• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom is deze sportversie van populaire auto nooit eerder bedacht?

Auteur: Loek, gepost 20 april 2025 om 10:02 – 8 Reacties

Een sportieve versie van een zeer populaire SUV is ons altijd bespaard gebleven, nu wordt getoond hoe dat eruit kan zien.

Er was een tijd dat Volkswagen van veel dingen iets sportiefs probeerde te maken. Golf, Passat, Polo, zelfs Touareg: het kon allemaal. Daarna stapelden een paar problemen op. De wens om meer SUV’s te bouwen, de wens om meer diesels te bouwen en daarna de wens van de wereld om minder diesels en meer SUV’s te krijgen. De Golf is als oermodel er altijd wel als GTI en R gebleven, maar verder zijn sportieve modellen er maar mondjesmaat gekomen. Totdat de Volkswagen T-Roc R kwam, wat eigenlijk de eerste echte sportieve VW SUV is sinds de Touareg R.

Tiguan

Zo is een sportieve variant van de Volkswagen Tiguan ons altijd bespaard gebleven. Je kon de middelgrote SUV van Volkswagen vaak krijgen met prima pk-aantallen, maar ofwel niks denderends voor zijn formaat ofwel in combinatie met hybride. Een echte R (dus geen R-Line) kwam er nooit. Toch komt er nu een variant van de Volkswagen Tiguan die je zou kunnen zien als een soort Tiguan GTI.

Volkswagen Tiguan SEL Turbo

Volkswagen heeft namelijk nu deze ‘SEL Turbo’-variant van de Tiguan. SEL is gewoon hoe ze in de VS nog het trimniveau aanduiden, vooral de toevoeging ‘Turbo’ is nieuw. Dit betekent namelijk dat je de 2.0 liter TSI zonder hybride spul krijgt, terwijl bij ons de grootste motor voor de Tiguan de 1.5 is. De SEL Turbo komt op precies even veel vermogen uit als ‘onze’: 272 pk. Maar heeft daar minder hybride en dus minder gewicht voor nodig. Dat klinkt leuk, helemaal omdat VW meent dat de Tiguan lichter is dan zijn voorganger. Da’s een beetje valsspelen, want in de VS heette onze Tiguan Allspace daar gewoon Tiguan en was het altijd het verlengde model.

Echte sportversie

Volgens Volkswagen levert het merk daarmee een echte sportversie van de Tiguan af. Precieze acceleratiecijfers deelt het merk niet, wel dus 272 pk en 350 Nm. En dat in combinatie met een grotere turbo de compressieverhouding veranderd is (10,5:1) en de inspuitingsdruk verhoogd is van 350 naar 500 bar. Dat klinkt serieus. Elke Tiguan SEL Turbo is uitgerust met een automaat met acht versnellingen en hij heeft 4Motion-vierwielaandrijving.

We zouden bijna zeggen: noem het GTI, verf hem rood, voeg er tartanstoelen aan toe en je hebt een toffe Tiguan in Europa. Al is de uitvoering in deze nieuwe groene kleur met karamelkleurig interieur ook niet verkeerd. De Volkswagen Tiguan SEL Turbo is de sportversie van de Tiguan die de SUV nooit heeft gekregen.

Ook interessant!

  • Video: Tiguan-rijder moet nodig poepen
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob
  • Mijn Auto video: Volkswagen Polo GTI van Mitchell
  • Een speciaaltje met mooie upgrades, zoals een sper op de vooras. Autoblog-lezer Martin heeft er eentje en daar gaan we een rondje in rijden!
    Mijn Auto video: Volkswagen Golf GTI TCR van Martin

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

tiguan, turbo, Volkswagen

Vorig bericht: « “Vette auto die TOEVALLIG elektrisch is” Porsche Taycan 4S ST van Jasper #MijnAuto
Volgend bericht: Video: Ach, dat red ik nog wel »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    20 april 2025 om 10:21

    “Volkswagen Tiguan SEL Turbo”

    Wat een heerlijk pretentieuze naam voor een auto met de uitstraling van een ANWB-regenjas.

    Login om te reageren
  2. Houthakker zegt

    20 april 2025 om 10:25

    Hier onverkoopbaar. Ik heb laatst eens gekeken. Ik wil liever geen pluginn hybride, dat kost hier in Nederland 5000 extra door ons belastingstelsel. Krankzinnig!

    Login om te reageren
  3. choecoe zegt

    20 april 2025 om 10:45

    Van de facelift versie van het vorige model is toch gewoon een R versie beschikbaar?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      20 april 2025 om 11:00

      @choecoe: in Nederland was dat de R-Line PHEV met de 1.4 TSI. Wel 245 pk, maar niet een ‘echte’ R. Meer een soort GTE.

      Login om te reageren
      • choecoe zegt

        20 april 2025 om 12:15

        Het vorige model is in Duitsland gewoon als echte R geleverd met 320pk. Overigens kan je de huidige versie al een tijdje in Duitsland krijgen met de 2.0 tsi met rond de 270pk.

        Login om te reageren
  4. ghost zegt

    20 april 2025 om 12:28

    Ik dacht bij een SEL toch aan een ander merk ..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 april 2025 om 20:17

      Ik ook en ik ben bang dat het de leeftijd is.

      Login om te reageren
      • pand zegt

        20 april 2025 om 22:46

        Nou ik ben de dertig nog niet eens gepasseerd en dacht ook aan een ander merk met die afkorting

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North