• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wasstraat slecht voor je auto? Niet als je het goed doet

Auteur: Loek, gepost 1 maart 2020 om 09:56 – 117 Reacties

BMW M5 in de wasstraat

Je mag ‘krasstraat’ blijven roepen, maar doe het genuanceerd.

Wie het beste beentje voor heeft met zijn auto, houdt hem goed schoon. Clichématig zou je zeggen dat elke (zelfbenoemde) petrolhead minstens één keer per week zijn auto een grondige behandeling met een emmertje sop en Turtle Wax geeft. En die andere 98 procent van de bevolking? Die tikt een tientje af bij de wasstraat en heeft zijn auto blinkend schoon binnen vijf minuten. Dat is ook zorgen voor je auto, maar dan op de gemakkelijke manier.

Krasstraat

Heidense praktijken, als je sommigen mag geloven. Een tijdje terug uploadde iemand op Autojunk een Mercedes-AMG GT S die hij/zij even mocht lenen, met een afgebroken spoiler. ‘Gebeurd in de wasstraat’. Een explosie in de reacties was het gevolg. Hoe durf je zo’n auto door de ‘krasstraat’ te halen??!! Of juist mensen die zeggen: als de wasstraat de zaken op orde heeft, kan het helemaal geen kwaad. De waarheid ligt in het midden, zou je zeggen.

Onze gelijknamige collega’s van Autoblog.com publiceren een stuk, waarmee ze duidelijkheid proberen te creëren. De opening geeft het antwoord al en het is inderdaad een nuance van beide partijen. Ja: het hoeft niet slecht te zijn voor je auto of je lak, maar dan moet je het wel goed doen. Plus een paar tips die ervoor zorgen dat je het vervolgens ook goed doet. Daar staan best wat interessante tips in.

De wasstraat kan, maar wees alert

Om mee te beginnen: dat je het met de hand doet, betekent niet dat je het meteen goed doet. De dosering van het water, het gebruik van de juiste zeep en het juiste gebruik van zonlicht spelen een rol. Gebruik geen standaardzeep maar autoshampoo, doe het indien mogelijk niet in direct zonlicht en wees niet al te zuinig met water.

In de wasstraat wordt steeds vaker de overstap gemaakt van normale borstels naar stoffen borstels. Swirls, de piepkleine krasjes in je lak, worden veroorzaakt door die oude borstels. Het nieuwe systeem is veel vriendelijker voor je lak. Ook zijn er wasstraten die de auto niet aanraken, maar met autoshampoo en sterke waterspuiten je lak schoonmaken.

Naderhand moet de auto even drogen en dat wordt soms met de hand gedaan (door wasstraatpersoneel). Ook dat kan geen kwaad, maar zorg ervoor dat je er op let wat voor doeken er gebruikt worden. Vieze doeken moeten zo snel mogelijk weg. In Nederland wordt vaak gebruik gemaakt van automatische droogdoeken of bijvoorbeeld krachtige luchtblazers die de auto na de wasstraat even drogen.

Let op de lokkertjes

Lokkertjes zijn lokkertjes, ook in de wasstraat. Je kunt voor een basispakket kiezen, maar ook bijvoorbeeld voor een ‘wax’ of ‘intensieve reiniging’. Om je auto echt een glanzende lak mét bescherming te geven (UV-bescherming, bijvoorbeeld), kun je beter met de hand aan de slag gaan. Wat wel helpt is een bodemreiniging. Die pakt plekjes mee waar je met de hand of tuinslang bijna of niet bij komt. Ook je velgen reinigen kan bij de meeste wasstraten geen kwaad.

Kortom: of je het met de hand doet of je auto uitleent aan een wasstraat, dat is een keuze die wij niet voor je kunnen maken. Maar ver weg blijven van de ‘krasstraat’ omdat je lak naar de filistijnen gaat, dat is niet perse waar. Wees daar alert op!

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

carwash

Vorig bericht: « Officieel: datum genoemd van nieuwe McLaren LT
Volgend bericht: Gast bouwt Ferrari met wankelmotor, krijgt ‘aandacht’ uit Maranello »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesclsfan zegt

    1 maart 2020 om 10:08

    In steeds meer gemeenten mag je je auto niet meer op je oprit of op straat wassen. Ik doe hem bij mijn ouders in Belgie waar je dat gezeik nog niet hebt.

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      1 maart 2020 om 10:13

      Ik heb daar nog niet van gehoord. Vergis je je niet met de bijbel-gordel? Daar mag je op zondag je auto niet wassen. Je moet naar de kerk.

      Login om te reageren
      • paulvtec zegt

        1 maart 2020 om 10:27

        @mwti: Dat is waar in sommige gemeenten mag je je auto niet wassen. Je kan een boete krijgen die oploopt tot 440 euro.

        Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          1 maart 2020 om 12:21

          @paulvtec: wtf? Waarom?

          Login om te reageren
          • _Eend_ zegt

            1 maart 2020 om 12:52

            20 jaar geleden woonde ik in Almere, en daar mocht het toen al niet meer. Dit had te maken met het feit dat er met het wassen van de auto op straat best veel verontreiniging in de grond en in het riool terecht komt. De shampoo, rubber- en olieresten en alle andere troep die op of onder je auto blijft kleven. In nieuwbouwwijken heb je vaak gescheiden riolen: 1 voor huizen en 1 voor regenwater (waar dus ook de putten op straat op aangesloten zijn). Het water uit het laatste riool wordt gelijk in het oppervlaktewater gedumpt zonder het eerst te filteren, zoals bij het ‘gewone’ riool wel gebeurd.

            Daarom hebben wasboxen en wasstraten een filtreersysteem om al dat water te hergebruiken of in het riool te lozen/

            Gelukkig controleerden ze er niet of nauwelijks op, dus ik was niet echt een vaste klant van Wap de Wasbeer..

            Login om te reageren
          • tjorque zegt

            1 maart 2020 om 19:57

            Omdat het water van op de straat niet naar de waterzuivering gaat maar zoveel mogelijk ter plaatse geïnfiltreerd wordt.
            Onder normale omstandigheden is het daarvoor proper genoeg. Het is nodig om de grondwaterstanden te herstellen van de almaar drogere zomers, om overstromingen te vermijden en om de goede werking van de waterzuiveringsstations te garanderen…

            Daarom verbieden ze in veel gemeentes auto wassen op straat… je wil die zooi niet in je grondwater.

            Login om te reageren
      • Erik zegt

        1 maart 2020 om 12:06

        @mwti:

        Kijk maar eens in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

        Zul je nog wel eens versteld van kunnen staan wat allemaal niet mag binnen de gemeente grenzen.

        Login om te reageren
      • peke zegt

        1 maart 2020 om 20:10

        @mwti: inhoudsloos
        Het is gewoon een regel in sommige plaatsen: auto niet meer op de oprit of straat wassen.

        Staat los van de zondag…jammer dit

        Login om te reageren
    • e39540itouring zegt

      1 maart 2020 om 10:23

      @mercedesclsfan: komt vooral door een gescheiden aanleg van de riolering en hemelwaterafvoer. Hemelwater wordt naar wadi’s of infiltratieputten gebracht en daar wil je geen zeep en olieresten in hebben denk ik. Dit gaat vooral op in nieuwere wijken.

      Login om te reageren
      • barendbotje zegt

        1 maart 2020 om 10:40

        Wordt je dan gedwongen je auto in de wasstraat te wassen? ?

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          1 maart 2020 om 11:00

          @barendbotje: nee. Je mag alleen niet op straat wassen.

          Login om te reageren
        • syourt zegt

          1 maart 2020 om 11:28

          @barendbotje: bij ons mogen we de auto ook niet wassen in de wijk ivm verontreiniging. Ik gebruik de wasbox wat verderop of doe dit zo nu en dan bij mijn ouders thuis waar het nog wel mag.

          Login om te reageren
        • Maarten123 zegt

          1 maart 2020 om 11:59

          @barendbotje: nee hoor, daar zijn wasboxen voor.

          Login om te reageren
          • Jesper zegt

            1 januari 2021 om 20:51

            Wasboxen is werkelijk het slechtste wat je kan doen voor je auto. Ff afspuiten kan wel maar wat je ook doet. GEBRUIK DIE BORSTEL NIET. Mensen doen daarmee zowel de velgen als de lak, iedereen gebruikt dezelfde, en heel veel mensen slepen ermee over de grond voordat ze aan hun auto beginnen of voordat jij aan de jouwe begint. Wil je weten van welke wasmethode je het meeste krassen krijgt? Jup, de wasbox. Ik zou gewoon lekker naar een groot wascentrum gaan (dus niet zo’n klein portaaltje bij een tankstation), waar ze textiele borstels hebben, en gewoon daar je auto laten wassen. Werkt prima en compleet krasloos

            Login om te reageren
      • potver7 zegt

        1 maart 2020 om 17:36

        @e39540itouring: dus dan mag je ‘m ook niet in de regen op straat laten staan, of (hoe durf je!) ermee door de straat rijden?

        Login om te reageren
    • baklava zegt

      1 maart 2020 om 10:37

      @mercedesclsfan: officieel mag dat nergens in Europa. Is Europese regelgeving. Wordt alleen niet gehandhaafd.

      Login om te reageren
    • frederik zegt

      1 maart 2020 om 12:36

      @mercedesclsfan: Tja, ik was mijn auto’s al vijftien jaar op straat in Amsterdam en nog nooit gedoe mee gehad.

      Login om te reageren
  2. piedlourd zegt

    1 maart 2020 om 10:12

    Ik waag mijn auto’s daar echt niet aan!

    Wel mijn fiets, die is toch al oud.

    Login om te reageren
  3. techniekmeneer zegt

    1 maart 2020 om 10:21

    Het blijft een krasstraat.

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      1 maart 2020 om 11:02

      @techniekmeneer: Ik waag me er ook niet aan. Wel vraag ik me af of een self wash met hogedrukreinigers dan beter is? Dat doe ik wel af en toe.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        1 maart 2020 om 15:38

        @leaper035t: Hangt er vanaf of je die zachte borstels ook gebruikt. Ik deed altijd voor zekerheid borstel eerst schoon spoelen tegen zijwand van de wasstraat nadat ik zag dat iedereen ook z’n velgen daar mee doet….

        Nu heb ik een witte auto en is met de hand mij echt teveel gedoe. Wasstraat en gaat eigenlijk helemaal prima, wel wasstraat met moderne borstels met van die zeemlappen Ipv harde borstels.

        Login om te reageren
  4. banderas zegt

    1 maart 2020 om 10:23

    Borstelloze wasstraten zijn er weinig van in NL en heb er wel eens reviews van gelezen en dat viel altijd toch wel tegen.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    1 maart 2020 om 10:28

    Was mijn auto’s gewoon altijd met de hand.

    En gewoon met goedkope Chinese autoshampoo van de Action. Die werkt hartstikke goed, en de auto gaat er heel mooi en diep van glanzen door de CoronaUbawax die er in zit.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      1 maart 2020 om 11:01

      @moveyourmind: wel opletten dat je geen ruwe handen hebt. Anders krijg je alsnog krassen.

      Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      1 maart 2020 om 12:46

      @moveyourmind: ja sjongejonge nu heeft je auto vast en zeker het coronavirus te pakken!

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 maart 2020 om 13:14

      @moveyourmind: Lol ?

      Login om te reageren
  6. gloudertje zegt

    1 maart 2020 om 10:30

    Foamen, 3 emmers incl gridguards, goede washmitt en shampoo. Drogen met lucht of microvezel doeken incl spraywax. Hoe ik mijn auto’s was in een notendop.

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      1 maart 2020 om 11:16

      Precies. Moeten ze een keer een artikeltje aan wijden. Gewoon goed wassen. Met de hand. Uurtje werk. Nooit swirls. Nooit krassen. Vrijwel geen kans op schade. Twee of drie keer per jaar een goede wax of coating en je bent verzekerd van mooi lakwerk. Altijd.

      Login om te reageren
      • boomvalk zegt

        2 maart 2020 om 09:44

        Wat een onzin dat er nooit swirls en krassen ontstaan met de handwas. Ik begrijp je standpunt, maar na verloop van tijd ontstaan er gewoon swirls en krassen. Maakt niet uit hoe voorzichtig je omgaat met de lak. Mijn eigen auto is nog nooit door de wasstraat gegaan en wordt alleen met de hand gewassen met 2 emmers, goede washmitt, foamen e.d., maar toch ontstaan er swirls na verloop van tijd. Polijsten is dan ook eens in de zoveel tijd nodig om alles echt weer swirlvrij te krijgen. Uiteraard blijft je lak veel langer goed met de handwas dan met de krasstraat, maar geen detailer zal ooit beweren dat je van een handwas je auto swirlvrij houdt.

        Login om te reageren
        • troljedemoeder zegt

          2 maart 2020 om 14:22

          Je hebt gelijk. Maar met handmatig wassen is dat minimaal. Rij ‘m een jaar lang elke maand door de wasstraat en de tranen springen in je ogen.

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      1 maart 2020 om 11:38

      @gloudertje: Vergeet de IronX (op velgen en lak) en de insectenreiniger van te voren niet.

      Login om te reageren
    • peke zegt

      1 maart 2020 om 20:15

      @gloudertje: speciale foamspuit er ook voor of ?

      Login om te reageren
  7. goodvibrations zegt

    1 maart 2020 om 10:32

    Ik doe mijn auto ook af en toe naar de krasstraat.. Maar bij een echt bijzondere auto zou ik dat minder snel doen.. Of slechts beperkt.. Je ziet na verloop van tijd krassen in lengterichting ontstaan.. Bij zeer beperkt gebruik valt het wellicht mee..

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      1 maart 2020 om 10:39

      juiste visie !

      Login om te reageren
  8. flutterby zegt

    1 maart 2020 om 10:36

    Een hand was is liefde en pas zo leer je het ontwerp écht kennen.

    Op mijn huidige auto zou ik graag microkrassen hebben. Er zaten al genoeg krassen op toen ik hem kocht.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      1 maart 2020 om 11:10

      @flutterby: ik deel je mening. Maar die Citroën xsara Picasso had iets teveel ontwerp. En ik had te weinig liefde. De enige auto waarmee ik naar de wasstraat ging. En stiekem gunde ik die auto geen wasbeurt. Ik vond hem spuug en spuuglelijk. Alle andere auto’s die ik heb of had zijn allemaal met de hand gewassen, geclayed, gewaxed, noem het maar op.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        7 maart 2020 om 23:44

        waarom schaf je in godsnaam dat ei aan, als je m toch maar spuug en spuug lelijk vind???

        Login om te reageren
  9. baklava zegt

    1 maart 2020 om 10:38

    1 x in het jaar na de winter. Even de onderkant goed schoon krijgen. Kan geen kwaad.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      1 maart 2020 om 11:18

      @baklava: auto wassen is ook onderhoud?

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        1 maart 2020 om 12:05

        @skinny058: zeker. Doe het normaal gesproken zelf. Alleen voor de onderkant laat ik het in de wasstraat doen.

        Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    1 maart 2020 om 10:39

    Ik lever mijn auto om de zoveel tijd af bij een poetsbedrijf. Heb je het gevoel dat je telkens weer in een nieuwe auto rijdt…

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      1 maart 2020 om 11:05

      Toevallig bij Stipt binnengebracht?

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      1 maart 2020 om 11:41

      @Rick-dos: Kun je dat zelf niet ofzo?

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        1 maart 2020 om 12:31

        @venividivici: in de tijd dat ze mijn auto wassen bij het poetsbedrijf heb ik al een heel jaar poetsen terug verdient. Niet iedereen heeft een modaal inkomen he ?

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          1 maart 2020 om 13:06

          @thomasthomas: Ik ook niet, maar vind het wel leuk in het weekend om even een uurtje te relaxen en echt even intens te zijn met m’n auto :-)

          Login om te reageren
    • phaeton zegt

      1 maart 2020 om 14:16

      @Rick-dos: Dit vind ik zo een lastige. Nooit gedaan. Wat is nou een normaal tarief om dat eens per jaar te laten doen? 750?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 maart 2020 om 15:05

        @phaeton: Wat wil je laten doen? 750 voor alleen wassen is een aardig dure wasbeurt haha

        Login om te reageren
      • v60germany zegt

        1 maart 2020 om 22:46

        @phaeton: tja, kaf en koren?
        Er zijn detaillers die het rekenen excl. Glass coating.
        Andere dien rond 500 euro alles pakken incl coat.
        Ik zou gewoon eens wat navraag doen, wie je vraag het beste begrijpt…

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          1 maart 2020 om 22:59

          @v60germany: Stipt wel overslaan, want die gaan pas voor je lopen als je met 5000 euro aankomt.

          Login om te reageren
  11. troljedemoeder zegt

    1 maart 2020 om 10:49

    Het artikel staat zo vol met onzin dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen als ik inhoudelijk zou willen reageren. Jullie zouden er verstandig aan doen om je eerst een beetje in te lezen op detailerfora. Wasstraat blijft hoe dan ook een krasstraat. Een beetje petrolhead wast zijn auto volgens het two bucket system en blijft ver weg van Turtle wax, om maar eens wat te noemen.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      1 maart 2020 om 10:56

      @troljedemoeder: verklaar u nader. Wat is er mis met schildpadden wax?

      Login om te reageren
      • troljedemoeder zegt

        1 maart 2020 om 11:07

        Gewoon entry level producten waarbij je zoals zo vaak onevenredig veel betaalt voor marketing. Er zijn voor hetzelfde geld betere producten te krijgen.

        Login om te reageren
        • SpeedGeek zegt

          1 maart 2020 om 11:25

          @troljedemoeder: Ah oké, ik krijg dat idee dus altijd bij Meguiars. Een dag met dat product je innerlijke autist op je auto lak loslaten en je vierwieler is Total Loss.

          Login om te reageren
          • troljedemoeder zegt

            1 maart 2020 om 11:29

            Haha. McGuiars heeft ook een uiterst competente marketingafdeling. Maar ook goede producten. Er is heel veel te koop met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

            Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 maart 2020 om 11:30

      @troljedemoeder: ik vind de vergelijking met detailen dus een beetje krom. Uiteraard geeft dat een beter resultaat, voor een hogere prijs en je bent je auto langer kwijt. Als jij je auto dag in dag uit nodig hebt, dan is hem schoon hebben binnen een paar minuten een pré. Of je dat met de hand doet of niet, dat moet je dan zelf weten.

      Login om te reageren
      • troljedemoeder zegt

        1 maart 2020 om 13:44

        Ik verwijs naar een detailingforum, om wat kennis op te doen over goed handmatig wassen. Daarmee houd je je lak gewoon in optimale conditie. Niet om te vergelijken met detailing, dat is inderdaad nog heel wat anders. Een wasstraat beschadigt gewoon altijd je lak, borstels of doeken, maakt allemaal nauwelijks verschil. Die doeken nemen lekker het vuil van alle auto’s voor je op en masseren daarmee vervolgens lekker jouw lak. De meeste mensen zullen het verschil niet zien of niet op waarde schatten, maar hier verwacht ik eigenlijk anders. Vandaar dat ik je artikel wat dun vindt. Excuses voor mijn lompheid.

        Login om te reageren
    • menaz zegt

      1 maart 2020 om 12:55

      @troljedemoeder: want two bucket klinkt toffer dan twee emmers.

      Login om te reageren
      • emping zegt

        1 maart 2020 om 19:02

        @menaz: en detailen klinkt beter dan poetsen/wassen

        Login om te reageren
    • jaggie zegt

      1 maart 2020 om 15:29

      @troljedemoeder: volledig eens, waardeloos artikel als je het mij vraagt. Oppervlakkig gezever, daarvoor zet ik boulevard wel op.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      1 maart 2020 om 19:21

      Haha, ‘een beetje petrolhead’. Auto’s wassen boeit me niks. Liever rijden of sleutelen/modificeren. Wassen doe ik met alle barrels gewoon in de wasstraat en dan ook nog eens niet al te vaak. Lekker boeiend ook, het zijn klonten staal met wat verf er op, geen hoog sensitieve albino-dieren of zo.

      Login om te reageren
  12. autopetje zegt

    1 maart 2020 om 10:56

    Ik heb dit nu al 2x gelezen maar blijf het een belachelijke en nutteloze post vinden.

    Heeft Look soms last van postings drang ?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 maart 2020 om 11:22

      @autopetje: Je schrijft mijn naam gewoon met een ‘oe’ in het midden, als je het echt twee keer had gelezen dan was je dat misschien opgevallen ;)

      Login om te reageren
      • autopetje zegt

        1 maart 2020 om 11:46

        @Loek:
        “@autopetje: neuh, gewoon een post gevonden op een ander automedium. Oh, en je schrijft mijn naam gewoon met een ‘oe’ in het midden, als je het echt twee keer had gelezen dan was je dat misschien opgevallen ;)”.

        Blijkbaar kun jij gewoon editen. Dit krijg ik binnen via de mail en publiekelijk plaats je een andere reaktie. Wel eerlijk blijven hè Loek.

        Dus je vind een post op een ander automedium waar niets mis mee is. Dat is je je goed recht. Alleen ik had bij het lezen van de kop verwacht dat er wat meer diepgang in zat en wat experts op dat gebied geciteerd zouden worden. Maar het is gewoon een lege huls.

        Ik persoonlijk vind dat je toch wel wat meer werk moet maken als je de lezers geïnteresseerd wil houden.

        Verder excuses dat ik jouw naam verkeerd spelde.

        Login om te reageren
  13. Robert zegt

    1 maart 2020 om 11:00

    Half jaartje terug nog eens de auto door de wasstraat gehaald; ik had haast en via een spaaractie een kortingsbon gekregen, dus vooruit. Zul je net zien, die borstels sloegen het spiegelglas uit de linkerbuitenspiegel. Godzijdank was de spiegel voorzien van verwarming, dus het glas bleef bungelen aan de bedrading, maar ik zag deze wel tig keer tegen de auto slaan als gevolg van de uitvoering van het resterende wasprogramma. Wat me nog het meeste tegenviel, was dat het bedienend personeel gelijk al stond te blèren de zíj niet aansprakelijk waren.

    Dus, mijn lesje had ik wel weer geleerd. ANAC, f**k jullie, met je wasstraat. Ik zoek wel weer de wasbox met hogedrukspuit op. Eigen washandschoen mee en een zeem, en gegarandeerd het beste resultaat.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      1 maart 2020 om 11:20

      @RRRobert: In een wasbox met zeem het beste resultaat??

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        1 maart 2020 om 11:37

        @skinny058: drogen ná het wassen, ja.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          1 maart 2020 om 11:46

          @rrrobert: Dat doe je niet met een zeem hoor, maar met een microvezel handdoek.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            1 maart 2020 om 12:00

            @venividivici: dat kan ook. Maar ik ben old school. Is de leeftijd, wellicht.

            Login om te reageren
            • VeniVidiVici zegt

              1 maart 2020 om 15:13

              @rrrobert: U bent nooit te oud om te leren ;-) Maar een zeem geeft krassen, want die neemt geen restjes zand en vuil op en moet je continu uitwringen.

              Login om te reageren
              • emping zegt

                1 maart 2020 om 19:20

                @venividivici: beste is gewoon droog rijden.

              • sportevo zegt

                1 maart 2020 om 21:11

                @emping: maar dan krijg je weer opstuivend stof/vuil/zand in het water wat nog op je auto zit en van die watervlekken wanneer het opdroogt in de zon.

              • VeniVidiVici zegt

                1 maart 2020 om 23:01

                @emping: Jij snapt het… NOT!

    • mashell zegt

      1 maart 2020 om 11:51

      Ik vraag me af of een wasstraat dat eigenlijk wel rechtmatig kan, niet aansprakelijk zijn. Het is hun wasstraat, zij zijn verantwoordelijk ervoor dat die naar behoren functioneert. Een bordje ophangen dat je niet aansprakelijk bent is natuurlijk goedkoper dan je spullen goed voor elkaar hebben maar of dit bij een rechter stand houdt?

      Login om te reageren
  14. posthumus zegt

    1 maart 2020 om 11:05

    5 a 6 keer per jaar door de wasstraat en that’s it. Maar na 360k kilometer is er ook niet heel veel eer meer aan te behalen.

    Login om te reageren
  15. pyrat zegt

    1 maart 2020 om 11:19

    Beetje overdreven, wasstraat is prima. Hier zo’n doeken wasstraat, geen krasje te zien en wordt 95% schoon. Die laatste 5% doe ik met een doekje na.
    Handwassen is natuurlijk beter, maar ik kan wel leukere dingen bedenken in m’n vrije tijd.
    Voor mij altijd wasstraat dus.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      1 maart 2020 om 11:21

      @pyrat: Voor je daily die je dagelijks gebruikt en ook niet helemaal strak is vind ik het ook prima. Maar ik zou mijn 250 GTO of BMW 507 er niet aan wagen?

      Login om te reageren
      • jajeroenja zegt

        1 maart 2020 om 11:46

        @skinny058: er bestaat geen “mijn” in 250 GTO.

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          1 maart 2020 om 13:47

          @jajeroenja: Ooit van de betekenis van ‘spreekwoordelijk’ gehoord?

          Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 maart 2020 om 11:50

        @skinny058: mijn = een

        Login om te reageren
      • pyrat zegt

        1 maart 2020 om 12:24

        @skinny058: inderdaad, maar de meeste hier doen wel of ze een 250 GTO hebben.

        Login om te reageren
  16. mashell zegt

    1 maart 2020 om 11:28

    Elke 10 duizend kilometer een keertje door de wasstraat en altijd zonder wax, dat is nergens goed voor anders dan voor vieze ruiten. Joch aan het eind van de wasstraat met de vieze lap even duidelijk maken dat hij niet aan jouw auto komt en het is prima. Ook na jaren geen kras te zien.

    Login om te reageren
  17. jajeroenja zegt

    1 maart 2020 om 11:48

    Om de hoek zit een Hanex wasstraat, met van die schuimlappen, van te voren wordt ie met een lans afgespoten, durf daar het nog wel aan. Maar een borstelstraat, mij ook niet gezien.

    Login om te reageren
  18. VeniVidiVici zegt

    1 maart 2020 om 11:48

    Het is heel simpel mensen… de wasstraat krasstraat is er gewoon voor al die leaserijders die het schijt aan de auto van de leasemaatschappij hebben!

    Login om te reageren
    • menaz zegt

      1 maart 2020 om 12:58

      @venividivici: de leasemaatschappij heeft ook schijt aan de auto van de leasemaatschappij. Die hebben het liefst dat jij hem met zoveel mogelijk putten en krassen inlevert, zodat ze jou aan het einde nog een poot uit kunnen draaien.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 maart 2020 om 15:17

        @menaz: Ja, maar ook dat boeit leaserijders ook niks.

        Login om te reageren
  19. viezefreddyw zegt

    1 maart 2020 om 11:51

    De auto wassen. Noem me hoe je wilt maar ik vind het geweldig. Het werkt voor mij therapeutisch en besteed er dus ook veel aandacht aan. De wasstraat is voor mij dan ook iets wat ik 1 keer per jaar doe zodat de onderkant een beetje meegenomen wordt. Maar voor de rest doe ik het minimaal 1 keer per week met de hand. Tijdens mooi weer pak ik de emmertjes, een foamlans, een washandschoen, kwastjes en noem maar op. Op een zondagochtend zomaar 2 uurtjes aan de gang. Eenmalig per jaar een beetje polijsten en een ceramische coating smeer ik er op en zo heb ik weinig werk gedurende het jaar om de auto schoon te houden. Een beetje afspuiten en het begint alweer schoon te zijn door zo’n coating. Kan genieten om de regendruppels van de auto af te zien glijden.

    Login om te reageren
  20. frank2b zegt

    1 maart 2020 om 11:51

    Altijd de wasstraat. Nooit met de hand. Met de hand wassen is voor paupers.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      1 maart 2020 om 13:16

      @frank2b: Lekker onderbouwd.

      Login om te reageren
      • skelter zegt

        1 maart 2020 om 16:54

        @toniominestrone: je weet toch, ongenuanceerd iets blèren (tesla, ICE, leaserijders, ga zo maar door) is hier heel populair…

        Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      1 maart 2020 om 13:59

      @frank2b: hahahahah ? jij hebt heel me dag gemaakt ?

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 maart 2020 om 15:20

        @bmwe46m3balling: Me dag… zucht. Jij hebt daarmee heel MIJN dag triestig gemaakt ?

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          2 maart 2020 om 16:32

          @venividivici: hahaha Ohh nee ?? dat was niet mijn bedoeling ?

          Login om te reageren
  21. net10 zegt

    1 maart 2020 om 12:19

    In een goede wasstraat worden onze auto’s prima, snel en krasvrij schoon. De keus hangt af van de tijd, tijdstip, en het weer. Ik was de auto’s ook regelmatig in een wasbox, dat gaat ook prima.

    Login om te reageren
  22. banderas zegt

    1 maart 2020 om 12:35

    Ik vind met de hand wassen niet per se leuk, maar gezien de coating en totaal gepolijst moet ik wel. Echter, het afdrogen haat ik echt. Wou dat ik gewoon de krasstraat in kon en enkel functie drogen kon kiezen. Is ie tenminste goed droog.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      2 maart 2020 om 08:17

      @banderas: Als je er een goede coating op hebt zitten is het drogen toch heel simpel? Het water zou er van af moeten glijden.

      Login om te reageren
  23. frederik zegt

    1 maart 2020 om 12:45

    Wat is jullie mening over Loogman in Amsterdam Zuidoost? Die gebruik ik altijd en lijkt me ok te gaan, maar mijn lak was al niet nieuw toen ik begon. Helaas heb ik echt geen tijd om elke week met een emmertje in de weer te gaan.

    Login om te reageren
    • reeybehn zegt

      1 maart 2020 om 14:32

      voor mijn gevoel rijden de autos daar veel te kort op elkaar. Als je daar achter een vieze SUV zit kan je er donder op zeggen dat je krassen krijgt. Mooie tent maar wel te massaal

      Login om te reageren
  24. veloce zegt

    1 maart 2020 om 12:56

    Ik vraag me altijd af waar de meeste mensen de tijd vandaan halen om hun auto urenlang te wassen. Áls ik al wat tijd over heb en het weer is redelijk, ga ik liever een uurtje gassen door de omgeving.

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      1 maart 2020 om 13:56

      Werkt therapeutisch. Doe in anderhalf uur mijn auto binnen en buiten. Hier ook weinig tijd hoor, maar eens in de maand lukt nog wel.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 maart 2020 om 21:25

      @veloce: ik ben wel een kwartier bezig met het wassen met de hand. Dat is incl pakken en opruimen van de spullen. Naderhand een paar emmers regenwater er over tegen het kalk en klaar is kees.

      Makkelijk kan ik mijn geld niet besparen hoor. Die wasstraten zijn stervens duur en mijn tijd kost niks.

      Login om te reageren
  25. marcel174 zegt

    1 maart 2020 om 12:58

    Hoe zit het met velgen die een gepolijste rand hebben? Als daar die wielen borstels op gaan vernaggel je dan niet die rand van de velg? Alleen daarom durft ik de wasstraat al niet aan. Ondank dat er wel een goede in de buurt zit.

    Login om te reageren
  26. BaRa zegt

    1 maart 2020 om 13:43

    De auto elke week met de hand wassen: is dat typisch voor een petrolhead? Het lijkt me eerder een symptoom van een koetswerkfetshist met een dwangneurose. Met autorijden heeft het weinig te maken. De mijne wordt toevallig met de hand gewassen door een bedrijfje van recente inwijkelingen, maar ik schroom er niet voor om door een borstelstraat te gaan met de MX-5. En ik doe het alleen als-ie echt vuil is. Wanneer mijn zevenjarige tekeningen op de kofferklep begint te maken, dus. Het blijft een gebruiksvoorwerp.

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      1 maart 2020 om 13:59

      Ik denk dat het niet onredelijk is te veronderstellen dat onder petrolheads beduidend meer mensen waarde hechten aan uitstekend verzorgd lakwerk dan onder non-petrolheads.

      Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    1 maart 2020 om 14:07

    Wasstraat, krasstraat hur dur. Het rijmt, dus het moet wel waar zijn hé .

    Login om te reageren
  28. sanderz28 zegt

    1 maart 2020 om 14:46

    De familiebak gaat gewoon door de wasstraat, daar hebben we een abbo voor. Niks mis mee, m’n hobbyhok was ik wel met de hand alhoewel de huidige zo slechte lak heeft dat ik hem niet vaak was?

    Login om te reageren
  29. monsieurleloure zegt

    1 maart 2020 om 15:53

    Ik was mijn auto nooit met de hand, dan zie je alle krasjes en putjes op de carrosserie en is raakt de zin snel op.

    Login om te reageren
  30. harryb zegt

    1 maart 2020 om 19:09

    Als ik één iets geleerd heb na meer dan 10 jaar auto’s wassen dan is het het volgende:

    Wasstraat is vragen om swirls en als je met de hand wast (wat ik altijd doe) gebruik dan absoluut geen producten van turtle wax, das pas echte rommel!

    Login om te reageren
  31. sabrerator zegt

    1 maart 2020 om 19:21

    Met de hand wassen doe ik vrijwel nooit. Soms in de zomer als het mooi weer is, maar ik vind het veel te veel gedoe. Zeulen met emmers, ik heb zeker twee keer water halen nodig en een tuinslang door mijn hele huis halen heb ik ook geen zin in.

    Ik heb twee wasstraten waar ik regelmatig kom, bij de ene ga ik eerst in een wasbox met de velgenreiniger aan de slag en daarna hogedruk voorwassen. Dan is het vuil eraf voor ik de wasstraat in ga.
    De ander is duurder, Pro Carwash in Epe. Maar daar wast het personeel het ding helemaal voor met washandschoenen en velgborstels. Komt er brandschoon uit en dan even gratis stofzuigen. Prima wasstraat, zijn geld goed waard.

    En dat vind ik helemaal prima.
    Dat ik dan blijkbaar geen petrolhead ben, het zij zo.
    Ik heb daar een andere mening over.

    Login om te reageren
  32. tjorque zegt

    1 maart 2020 om 20:10

    Ik woon in de krasstraat… maar m’n auto is nog steeds vuil. (Ja er is een fucko die mijn motorkap gekeyed om een of ander kutreden)
    Het boeit me dus verder bitter weinig wat de carwash daar nog aan toevoegt, er zijn twee-miljoen-miljard quartz-grey Octavia’s dus er is niks speciaal aan dit gebruiksvoorwerp.

    Login om te reageren
  33. Homer55 zegt

    1 maart 2020 om 20:14

    Weekend, mooi weer, muziek, drankje, dikke J en lekker de auto wassen. Afsluiten met een supertje speciaal.
    Quality time.
    Anders gewoon wasbox.

    Login om te reageren
  34. oxidizers zegt

    1 maart 2020 om 21:33

    Als je leased hoef je jezelf hier totaal niet druk om te maken. Leasen is eigenlijk vrij relaxed

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      1 maart 2020 om 22:11

      @oxidizers: wat je teveel betaalt kun je een nieuwe van kopen.

      Login om te reageren
  35. Ot92 zegt

    2 maart 2020 om 01:08

    Ik had hiervoor een zwarte auto die wel eens naar de wasstraat ging. Die ging ook enkel naar de wasstraat met die zachte borstels en lappen stof enz. Na een paar jaar zat die ook vol onder de swirls…

    Login om te reageren
  36. chop zegt

    2 maart 2020 om 07:13

    Omdat ik zo traag ben als een slak en liever op de bank zit gaat mijn 5 serie gewoon door de wasstraat.

    Login om te reageren
  37. racerx zegt

    2 maart 2020 om 07:54

    De 5 gaat door de wasstraat en komt er altijd netjes uit, naderhand ter plaatse even stofzuigen, matten door mattenreiniger trekken en de bandjes oppompen. Erg prettig.

    Login om te reageren
  38. mustang750supersnake zegt

    2 maart 2020 om 13:56

    laatst n auto binnen gehad van iemand die hem alleen ‘met de hand’ wast…zag dr erger uit dan wanneer je met n spijker overheen krast???…geld natuurlijk niet voor iedereen…maar toch…

    Login om te reageren
  39. grandmasterb zegt

    2 maart 2020 om 21:46

    Met 2 emmertjes een auto veilig wassen lijkt mij vrijwel onmogelijk, dan zit er al heel gauw zand etc. in het water waardoor je juist krassen krijgt. Ik was mijn bolides daarom met de tuinwaterslang dan heb je steeds vers water zonder verontreinigingen, maar ik kan mij voorstellen dat veel mensen niet die mogelijkheid hebben. Shampoo gebruik ik trouwens nooit want daarmee verwijder je waslaag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North