Het is geen buslijn.
Paniek in puristenland! Mercedes-AMG introduceerde met de “43” een lijn die volgens sommige liefhebbers helemaal niet AMG-waardig is. Diezelfde liefhebbers kunnen dit bericht beter overslaan, want het performancelabel komt naar verluidt met de “53” op de proppen.
Dit getal komt waarschijnlijk het eerst op de nieuwe CLS te staan. De Mercedes-AMG CLS53 krijgt een zes-in-lijn onder de kap, die goed zal zijn voor ongeveer 430 pk. Deze motor krijgt bovendien gezelschap van een elektromotor die de prestaties omhoog helpt en tegelijk het verbruik drukt. Van de nieuwe CLS is verder bekend dat het model iets groeit. Verwacht daarnaast dat dit model tot op zekere hoogte autonoom zal rijden.
Nog even terug naar de 53. De aandrijflijn komt ook in de E-klasse te liggen, maar dan wel in de coupé en de cabrio. De sedan en de station blijven het namelijk met de “63” doen: de geblazen 4.0 V8. Onze rijtest met de vorige CLS check je HIER. Hoe zo’n E63S rijdt check je DAAR.
mrgnex zegt
Lijkt me alleen maar verwarrend die duizenden versies. Vraag me ook af of er markt voor is.
roppp zegt
@mrgnex: ik denk ook niet dat er een markt voor is. MB inschattende, hebben ze geen marktonderzoek uitgevoerd en doen ze maar wat om het banksaldo eindelijk een keer wat te laten afnemen.
poes zegt
Perfecte zet van Mercedes. Zoals iemand hier ook al aangaf; de 63 modellen worden in te kleine aantallen verkocht. Leuk om je merk in de picture te zetten, maar voor de pieken technisch hebben ze er niet zoveel aan. Ook omdat die modellen steeds extremer worden.
Overigens is dit een verlengende van een ontwikkeling welke al langer gaande is. AMG, S-line, R-design, ST-line, R-line, overal zie je hetzelfde gebeuren. De koper vind ‘het origineel’ er dik uitzien, maar wil niet de hoofdprijs betalen voor performance die hij/zij toch niet gebruikt. In het geval van de 53 is dat natuurlijk een beetje een ander verhaal (want alsnog snel en aan de prijs), maar het komt grofweg op hetzelfde neer.
E550 zegt
@roppp: precies, zie R-klasse: gigantische gat in de markt.
woudloper zegt
@mrgnex: zeker wel. In België verkoopt die 43 in veelvoud van de V8 modellen. Iedereen vindt die V8 Cool maar bij ons worden ze eigenlijk niet veel meer verkocht.
In de US en de zandbakken her en der zullen ze nog lang de nadruk op V8 en leggen.
leaper035t zegt
@woudloper: idd. Van zodra er een V8 in ligt worden inschrijving-, en jaarlijkse taks te groot. Bij de nieuwe generatie 6-cilinders valt het nog mee.
viezefreddyw zegt
Groot Mercedes liefhebber maar al die modelletjes en cijfertjes maken het wel onoverzichtigelijk.
En hoe groot is de zes-in-lijn? 3.0?
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Onoverzichtigelijk. Een woord waar ik nog nooit van gehoord heb. Moet natuurlijk onoverzichtelijk zijn.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat niemand die fout zag. Moest zelf 3 x lezen.
lekbak zegt
@viezefreddyw: volgens mij wel ja. Alweer een tijdje geleden waren er berichten over de L6 motoren van mb. Zowel de benzine als diesel zouden 3.0 zijn staat mij bij.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Opzich wel mooi dat Mercedes teruggaat naar in-lijn motoren. Waren ze echt een kei in zo’n 30 jaar terug.
wijsneus zegt
Ik begrijp dus dat de 53 de 63 is sommige modellen vervangt? Had liever gezien dat het een toevoeging zou zijn. Dat de 53 dan in de basis een 43 is met extra elektrische paardenkrachten.
thomcarspotter zegt
@wijsneus: dat begrijp je verkeerd. Lees de laatste alinea nog maar eens ;)
m_rick zegt
Zo’n elektromotor kan behoorlijk schelen in de uitstoot op papier (=BPM) dus er zullen vast genoeg klanten voor vallen…
gregorius zegt
Hebben we het hier nu over een plugin hybride met het geluid van een AMG43 blok? Prima! Ga je straks zien dat in NL de 53 maar net iets duurder is dan de 43 (door de slurpbpm).
Ok, het 43 blok haalt het niet bij de 63 en 55 modellen, maar nog altijd beter dan het gros van de meeste motoren.
En purist of wat dan ook: AMG is gewoon een marketing dingetje van MB. ‘Ergens anders gemaakt en door 1 persoon in elkaar gezet’. Lekker boeiend hoe en waar dat ding gebouwd is; zolang het maar zo goed is als het kan zijn.
Dutchdriftking zegt
43,53 en 63 dus. Komt Audi nu met een S, een S hybride en een RS? En BMW met een M40i, M40i hybride en een echte M?
trustmeiamanengineer zegt
Die marketeers raken toch wel een beetje van het padje af nu hoor….
Maar technisch klinkt ’t wel interessant.
E34M5Touring zegt
Waarom 53? 43AMG was al een bekende via de ouwe C Klasse. Waarom dan geen 55AMG? Dat motortype is alom bekend onder AMG. 53 klopt op de een of andere manier niet lekker.
mashell zegt
@e34m5touring: 43, 53, 63 dat klinkt logisch. Bovendien is dit een heel ander iets dan een AMG 55 vroeger was.
E34M5Touring zegt
@mashell: Ik krijg bij 53 een beetje een ‘random gekozen’ gevoel. Ik had dat 55 AMG genoemd. De 43 en 63(ook een 4.0l) hebben ook niks meer van doen met de oude typenummers dus dat bezwaar zie ik niet zo.
mashell zegt
@e34m5touring: hoezo random? Het ligt precies midden tussen 43 en 63. Juist 55 zou random zijn. 43 + 12 = 55 + 8 = 63. De 63 heeft juist erg veel met de 55 van doen, uiteraard is het een andere motor maar bediend hetzelfde “ik ben luid, asociaal, profvoetballer en/of drugdealer” publiek. De 43 en 53 bedienen een ander publiek. Ik denk dat Mercedes heel bewust niet de 55 opnieuw gebruikt heeft maar juist voor de 53 gekozen heeft om te signaleren, dat deze anders is. Mercedes getallen zijn niet altijd logisch (maar veel logischer dan Nokia of Microsoft getallen) maar deze klopt wel.
E34M5Touring zegt
@mashell: numeriek zal het allemaal prima kloppen. Maar dat bedoel ik niet.
mashell zegt
@e34m5touring: maar historisch klopt het dus ook. Deze wagens zijn niet hetzelfde soort wagens als de AMG55 modellen waren en hebben dus een ander nummer nodig.
E34M5Touring zegt
@mashell: Dat geldt dan toch net zo goed voor de 43AMG…..
dawwg zegt
@e34m5touring: De 55s waren altijd erg luid; de 43 altijd al stukken beschaafder; en vermoedelijk de 53 ook; in die context is het breken met de 55 naamgeving best logisch toch ?
E34M5Touring zegt
@dawwg: https://hips.hearstapps.com/amv-prod-cad-assets.s3.amazonaws.com/images/media/51/2017-mercedes-amg-c43-coupe-inline1-photo-671658-s-original.jpg?crop=1xw:1xh;center,center&resize=800:*
http://1.bp.blogspot.com/-xR8zhQxl0QE/VdTMd4jc3XI/AAAAAAAA5WY/lR0CESwR0ZM/s1600/2017-Mercedes-AMG-C63-Coupe-5.jpg
Je ziet nauwelijks verschil tussen de modellen. Hoezo minder luid? Maar goed, zal wel aan mij liggen.
kilum zegt
Hybride AMG? Dat gaat wel verkopen in Nederland dan. Zou wat zijn als deze in Nederland door de elektromeuk haast BPM vrij wordt. Dan wordt de auto goedkoper dan de 43 modellen.
lekbak zegt
Met die elektromotor erbij is er een grote kans dat deze dus alle concurrentie helemaal weg blaast wat prestaties betreft. Ik ben benieuwd wat het resultaat is.
cisn zegt
Even los van de motoren, gaat de volgende CLS dan ELS heten?