Als je ‘Chuck Norris’ zei, dan had je natuurlijk gelijk. Maar dat was niet het antwoord waar we naar op zoek waren. Nee, we bedoelden de Ford Mustang Cobra Jet. Deze speciaal voor de dragstrip gebouwde ‘Stang doet de 0-96 km/u namelijk in 1,52 seconden (!).
Zoals elk jaar maakt Ford ook dit jaar niet meer dan 50 exemplaren van de Cobra Jet, de Mustang met rolkooi, maar zonder goedkeuring voor de openbare weg, die een hekel heeft aan bochten, omdat hij is gemaakt om heel hard rechtdoor te rijden.
Onder de motorkap ligt een 5.0 liter ‘Coyote’ V8, al dan niet voorzien van een 2,9 liter Whipple Supercharger. Juist, net zo eentje als er op die Ford GT van laatst zat. Met Bo Butner achter het stuur en op een goed geprepareerde dragstrip resulteerde dit in een 0-60 mph-tijd van 1,52 seconden. Nog geen 2 seconden later (3,26 seconden) zat de Cobra al op 100 mph (160 km/u). En da’s toch best rap…
Onvoorstelbaar, 3.5s naar 160!! De meesten zitten net op de 40-50 ofzo
@jzaero: 3.3 zelfs!!
@jzaero: ja echt raar bijna onvoorstelbaar als je net gas geeft zit al op 100 km :p
@iloveastonmartin: Haha, in het ergste geval heb je net de koppeling losgelaten in een andere auto XD
@jzaero: mhah :) vergelen met zo’n nitrogestookt ding is dit een zeer trage slak :) die zitten in zo’n 4 á 5 seconden dik boven de 400km/pu. jeuh wat zou ik toch graag daar eens in willen zitten om dat mee te maken
@Soulmaster: Hoe worden die dan genoemd zo’n “nitro gestookte dingen”?
@4991: topfuel? en kunnen net zoals die cobra alleen rechtuit bloedsnel
http://www.youtube.com/watch?v=aEO9alJP720
@Soulmaster: ah die dinges. die zijn wel heel snel.
@4991: wat je snel noemt :)
@Soulmaster: @4991: Een top fuel dragster inderdaad. Met max 500km/u over een 1/4 mijl. Maar die dingen beschikken ook over 6000-8000pk! Dit ding is gewoon te koop voor de consument, best bizar ;)
@jzaero: haha, wa mag zo’n ding dan kosten?
@4991: Oh sorry, ik bedoelde dat de Ford te koop is voor de consument en dat dat al een hele prestatie is voor een auto die je af fabriek zo koopt! Was een beetje onduidelijk zie ik.
Bijna 3 liter aan alleen supercharger. WEW.
Ook sneller: licht.
Gemaaakt?
Volgens mij een a teveel :p
OT: dat is best wel rete snel naar de 96
:lol: @ Chuck Norris
Bizar overigens, dan neem ik aan dat de 100km/u in de eerste wordt gehaald en de 160 in de 2e, gezien de handbak? En dat met de aerodynamica van een baksteen.
@Jesper: Ik zie niet echt een handbak.
@4991: Sequentiele handbak denk ik. Koppeling wel nodig, maar alleen op en neer voor schakelen.
@jzaero: Kan perfect zijn, maar bij zo’n auto’s verwacht ik toch iets anders.
@4991: Tjah, tegenwoordig hebben veel auto’s in de GT2 klasse ook sequentiële bakken geloof ik! Wel met koppeling bij downshift, maar bij opschakelen alleen aan pookje rukken
@jzaero: ah zo, ik dacht dat ze de koppeling nodig hadden bij het opschakelen.
Echt bizar dit, te gek voor woorden een fenomeen deze Ford Mustang Cobra Jet. En nice dat de Veyron killer uit de VS komt.
Bruuut!
Veyron vernedert ? Zie het verband niet! 2 totaal verschillende concepten.
@speedie: nee precies, ik zie het verband ook niet echt…
@speedie: daarom staat er ook ‘in een sprint’ :)
Hoeveel kan een mensenlichaam eigenlijk aan?
@4991: Een Top thrill dragster trekt 5.5G, dat kan een mens nog makkelijk fysiek aan. Hoe snel je ogen het beeld aflezen is een ander verhaal. Een F1 bij een complete stop trekt 5G. Een getraind mens kan deze G-krachten aan, maar 5G is meestal de grens in achtbanen. Alles hierboven wordt als potentieel gevaarlijk gezien. Echter is de tijdsduur van een blootstelling aan krachten ook belangrijk. Als je een bal tegen je hoofd krijgt, is dat pijnlijk en kan dat lokaal 100G+ opleveren, echter is dat niet dodelijk. Blootstelling van 20G bij een minuut of twee is al levensgevaarlijk!
@4991:
http://en.wikipedia.org/wiki/G-force
Early experiments showed that untrained humans were able to tolerate 17 g eyeballs-in (compared to 12 g eyeballs-out) for several minutes without loss of consciousness or apparent long-term harm.
17G = 166m/s² => 0.16 sec naar honderd moet je overleven ;)
27.77m/s (100 km/h) / 166.77m/s² = 0.16656 s
@tjorque: en @jzaero: thanx
@4991: ik dacht dat straaljagerpiloten in hun g-suit 10G mogen/kunnen trekken, daarboven is er ernstig risico dat ze wegvallen.
@mrs250: Overleven en helder genoeg zijn om een auto te besturen zijn inderdaad twee dingen.
@mrs250: Klopt, alleen zij hebben speciale suits! In een auto is wel anders ;)
Hele vette auto dit enzo, maar ik begrijp nog niet helemaal de link naar de Veyron. Dragstrip vs. openbare weg.
Hoeveel pk’s en Nm heeft die dan?
Ben het met anderen eens dat je de Veyron en de Cobra Jet in twee totaal verschillende klassen zitten.
Toch vind ik het wel leuk dat de vergelijking wordt gemaakt, want dat laat zien wat je nodig hebt om een Veyron zoek te kunnen rijden en zelfs dan met maar 1 seconde verschil naar de 100 toe.
Dat bewijst des te meer wat voor bizarre machine de Veyron is.
Max speed 434 kph (269.08 mph)
0 – 100 kph 2.5 s
0 – 200 kph 6.7 s
0 – 300 kph 14.6 s
0 – 60 mph 2.4 s
0 – 100 mph 4.9 s
0 – 150 mph 10.2 s
0 – 200 mph 22.2 s
1000 m 18.0 s @ 295 kph
1/4 mile 9.9 s @ 146 mph
@house: in de eerste zin -je
@house: 300 Kph in 14.6 seconden.
200 mph in 22.2 seconden. 200 mph is 320 kph dus 20 kph verschil. Dus jij gaat me vertellen dat de veyron 300-320kph in 7.6 seconden pas geklaard heeft?
@house: “Dat bewijst des te meer wat voor bizarre machine de Veyron is” dat stukje ben ik helemaal met je eens.
En allemaal maar brullen dat het een ‘overpriced stuk vuilnis’ is, ze hebben geen idee. ;)
Uhmmm, dit kun je niet naast een Veyron zetten. Daar deze auto’s te verschillend zijn. Luxe tegen geen luxe om er maar eens 1 te noemen.
@potjak: noem er nu nog eens 2
Wel straatlegaal en veel sneller.
http://www.youtube.com/watch?v=PBwK9Lbfx5Q
Ookal is de GT9 pas na 4,2 op 96km/h hij is daarna veel sneller
http://www.youtube.com/watch?v=-ffYokJgg5s&feature=results_video&playnext=1&list=PL9433939BA1675545
@ya314: ook hier maakt de veyron gehakt van als het om bochten gaat.
@Soulmaster: en ikke maar altijd denken dat de veyron een lompe machine is in de bochten
@4991: in vergelijk met dit soort machines is het een kart :)
Volgens het artikel mag dat ding niet eens op de openbare weg, dus het “veyron-killer” gedeelte gaat er bij mij niet in.. Maakt het natuurlijk niet minder indrukwekkend!
Hoe kun je zo’n lelijke metalen EMMER vergelijken met een Veyron !?!?!
@mark88:
Het gaat nog altijd niet om looks en afwerking op de drag strip…probeer dat te onthouden deze keer.
ja zo kan ik het ook, dat motorblok in een fiat panda en je gaat nogsteeds harder dan een veyron, ondanks dat ga ik dan nogsteeds liever voor de veyron, ik denk dat die ook iets comfortabeler rijd. (gokje)
@MrSkyline: precies. met een F1 auto mag je ook niet de weg op, waarom wordt dat hier dan niet vermeld.. die vernedert ook een Veyron.
@blo3to3t: alleen op bochtensnelheid, wil nog wel eens zien wie sneller is na de 200km/pu dus 200-topspeed
@jesper
Een baksteen heeft een cw van 2.0
@ytrewq: lol XD
Ik denk dat je met
de Veyron toch net even makkelijker een weekendje naar
St tropez gaat….
Is natuurlijk ongelooflijk snel, zo’n rappe 0-60mph tijd… maar die auto’s zijn hier dan echt weer custom voor gemaakt… Het enige dat je ermee kan doen is dragracen…
Speciaal gebouwde, en dus niet interessant.
in een bugatti kan je nog een weekendje weg en normaal rijden, in die lelijke USA bak is er niks van rijden bij. gewoon een dragster, dit lijkt wel een telegraaf bericht, het kopje houd geeft een andere indruk dan waar de tekst daadwerklijk over gaat.
jammer
Bugatti is toch beter want daar mag je wel mee over de weg
gekke Amerikanen “schudnee”
Dat is zeker wel snel. En dat cobra logo is egt geweldig!
Natuurlijk is hij sneller dan een veyron, dat is niet zo moeilijk met een dragster omdat hij niet straatlegaal hoeft te zijn en alleen maar rechtdoor hoeft te rijden, maar dan vernedert hij de veyron nog niet…
Wel leuk dat elke keer als iets sneller dan een Veyron is, er gepraat wordt over gebruiksgemak…maar who the hell koopt er nou een 1000pk+ hypercar voor het gebruiksgemak?
@ytrewq
ik bedoelde dat een baksteen een cw van 2,1 heeft