• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR

Auteur: machielvdd, gepost 26 maart 2021 om 11:10 – 15 Reacties

Bovag heeft de oplossing voor achterstand bij CBR

Nee, de oplossing is niet ‘snellere lesauto’s inzetten’.

Het zal de meesten niet ontgaan zijn dat het CBR al geruime tijd de boel niet op orde heeft, om het even mild uit te drukken. Er was al een stevige achterstand qua examens en toen kwam ook corona er nog eens overheen. Daar kan het CBR dan weer niet aan doen, maar het resultaat is hetzelfde: een achterstand van 600.000 examens.

Om deze enorme achterstand in te halen moeten er drastische maatregelen worden genomen. En snel ook. Eerder deze week liet het CBR al weten een aantal maatregelen te overwegen. Bijvoorbeeld de minimumleeftijd opschroeven naar 18 jaar. Die 17-jarigen mogen toch niet nog alleen op pad, dus die kunnen nog wel even wachten.

Een faalangstexamen en een tussentijdse toets staan eveneens op de nominatie om stopgezet te worden. Het CBR wil deze middelen nog niet direct inzetten. De organisatie wil eerst nog proberen voor mei het slagingspercentage met 10% omhoog te krijgen. Als dat niet lukt gaan ze over op drastische maatregelen.

De Bovag heeft ook kennis van genomen van deze plannen. Die stijging van 10% zien zij niet gebeuren. “Onrealistisch,” aldus de brancheorganisatie. Met die boodschap kunnen ze bij het CBR natuurlijk niet zoveel. Gelukkig draagt de Bovag ook een oplossing aan om de achterstand bij het CBR weg te werken: de examentijd verkorten. En dan wel zo snel mogelijk. Niet afwachten of het slagingspercentage wel of niet omhoog gaat dus.

Momenteel wordt er 55 minuten uitgetrokken voor een praktijkexamen. De Bovag stelt voor om hier tijdelijk 50, of liever nog, 45 minuten van te maken. Met deze oplossing die even simpel als effectief is kunnen er meer examens worden afgenomen. Om over het effectief wegwerken van de achterstand te praten wil Bovag zo snel mogelijk met de mensen van het CBR om de tafel gaan zitten.

Via: BNR

Foto: @carsbycasper

Ook interessant!

  • Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
    Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
  • Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn
    Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Zo duur is een rijbewijs anno 2021

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, cbr

Vorig bericht: « Audi TT is goedkoper, maar nog steeds te duur
Volgend bericht: Video: Max Verstappen Track Guide van Bahrein »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    26 maart 2021 om 11:21

    Hoe wil je het slagingspercentage met 10% verhogen en tegelijkertijd de tussentijdse toets en faalangstexamen eruit halen? Mensen toch laten slagen ondanks een ingreep ofzo?

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      26 maart 2021 om 11:23

      De tussentijdse toets en het faalangstexamen schrappen is het back-up plan van het CBR als het verhogen van het slagingspercentage niet lukt

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      26 maart 2021 om 12:34

      @Johanneke: praktijkexamens laten afleggen via zoom of teams

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 maart 2021 om 16:15

      @Johanneke: Inderdaad, al idioten genoeg op de weg, we moeten de grens niet gaan verlagen….

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    26 maart 2021 om 11:45

    Haha. Het slagingspercentage moet omhoog dus maken we de examens korter zodat de kandidaten minder snel op onkunde betrapt kunnen worden? De BOVAG verheugt zich op extra schadereparaties…
    Klassieke probleemverschuiving, minder wachttijd maar daar minder goed geteste kandidaten, er glippen er meer tussendoor en we krijgen dus een teruggang in verkeersveiligheid. Geen goed idee. Omdat de kandidaten zich door lockdowns, kortere lessen, en een lagere verkeersdruk minder goed hebben kunnen voorbereiden zal het slagingspercentage eerder naar beneden gaan dan omhoog.
    Mijn advies: verander niets aan de examens of de volgorde maar ga gewoon meer examens afnemen, overuren, weekend diensten, huur desnoods rijinstructeurs met minstens 20 jaar ervaring in en laat die examens afnemen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      26 maart 2021 om 12:05

      Het is ook niet alsof hierdoor een groot maatschappelijk probleem ontstaat. Natuurlijk heeft iedereen het recht om zijn rijbewijs te halen, maar het is niet alsof hierdoor BV Nederland in de problemen komt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 maart 2021 om 13:37

        Klopt. Het ongemak is in vergelijk met andere corona-maatregel-gevolgen relatief gering en geen reden om in de kwaliteit te gaan snijden.

        Login om te reageren
  3. ghost zegt

    26 maart 2021 om 12:15

    Maak gewoon auto’s met een scherm erin. Is ook al in taxi’s.

    Kan je gewoon je werk doen als altijd, niemand onnodig risico!

    Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    26 maart 2021 om 12:20

    We kunnen ze ook allemaal een Indonesisch rijbewijs geven, heb je binnen 2 weken alle achterstanden ingehaald.

    Login om te reageren
  5. macchina zegt

    26 maart 2021 om 12:51

    Maak dan gewoon een spaaractie. Iets zegt mij met Blue Band of Bona of nog beter, echt roomboter

    Login om te reageren
  6. metalmike zegt

    26 maart 2021 om 13:22

    Het is heel naar, maar ik ben bang dat het voorlopig gewoon langer duurt voordat men een rijbewijs kan halen. Concessies doen op kwaliteit lijkt mij geen optie, gezien het huidige verkeer.

    Login om te reageren
  7. shalomleon zegt

    26 maart 2021 om 14:10

    Voordeel van die leeftijd verhogen zie ik ook niet echt. Die lui die toen 17 waren zijn nu 18 toch

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    26 maart 2021 om 14:25

    Hoe meer vertraging, des te langer de kandidaten moeten doorgaan met rijlessen. En hoe meer lessen men afneemt, des te hoger het slagingspercentage zal zijn. Daarmee vermindert het aantal herexamens en wordt de wachttijd weer korter. Dus eigenlijk is dit een zelf-oplossend probleem.

    Login om te reageren
  9. 595 zegt

    26 maart 2021 om 14:58

    Of ze werken eens een keertje over bij het CBR, ze hebben lang genoeg thuis gezeten

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    26 maart 2021 om 16:15

    examen van 30 minuten is gek zat idd. Als iemand het niet kan dan weet je het wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North