• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom LED’s in auto’s ontzettend gevaarlijk zijn

Auteur: jaapiyo, gepost 5 augustus 2016 om 21:10 – 148 Reacties

Toyota


LED’s zijn het nieuwe Xenon. Figuurlijk.

Vroeger had je letterlijk kaarsen als verlichting op je koets. Via gloeilampjes, geribbeld glas, helder glas en xenon zijn we inmiddels aanbeland in de tijd van de laz0rz. Maar de meeste auto’s op de weg hebben die Star Wars-technologie nog niet en zitten in het vorige stadium van de lampentechniek: de Light Emitting Diode.

Je kent ze wel, die Mégane’s van inmiddels een generatie oud en de Golf GTE’s van deze wereld. LEDjes op de neus van je auto zijn al een aantal jaar lang het symbool van succes voor de verstokte leaser. Audi maakte het groot en de massa volgde. Kekke figuurtjes gemaakt van LEDs zie je tegenwoordig terug in alle segmenten van de markt. Zelfs de Golfjes van de McDonald’s crowd ontkomen er al lang niet meer aan.

Kwaliteitspublicatie Jalopnik luidt nu de noodklok. Levensgevaarlijk die LED’s, vooral in combinatie met de LCD-schermen die in die newfangled auto’s voor je neus prijken. Je kan namelijk zomaar niet in de gaten hebben dat je alleen je ‘Daylight Running Lights’ aan hebt staan terwijl je de nacht in rijdt. En dan zien je medeweggebruikers je over het hoofd.

Het probleem: de DRL’s van goedkopere auto’s zonder automatische lichten zouden de bestuurder het idee geven dat de koplampen aanstaan terwijl dat niet het geval is. Dit probleem wordt mede mogelijk gemaakt door de moderne LCD-schermen in de cockpit die altijd verlicht zijn en niet net als vroeger alleen oplichten als je ook je koplampen aanzet. Alleen een klein groen miniatuurtje herinnert je eraan of je lampen wel of niet aanstaan. Ter illustratie hieronder het dashboard van een Audi met de lichten uit (boven) en met de lichten aan (onder).

Audi-lichten

De auteur van het artikel stelt voor om een speciale, grote banner in het instrumentencluster te implementeren die duidelijk aangeeft of de lichten aan of uit staan. Hij voegde er ook nog aan toe dat vroeger alles beter was en verzoekt iedereen vriendelijk zich te verplaasten van het grasveld voor zijn huis. Maar schertsende opmerkingen daargelaten, hebben we graag dat je licht op deze zaak schijnt in de comments. Heeft deze man een punt en heb je dit ook al meegemaakt, of is dit de volgende xenon-discussie over blauw licht en verblinding die langzaam wegebt als mensen eraan wennen.

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Dit zijn de veiligste auto's van 2021, volgens Euro NCAP

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

lampen, LED, veiligheid, Verkeer

Vorig bericht: « Nick Heidfeld: de beste F1-coureur die nooit won
Volgend bericht: Lezersvraag: hoe belandde deze auto op een lantaarnpaal? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    5 augustus 2016 om 21:13

    Ja het klopt wel, ik zie het regelmatig gebeuren dat iemand enkel de dagrijlichten aan heeft staan als het al lang donker is.. Wat me wel opviel is dat het in alle gevallen ging om een vrouw van een jaar of 50..

    Login om te reageren
    • lompey zegt

      5 augustus 2016 om 21:17

      @Jochempie: knap hoor dat je dat kan zien in het donker

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        5 augustus 2016 om 21:18

        @lompey: Niet zo moeilijk als ze aan het whatsappen zijn tijdens het rijden, daar komt een bak licht vanaf.

        Login om te reageren
        • sanderm3 zegt

          6 augustus 2016 om 00:03

          @Jochempie: ba dum tsss!

          Login om te reageren
        • denniss00 zegt

          6 augustus 2016 om 09:56

          @Jochempie: Vrouwen van een jaar of 50 die appen zie je ook nauwelijks…

          Login om te reageren
          • gwnbmw zegt

            9 augustus 2016 om 22:55

            @denniss00: ik weet niet waar jij woont, maar in nederland is dat dat de laatste tijd de meest voorkomende vorm van doodsoorzaak bij ongelukken bij vrouwen boven de 50. (bron: mijn fantasie) maar ff serieus, t zijn er veel hoor.

            Login om te reageren
    • bisazza zegt

      6 augustus 2016 om 08:57

      @Jochempie: DRL ook koppelen aan de achterlichten. Scheelt in 90% van de gevallen

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        6 augustus 2016 om 17:38

        @Bisazza: Ik heb inderdaad m’n stadslicht en m’n achterlicht (zo als het hoort) tegelijkertijd aan staan. Ik vraag me af waarom het stadslicht niet gewoon wordt vervangen door het dagrijlicht, dat automatisch uitgaat als het dimlicht aanspringt. Mocht het dimlicht het niet doen, dan kun je nog altijd de dagrijverlichting weer aanzetten, zo gaat dat met een CANBUS..

        Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      6 augustus 2016 om 16:28

      @Jochempie: Niet alleen vrouwen zijn dom, vanuit mijn werk in de auto-verhuur branche zie ik de volgende maffe acties: 1/ gordels die achter de bestuurderstoel langs getrokken worden, alvorens in te klikken, of gewoon over de stoel heen en ingeklikt worden, waarna men op de gordel gaat zitten. 2/ Mercedes heeft sinds kort een startknop in het contactslot, dus je kan de sleutel in de zak houden, toch halen velen, en vooral MB rijders de knop eruit om met de sleutel te starten (Dom? of achterlijk?) 3/ Auto’s met automatische verlichting en ruitenwissers, autom temperatuur regeling krijgen we terug in de “uit”stand, waarom, in godsnaam waarom? En dat zijn ook degenen die zonder licht door de tunnels rijden, koeiekoppen dus…!

      Login om te reageren
      • healey zegt

        7 augustus 2016 om 14:26

        @audicoupe84: Bij een behoorlijke autoverhuur nemen ze specifieke zaken van een auto natuurlijk even met je door.

        Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    5 augustus 2016 om 21:13

    Klopt, heb het zelf wel eens gehad met dagrijverlichting. Alleen is dat probleem nou echt zo groot?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 augustus 2016 om 21:17

      @granlusso: ja, want dan heb je achter geen licht.

      Login om te reageren
      • carman6 zegt

        5 augustus 2016 om 22:12

        @svenska_aeroplan_ab: bij de Talisman van mijn vader wel, met dagrijverlichting branden de LEDjes achter gezellig mee.

        Login om te reageren
        • ronaldddvos zegt

          5 augustus 2016 om 23:49

          @carman6: klopt. Erg fijne auto’s trouwens die talisman!

          Login om te reageren
        • marinepower zegt

          6 augustus 2016 om 19:47

          @carman6: zo heurt het!

          Login om te reageren
        • kliko zegt

          8 augustus 2016 om 08:11

          @carman6: In het begin mocht het van de wet niet dat je DRL-lampen voor aan had en achter ook licht aan had. Welke imbiciel dat bedacht heeft weet ik ook niet, maar tegenwoordig mag er zowel voor als achter DRL gevoerd worden.

          Login om te reageren
          • carman6 zegt

            8 augustus 2016 om 10:19

            @kliko: hmm, leuk! Weer wat geleerd. Ach ja, welkom in NL zullen we maar zeggen..

            Login om te reageren
      • flutterby zegt

        5 augustus 2016 om 22:22

        @svenska_aeroplan_ab: Verplicht op modellen van uitgekomen na juli 2015. Mijn Clio van dec 2015 heeft het helaas niet.

        Login om te reageren
        • pologtidriver zegt

          5 augustus 2016 om 22:50

          @flutterby: Volgens mij niet verplicht. Ik heb een Polo GTI van 2016 en hierbij bleven de achterlichten gewoon uit bij drl. Ik heb het zelf aan laten passen bij de dealer, kwestie van een vinkje aanzetten op de computer.

          Login om te reageren
          • blo3to3t zegt

            5 augustus 2016 om 23:19

            @pologtidriver: is wel verplicht maar dan op modellen uitgekomen na juli 2015, jouw model Polo is van voor die periode.

            Login om te reageren
          • 47cars zegt

            6 augustus 2016 om 01:58

            @pologtidriver: zet eens heel snel fotos van je auto op autojunk !! :)

            Login om te reageren
      • granlusso zegt

        5 augustus 2016 om 22:31

        @svenska_aeroplan_ab: Nee dat begrijp ik, maar of er nu echt zoveel mensen zijn die dit massaal fout doen?

        Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        6 augustus 2016 om 13:42

        @svenska_aeroplan_ab: bij Volvo wel. Maar daar kan je de lichten überhaupt niet uitzetten.

        Login om te reageren
    • danmar zegt

      5 augustus 2016 om 21:44

      @granlusso: Precies, volgens mij is het geen led-verlichting probleem, maar een dagrijverlichting probleem. Zie het ook heel vaak bij tunnels gebeuren. Eigenlijk best begrijpelijk. Waarom eigenlijk niet bij dagrijverlichting ook achter verlicht?

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 augustus 2016 om 22:03

        @danmar: Dan is het verschil met de remlichten minder groot. Van geen licht naar remlicht valt meer op dan van DLR naar remlicht

        Login om te reageren
        • carman6 zegt

          5 augustus 2016 om 22:10

          @svenska_aeroplan_ab: kijk dan gewoom naar het derde remlicht

          Login om te reageren
        • MARS zegt

          6 augustus 2016 om 00:20

          @svenska_aeroplan_ab: wat een bullshit, normaal en remlicht is duidelijk te zien, zowel overdag als int donker!

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            6 augustus 2016 om 09:13

            @mars: Dit is de officiële reden van de regelgeving. Ik zei nergens dat het geen bullshit is…

            Login om te reageren
  3. stfu zegt

    5 augustus 2016 om 21:14

    Goed punt. Ik zie inderdaad regelmatig mensen met alleen LEDs voor rijden, terwijl het al donker is. Helaas heb ik dat ook ooit zelf gedaan en ik had nog wel naar een andere auto geseind dat z’n lampen nog uit stonden… 10 min later zag ik het pas door de reflectie van een achterklep voor mij… Niet alleen voelde ik mij dom (had de knop niet ver genoeg gedraaid, oeps), maar heb je het inderdaad soms minder goed in de gaten. Gelukkig heb ik nu gewoon automatische verlichting en gebeurt het niet meer.

    Login om te reageren
    • rotasaxal zegt

      5 augustus 2016 om 23:02

      @stfu:
      Het aan zetten van de automatische verlichting is voor veel al een probleem.
      En het punt is niet alleen dat de verlichting achter niet brand maar ook dat de drl zeer fel zijn en niet gebundeld. Strooilicht dus, en dat verblind op de wat smallere buiten wegen.

      Login om te reageren
  4. sr20det zegt

    5 augustus 2016 om 21:15

    Dan ben je gewoon dom

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      6 augustus 2016 om 07:40

      @sr20det: Geloof me, dat kan jou ook een keer gebeuren.

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        6 augustus 2016 om 19:11

        @granlusso: ik rij gelukkig niet in een leaseslet maar een eckte 20 jaar oude auto met halogeentjes

        Login om te reageren
  5. loopjes zegt

    5 augustus 2016 om 21:16

    Je ziet het helaas vaak op de Nederlandse wegen. De Renault Clio rijders zijn het grootste voorbeeld. Ik sluit mij aan bij het artikel met een signaal dat aangeeft dat de dagrijverlichting aanstaat. Tweede tip; zorg dat bij dagrijverlichting ook de achterverlichting mee aan gaat. Bij veel merken kan dit helaas (nog) niet.

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      5 augustus 2016 om 21:22

      @loopjes: clio inderdaad, maar heb ook al verschillende aurisrijders erop betrapt.

      Login om te reageren
    • pilz zegt

      6 augustus 2016 om 00:28

      @loopjes: en niet te vergeten de megane station/de V40/ de polo en de outlander phev… ;)

      Login om te reageren
      • bohica zegt

        6 augustus 2016 om 07:57

        @pilz: en de Peugeot 508 zag je ook met bergen .
        Ik vroeg me altijd af of de bestuurder niet gewoon te dom is .

        Login om te reageren
  6. JeejEm zegt

    5 augustus 2016 om 21:16

    Waarom kunnen autolampen uit? Wat is het nadeel van rijden met de lampen aan? Iemand?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      5 augustus 2016 om 21:19

      @jeejem: brandstofverbruik,
      Niks meer en niks minder. In het verleden was er ook een soort argument van levensduur van de lampen, maar dat is achterhaald inmiddels.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        5 augustus 2016 om 21:31

        @406_v6: halogeenlampen hebben nog altijd een X aantal branduren hoor, niet de hele wereld rijdt al op gasontlading of laserprojectie…

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        5 augustus 2016 om 21:55

        @406_v6:
        Brandstofverbruik is echt de grootste kolder. Het vermogen van de verlichting reikt tot hooguit 100 Watt. Het vermogen om een zuchtje wind te overwinnen gaat gelijk in kiloWatts. Volvo heeft ooit twee gelijke S60’s ettelijke dagen rondjes laten rijden op een testcircuit. De ene met verlichting constant aan, de ander met de verlichting uit. Testresultaat was dat er geen meetbaar verschil was in brandstofverbruik.

        Een heuveltje, een zuchtje wind, één keer afremmen voor een overstekende voetganger oid.. Het is allemaal van groter invloed op het verbruik dan een paar lampjes.

        Login om te reageren
      • tombe zegt

        6 augustus 2016 om 02:32

        @406_v6: nou verbruik is ook achterhaald met LED verlichting. Het hoeft voor de constructeurs zelfs niet duur te zijn als ze kunnen sparen op schakelaars, dagrijverlichting, lichtsensoren, buzzers (bij vergeten uitschakelen), ingewikkelde circuits en noem maar op. Contact aan = lichten aan. Contact uit = lichten uit. It’s idiot proof

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      5 augustus 2016 om 21:20

      @JeejEm: Als mijn lampen aanstaan heb ik een soort luchtremmen op de motorkap, dus ik heb ze liever niet aan, als ik naar de brandstofkosten kijk.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        5 augustus 2016 om 21:32

        @Jochempie: dat heb je nou eenmaal als F40 rijder, suck it up :P

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          5 augustus 2016 om 23:45

          @davelepeef: Och, och… een Jochempie kan dromen..

          Login om te reageren
    • CRX zegt

      5 augustus 2016 om 22:23

      @jeejem: Precies dat. Ook als ergens veel auto’s geparkeerd staan is het fijn dat de rijdende auto direct herkenbaar is door de verlichting.

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      6 augustus 2016 om 06:41

      @jeejem: geen; het zogenaamd hogere brandstofverbruik is verwaarloosbaar en de voordelen zijn groot want je bent ook overdag aanzienlijk beter zichtbaar. Ik zeg wet aanpassen met terugwerkende kracht en iedereen verplichten altijd met verlichting aan te rijden. In de meeste auto’s vanaf eind jaren ’90 is het toch een aanpassing van niets omdat de mogelijkheid vaak al ingebouwd zit.

      Login om te reageren
  7. sleurs zegt

    5 augustus 2016 om 21:18

    Dit is echt zo dom. Als je een auto hebt met leds, dan heb je ook vast de hyper moderne technologie aan boord om je verlichting op automatisch te zetten. Als het donker wordt, dan denkt de auto voor jou, en geloof het of niet, maar dan zet hij zelf het licht aan. Ik weet het, waanzin.

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      5 augustus 2016 om 21:23

      @sleurs: blijkbaar niet dus He, vooral het segment van de goedkope auto’s heeft er last van.

      Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      5 augustus 2016 om 21:26

      @sleurs: dat had ik op mijn Audi, en nu op mijn Golf 7. En het is indd erg handig dat automatische stand.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      5 augustus 2016 om 22:25

      @sleurs: dagrijverlichting is verplicht op nieuwe auto’s, modellen van na juli 2015 ook achter.

      Login om te reageren
    • phdg zegt

      5 augustus 2016 om 22:32

      @sleurs: en wat dan bij mist of regenweer?

      Login om te reageren
      • sleurs zegt

        5 augustus 2016 om 22:39

        @phdg: bij regen en mist heb je geen indicatielampje nodig of je je verlichting wel aan hebt. Het slechte zicht zou de indicatie moeten zijn om je verlichting van de automatische stand en op aan te zetten. Gelukkig heb je dan wel weer een regensensor die automatisch je ruitenwisser bedient.

        Login om te reageren
        • audi18 zegt

          5 augustus 2016 om 23:06

          @sleurs: En bij mijn auto gaat de verlichting dan ook automatisch aan als de ruitenwissers vaak genoeg moeten wissen. Met regen rij ik dus ook al snel met licht aan.

          Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    5 augustus 2016 om 21:19

    Moet zeggen dat dat bij de Volvo XC90 helemaal niet is. Sterker nog je ziet op z’n allerlaagst 3x niks.. Overigens is Audi mooi verder gegaan met die ledjes die nu bewegen. Volgensmij nu ook op de E-klasse verkrijgbaar maar zie hier verdomde veel A4 en A6’s rond rijden met dat systeem

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 augustus 2016 om 21:26

      @henkhupelschoten: is al een jaar of 6 verkrijgbaar bij Lexus…

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        5 augustus 2016 om 23:14

        Maar wie koopt er nou een Lexus…
        @Svenska_Aeroplan_AB:

        Login om te reageren
        • sanderm3 zegt

          6 augustus 2016 om 00:07

          @henkhupelschoten: iemand met hersenen

          Login om te reageren
  9. lompey zegt

    5 augustus 2016 om 21:19

    Een lichtsensor en klaar

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 augustus 2016 om 21:41

      @lompey: maar die zijn zo duur! (nou ja, eigenlijk minder dan een euro).

      Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      7 augustus 2016 om 13:06

      @lompey: Niks daar van. Dan heb je allemaal mocholen grijze auto’s die bij mist en miezer de lampen uit houden. Te kut

      Login om te reageren
  10. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    5 augustus 2016 om 21:23

    Een paar dingen schieten me te binnen. Ten eerste een mooie anekdote van een kennis van me. Die is psycholoog en vertelde in de begindagen van Xenon: ‘xenon verblind per definitie minder dan halogeenverlichting, omdat je minder spreidlicht hebt. De reden dat mensen klagen is omdat het opvalt. 1 auto met xenon tussen 100 zonder xenon, dan kijk je er automatisch naar, en wordt je ‘verblindt’.

    Ten tweede klopt het ergens wel dat DRL en lichtsensoren voor gevaar kunnen zorgen. Mensen ‘vergeten’ zelf na te blijven denken. Mist bijvoorbeeld, is niet donker. Dus blijft alleen de DRL aan en heb je achter geen licht. Kortom: bljjven nadenken…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 augustus 2016 om 21:45

      @Svenska_Aeroplan_AB: toch hebben heel veel auto’s al een camera achter de voorruit. Kan de software achter die camera niets detecteren? Licht aan! Ziet die camera in het zichtbare spectrum opvallend veel grijze pixels. Licht aan! Vind de regensensor het nodig te wissen! Licht aan! Dit soort dingen zijn gemakkelijk te maken en het komt niet al te precies, is het licht vaker aan dan strikt noodzakelijk is dat geen echt probleem.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 augustus 2016 om 22:01

        @mashell: Goed punt ja. Is ook vast een kwestie van tijd dat er een oplossing voor is. Is namelijk niet zo ingewikkeld.

        Login om te reageren
    • danmar zegt

      5 augustus 2016 om 21:50

      @Svenska_Aeroplan_AB: per definitie geldt dan wat mij betreft niet voor aftermarket xenon. Bij mij in de buurt zijn nogal wat kruispunten waarbij je een klein beetje omhoog rijdt. In de winter kom ikvaka genoeg gasten tegen met van die lichtbakken. En omdat het aftermarket is, hebben ze geen automatische niveau regeling dus als tegeligger zie je echt geen ene fuck.
      Maar goed, is het zo snel gegaan in de lichtwereld dat xenon alweer is afgeschreven?

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 augustus 2016 om 22:00

        @danmar: Dat kan wel kloppen. En ja, xenon is afgeschreven. LED kan (minstens) alles wat xenon kan, voor een honderdste van de prijs

        Login om te reageren
        • stfu zegt

          5 augustus 2016 om 22:45

          @svenska_aeroplan_ab: en mooier witter beeld.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 augustus 2016 om 07:34

          @svenska_aeroplan_ab: en xenon was ook al niet duurder meer dan halogeen. De fabrikanten vragen voor LED een meerprijs terwijl het een goedkopere techniek is.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 augustus 2016 om 22:32

      @svenska_aeroplan_ab: verspreiden is één ding. Het felle licht is een ander. Xenon is meer verblindend, met name regen, omdat het meer licht geeft.

      Iets wat overigens totaal niet nodig is. Als er ander verkeer is dan heb je zat aan een paar kleine lampjes, als er geen verkeer is heb je zoiets als grootlicht. Het gevolg van xenon en andere moderne meuk is dat je alles ziet binnen de bundel, maar buiten de bundel dus niks meer ziet. Wèèr iets wat dus beter is aan oude auto’s.

      Login om te reageren
  11. tyso44quattro zegt

    5 augustus 2016 om 21:25

    Tegenwoordig hebben de auto’s ook automatische licht systeem!!!

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      5 augustus 2016 om 22:46

      @tyso44quattro: Ok!!!

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      6 augustus 2016 om 07:43

      @tyso44quattro: Iets met een open deur? Het gaat om de auto’s die dit niet hebben frikandel.

      Login om te reageren
      • tyso44quattro zegt

        6 augustus 2016 om 11:17

        @granlusso: Dan moet je een kopen die dat wel geeft frikandel..;)

        Login om te reageren
  12. maurits123 zegt

    5 augustus 2016 om 21:25

    “Vroeger” had je gewoon een groen lampje wat oplichten, tegenwoordig is dat niet meer handig ofzo. Ik bof dat mijn auto een autostand verlichting heeft, anders had mijn vriendin ongeveer bij iedere autorit de eerste 10 min zonder verlichting gereden.

    Login om te reageren
  13. thomassnelweg zegt

    5 augustus 2016 om 21:26

    Zijn uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als je even ergens stilstaat en iemand niet in het gezicht wilt schijnen. Voor de politie ook niet handig als lichten niet uit kunnen.

    Login om te reageren
  14. blo3to3t zegt

    5 augustus 2016 om 21:26

    Is dit stukje door een vaghater geschreven ? De indicator van het dimlicht zit boven de lichtschakelaar. Een autodash is meer dan alleen de tellerbak. Daar een signalering plaatsen is alleen maar irritant.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      5 augustus 2016 om 21:55

      @blo3to3t: en jij kijkt altijd naar je lichtschakelaar?? Klein indicatielampje in het instrumentenpaneel is toch wel ietwat handiger en logischer

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 augustus 2016 om 22:03

        @406_v6: en verplicht…

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          5 augustus 2016 om 23:13

          @svenska_aeroplan_ab: Is dat zo? Dan moet je dat even aan Volvo gaan vertellen, want mijn V40 heeft dat niet. Nou rijd ik altijd met het licht aan, want automatische verlichting heeft ie dan weer wel, dus het is geen punt wat mij betreft, maar ik betwijfel of het dan wel daadwerkelijk verplicht is…

          Login om te reageren
          • blo3to3t zegt

            5 augustus 2016 om 23:27

            @henrie: tuurlijk niet verplicht anders had je Volvo geen typegoedkeuring ontvangen.

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              5 augustus 2016 om 23:34

              @blo3to3t: Dat lijkt mij inderdaad ook…

              Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        5 augustus 2016 om 23:24

        @406_v6: vind ik niet, tellerbak moet rustig zijn zonder controlelampjes die branden. En ja, ik check de indicator op m’n lichtschakelaar als ik dat wil weten, is eigenlijk automatisme en zie je al vanuit je ooghoek

        Login om te reageren
  15. cjdg zegt

    5 augustus 2016 om 21:30

    Op mijn V60 staan m’n achterlichten ook aan als DRL. Die staan dus altijd aan.

    Login om te reageren
  16. flik2punt0 zegt

    5 augustus 2016 om 21:34

    Er bestaat ook dagrijverlichting voor de achterzijde wanneer word dat een rage

    Login om te reageren
  17. davelepeef zegt

    5 augustus 2016 om 21:34

    Haaa ik trapte erin, ik zocht het verschil in de foto’s van de klokkenwinkel, maar zag niks!! Goeie grap…

    Login om te reageren
  18. v8rules zegt

    5 augustus 2016 om 21:36

    Als men zich nou eens meer met rijden bezig houdt dan met iets anders valt het op dat je lichten uit zijn. Iets met licht op de weg enzo.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      5 augustus 2016 om 23:19

      @v8rules: Dat zeg je nou wel, maar in de stad is het vaak zo licht dat het helemaal niet zo snel opvalt als je je verlichting niet aan hebt. Je kunt alles dan ook prima zien zonder verlichting…

      Is mij wel eens (kortstondig) overkomen met een huurauto in de VS. Die had geen automatische verlichting, wat ik van mijn eigen auto wel gewend was. Toen ik de weg op reed, had ik niet door dat de verlichting uit stond. Gelukkig was er een attente Amerikaan die me er met behulp van een paar lichtsignalen even op wees. Waarvoor dank…

      Login om te reageren
  19. SimonMc zegt

    5 augustus 2016 om 21:37

    Bijna net zo dom als onnodig mistlichten voeren.

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      5 augustus 2016 om 23:28

      @SimonMc: idd, alleen wordt dat bewust gedaan

      Login om te reageren
  20. HZW zegt

    5 augustus 2016 om 21:52

    Ik zal wel steken blind zijn, maar ik zie geen verschil tussen de afbeeldingen, en al helemaal niet waar je kan zien dat het licht aanstaat.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      5 augustus 2016 om 23:20

      @HZW: We have a winner… ;)

      Login om te reageren
  21. bazzelijn zegt

    5 augustus 2016 om 21:53

    Aan de andere kant, beste fabrikanten, zo duur zijn lichtsensoren niet. Kan makkelijk standaard op de wagen. Probleem (behalve bij mist dan) opgelost.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      5 augustus 2016 om 23:23

      @bazzelijn: Lichtsensoren zijn helemaal niet nodig. Gewoon automatische verlichting maken die aangaat als je de motor start. Dat heeft zelfs een tamelijk simpel uitgevoerde Citroën C3 van 2011…

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        5 augustus 2016 om 23:28

        @henrie: of een 440 uit 91

        Login om te reageren
  22. HZW zegt

    5 augustus 2016 om 21:54

    Ook zijn die afbeeldingen van belabberde kwaliteit.

    Login om te reageren
  23. petros zegt

    5 augustus 2016 om 21:56

    Led heeft hier weinig mee te maken , en virtual cockpit ook. Het vorig model audi A3 (8p) heeft ook zo’n fantastische drl schakelaarstand (ook zonder xenon of Led) terwijl het verlichting van het instrumentenpaneel permanent brandt. Zelf al ondervonden…

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    5 augustus 2016 om 21:59

    Of gewoon op iedere auto automatische verlichting?

    Login om te reageren
  25. Arnoud zegt

    5 augustus 2016 om 22:00

    En daarom staat bij mij de verlichting nooit op de automatische stand maar schakel ik het altijd zelf in. Ik zit ook wel eens in auto’s zonder automatisch inschakelende verlichting en omdat het voor mij nu een automatisme is zelf de verlichting in te schakelen rij ik dus nooit zonder.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      5 augustus 2016 om 23:24

      @Original_Arnoud: Dat is prima natuurlijk, maar dat lost het probleem niet op…

      Login om te reageren
  26. shibby zegt

    5 augustus 2016 om 22:01

    Mijn 308SW schakelt wel netjes de dashboard verlichting mee op de koplampen. Overigens als je het verschil niet kunt zien tussen led en dimlicht in het donker gaat er iets niet helemaal lekker…
    Ik sluit mij wel aan bij de vraag waarom überhaupt de verlichting nog uit moet? Zeker achter idd storend soms

    Login om te reageren
  27. Koos zegt

    5 augustus 2016 om 22:03

    Groter probleem is rijden tijdens mist. De lichtsensor werkt dan niet en hele volksstammen rijden dan alleen met DRL wat dan nauwelijks opvalt

    Login om te reageren
  28. desjonnies zegt

    5 augustus 2016 om 22:07

    Grappig, ben ik dan de enige die van mening is daf al die “techniek” mensen eedder debieler maakt?
    Doordat we steeds meer van dit soorf techniek krijgen, worden mensen steeds minder geprikkeld om bewust auto te rijden.
    Tijdens een zware winterse bui was ik verbaasd dat minstens 80% van die daglicht imbecielen vrolijk zonder verplichte verlichting reed. (Dimlicht)
    En werkt er iemand bij ons van een jaar 23 die zonder TomTom helemaal niets kan vinden en volledig verdwaalt als ’t kreng uitvalt

    Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      5 augustus 2016 om 22:14

      @desjonnies: helemaal mee eens, er zou haast een campagne moeten komen om mensen er op te wijzen dat bij mist de verlichting van de automatische stand af moet en minimaal op dimlicht moet. Elke keer verbaas ik me over bestuurders die gewoon daar blijkbaar niet bij stilstaan!

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      5 augustus 2016 om 22:48

      @desjonnies: kijk, daar is-tie weer. De generatiekloof.

      Ik geef je gelijk. Ik heb een collega die het lachertje van de dag werd door dat -ie ooit eens naar Valkenburg reed i.p.v. Valkenswaard, enkel omdat hij z’n navigatie verkeerd had ingesteld en totaal niet op de borden heeft gereden. Hij vond het al gek dat -ie eerst Eindhoven en Maastricht op de borden zag staan en later alleen nog Maastricht.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 augustus 2016 om 23:01

      @desjonnies: ik ben zelf van de nieuwe generatie maar ik heb het helemaal met je eens. Ik ben nu in een positie dat ik anderen een vak moet leren. Jongens van 16 tot 22 jaar, slechts een aantal jaar jonger dan ik. Schrikbarend, ze kunnen niks zonder de techniek. Grote paniek als er eens een sensor stuk is, want dan kunnen ze het niet meer.

      Login om te reageren
  29. boerenmestwagen4life zegt

    5 augustus 2016 om 22:11

    Ben ik nou zo scheel of is er geen verschil tussen het bovenste en onderste plaatje?

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      5 augustus 2016 om 23:08

      @boerenmestwagen4life: haha, dat dacht ik nou ook zie geen verschil, wat een k#t auto

      Login om te reageren
  30. Ultimora zegt

    5 augustus 2016 om 22:11

    Ik heb ooit eens gelezen dat dagrijverlichting voor een verlaagde belasting zorgt op de dynamo.

    De lichtbundel van dimlicht is vrij sterk en is bedoeld om de weg te verlichten, en niet om de auto zichtbaar te maken (tuurlijk doen ze dat wel) omdat daar krachtige lampen voor gebruikt worden, wordt de dynamo relatief veel belast, ook omdat de achterlichten dan altijd mee branden.

    Bij drl wordt een veel minder sterke lamp gebruikt die in het blikveld van de tegenligger komt, en zodoende zorgt voor een goede zichtbaarheid. De lagere stroomafname zorgt voor een lagere belasting op de dynamo en daarmee een lagere belasting op de motor en op het einde dus een lager brandstofverbruik.

    Ik weet niet of het ook ècht zo werkt maar ik geloof dat wel. Vooral bij kleine auto’s kan je een toerenverschil merken als je alle lampen aanzet.

    Login om te reageren
  31. stephane8200 zegt

    5 augustus 2016 om 22:13

    Volgens mij schakelt verlichting bij de meeste auto’s uit als je hem op dimlicht laat staan. Mijn verlichting gaat aan als ik de auto start en uit als ik hem stop.

    DRL en automatische verlichting heb ik wel maar gebruik ik nooit. Ik rijd altijd met verlichting aan.

    Login om te reageren
  32. bartsss zegt

    5 augustus 2016 om 22:14

    Rij zelf een golf 5 gti met automatische verlichting maar mijn lichtschakelaar blijft gewoon altijd op dimlicht aan staan hoor. Auto starten gaat hij aan en bij auto uitzetten blijft deze nog een minuut branden en gaat dan uit. Snap niet wat het probleem is om met lichten aan te rijden. Hetzelfde wat je bij de petjes ziet… Mistlampen en stadslichten aan. Zal wel stoer zijn.

    Login om te reageren
  33. sjaterantekomen zegt

    5 augustus 2016 om 22:16

    Gewoon ‘altijd aan’ doorvoeren net als in de Scandinavische landen. In ons land van regeltjes valt het me op dat dit nog niet doorgevoerd is.

    Opgelost!

    Login om te reageren
    • martinusss zegt

      6 augustus 2016 om 13:10

      @sjaterantekomen: bij mijn Volvo kan het licht niet uit. Nooit gezeik. Gewoon alle DRL auto’s updaten naar licht altijd aan. Klaar.

      Login om te reageren
  34. marc_menger zegt

    5 augustus 2016 om 22:17

    Achterlichten kunnen gewoon aan met DRL. Standje Scandinavië invoeren bij Audi en het werkt. Daar is het namelijk verplicht. (Waarschijnlijk werkt het bij Volvo daarom al standaard)

    Login om te reageren
  35. jeffreyderuiter zegt

    5 augustus 2016 om 22:19

    Het gevaarlijkste aan die moderne troep is dat je als tegenligger gigantisch verblind wordt! Zeker met die SUV troep.

    Login om te reageren
  36. fconderkantlat zegt

    5 augustus 2016 om 22:36

    illustratie is ok wel verdomde slechte kwaliteit, als ik zo vaag zou zien zou ik allang eerst naar de optometrist/opticien gegaan zijn voordat ik uberhaupt een auto zou besturen manmanman

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      5 augustus 2016 om 23:35

      @arashrsf: inderdaad, ik zie geen verschil tussen de twee afbeeldingen anders dan dat in de onderste afbeelding een deel van het dashboard is afgedekt door een deel van nog weer een andere afbeelding. Niet heel erg verhelderend voor het argument op deze manier.

      Login om te reageren
  37. mrmiyagi1982 zegt

    5 augustus 2016 om 22:37

    Wat een onzin! Dat ten eerste en je doet net alsof iedereen een audi rijd. Pff die wil ik nog nie voor niks

    Login om te reageren
  38. vonklausenburg zegt

    5 augustus 2016 om 22:57

    Oplossing: leer jezelf verdomme aan je licht ALTIJD aan te zetten. Ook overdag. Allemaal luxe problemen dit van luie mensen die weigeren na te denken…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 augustus 2016 om 07:38

      @vonklausenburg: en dan kom je er bij een populaire auto als de Peugeot 308 achter dat je mét licht aan overdag de instrumenten en navigatiesysteem niet meer kunt aflezen.

      Login om te reageren
  39. sracert zegt

    5 augustus 2016 om 23:03

    of is dit de volgende xenon-discussie over blauw licht en verblinding die langzaam wegebt als mensen eraan wennen. Wat een onzin. Wennen doen het nooit die xenon blauwe k#t verblindende verlichting! Led verlichting zijn Barbie lampjes, totale onzin, net zoals aut. verlichting en irritante aut. ruitenwissers. shit zooi.

    Login om te reageren
  40. Joost zegt

    5 augustus 2016 om 23:07

    Waarom achterlichten niet standaard aangaan / gingen bij DRL heb ik nooit begrepen.
    En bij xenon (?), zeker in het donker, heb ik vaak het idee dat de politie achter me zit. Met zwaailicht, zo blauw is het!

    Login om te reageren
  41. rydodrive zegt

    5 augustus 2016 om 23:25

    Erg vaak dat ik mensen tegenkom die s’avonds enkel met dagrij verlichting rijden, slechte zaak.

    Login om te reageren
  42. xenonlampje zegt

    5 augustus 2016 om 23:38

    Heb op de werk auto (308 met full led) licht stand meestal op automatisch staan. Tenzij het weer het niet toe laat. De Mondeo van mij heb ik ook voorzien van LED dimlicht maar die gaan meteen aan als je de auto op contact zet.

    Vooral in de stad zie je in de schemer tijd zie je veel van die DRL zombies rond rijden. Simpele knipper met groot licht is meestal voldoende.

    Login om te reageren
  43. ronaldddvos zegt

    5 augustus 2016 om 23:48

    Mijn auto heeft geen Led of xenon. Dus merk het wel.
    Paps auto gaat het automatisch. (V70)
    Mams auto heeft led als dagrijverlichting, en normaal ligt voor savonds. Dagrijverlichting is blauw. En normale, ja gewoon normaal.(Clio laatste generatie)
    Beide zussen hebben een twingo, merk je het ook wel.
    Broer heeft een 190E merk je het ook.
    M’n zwager heeft een A-klasse. Merk je het ook.
    M’n andere zwager heeft een punto, en heeft normaal licht.

    Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      5 augustus 2016 om 23:56

      @ronaldddvos: o Ja en de sprinters op mijn werk merk je het ook. Als je savonds rijd, want dan seint iedereen je omdat je grootlicht aanhebt terwijl het niet zo is. Dan kijk je er ook al automatisch naar. En dan stel je koplampen even af.

      Login om te reageren
  44. bmwtouring zegt

    6 augustus 2016 om 00:08

    Zijn die automatische lichten nu nog niet standaard?
    Mijn ouwe E39 uit 2003 heeft dit zelfs…

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      6 augustus 2016 om 07:55

      @bmwtouring:

      Mijn Lexus uit 1998 heeft ook al automatische verlichting i.c.m. xenon.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        6 augustus 2016 om 09:00

        @monsieurleloure:
        In jaren 50 waren de eerste stappen richting automatisch verlichting al gezet: (uiteraard in de VS)
        https://www.vintage-adventures.com/1763-large_default/1953-general-motors-ad-autronic-eye.jpg

        Login om te reageren
    • roadrage78 zegt

      6 augustus 2016 om 09:17

      @bmwtouring: mijn Clio uit 2004 ook. Tegenwoordig hebben de meeste auto’s toch automatische verlichting?

      Login om te reageren
  45. 87sandyd zegt

    6 augustus 2016 om 01:06

    Kom net terug uit Italie. In Oostenrijk alleen maar zware regenval met veel spray. Heb regelmatig naar mensen moeten seinen dat ze hun lichten aan moesten doen want de achterlichten branden niet dus zie je ze amper.

    Ze moeten ook wat doen aan mensen die met stadslicht rijden, omdat ze met hun Opel Astra uit 2003 graag willen doen dat ze DLR hebben…

    Login om te reageren
  46. redbeams zegt

    6 augustus 2016 om 03:59

    Hoort DRL niet “Daytime running lights” te zijn ipv “Daylight” ?

    Login om te reageren
  47. HzR zegt

    6 augustus 2016 om 05:06

    Ja, net ook bijna achterop zo’n idioot gereden die met alleen DRL’s aan op een donkere snelweg komt invoegen zonder richting aan te geven.

    Login om te reageren
  48. sjoerd95 zegt

    6 augustus 2016 om 08:05

    Ik zie het dagelijks. Als ik achter zo’n wagen rij, sein ik even met groot licht en doe ik mijn lampen snel uit en weer aan. Meestal is dan wel de boodschap duidelijk maar het blijft dom dat je rijdt zonder brandende achterlichten.

    Login om te reageren
  49. Alfarobert zegt

    6 augustus 2016 om 09:14

    Ledjes als dagrijverlichting,oke.Toen die kermisverlichting er net inkwam werd er over gesproken dat die verlichting uit zou gaan als de normale verlichting aan gaat.De ledjes doen het gewoon samen met de dimlichten.Waarom? In m’n Alfa 75 zat een hele grote rode knipperlamp op het dashbord Als er achter een lampje kapot was ging dat rode ding knipperen.Dan wilde je dat lampje het liefst meteen vervangen.In de 156 gaat ook een lampje branden als er een lampje achter of stadslichtje voor kapot is.Waarom hebben alle merken dat niet? Zie regelmatig auto’s rondrijden met kapotte verlichting.

    Login om te reageren
    • riri zegt

      6 augustus 2016 om 09:24

      @Alfarobert: Sorry ik kan het niet laten …..hier komt ie

      Bij Alfa gaan ze heel vaak stuk dus is het handig mij een raadsel dat het lampje wat je waarschuwt niet stuk gaat :)

      Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      8 augustus 2016 om 22:30

      @Alfarobert: Zoveel.linkjes.omdat.je.tussen.bijna.alle.woorden.puntjes.zet

      Login om te reageren
  50. riri zegt

    6 augustus 2016 om 09:22

    Gelukkig maken ze geen led meer op auto’s :)

    Maar we zitten nog wel met de auto’s die al gemaakt zijn .

    Vooral de Golf ziet er niet uit met de leds in de bumper.

    Login om te reageren
  51. dafmaf zegt

    6 augustus 2016 om 09:34

    Kortom, het ligt niet aan de led-lampen, maar aan de slechte interface. Sowieso is die digitalisering in auto’s een ramp. Kan me nog herinneren dat de draaiknop op audioapparatuur, wat een zegen was dat na die op-neer-knopjes.
    (PS Inloggen via Facebook? WTF?)

    Login om te reageren
  52. ivtecje zegt

    6 augustus 2016 om 10:41

    Ik rij ondertussen al 8 of 9 jaar in auto’s met led, maar ook met een lichtsensor..

    De lichtsensor doet zijn werk.. Zet op auto, geen omkijken aan?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      6 augustus 2016 om 11:42

      @ivtecje: O dus jij bent er zo een die bij mist gewoon met z’n DLR’s rijdt?

      Login om te reageren
  53. mercedesclk350 zegt

    6 augustus 2016 om 10:59

    DRL’s die je zelf moet aanzetten zijn toch geen DRL’s? Ik vind DRL’s juist dagrijverlichting die automatisch aangaan zonder de functie van klein licht te vervullen.

    Login om te reageren
  54. patje206 zegt

    6 augustus 2016 om 11:30

    En nog zie je ze soms die in het donker helemaal geen licht aan hebben, valt ook echt niet op ofzo als je de helft van de tijd je snelheid niet ziet

    Login om te reageren
  55. potver7 zegt

    6 augustus 2016 om 11:41

    Dit is niks nieuws hoor. De Toyota Carina die mijn vader in 1979 kocht had al instumentenverlichting die meteen aan ging als je het contactsleuteltje omdraaide. Ook als de zon scheen. Dus kon het zomaar gebeuren dat je in het donker reed zonder verlichting aan, met prima zicht op de snelheidsmeter en dus in de veronderstelling dat de lampen ook brandden.

    Ik meen overigens onlangs gelezen te hebben (weet niet meer waar – gewoon hier op AB?) dat automagische verlichting binnenkort verplicht wordt, dus dan wordt dit een langzaam uitstervend probleem. Alleen bij mist heb je dan nog mensen die niet door hebben dat je er niet van uit kunt gaan dat je altijd op zo’n automaat kunt vertrouwen.

    Login om te reageren
  56. boxer74 zegt

    6 augustus 2016 om 11:44

    en dan maar zwaailichten verplichten voor motorrijders …? Wat zijn wij autofreaks toch egoïstisch. We vergeten hier in heel deze discussie schromelijk de veiligheid van onze kwetsbare collega motorrijders! Je weet wel , die aanstormende tweewielers wiens snelheid altijd verkeerd wordt ingeschat. Met alle dodelijke gevolgen van dien. Om die reden was het medio 90′ in België verplicht dat motorrijders overdag met dimlichten moesten rijden, en was dat bij autorijders ten strengste verboden. Zodat de eerste groep duidelijker zichtbaar was. Sinds DRL algemeen verplicht zijn bij voertuigen , blijven motorrijders weer in de kou staan.… Ik rij overdag dan maar constant met mijn grote lichten aan ( knap lastig in tunnels , maar soit).

    Login om te reageren
  57. dennisdd zegt

    6 augustus 2016 om 14:40

    Een handigheidje in de automatische verlichting van VW: als de omstandigheden zo zijn dat het systeem twijfelt tussen welke lichtstand hij moet nemen, gaat alles rondom de tellers opvallend minder branden zodat je zelf nog even na kan denken.

    Login om te reageren
  58. dedon zegt

    6 augustus 2016 om 21:55

    Ik heb welgeteld 1 keer mijn lichtknopje gebruikt toen ik mijn leaseslet 1 jaar geleden in ontvangst nam.
    Ik zette hem toen op auto, en sindsdien schakelt hij automatisch tussen gewoon dim-licht en led-DRL. En dat doet hij naar mijn mening prima. Als het nog licht schemerig is, dan dimlicht. En pas bij echt daglicht op de DRL.

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      8 augustus 2016 om 08:12

      @dedon: Ook in de mist? En bij (zware) regen? Daar gaan veel leasesletrijders namelijk te mist in.

      Login om te reageren
  59. deboes zegt

    7 augustus 2016 om 21:12

    Oh ik dacht dat ik ging over het gevaarlijke gedrag wat sommige leasertjes ontwikkelen omdat ze Ledjes hebben: “ik heb led, dus ik ben succesvol” dit zijn gevolgen van kps (kleine piemel syndroom) en uit zich vaak in bumperkleven en onnodig linksrijden en ondanks de Ledjes, geen richting aangeven als ze toch eventueel van rijbaan wisselen.
    Je komt dit gedrag vaak tegen bij zg premioem rijders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North