• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend worden

Auteur: JordyS, gepost 23 november 2014 om 22:57 – 61 Reacties

Afbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend wordenAfbeelding Waarom we hopen dat vierkante auto’s geen trend worden

Nissan Cube
Wat mij betreft is een auto niet compleet zonder ronde vormen, maar er zijn ontwerpers die er anders over denken.

Sterker nog: je hebt designers die vergroeid zijn met hun lineaal en niet anders kunnen dan rechte lijnen trekken. Neem de Nissan Cube of Kia Soul, twee behoorlijk hoekige auto’s die eruit zien alsof ze eerst vakkundig zijn gladgestreken door een overijverige Japanner, Koreaan of Chinees.

Het zijn namelijk voornamelijk Aziaten die alle aerodynamica-wetten aan hun laars lappen en een blokkendoos op wielen de weg op sturen. Het Chinese Qoros introduceerde deze in Los Angeles bijvoorbeeld de QorosQloud Qubed: niet bepaald moeders mooiste, maar naar Aziatische maatstaven blijkbaar behoorlijk trendy.

We bidden elke avond dat de blokkendoos-trend vooral niet overwaait. Om je te laten zien waarom hebben we een klein overzicht samengesteld van vijf vierkante auto’s die je ongetwijfeld nachtmerries gaan bezorgen.

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: Kia Soul verliest heftige strijd tegen boom
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

alto, cube, Daihatsu, Honda, Kia, la-2014, lijstjes, Nissan, qoros, soul, Suzuki

Vorig bericht: « Video: waarom is deze MINI gedumpt op de tramrails?
Volgend bericht: A15 is Nederlands duurste fileknooppunt »

Lees Interacties

Reacties

  1. dimi zegt

    23 november 2014 om 22:59

    Ik vind zo’n Cube nochtans stukken toffer dan een Meriva of Modus. Echt mooi word zo’n kleine MPV toch nooit.

    Login om te reageren
    • stancedjetta zegt

      24 november 2014 om 18:56

      @dimi: idd en als je in een cube heb gereden ga je ze helemaal wel grappig vinden want ze rijden echt heel goed!

      Login om te reageren
  2. nvn1993 zegt

    23 november 2014 om 23:03

    G-klasse. I rest my case

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      23 november 2014 om 23:10

      @nvn1993: hoe durf je de G-Klasse een blokkendoos te noemen…

      … je ziet toch dat het een zeecontainer is.

      Login om te reageren
    • edgaar zegt

      24 november 2014 om 00:25

      @nvn1993: 1

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      24 november 2014 om 13:41

      @nvn1993: Vergeet de LaRo en Jeep niet…

      Login om te reageren
  3. Carreza zegt

    23 november 2014 om 23:06

    Zowel de Soul als de Cube zijn een totale flop in Europa. Merken zijn heus niet zo dom om in de toekomst opnieuw zo’n blokkendozen op ons af te vuren…

    Login om te reageren
    • dimi zegt

      23 november 2014 om 23:09

      @Carreza: De Cube is vooral geflopt omwille van de veel te hoge prijs. De Kia is teveel van het goede.

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        23 november 2014 om 23:15

        Juist ja, de Multipla is vast ook geflopt door zijn prijs…

        Login om te reageren
        • dimi zegt

          23 november 2014 om 23:21

          @Carreza: Ah, dat is dus sinds kort ook een blokkendoos?

          Login om te reageren
        • roppp zegt

          24 november 2014 om 08:59

          @carreza: ik denk dat je je een tikje vergist. Fiat heeft nooit veel verkocht in dat segment. De Multipla was echter een aardig succes als we verder kijken dan alleen naar Nederland. Wij tellen (zeker tegenwoordig) nauwelijks nog mee als interessante markt voor autoproducenten.

          Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    23 november 2014 om 23:08

    Ik mis een beetje de reden/strekking van het artikel. Moeten we een petitie opzetten? ;-)

    Alhoewel ik het zelf niet snel zou overwegen, vind ik het wel geinige auto’s om te zien. De Kia Soul, Nissan Cube en Daihatsu Materia (Scion Xb) zijn in elk geval geen saaie auto’s. Liever een van die drie dan een Skoda Fabia Combi of Seat Ibiza ST…

    De reden van dit boxy design is niet alleen het uiterlijk, maar vooral de packaging en ruimteindeling. Een Nissan Note is een auto waarmee je met 4/5 personen bagage prima kint zitten zonder dat het claustrofobisch wordt. Daarbij zit je lekker hoog en doordat het zo’n hoekig ontwerp is, kun je hem makkelijk parkeren (probeer dat maar eens met een Toyota Auris) en leent het zich behoorlijk goed voor alternatieve aandrijflijnen. En dat met een auto die qua footprint niet groter is dan een Golf.

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    23 november 2014 om 23:13

    Kan zo’n vierkante Jappanner anders echt wel waarderen.

    Of het nou een Cube, Materia, of de Scion xB is. (die geregeld hier door Amstelveen tuft). Vind ze allemaal leuk. Sterker nog: geen een van de vierkante Jappanners uit de gallery gaat me nachtmerries brengen. Doe mij maar eentje uit de gallery.

    Echt waar. Ik zou zonder schaamte en zelfs met trots iets als een Daihatsu Materia rijden.

    Login om te reageren
    • airisforballoons zegt

      24 november 2014 om 08:48

      @toyotafortuner: liefst dan wel de oude “vierkante” scion xb! Wat een vette auto is dat

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        24 november 2014 om 10:45

        @airisforballoons:
        Tli

        Login om te reageren
    • tupperware zegt

      24 november 2014 om 09:03

      @toyotafortuner:
      Yep, of je het nu mooi vindt of niet, ze geven wel kleur aan het straatbeeld.
      Ik heb liever dat ze met een liniaal ontwerpen dan met een copiëerapparaat..

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 november 2014 om 17:37

      @toyotafortuner: Ik snap helemaal wat je bedoelt. Nadat ik in 2007 voor m’n werk in de VS was geweest, ben ik nog een tijdje op zoek geweest naar een Honda Element (A href=http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/aziatisch_vierkant/vierkante-hokken-japan-0003.jpg>afb. 3 in de galerij), waar een collega daar ter plaatse mee rond reed. Er zijn er wel een handvol via de grijze import naar Nederland gehaald, maar de spoeling was sowieso dun. Daarnaast was de onderdelenvoorziening dusdanig, dat alles uit de VS of uit Japan moest komen. Verre van ideaal dus, als je apk-perikelen wenste te voorkomen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        24 november 2014 om 17:39

        @RRRobert: damn it: afbeelding 3 dus.

        Login om te reageren
  6. lexushondagtr zegt

    23 november 2014 om 23:16

    Zo’n vierkante wagen is gewoon erg lekker en stoer, neem de Nissan Pathfinder R51 of de Mitsubishi Pajero uit ’99.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      23 november 2014 om 23:27

      @lexushondagtr: zeker wel! Maar ik denk dat onze @JordyS meer doelt op gewone vierkante Japanners en niet over terreinspeeltjes. Zulke terreinwagens waren altijd al hoekig. Los daarvan: volgens mij is die hoekige trend echt iets Japans.

      Login om te reageren
      • lexushondagtr zegt

        24 november 2014 om 00:33

        @toyotafortuner: Yep ben ik met je eens hoekig is inderdaad typisch Japans. Alhoewel Japanners ook hele mooie strak gelijnde futuristische auto’s kunnen ontwerpen. Zij zijn van alle markten thuis. De nieuwe Pathfinder is minder stoer dan de oude Pathfinder juist omdat deze niet meer zo vierkant is. Dus alle terreinwagens gewoon vierkant laten aub. Van de normale auto’s is de Honda Element de eerste die bij mij opkomt.

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        24 november 2014 om 09:14

        @toyotafortuner:
        Italiaanse ontwerpers waren en de 70-ies ander ook erg vaardig met hun lineaal, niet vierkant maar wel erg hoekig. Denk eens terug naar de Golf 1, de Scirocco 1 en de Alfa 75 en 90.
        Ook in de Esprit mk1 zal je geen ronde lijn zien.
        Toch hebben weinig mensen wat tegen die ontwerpen, persoonlijk vind ik sommige van die hoekige Japanners erg geinig.

        Login om te reageren
        • lexushondagtr zegt

          24 november 2014 om 11:26

          @tupperware: Klopt net als de Italiaanse ontwerper Bruno Sacco die de Mercedes W124 en de W201 (190) had ontworpen.

          Login om te reageren
      • lexushondagtr zegt

        24 november 2014 om 12:45

        @toyotafortuner: Of de Mitsubishi Ek wagon, Pajero Mini.

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          24 november 2014 om 20:36

          @lexushondagtr: Toyota had in Indonesie pas echt een hoekige wagen: de Kijang. Heerlijk hoekig en je stopt er zo je uitgebreide gezin in. Je ziet ze nog bij bosjes rijden. Maar Toyota zwoer de liniaal Kijang helaas af in 2004. Jammer.

          Indonesischer dan een Liniaal Kijang met een heel gezin er in bestaat gewoon niet. Zucht..

          Login om te reageren
  7. almera-ga16det zegt

    23 november 2014 om 23:26

    Haha moet je in Engeland eens kijken, daar doen ze rat-style op Cube 1 2 en 3….. Vind het wel gaaf eigenlijk. Niet iedereen houdt van slammed golfjes met 20″ of te dure auto’s die we alleen als model of op een poster kunnen betalen

    Login om te reageren
  8. csx3000 zegt

    23 november 2014 om 23:31

    Help, wat zullen de buren wel niet denken over de blokkendoos auto die ik mooi vind, nee ik ga toch maar voor de geaccepteerde ronde vormen, wel zo veilig.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    23 november 2014 om 23:33

    Jongens wat een onzin journalistiek stukje. Lees je eens in over het fenomeen Kei-car en check je artikel dan nog eens.

    Login om te reageren
    • dimi zegt

      23 november 2014 om 23:34

      @JanJansen: Dit.

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      24 november 2014 om 02:29

      @JanJansen: Niet alle auto’s die hier zijn genoemd zijn kei auto’s.

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      24 november 2014 om 06:55

      @janjansen: weer wat geleerd!

      Login om te reageren
    • nickelb zegt

      24 november 2014 om 07:28

      @janjansen: en daar komt ook nog eens bij. Aerodinamisch is niet perse rond. Vooral de achterkant kan je beter hoekig en scherp hebben om de lucht beter los te laten. Kijk de ampera/volt en nieuwe prius. Ook al iets wat niet klit in dit artikel

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        24 november 2014 om 08:28

        @nickelb: klopt

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        24 november 2014 om 10:53

        @nickelb:
        Yep, de eerste Ypsilon van Lancia is daar een mooi voorbeeld van.
        Die had destijds een CW van 0.31 en dat is door een dergelijke kleine auto nog steeds niet geëvenaard.

        Login om te reageren
  10. nieeekkk zegt

    24 november 2014 om 00:00

    Toen ik het artikel zag dat ik eerst dat het een vw transporter was

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      24 november 2014 om 00:04

      @nieeekkk: ja die zijn ook vaak grijs.

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      24 november 2014 om 07:10

      @nieeekkk: Die zag ik ook als eerste. Of nou ja, vooruit misschien zag jij ’n eerder, maar dan was ik tweedst!

      Login om te reageren
  11. RutgerK zegt

    24 november 2014 om 00:15

    Een dag in Tokyo of een andere grote stad in Japan en je snapt waarom vierkante auto’s helemaal zo gek niet zijn. Iedere centimeter is belangrijk om te gebruiken. Een huis is vaak niet veel breder dan 3-3,5 meter en je auto moet je er ook kwijt.

    http://static.dezeen.com/uploads/2013/05/dezeen_Park-House-by-another-APARTMENT_8.jpg

    Login om te reageren
  12. Tonnie zegt

    24 november 2014 om 00:44

    Zo’n cube of soul is best oke. Geinige designelementen. Kan me saaiere en lelijkere auto’s bedenken.

    Login om te reageren
  13. Mairsil zegt

    24 november 2014 om 00:52

    Hoekig is prima, geen enkel probleem met een Countach of een Esprit. Dit zijn wel minder mooie modellen, maar zijn Europese equivalenten als een 1007 of een Polo dan echt veel beter?

    Login om te reageren
  14. fconderkantlat zegt

    24 november 2014 om 01:28

    de vorige generaties range rovers en defenders waren ook aardig blokkerig

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      24 november 2014 om 09:24

      @arashrsf:
      De huidige Range Rovers en de Evoque vind ik nu ook niet bepaalt “bolletjes”., al worden ze wel vaak op die manier gefinancierd..

      Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    24 november 2014 om 02:49

    Allez, dat zijn juist de leukste baksjes die er bestaan. Technologie en efficiëntie in één. Jammer dat alleen de Japanse cultuur die combinatie kan maken. In Europa neemt men een kleine gezinswagen, men plakt er wat zwart plastiek tegen, en hoppa, een ‘cool’ modelletje. Dat noemt men dan ‘innovatie’…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 november 2014 om 02:55

      @Esprit_de_Flandre: Die QorosQloud Qubed is ook niet mis. Hoog conceptgehalte natuurlijk, maar indrukwekkend voor een jong Chinees merk. Qoros wordt het eerste Chinese merk dat echt kan inbreken op de Europese markt…

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    24 november 2014 om 06:06

    Ach mijn 240 is nou ook niet echt rond te noemen..

    Login om te reageren
  17. pudi zegt

    24 november 2014 om 07:06

    Ik vind een Kei-car wel grappig eigenlijk

    Login om te reageren
  18. rob5nismo zegt

    24 november 2014 om 07:28

    Ik vind de materia wel een geinig karretje om te zien

    Login om te reageren
  19. mazdarx zegt

    24 november 2014 om 07:37

    De Nissan Cube en Daihatsu Materia zijn geen Kei-cars!!! Ze voldoen aan geen enkele eis. Afmeting: te groot, motor inhoud: te groot, vermogen: te hoog. Verder vind ik deze autootjes echt wel wat hebben, verrassend veel ruimte voor zijn afmetingen.

    De Suzuki Wagon R (ook vierkantig) is bijvoorbeeld wel een Kei-car. Zo, hebben jullie weer wat geleerd.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      24 november 2014 om 09:28

      @mazdarx:
      Dat gaat trouwens alleen op voor de Japanse Wagon R, de Wagon R voor de Europese markt was een stuk breder en voldoet niet aan de Keicar regels.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        24 november 2014 om 10:50

        @tupperware: Idd, was de Wagon R+ in Europa, het grote model. De Daihatsu Move was wel Kei, Gran Move weer niet.

        Momenteel zijn bijna alle Daihatsu’s kleine vierkante doosjes…

        http://www.daihatsu.co.jp/

        Login om te reageren
  20. scottishcarspotter2000 zegt

    24 november 2014 om 08:11

    Phantom, G-klasse, Range Rover, Discovery, etc. etc.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      24 november 2014 om 09:32

      @scottishcarspotter2000: en natuurlijk de Lancia Delta

      Login om te reageren
  21. Joost zegt

    24 november 2014 om 08:59

    Foto 3 vind ik wel een leuk apparaat….

    En een Scion xB is ook niet heel verkeerd. Heb ze voor het eerst gezien in San Fransisco en daar struikelde je bijna over die dingen

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      24 november 2014 om 09:33

      @iJoost: die dingen zijn daar cult dacht ik

      Login om te reageren
  22. roppp zegt

    24 november 2014 om 09:06

    Feitelijk zijn vierkante auto’s het meest efficiënt. Ital Design heeft in de jaren 80 een hele stapel vierkante stadsauto’s ontworpen in de stijl van de oerPanda. Maar op de één of de andere manier staan wij liever ALLEEN in een 5 meter lange Audi, BMW of Mercedes in de file. Buitengewoon asociaal en ruimteverslindend.

    Login om te reageren
  23. Hubert zegt

    24 november 2014 om 09:33

    De Cube is voor de gebruiker DE ideale auto.
    Dat de buurman er van over z’n nek gaat, dat is zijn probleem.
    Moet hij maar lekker in z’n lease Fabia rond blijven rijden.

    Login om te reageren
  24. Design_Driven zegt

    24 november 2014 om 09:50

    Hoe blokkiger hoe beter. Mijn Discoveru II for the WIN!

    Login om te reageren
  25. BaRa zegt

    24 november 2014 om 10:05

    Aerodynamica? Wat heeft dat met recht of rond te maken? Als aerodynamica het criterium was, dan zagen alle auto’s er uit als een vliegtuigsnuit. Of als de voorkant van een hogesnelheidstrein. Maar al die “ronde” auto’s van vandaag, hebben een hoop troep aan de voor- en achterkant zitten die echt geen bal te maken heeft met verhoogde efficiëntie bij het doorklieven der lucht.

    Login om te reageren
  26. Edge zegt

    24 november 2014 om 13:22

    Het is wel heel erg autistisch om te roepen dat je van vierkante auto’s nachtmerries krijgt. Ik vind het juist, leuk, af en toe zo’n vierkante auto tussen al die gevaartes met vele rondingen. Het zorgt tenminste voor afwisseling in het straatbeeld.

    Login om te reageren
  27. hillegaar zegt

    24 november 2014 om 16:29

    [img]http://p1.pichost.me/640/12/1354086.jpg[/img]

    Login om te reageren
  28. huupe zegt

    24 november 2014 om 19:51

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kei_car

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North