Waarom je niet achter een paardentrailer wil rijden

Auteur: , 66 Reacties

Los van het feit dat die dingen niet zo hard gaan op een snelweg.

X6

Paardenbezitters geven een hoop geld uit aan hun hobby, maar er wordt niet goed gekeken naar de trailer waarin de dieren worden vervoerd. Volgens een keuring van de Bovag mankeren de aanhangers vaak van alles en zijn ze dus onveilig. Als hier iets mee gebeurt wil je niet de automobilist zijn die de eventuele klap gaat opvangen.

De paardenbezitters geven tegenover het AD toe dat de aanhanger vaak de sluitpost van de begroting is. Twee medewerkers keurden namens de Bovag tijdens een wedstrijd in Rosmalen 54 paardentrailers. Slechts negen trailers kwamen door de keuring. De meeste aanhangers hadden versleten banden, maar in sommige gevallen bleek ook de vloer rot of waren er mechanische problemen met de aanlooprem en de breekkabel.

De laksheid van eigenaren heeft vermoedelijk te maken met het feit dat er in Nederland geen verplichte keuring geldt voor aanhangers. De politie mag een boete uitschrijven als de agent in kwestie twijfelt bij de veiligheid van een aanhanger. In Duitsland en België bestaat er wel een verplichte keuring.

Foto via Autojunk



66 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Je wil sowieso niet achter een paardenkar rijden.
@dirtyharry: ik vervoer mijn paarden gewoon onder de motorkap. Dan rijd je er ook achter maar je hebt er geen last van.
-edit: nutteloze bijdrage-
@darrock: Paarden zijn dodelijk voor u en uw omgeving.
-edit: lees de huisregels eens, schelden doe je maar ergens anders-
Voor aanhangers zouden ze sowieso een APK moeten introduceren die bijvoorbeeld om het jaar of elke 3 jaar moet. Wat je zoal niet tegenkomt op de weg, gewoonweg levensgevaarlijk. Zeker die die zelfbouw bakjes van <750kg met kruiwagenwieltjes, doorgerotte vloer en halfgare verlichting en vervolgens met 110km/h of harder de snelweg op.
Er staat een paardenkar in de gang! Jaja een paardenkar in… oke laatmaar
http://www.habbochannel.nl/proxy.php?url=http://i61.tinypic.com/2nbgknb.jpg
@naamloos3: fijn, kom je dan nu ook weer de koffie van m’n scherm poetsen? :’D
Er waren mensen met een aanlooprem van plakband…dan verdien je echt een lintje
Dat krijg je als paardenmeisjes ook nog een aanhanger moeten verzorgen. Wel vlechtjes, geen remmen. Duidelijk.
De ouders willen gewoon van die paarden af. ”
ja de aanhanger schoot zo los..”
@cla220: een beetje paard kost meer dan de meeste auto’s nieuw, lijkt me niet dat ze daar zo vanaf willen
@bierbuik: daarom juist.. Die dieren kosten veelste veel geld
@spoiler: daar geef ik je 100% gelijk in, voor mij is een paard net zoveel waard als een koe..
Mijn punt was meer dat het zonde zou zijn als zo’n dier overlijdt, als je het ook kon verkopen.
En dierenleed is nooit goed natuurlijk
Naar dat die mensen niet controleren of hun trailer voldoet. Zou toch niet graag een paard door zo een trailer willen zien zakken.
@mrrallycross: en als je ziet hoe veel dat paardrijden kost, en wat voor een auto het gemiddeld paardrijgezin heeft, zouden ze ook best nog een fatsoenlijke aanhanger moeten kunnen betalen.. zit een levend dier in en geen hoopje puin.
@darrock: dat ligt er aan of je kijkt voor of nadat het paard door de aanhanger heen is gezakt.
@mrrallycross: touché
@mrrallycross: Hoezo? Heeft toch hoeven aan? Kan ie z’n baasje bij thuiskomst mee brandmerken
Zo’n trailer keuring is geen gek idee alleen de kosten die er dan aanzitten
@flik2punt0: ik verwacht dat dat wel mee zal vallen. Een APK voor een auto is ook niet heel duur. Zo’n trailer is niet meer dan een chassis met wat mechanische onderdelen en lampjes. De opbouw is gewoon een houten bak met een huif erop, dat kan nooit heel ingewikkeld zijn.
Ik denk dat de meeste kosten zullen bestaan uit het kopen van een nieuwe trailer want zo te zien heeft het grootste deel van die mensen dat wel nodig
Niet alleen paardentrailers maar alle trailers, aanhangers en al die dingen moeten gewoon gekeurd worden en voldoen aan de eisen. Levensgevaarlijke dingen zijn het, vooral als ze niet voldoen. Jaren geleden eens een caravan zien losraken van een auto op de snelweg. Verschrikkelijk eng.
Best lullig eigenlijk, dat er miljarden in de ontwikkeling van veilige auto’s wordt gestoken zodat je zonder schrammetje uitstapt, maar een paard veilig vervoeren, ho maar.
nederlanders hebben weer iets gevonden om te “keuren”, zullen niet rusten tot ieder fokking voorwerp/persoon/situatie gekeurd, verzekerd en volledig gereguleerd is…
@super: dat doen ze niet om mensen te pesten he
@super: Het is toch niet meer dan logisch dat een dergelijk voorwerp dat deelneemt aan het verkeer een keuring ondergaat. Het zal de veiligheid op jullie fluweelzachte wegen alleen maar ten goede komen.
@cadrez:
reed gisteren op de peage, 140 op cruise, paar keer ingehaald door mensen met een trailer, geen probleem, ook nooit gehad. heb iha veel meer last van toeristen met die denken dat ze op de “ring” rijden met hun penisverlengers.
@super: Dus jij hebt liever dat iemands paardentrailer op je auto terecht kan komen dan dat die persoon het ding moet laten keuren?
@Jochempie:
hoeveel paardentrailers zijn er ongeveer op autos terechtgekomen in nederland de laatste 10 jaar schat je? als dat vaak gebeurt is het idd tijd om er iets aan te doen, maar nederlanders hebben er een handje van om te reguleren om het reguleren en theoretische kansen uit te sluiten.
@super: Je kan beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar..
@viezefreddyw:
de maatschappij op kosten jagen om theoretisch kleine kansen af te dekken, maar goed, nederland is niet voor niks het meest oververzekerde land ter wereld.
@super: helemaal mee eens, en die keuring/ regelwaanzin hebben we te danken aan de maatschappij waarin iedereen iets te zeggen wil hebben, maar niks wil doen.
Met je handjes werken, nee dan tel je niet mee. Maar de gemiddelde ambtenaar moet wel 50k verdienen…..
Oja en daar hebben we er meer als een miljoen van in NL!!!
Bij elkaar gaat er meer als 34 miljard naar Openbaar Bestuur en Financiën :O
@super: Er bestaat geen magische omstandigheid waarbij slecht onderhoud niet leidt tot problemen.
@super: ik zou niet graag de eerste willen zijn bij wie het wel mis gaat. Plus naast persoonlijk letsel levert een aanhangwagen met klapband mogelijk ook economische schade door filevorming.
Ik heb zelf een caravan en laat hem om het jaar onderhoud geven. Ik heb dus niet zo’n probleem met een verplichte APK, het zou mij niet veel extra kosten.
Ik vind onderhoud gewoon nodig voor mijn eigen veiligheid en die van een ander.
@super: Een aanhanger/trailer maakt deel uit van het verkeer. Niet meer dan terecht dat dat een keuring moet doorgaan.
@super: In tegenstelling tot onze buren bestaat er hier (nog) geen verplichte keuring dus zo erg is het hier nog niet m.b.t. aanhangers. Dat zou het wel moeten zijn in mijn ogen.
@super:

Ik ben persoonlijk voorstander om mensen zoveel mogelijk alles zelf te regelen, laten we dat even voorop stellen. Maar als blijkt dat het gevaar van andere in geding komt dan zal er iets moeten veranderen. Over een APK voor motoren hoor je mij bijvoorbeeld niet. Die dingen worden redelijk goed bijgehouden omdat de berijder weet dat het om z’n eigen leven gaat wanneer het niet functioneert.
Maar hoeveel mensen rijden er rond met een aanhanger “die nog goed bandenprofiel heeft” maar niet in de gaten hebben dat ze al 10 jaar oud zijn?
@jack_abarth:
als het bewezen is dat er veel ongelukken mee gebeuren moet je er iets aan doen ja, als dat niet zo is vind ik het in een “bemoei je met je eigen zaken” categorie vallen…
@super:

Daar sluit ik me dan ook volledig bij aan, maar een onderzoek zou dan ook niet misstaan denk ik zo.
@super: Dus eerst moeten er ongelukken gebeuren voordat er actie ondernomen mag worden? Het punt is gewoon dat aanhangers/trailers deel uitmaken van het verkeer. En voertuigen die deel uitmaken van het verkeer dienen te voldoen aan de eisen die er aan zijn gesteld. Als blijkt dat er een hoop aanhangers/trailers daar niet aan voldoen is dat zorgwekkend te noemen. Versleten banden is gevaarlijk, maar rotte vloeren zijn al helemaal gevaarlijk. Het zal je gebeuren dat zo’n beest door de vloer zakt op de snelweg. Nee, dan maar een paar tientjes per jaar kwijt aan een keuring dan dat er ongelukken zouden kunnen gebeuren.
@viezefreddyw:
paar tientjes hier, paar tientjes daar, en voor je ’t weet ben je de helft van je salaris kwijt om dat leger van verzekeraars/onderzoekers/regelgevers in stand te houden…
@super: mag hopen dat jij op die trailer klapt. Misschien dat het dan weer allemaal op zijn plek komt te zitten.
@maho90:
ja, mensen met een andere mening moeten allemaal dood, bravo!
@maho90: tjonge jonge, mag hopen dat jij nog een keer een nare bekeuring krijgt van ons starre ambtelijke apparaat wat gedreven word door geld waanzin in plaats van gepaste straffen.
Zo kocht ik een auto zonder apk, die ik een dorp verder naar de garage bracht voor een nieuwe apk. 2 dagen later kon ik hem ophalen, want moesten onderdelen voor besteld worden.
5 dagen later een prent, voor verlopen apk…. ja DUH, hoe moet het dan ding eerst schorsen en 2 dagen later weer ontschorsen a 76 euro??? VERSCHRIKKELIJK die regeldrang!
@super: Tot dat het wel een keer fout gaat.

Op de snelweg, paard zakt door de trailer. Benen worden geamputeerd trailer slaat over de kop, ketting botsing met 10 auto’s. 7 mensen dood. 5 zwaar gewond, overal bloed op de weg. En aan beide kanten van de weg een file van 25 kilometer.

Pas wanneer dat gebeurd is het een goed idee om trailers te gaan keuren. Voor die tijd kunnen we lekker allemaal onveilig doorrijden.
@kilum: over file moet je al helemaal niet beginnen, die staat er dagelijks, en op de A15 word er aan beide kanten al 20 jaar verzuimd een derde rijstrook aan te leggen. Economische schade??? Bij elkaar in 3 jaar tijd al 2 weken van mn leven aan kwijt…..
@dutchneon: Dat moet wel heel diep zitten die irritatie.

Ga iets eerder weg van huis. Zorg voor goede muziek uit je stereo, neem lekker een thermoskan met koffie mee voor in de auto en doe rustig aan. Dan is die file heel zo erg niet.
@kilum: wat dacht je, ik ga er elke dag al een half uur eerder voor uit m’n bed…. Maar dat helpt ook niet, file duurt er niet minder lang om. Latte machiato er bij maakt het ook niet korter, hou toch op zeg. Ik betaal bij elkaar meer als 5500mrb in een jaar voor 3 auto’s. Dan mag je toch verwachten dat er wat gedaan word aan file trajecten!!!
@dutchneon: nee verzinnen liever regels en nog meer regels en bonnen sturen!
Snap niet waarom men zoveel moeite doet voor 1pk
@dampu020: Een paard levert gemiddeld ongeveer 5,8pk ;-)
Alleen goed als ze met 24 in een doos zitten.
Trots op en blij met het paard. Kosten noch moeite gespaard. Er zou wat met het paard gebeuren. Huilie huilie.

En dan vervoeren in een schoenendoos die met plakband aan elkaar hangt. Kortzichtig much?
De houten bodem is het probleem. Door al dat geschijt en gezeik van die beesten rot dat zo snel. Er zijn al zovaak paarden tijdens de rit door de vloer gezakt….
Ik vind het allemaal prima die dingen op de weg. Zolang ze maar op weg zijn naar het slachthuis.
Die groene X6 is dat niet de wagen van die Deen die met zijn paardentrailer aan 230+ werd betrapt?
Wel grappig dat dit in België verplicht is en in Nederland niet, normaal geldt het omgekeerde.
Als je een paard van A naar B wilt hebben dan ga er maar op zitten!
@wouth: of span het vóór je wagentje.. Ziet dat beest ook nog wat.
Het is ook gewoon een kwestie van desinteresse. Bulten geld aan paarden en hun uitrusting uitgeven, dat vinden ze leuk, en dan moet er ook nog zo’n irritante kar komen. Wat mij betreft gister nog een keuring invoeren. Ook voor lichte ongeremde aanhangers.
Dus een caravan moet ook niet gekeurd worden in NL?
Zo dat is wel een dikke X6 in een hele toffe kleur!
Zit er geen APK op?
Hah wie had dat gedacht. Van rijden op paarden, naar rijden met paarden…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).