• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Was te verwachten: dit is de Volkswagen ID.7 GTX

Auteur: Loek, gepost 4 juni 2024 om 19:15 – 13 Reacties

Huh, die was er toch al? Ja, de Volkswagen ID.7 GTX was er al, maar nog niet in deze uitvoering.

Volkswagen lijkt een koers te bevaren waarop de sedanliefhebber pech heeft. De Jetta is er al niet meer sinds de zesde generatie (hier dan) en sinds de B9-generatie van de Passat gaf ook de sedanversie daarvan de pijp aan Maarten. En nou heeft ook nog eens de Arteon het veld moeten ruimen!

Stationwagon-focus

Tenminste, de sedanversies. De Arteon is er nog als Shooting Brake en de Passat is er nog als Variant. Waarvan @willeme dan zou zeggen: ‘Variant’ stond voor ‘een variant van de Passat’, maar nu ís de Passat enkel nog de SW en dus is de term Variant fout. Edoch, de strategie is eigenlijk als volgt: als jij een wulpse VW-sedan wil, dan kan je voor de ID.7 kiezen. En waarom niet, het is best een knappe bak.

GTX

Maar ook dan delf je als sedan-kiezer het onderspit ten opzichte van de ID.7 Tourer, de stationwagon. Die laatste kun je namelijk ook krijgen als GTX, middels het sportieve label wat Volkswagen binnenkort ook weer de deur gaat wijzen. Dan heb je zowel op de vooras als de achteras elektromotoren om tot 340 pk uit te komen. Leuk, maar dus alleen voor de Tourer.

ID.7 GTX

Tot nu toe dan. Volkswagen doet eindelijk weer iets pro-sedans en introduceert de ID.7 GTX, zonder Tourer. In grote lijnen kunnen we stellen: het is gewoon een ID.7 Tourer GTX, maar dan als sedan. Dezelfde technische stats, dus 340 pk, 0 naar 100 in 6 seconden en een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Collega Machiel zei al tijdens het onthullen van de ID.7 Tourer GTX dat het waarschijnlijk niet de snelste Volkswagen estate is en dat klopt, de Golf R Variant doet 0 naar 100 in 4,9 seconden en houdt het pas voor gezien bij 250 km/u. Als een EV een sportieve auto van een segment later niet kan bijbenen qua sprint, mag je spreken van een mildhete versie.

Qua uiterlijk kan je de Volkswagen ID.7 GTX onderscheiden van de reguliere ID.7 door zwarte details, unieke dagrijverlichting in de bumper en andere velgdesigns. Ook krijgt de ID.7 een panoramadak met ‘smart glass’ mee, waar je het glas ondoorzichtig kan maken met een druk op de knop. Dit kun je kennen van de Porsche Taycan GTS. En ten slotte: ook al krijgt de ID.7 GTX hetzelfde 86 kWh-accupakket als de ID.7 Pro S, die wordt qua snelladen beperkt op 175 kW terwijl de GTX 200 kW aankan. De actieradius is met 600 kilometer ietsje minder maar nog steeds ruim voldoende.

Prijzen? Die zijn er nog niet, maar worden eind juni bekend gemaakt. Vanaf dan kan je de ID.7 in zijn ‘sportieve’ GTX-trim in beide carrosserievormen bestellen.

Ook interessant!

  • Video: hier gaat de VW ID Buzz GTX!
  • Volkswagen ID.7 Tourer GTX: elektrische powerstation
  • Waar blijft die moddervette ID Buzz GTX?
    Waar blijft die moddervette ID Buzz GTX?
  • nieuwe aandrijflijnen id4 en ID5
    Nieuwe aandrijflijnen ID.4 én ID.5

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

GTX, ID7, Volkswagen

Vorig bericht: « “Groot nieuws” Red Bull: Sergio Perez blijft
Volgend bericht: Dit is waarom je even geen Honda-motor mag kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. degrotemuis zegt

    4 juni 2024 om 20:01

    Geen idee waarom je deze zou kopen? Ja, de gewone ID.7 met maar 286 ouderwetse paardenkrachten en achterwielaandrijving is een halve seconde trager naar de 100, maar loopt ook gewoon 180 en zal qua range ook niet echt onderdoen. En met de adaptieve vering van de normale lijkt me de meerwaarde knap beperkt zo.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      4 juni 2024 om 20:12

      Ik zie al niet in waarom je de gewone zou kopen, laat staan deze.

      Login om te reageren
      • rockefellar zegt

        4 juni 2024 om 21:57

        Helemaal mee eens. Doet mij iets te veel Chinees aan dit model

        Login om te reageren
        • Stay Positive zegt

          5 juni 2024 om 08:12

          Ik vind m saai en ook niet mooi. Inderdaad teveel Chinees.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juni 2024 om 07:09

      Sneller snelladen zou een reden kunnen zijn.

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        5 juni 2024 om 08:05

        Is het echt sneller snelladen? Daarvoor verbruikt de extra motor ook stroom. De ID.7 met kleinere accu komt verder dan de GTX, dus km per minuut DC laden komt aardig gelijk uit. Dan blijft eigenlijk alleen de AWD en de kleur over.

        Voor een sportlabel niet echt de onderscheidende elementen die je verwachten zou.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 juni 2024 om 11:23

          Sneller snelladen is sneller snelladen. Als je onderweg moet snelladen heb je belang bij sneller snelladen. Dat je met een zuiniger versie verder kunt komen is niet eens zo relevant want daarmee sta je dan toch weer langer bij de snellader. Omdat je af te leggen afstand niet altijd vast is kun je snelladen niet altijd voorkomen en daarom is sneller snelladen belangrijk. Daarom zegt een 1000km test ook niet zoveel, rijdt je 900 of 1100km kan de snelste wagen weer een heel andere zijn.

          Login om te reageren
  2. pyrat zegt

    4 juni 2024 om 20:28

    Ik zag gisteren de normale rijden, maar dit heeft niks met sedan te maken. Het is gewoon een SUV/crossover, wat een lomp hoog apparaat..

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      4 juni 2024 om 22:19

      Inderdaad de verhoudingen zijn compleet zoek bij de ID.7
      Klopt geen reet van het ontwerp.

      Login om te reageren
  3. jippie zegt

    4 juni 2024 om 22:16

    Nou ja zeg… eerst BMW met z’n M Performance rommel, nu VW: blijkbaar denken ze in Duitsland dat er alleen nog maar Chinezen op de wereld wonen…

    Login om te reageren
  4. Batterijlikker zegt

    4 juni 2024 om 23:46

    Dan liever de Passat R-Line.

    Login om te reageren
  5. v10m5 zegt

    5 juni 2024 om 01:45

    Wat een fantasie loos hok….

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    5 juni 2024 om 08:58

    Ik dacht dat het GTX label er uitging? Hoe dan ook, voor ondergetekende graag de Areon shooting brake.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North