
Het gevoel bekruipt ons allemaal wel eens: soms lijkt het totaal nutteloos dat we staan te wachten voor een rood verkeerslicht. Dat blijkt goed te kloppen, want de wachttijd kan fors naar beneden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een heus “groene golf team” ingericht dat deze opmerkelijke resultaten heeft geboekt.
Gemeenten en provincies kunnen verkeerslichten gratis laten beoordelen op effectiviteit door het “groene golf team”. De wachttijd ging daarbij volgens zibb.nl met 60 tot 80% naar beneden.
Wellicht is het dan een idee om wat flitsteams een nieuwe taak te geven, er zijn nog een heleboel verkeerslichten die beoordeeld mogen worden. Goed voor de doorstroming en dus goed voor het milieu en voor de verkeersveiligheid.





Mogen ze hier in België ook wel eens doen
Met die titel lijkt het net alsof het al gehalveerd ís, maar blijkbaar nog niet… (en dat merk ik… de efficiëncy bij die dingen is vaak (nu nog) ver te zoeken)
Als ze eens lichten synchroniseren! In Brussel hebben ze het al op veel plekken gedaan (Wetstraat en kleine ring)!
Ach ik wacht toch nooit bij rood..Ik heb nog geen auto:P Ik fiets altijd
hier in almere zijn ze overdag vreselijk hinderlijk, maar als ik ’s nachts terug rij naar huis na ’t stappen… reageren die dingen op verkeers aanbod… als je je dan aan de snelheidslimiet houdt, kan je overal doorrijden! ideaal!
En als je te hard rijdt moet je af en toe ff gas los laten… :D
Ik zie liever dit:
“Verkeerslichten gehalveerd”
dan dit:
“Wachttijd verkeerslichten gehalveerd”
De wachttijd mag dan wel gehalveerd zijn, maar ik sta nog steeds te wachten. En das nooit goed natuurlijk!
@Rick Dat is geen slecht idee:
@DAT
hahaha Ik zie dat je ook op hetzelfde kruispunt als ik kom. ;)
@Rick Was jij dit toevallig? Het is wel iemand die een poging doet om een verkeerslicht te halveren:
Nee, ik raak wel gefrustreerd van die dingen. Maar om daar nou mijn Ferrari (die ik overigens niet heb ;) ) aan op te offeren gaat me dan weer nét eventjes te ver. :)
haha, niet effectief, die ferrari is gehalveerd :D
Hier ook, kruispunt heeft nu tig stoplichten. Kom ik aanrijden om 00:15. Wil rechtsaf. Doodse stilste en leegte. Nee hoor, ik heb rood want het fietspad staat al even op groen (springt ook niet ff meteen op rood oid…). Geen fietser te bekennen.
En inderdaad, groene golf lijkt me echt een verbetering. Tis soms echt opvallend onrustig op de weg. 1 stukkie vooruit en weer een rood licht.
Goede ontwikkeling, maar de trend is (ik schrijf het al de hele dag) auto’s halveren….. 350Z, RS6 enz.
Wat ze in canada doen is ook wel een goede oplossing. De eerste op een kruising is de eerste die weer door mag rijden. Scheelt veel stoplichten. Maar er wordt ook meer afgeremd, dus het zal wel minder voor het milieu zijn.
laat ze hier please de n225 flink onderhanden komen nemen! en ook de n781… allebij toevoerwegen van snelwegen en allebij hebben ze stoplichten (3 op 1km) waar je áltijd stilstaat :| maar niet dat dat probleem heel uniek is :P
en ik ben eigenlijk van mening dat ze overal maar van die bordjes neer moeten zetten waar op staat hoe hard je moet rijden om het volgende groene stoplicht mee te hebben :) (was toch bij R’dam?)
ik zeg: er moet een regel komen dat iedereen na 1min wachten gewoon door mag karren! en laat ze dan maar eens de verkeersveiligheid verbeteren door betere stoplichten! dus! ;)
Ja, de wereld zou er een stuk beter uit zien als lle stoplichten 2 keer zo lang op groen staan, volgens Cor van der Laak.
Hulde voor de groene Golf.
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:SqiX5o7QC2Fb_M:http://www.ukcar.com/road
En ik maar denken dat ze van alle kruispunten rotondes aan het maken waren.
Hm, goeie kreukelzone, die Ferrari.
En ik maar naïef denken dat er minimaal hbo-ertjes zitten om de regeling van verkeerslichten optimaal op het verkeersbeeld af te stemmen, gebruik makend van door dure programmeurs ontworpen software…
Laat die groene golfers maar snel aan de slag gaan idd :)