• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat je moet weten over de Mercedes-AMG “53-lijn”

Auteur: Author, gepost 7 augustus 2017 om 08:40 – 29 Reacties


Het is geen buslijn.

Paniek in puristenland! Mercedes-AMG introduceerde met de “43” een lijn die volgens sommige liefhebbers helemaal niet AMG-waardig is. Diezelfde liefhebbers kunnen dit bericht beter overslaan, want het performancelabel komt naar verluidt met de “53” op de proppen.

Dit getal komt waarschijnlijk het eerst op de nieuwe CLS te staan. De Mercedes-AMG CLS53 krijgt een zes-in-lijn onder de kap, die goed zal zijn voor ongeveer 430 pk. Deze motor krijgt bovendien gezelschap van een elektromotor die de prestaties omhoog helpt en tegelijk het verbruik drukt. Van de nieuwe CLS is verder bekend dat het model iets groeit. Verwacht daarnaast dat dit model tot op zekere hoogte autonoom zal rijden.

Nog even terug naar de 53. De aandrijflijn komt ook in de E-klasse te liggen, maar dan wel in de coupé en de cabrio. De sedan en de station blijven het namelijk met de “63” doen: de geblazen 4.0 V8. Onze rijtest met de vorige CLS check je HIER. Hoe zo’n E63S rijdt check je DAAR.

Ook interessant!

  • De Mercedes CLS facelift is gearriveerd
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, cls, cls53, Hybride, Mercedes, mercedes-amg

Vorig bericht: « Autodieven haalden jouw leasebak gewoon uit een database
Volgend bericht: Bied op deze 993 GT2, als je durft »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrgnex zegt

    7 augustus 2017 om 08:46

    Lijkt me alleen maar verwarrend die duizenden versies. Vraag me ook af of er markt voor is.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      7 augustus 2017 om 09:07

      @mrgnex: ik denk ook niet dat er een markt voor is. MB inschattende, hebben ze geen marktonderzoek uitgevoerd en doen ze maar wat om het banksaldo eindelijk een keer wat te laten afnemen.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        7 augustus 2017 om 10:02

        Perfecte zet van Mercedes. Zoals iemand hier ook al aangaf; de 63 modellen worden in te kleine aantallen verkocht. Leuk om je merk in de picture te zetten, maar voor de pieken technisch hebben ze er niet zoveel aan. Ook omdat die modellen steeds extremer worden.

        Overigens is dit een verlengende van een ontwikkeling welke al langer gaande is. AMG, S-line, R-design, ST-line, R-line, overal zie je hetzelfde gebeuren. De koper vind ‘het origineel’ er dik uitzien, maar wil niet de hoofdprijs betalen voor performance die hij/zij toch niet gebruikt. In het geval van de 53 is dat natuurlijk een beetje een ander verhaal (want alsnog snel en aan de prijs), maar het komt grofweg op hetzelfde neer.

        Login om te reageren
      • E550 zegt

        7 augustus 2017 om 18:21

        @roppp: precies, zie R-klasse: gigantische gat in de markt.

        Login om te reageren
    • woudloper zegt

      7 augustus 2017 om 09:39

      @mrgnex: zeker wel. In België verkoopt die 43 in veelvoud van de V8 modellen. Iedereen vindt die V8 Cool maar bij ons worden ze eigenlijk niet veel meer verkocht.
      In de US en de zandbakken her en der zullen ze nog lang de nadruk op V8 en leggen.

      Login om te reageren
      • leaper035t zegt

        7 augustus 2017 om 10:27

        @woudloper: idd. Van zodra er een V8 in ligt worden inschrijving-, en jaarlijkse taks te groot. Bij de nieuwe generatie 6-cilinders valt het nog mee.

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    7 augustus 2017 om 09:05

    Groot Mercedes liefhebber maar al die modelletjes en cijfertjes maken het wel onoverzichtigelijk.

    En hoe groot is de zes-in-lijn? 3.0?

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      7 augustus 2017 om 09:23

      @viezefreddyw: Onoverzichtigelijk. Een woord waar ik nog nooit van gehoord heb. Moet natuurlijk onoverzichtelijk zijn.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        7 augustus 2017 om 12:58

        @viezefreddyw: Ik denk dat niemand die fout zag. Moest zelf 3 x lezen.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 augustus 2017 om 10:05

      @viezefreddyw: volgens mij wel ja. Alweer een tijdje geleden waren er berichten over de L6 motoren van mb. Zowel de benzine als diesel zouden 3.0 zijn staat mij bij.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        7 augustus 2017 om 11:58

        @lekbak: Opzich wel mooi dat Mercedes teruggaat naar in-lijn motoren. Waren ze echt een kei in zo’n 30 jaar terug.

        Login om te reageren
  3. wijsneus zegt

    7 augustus 2017 om 09:08

    Ik begrijp dus dat de 53 de 63 is sommige modellen vervangt? Had liever gezien dat het een toevoeging zou zijn. Dat de 53 dan in de basis een 43 is met extra elektrische paardenkrachten.

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      7 augustus 2017 om 13:16

      @wijsneus: dat begrijp je verkeerd. Lees de laatste alinea nog maar eens ;)

      Login om te reageren
  4. m_rick zegt

    7 augustus 2017 om 09:31

    Zo’n elektromotor kan behoorlijk schelen in de uitstoot op papier (=BPM) dus er zullen vast genoeg klanten voor vallen…

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    7 augustus 2017 om 09:44

    Hebben we het hier nu over een plugin hybride met het geluid van een AMG43 blok? Prima! Ga je straks zien dat in NL de 53 maar net iets duurder is dan de 43 (door de slurpbpm).
    Ok, het 43 blok haalt het niet bij de 63 en 55 modellen, maar nog altijd beter dan het gros van de meeste motoren.

    En purist of wat dan ook: AMG is gewoon een marketing dingetje van MB. ‘Ergens anders gemaakt en door 1 persoon in elkaar gezet’. Lekker boeiend hoe en waar dat ding gebouwd is; zolang het maar zo goed is als het kan zijn.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    7 augustus 2017 om 09:52

    43,53 en 63 dus. Komt Audi nu met een S, een S hybride en een RS? En BMW met een M40i, M40i hybride en een echte M?

    Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    7 augustus 2017 om 09:54

    Die marketeers raken toch wel een beetje van het padje af nu hoor….
    Maar technisch klinkt ’t wel interessant.

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    7 augustus 2017 om 09:54

    Waarom 53? 43AMG was al een bekende via de ouwe C Klasse. Waarom dan geen 55AMG? Dat motortype is alom bekend onder AMG. 53 klopt op de een of andere manier niet lekker.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 augustus 2017 om 10:05

      @e34m5touring: 43, 53, 63 dat klinkt logisch. Bovendien is dit een heel ander iets dan een AMG 55 vroeger was.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        7 augustus 2017 om 10:12

        @mashell: Ik krijg bij 53 een beetje een ‘random gekozen’ gevoel. Ik had dat 55 AMG genoemd. De 43 en 63(ook een 4.0l) hebben ook niks meer van doen met de oude typenummers dus dat bezwaar zie ik niet zo.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 augustus 2017 om 10:59

          @e34m5touring: hoezo random? Het ligt precies midden tussen 43 en 63. Juist 55 zou random zijn. 43 + 12 = 55 + 8 = 63. De 63 heeft juist erg veel met de 55 van doen, uiteraard is het een andere motor maar bediend hetzelfde “ik ben luid, asociaal, profvoetballer en/of drugdealer” publiek. De 43 en 53 bedienen een ander publiek. Ik denk dat Mercedes heel bewust niet de 55 opnieuw gebruikt heeft maar juist voor de 53 gekozen heeft om te signaleren, dat deze anders is. Mercedes getallen zijn niet altijd logisch (maar veel logischer dan Nokia of Microsoft getallen) maar deze klopt wel.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            7 augustus 2017 om 11:51

            @mashell: numeriek zal het allemaal prima kloppen. Maar dat bedoel ik niet.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              7 augustus 2017 om 12:43

              @e34m5touring: maar historisch klopt het dus ook. Deze wagens zijn niet hetzelfde soort wagens als de AMG55 modellen waren en hebben dus een ander nummer nodig.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                7 augustus 2017 om 13:27

                @mashell: Dat geldt dan toch net zo goed voor de 43AMG…..

              • dawwg zegt

                7 augustus 2017 om 13:58

                @e34m5touring: De 55s waren altijd erg luid; de 43 altijd al stukken beschaafder; en vermoedelijk de 53 ook; in die context is het breken met de 55 naamgeving best logisch toch ?

              • E34M5Touring zegt

                7 augustus 2017 om 14:07

                @dawwg: https://hips.hearstapps.com/amv-prod-cad-assets.s3.amazonaws.com/images/media/51/2017-mercedes-amg-c43-coupe-inline1-photo-671658-s-original.jpg?crop=1xw:1xh;center,center&resize=800:*
                http://1.bp.blogspot.com/-xR8zhQxl0QE/VdTMd4jc3XI/AAAAAAAA5WY/lR0CESwR0ZM/s1600/2017-Mercedes-AMG-C63-Coupe-5.jpg

                Je ziet nauwelijks verschil tussen de modellen. Hoezo minder luid? Maar goed, zal wel aan mij liggen.

  9. kilum zegt

    7 augustus 2017 om 10:15

    Hybride AMG? Dat gaat wel verkopen in Nederland dan. Zou wat zijn als deze in Nederland door de elektromeuk haast BPM vrij wordt. Dan wordt de auto goedkoper dan de 43 modellen.

    Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    7 augustus 2017 om 11:08

    Met die elektromotor erbij is er een grote kans dat deze dus alle concurrentie helemaal weg blaast wat prestaties betreft. Ik ben benieuwd wat het resultaat is.

    Login om te reageren
  11. cisn zegt

    7 augustus 2017 om 12:14

    Even los van de motoren, gaat de volgende CLS dan ELS heten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North