• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat doen deze lichtgevende gordelunits?

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 februari 2012 om 12:32 – 71 Reacties

Mercedes' Pre-safe gordel
Mogelijk uw leven redden. Ze maken namelijk deel uit van Mercedes’ PRE-SAFE® actieve gordelaanspanners.

Het systeem is ontwikkeld voor op de achterbank van een Mercedes, en bevat een handig nieuwigheidje: de klikbevestiging/gesp verbergt zich automatisch in de zetels. Op het moment dat je de deur opent komen ze te voorschijn en nadat je je gordel er in hebt geklikt verdwijnen ze weer. Dit is niet alleen estetisch beter, het schijnt je onderlijf ook wat vaster in te snoeren.

Voor mensen die te stom zijn om het punt te vinden waar je je gordel inklikt (hoe noem je dit, een gesp?) heeft Mercedes zelfs nog lichtgevende pijltjes gemaakt. Mooi spul. Uiteraard zijn de gordels ook zelfaanspannend: op het moment dat er een ongeval dreigt te gebeuren zetten ze zich zelf schrap, waardoor het risico op letsel verminderd wordt.

Het systeem komt naar Mercedes’ productiemodellen, en wij verwachten het als eerst in de nieuwe S-klasse, wat altijd en proeftuin voor nieuwe veiligheidsdingetjes is.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

gordel, Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « De garage van Quinton ‘Rampage’ Jackson
Volgend bericht: Cristiano Ronaldo heeft nu ook een Aventador [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. ridenz zegt

    8 februari 2012 om 12:41

    tsja,…. wat moet je hier nu op zeggen.

    Login om te reageren
  2. MAB zegt

    8 februari 2012 om 12:42

    wel slim..

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 februari 2012 om 17:32

      @MAB: eerder ‘we weten het ècht niet meer’ en kunnen dit als laatste vinding breeduit verkopen aan de wereld….

      Login om te reageren
      • FredT zegt

        8 februari 2012 om 20:32

        @Megakix: ja, daar kan ik niks aan toevoegen

        Login om te reageren
      • MAB zegt

        8 februari 2012 om 21:57

        @Megakix: haha ja zo kun je het ook bekijken, ze moeten iets verzinnen om er geld voor te vragen.

        Login om te reageren
  3. Stender zegt

    8 februari 2012 om 12:44

    Maar dat slijt dus de hele tijd tegen je leer aan?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      8 februari 2012 om 13:17

      @Stender:
      Je hebt gelijk!
      Wat gigantisch stom van Mercedes.
      Dat ze daar niet aan gedacht hebben…

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        8 februari 2012 om 15:17

        @Hubert: dat hebben ze wel:)

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          8 februari 2012 om 15:39

          @lambo4all:
          Duh…..

          Login om te reageren
    • SDM zegt

      8 februari 2012 om 13:24

      @Stender: Tegen de tijd dat het leer in een Mercedes is versleten, liggen jij en de drie daaropvolgende eigenaren al lang aan de verkeerde kant van het gras. ;)

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        8 februari 2012 om 14:07

        @SDM: +1

        Login om te reageren
      • FredT zegt

        8 februari 2012 om 20:34

        @SDM: aan de verkeerde kant van het gras?

        Login om te reageren
    • timberleek zegt

      8 februari 2012 om 13:43

      @Stender:

      je doet meer slijtage met je kont en rug tegen de stoel als zo’n ding dat af en toe even heen en weer schuift

      Login om te reageren
  4. prominent zegt

    8 februari 2012 om 12:45

    WOW, straks zullen veel mensen hun A8 of 7-serie inruilen voor de nieuwe S-klasse…

    Login om te reageren
  5. serkiejj zegt

    8 februari 2012 om 12:54

    Das auto

    Login om te reageren
    • mazdarx8 zegt

      8 februari 2012 om 16:42

      @serkiejj: tis geen volkswagen hoor.

      Login om te reageren
      • cisn zegt

        8 februari 2012 om 19:53

        @mazdarx8: hij bedoelt Das Haus

        Login om te reageren
  6. audi18 zegt

    8 februari 2012 om 12:56

    Jaa leuk, maar denken ze nou echt dat mensen hierdoor opeens een mercedes willen?

    Login om te reageren
    • kingbenzai zegt

      8 februari 2012 om 13:07

      @audi18: met deze vraag maak je een definitief einde aan de mythe dat domme vragen niet bestaan…

      Login om te reageren
      • audi18 zegt

        8 februari 2012 om 17:27

        @kingbenzai: het was sarcastisch -_-

        Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      8 februari 2012 om 13:40

      @audi18: dude..

      Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    8 februari 2012 om 12:57

    Bijna zo irritant als de rode vuurtoreninstallatie die je in sommige oude Volvo’s op het dashboard tegenkomt..

    Hebben nieuwere ze ook eigenlijk, die units die je snoeihard aan en uit hoord klikken?

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      8 februari 2012 om 15:09

      @baasbas: dat snoeihard klikken daar weet jij helemaal niks over want het zit nog niet in productiemodellen. en zo te horen zit je nooit in een mercedes want alles maar dan ook alles werkt daar zoals het hoort tewerken. dus alle domme opmerkingen waar bijdehante ventjes 10 seconden over hebben gedacht daar zijn zij ook opgekomen en hebben gezorgd dat dat niet gebeurt.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        8 februari 2012 om 15:32

        @lambo4all: Tip: lees eerst de tekst voordat je er op gaat reageren…

        Als je dat had gedaan dan had je gezien dat ik nergens zeg dat hij hard zal klikken in de Mercedes…

        Je had wél kunnen zeuren dat ik hoord met een t moet schrijven..

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          9 februari 2012 om 09:20

          @baasbas: “Hebben nieuwere ze ook eigenlijk, die units die je snoeihard aan en uit hoord klikken?”
          wat staat hier???

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            10 februari 2012 om 12:52

            @lambo4all: Nou vooruit, omdat jij het bent nog maar een keer dan:

            Bijna zo irritant als de rode vuurtoreninstallatie die je in sommige oude Volvo’s op het dashboard tegenkomt..

            Hebben nieuwere ze ook eigenlijk, die units die je snoeihard aan en uit hoort klikken?

            Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      8 februari 2012 om 16:01

      @baasbas: Die harde tikjes die opeens minder snel gingen als je de richtingaanwijzer aanzette? Is tegenwoordig net als bij elk ander merk een elektronisch geluid geworden. Vraag me wel af of die in een Volvo door blijft gaan, bij andere merken stopt hij na een tijdje met piepen.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        8 februari 2012 om 16:06

        @RoT___: Haha in een 240 moet je je achterwerk van de zitting tillen om die sensor voor de gek te houden… Maar die stadionlamp die in het dashboard knippert is zo irritant dat je je gordel vanzelf wel om doet (of de sensor in de zitting loskoppelt)

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          8 februari 2012 om 17:55

          @baasbas: Sensor voor de gek houden kan in de auto’s van nu ook, zolang de stoel leeg is krijg je geen gordelmeldingen. Sensor staat wel licht afgesteld, een laptoptas op de passagiersstoel mikken is er niet meer bij.

          Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        9 februari 2012 om 07:25

        @RoT___: ping geluid komt gewoon uit de 8 speakers en gaat luider en sneller naargelang de snelheid. Het gebeurd vaak dat iemand op de achterbank zijn gordel in de verkeerde gesp (middelste) probeert te steken. Die past dus niet en dan begint het te pingen! Stopt pas als je de juiste gordel insteekt.

        Login om te reageren
  8. blaaskaakmetavocado zegt

    8 februari 2012 om 12:59

    wahaa! de deur wordt ter demonstratie vastgehouden door een man in een witte jas!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      8 februari 2012 om 13:13

      Ja?
      Misschien was het Tampert wel.

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    8 februari 2012 om 13:12

    Weer iets wat kapot kan gaan bij Mercedes…..

    Login om te reageren
  10. the-budel-guy zegt

    8 februari 2012 om 13:21

    Hoe hebben we oooooooit zonder gekund.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      8 februari 2012 om 15:58

      @the-budel-guy: Echt he? Vooral in het donker, als je de deur open moest houden zodat de lamp aan bleef, omdat je anders op de tast moest voelen waar dat ding zat.

      Login om te reageren
  11. christian85 zegt

    8 februari 2012 om 13:26

    Hoppa! Mooie uitvinding! Ondersteboven in het kanaal belanden, hopen dat de ‘gesp’ nog terug omhoog komt en anders heb je altijd het lampje nog die je onder water kan zoeken…..vraag me niet hoe ;)

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      8 februari 2012 om 14:39

      @christian85: dan nog de vraag of je dat dog los kan krijgen… Elektronica.. *zucht*

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      8 februari 2012 om 15:59

      @christian85: Hebben de hulpverleners eindelijk je auto open gekregen (want, automatisch vergrendeld, veilig!), zitten ze weer met de gordel te rotzooien…

      Login om te reageren
  12. bempi zegt

    8 februari 2012 om 13:43

    Bij BMW hoor je een geluid, als je je gordel niet vast maakt. Lijkt me beter dan zo’n lichtgevende pijltje overdag ?
    Liever monteer je hem in het tussenschot, dan kan je hem zelfs nog beter afwerken. Precies in een irritant hoekje lijkt me ook niet lekker zitten.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      8 februari 2012 om 14:28

      @bempi:
      Overdag een geluidje, ’s avons een lichtgevend pijltje.
      Het beste van 2 werelden.

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      8 februari 2012 om 14:38

      @bempi: Heel irritant dat geluid, maar dat heb je tegenwoordig in bijna elke auto, of niet?

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        8 februari 2012 om 15:53

        @kaasboerin: Gordelpiepjes schijnen bonuspunten op te leveren op de crashtest, zoiets dacht ik in elk geval ooit gelezen te hebben.

        Login om te reageren
  13. rotarypowah zegt

    8 februari 2012 om 13:45

    “(hoe noem je dit, een gesp?”

    Dat heet een slot.

    Login om te reageren
  14. raphael zegt

    8 februari 2012 om 14:02

    Ik ben zo benieuwd naar de nieuwe S-klasse. Ik vind alleen al die auto de trip naar Geneve waard.

    Login om te reageren
  15. MLTB zegt

    8 februari 2012 om 14:46

    Premium hoor,

    Login om te reageren
  16. MLTB zegt

    8 februari 2012 om 14:47

    @raphael

    Voor zeker :)

    Vind de huidige niet zo geslaagd, denk en hoop dat hij veel stijl -elementen weg gaat hebben van de huidige ( nieuwe ) CLS.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      8 februari 2012 om 15:23

      @MLTB: Wat mij vooral enthousiast maakt is het feit dat Mercedes met de nieuwe S-klasse ook het Maybach publiek wil behouden. Ik verwacht dus dat ze meer richting Bentley Mulsanne/Flying Spur gaan ipv Audi A8 en BMW 7. Een beetje zoals de ‘Grosser’ in de jaren ’60.

      Login om te reageren
  17. Simpson zegt

    8 februari 2012 om 15:03

    het is nu wachten op de eerste verhalen dat er complete kindertjes in verdwijnen.

    wel gaaf dat als je een keer terugkomt van de stort of vakantie je je gespen(?) niet per ongeluk onder de ba…oh S-klasse, laat maar.

    Login om te reageren
  18. cossie300 zegt

    8 februari 2012 om 15:24

    Weer 2000 euro bij die basisprijs ( die al niet laag ligt ) voor iets waar niemand van wakker ligt .

    Login om te reageren
  19. RoT___ zegt

    8 februari 2012 om 15:56

    Ik wacht nog altijd op een systeem dat ik geen halsbrekende toeren uit moet halen om de klikkers aan de goede kant van de bank te krijgen als ik hem terug klap. Zeker met een 3-deurs is het een enorm gezeik daar je half in de auto moet gaan staan.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      8 februari 2012 om 16:10

      Goed punt! Herkenbaar ook..

      Als ze daar toch naar kijken, laat ze dan ook maar de hoofdsteunen van de achterbank meenemen. Die moet je uit de achterbank halen om hem plat te klappen, maar dat gaat niet als de rugleuning rechtop staat. Dus dat moet je voor elkaar zien te krijgen door de leuning nog halverwege schuin te houden

      Login om te reageren
  20. JanJansen zegt

    8 februari 2012 om 16:18

    Wat nou als je ondersteboven in een donkere sloot in je gordels hangt?
    Ik denk dat MB toch een punt heeft (dat is geen slechte woordgrap)

    Login om te reageren
  21. mercs zegt

    8 februari 2012 om 16:40

    Even een relevante vraag: waarom zijn er altijd mensen die het presteren om voordat ook maar een onafhankelijk persoon dit systeem heeft getest het al afdoen als onbetrouwbaar en onveilig, vanwege de extra electronica?
    Ten eerste, als je in het water terecht komt kan je beter gebruik maken van een lifehammer, om daarmee de ruit door te tikken en de gordel door te snijden. Want op zo’n moment is het lastig zoeken naar het gordelslot. Dat geldt dus zowel auto’s met als zonder dit systeem.
    Ten tweede: Wat denk je dat mensen zeiden bij de introductie van de airbag, ESP of ABS? Precies hetzelfde als de mensen die hier nu ook negatief durven te reageren. Dus: electronica is onbetrouwbaar, op het moment supreme laat het vast afweten, airbags kan je in stikken etc. Elk merk(!) maakt nu gebruik van deze systemen. Niemand heeft het meer over die onzin die ook bij de introductie werd gedacht.
    Laten we nu eerst maar eens afwachten, ipv bij voorbaat al te zuchten op de electronica of het wel terug omhoog komt op het gewenste moment!
    Verandering, het blijft moeilijk voor een mens. Niet voor niets is verandermanagement een vak apart.

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      8 februari 2012 om 22:31

      @mercs:
      Ik ken zo iemand met een R klasse waar van één zekering gesprongen was, enkel in garage’s kunnen ze een nieuwe steken en de wagen wou uit “veiligheid” de helft van de elektronica niet meer gebruiken zo wou de automaat niet meer schakelen en heeft hij eerst naar huis en dan naar de MB dealer mogen rijden in eerste aan 30km/uur

      En mijn tante kwam uren vast te zitten in haar volvo toen de batterij kapot was (was niet zo in het starten) en ze de motor uit legde, de elektronica vergerendeld de deuren automatisch en om ze te ontgrendelen moet je op een knopje drukken dat niet werkt zonder stroom

      Daarom ben ik gelukkig dat de enige elektronica in mijn wagens in het audio systeem zit (dat ik zelf geplaatst heb)

      Login om te reageren
      • Anoniem zegt

        9 februari 2012 om 19:44

        @six-trey: Tijd voor een Volvo 240 zeg ik! Niet kapot te rijden die dingen..

        Login om te reageren
  22. kickass zegt

    8 februari 2012 om 17:28

    Tja, veiligheid begint bij de details zeggen ze wel eens.

    Login om te reageren
  23. Tonnie zegt

    8 februari 2012 om 17:33

    Mooie dingen! Beetje veiligheid, maar oogt ook gelijk een stuk mooier als je in de auto zit :D

    Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      8 februari 2012 om 18:00

      @Thijsj: daar let men ook op hé

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        8 februari 2012 om 20:02

        @bmwmaaktrijdengeweldig: is dat sarcastisch? want ik denk vaak genoeg bij mezelf dat die gespen enorm lelijk zijn en dat ze daar niet eens wat aan kunnen doen. Of ik zal wel autistisch zijn ofzo..

        Login om te reageren
        • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

          10 februari 2012 om 14:08

          @Thijsj: Haha nou ja ik heb er nog nooit opgelet :P

          Login om te reageren
          • Tonnie zegt

            10 februari 2012 om 14:52

            @bmwmaaktrijdengeweldig: Nou ik zou zeggen: let er eens op dan ;)

            Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    8 februari 2012 om 18:27

    Het is maar een matige ontwikkeling, het is eerder een luxe dan een noodzakelijkheid. Al is zo’n gordelspanner bij een ongeval dan wel weer onmisbaar.

    Login om te reageren
  25. schnitzerken zegt

    8 februari 2012 om 19:30

    Op het moment dat je de deur opent komen ze te voorschijn en nadat je je gordel er in hebt geklikt verdwijnen ze weer…. Ok, en hoe doe je jezelf dan terug los?

    Login om te reageren
  26. p993 zegt

    8 februari 2012 om 20:43

    Ik mis blijkbaar iets….wat heb je eraan dat die dingen verdwijnen als je niet in de auto zit….?

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      8 februari 2012 om 21:55

      @p993: Nou, als het verdwijnt als je het om hebt waarom zou je het dan ook niet laten verdwijnen als er niemand zit? Het is esthetisch gezien aantrekkelijker.

      Login om te reageren
  27. fluvioglacialeafzetting zegt

    8 februari 2012 om 23:32

    Slim hoor

    Login om te reageren
  28. NielsGP zegt

    9 februari 2012 om 00:34

    Moet het toevallig niet ‘esthetisch’ zijn ipv estetisch? Lijkt me beter iig.. :)

    Login om te reageren
  29. pieter184 zegt

    9 februari 2012 om 15:13

    Lichtgevend gordelunits en pre safe gordelspanners had de Lexus LS460 al, 6 jaar geleden. (niet erg vernieuwend) Overigens ziet het er in de Lexus mooier uit.
    Dat de gordelunits wegvallen in de stoel is wel een mooi systeem. Nu moeten ze er alleen uit komen als er iemand opzit.

    Login om te reageren
    • Anoniem zegt

      9 februari 2012 om 19:41

      Volvo blijft het veiligst omdat ze de autogordel hebben uitgevonden, Al moet ik toegeven dat ik gek ben op gadgets en dat dit wel best grappig gemaakt is.

      Login om te reageren
      • mdriouch zegt

        10 februari 2012 om 05:09

        @dennis245turbo: Omdat ze de autogordel hebben uitgevonden is Volvo het veiligst? Sowieso praat bullsh*t want de eerste autogordel werd in 1956 door Ford geïntroduceerd.
        Volvo heeft in 1959 de DRIEPUNTSautogordel ontworpen.

        Login om te reageren
  30. mdriouch zegt

    10 februari 2012 om 05:06

    @pieter184: De S-Klasse had in 1971 al gordelspanners en dat de Lexus lichtgevende gordelunits had is ook niet belangrijk. Het gaat hier om de combo: Lichtgevend + ‘de klikbevestiging/gesp verbergt zich automatisch in de zetels. Op het moment dat je de deur opent komen ze te voorschijn en nadat je je gordel er in hebt geklikt verdwijnen ze weer.’

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North