRB dan een prikkie ik zou er nog geen €1,- voor over hebben voor een 11 jaar oud lelijk honde hok op wielen.

Wie zou hier wel de 17mile voor overhebben die ze er voor hebben willen?
Gaat wat worden over een tijdje als iedereen zo’n hok voor 3000 euro kan kopen…

Krijg je van die petjes die geen onderhoud of schade reparatie kunnen betalen maar wel een dikke Porsche rijden:)

Ik vind zelf een Touareg een stuk mooier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).