• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat komt uit Amerika en vernedert de Veyron?

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 april 2012 om 23:05 – 63 Reacties

2013_Ford_Mustang_Cobra_Jet
Als je ‘Chuck Norris’ zei, dan had je natuurlijk gelijk. Maar dat was niet het antwoord waar we naar op zoek waren. Nee, we bedoelden de Ford Mustang Cobra Jet. Deze speciaal voor de dragstrip gebouwde ‘Stang doet de 0-96 km/u namelijk in 1,52 seconden (!).

Zoals elk jaar maakt Ford ook dit jaar niet meer dan 50 exemplaren van de Cobra Jet, de Mustang met rolkooi, maar zonder goedkeuring voor de openbare weg, die een hekel heeft aan bochten, omdat hij is gemaakt om heel hard rechtdoor te rijden.

Onder de motorkap ligt een 5.0 liter ‘Coyote’ V8, al dan niet voorzien van een 2,9 liter Whipple Supercharger. Juist, net zo eentje als er op die Ford GT van laatst zat. Met Bo Butner achter het stuur en op een goed geprepareerde dragstrip resulteerde dit in een 0-60 mph-tijd van 1,52 seconden. Nog geen 2 seconden later (3,26 seconden) zat de Cobra al op 100 mph (160 km/u). En da’s toch best rap…

Ook interessant!

  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

cobra-jet, dragrace, Ford, mustang, veyron

Vorig bericht: « Video: zijn vierkante wielen handig?
Volgend bericht: Citroën Numéro 9 is officieel! [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jzaero zegt

    12 april 2012 om 23:09

    Onvoorstelbaar, 3.5s naar 160!! De meesten zitten net op de 40-50 ofzo

    Login om te reageren
    • syliaca zegt

      12 april 2012 om 23:10

      @jzaero: 3.3 zelfs!!

      Login om te reageren
    • iloveastonmartin zegt

      12 april 2012 om 23:10

      @jzaero: ja echt raar bijna onvoorstelbaar als je net gas geeft zit al op 100 km :p

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        12 april 2012 om 23:39

        @iloveastonmartin: Haha, in het ergste geval heb je net de koppeling losgelaten in een andere auto XD

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      13 april 2012 om 05:58

      @jzaero: mhah :) vergelen met zo’n nitrogestookt ding is dit een zeer trage slak :) die zitten in zo’n 4 á 5 seconden dik boven de 400km/pu. jeuh wat zou ik toch graag daar eens in willen zitten om dat mee te maken

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        13 april 2012 om 06:34

        @Soulmaster: Hoe worden die dan genoemd zo’n “nitro gestookte dingen”?

        Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          13 april 2012 om 06:45

          @4991: topfuel? en kunnen net zoals die cobra alleen rechtuit bloedsnel

          http://www.youtube.com/watch?v=aEO9alJP720

          Login om te reageren
          • 4991 zegt

            13 april 2012 om 15:31

            @Soulmaster: ah die dinges. die zijn wel heel snel.

            Login om te reageren
            • KEV9 zegt

              13 april 2012 om 15:37

              @4991: wat je snel noemt :)

              Login om te reageren
      • jzaero zegt

        13 april 2012 om 15:23

        @Soulmaster: @4991: Een top fuel dragster inderdaad. Met max 500km/u over een 1/4 mijl. Maar die dingen beschikken ook over 6000-8000pk! Dit ding is gewoon te koop voor de consument, best bizar ;)

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          13 april 2012 om 15:32

          @jzaero: haha, wa mag zo’n ding dan kosten?

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            13 april 2012 om 15:39

            @4991: Oh sorry, ik bedoelde dat de Ford te koop is voor de consument en dat dat al een hele prestatie is voor een auto die je af fabriek zo koopt! Was een beetje onduidelijk zie ik.

            Login om te reageren
  2. syliaca zegt

    12 april 2012 om 23:09

    Bijna 3 liter aan alleen supercharger. WEW.

    Login om te reageren
  3. jolig zegt

    12 april 2012 om 23:11

    Ook sneller: licht.

    Login om te reageren
  4. sirmustang zegt

    12 april 2012 om 23:15

    Gemaaakt?

    Volgens mij een a teveel :p

    OT: dat is best wel rete snel naar de 96

    Login om te reageren
  5. Jesper zegt

    12 april 2012 om 23:16

    :lol: @ Chuck Norris

    Bizar overigens, dan neem ik aan dat de 100km/u in de eerste wordt gehaald en de 160 in de 2e, gezien de handbak? En dat met de aerodynamica van een baksteen.

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      12 april 2012 om 23:31

      @Jesper: Ik zie niet echt een handbak.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        12 april 2012 om 23:46

        @4991: Sequentiele handbak denk ik. Koppeling wel nodig, maar alleen op en neer voor schakelen.

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          12 april 2012 om 23:57

          @jzaero: Kan perfect zijn, maar bij zo’n auto’s verwacht ik toch iets anders.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            13 april 2012 om 15:24

            @4991: Tjah, tegenwoordig hebben veel auto’s in de GT2 klasse ook sequentiële bakken geloof ik! Wel met koppeling bij downshift, maar bij opschakelen alleen aan pookje rukken

            Login om te reageren
            • 4991 zegt

              13 april 2012 om 15:30

              @jzaero: ah zo, ik dacht dat ze de koppeling nodig hadden bij het opschakelen.

              Login om te reageren
  6. agera zegt

    12 april 2012 om 23:21

    Echt bizar dit, te gek voor woorden een fenomeen deze Ford Mustang Cobra Jet. En nice dat de Veyron killer uit de VS komt.

    Login om te reageren
  7. larsjuuuh zegt

    12 april 2012 om 23:22

    Bruuut!

    Login om te reageren
  8. speedie zegt

    12 april 2012 om 23:25

    Veyron vernedert ? Zie het verband niet! 2 totaal verschillende concepten.

    Login om te reageren
    • chrisf599gtb zegt

      12 april 2012 om 23:30

      @speedie: nee precies, ik zie het verband ook niet echt…

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      13 april 2012 om 09:23

      @speedie: daarom staat er ook ‘in een sprint’ :)

      Login om te reageren
  9. 4991 zegt

    12 april 2012 om 23:29

    Hoeveel kan een mensenlichaam eigenlijk aan?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      12 april 2012 om 23:45

      @4991: Een Top thrill dragster trekt 5.5G, dat kan een mens nog makkelijk fysiek aan. Hoe snel je ogen het beeld aflezen is een ander verhaal. Een F1 bij een complete stop trekt 5G. Een getraind mens kan deze G-krachten aan, maar 5G is meestal de grens in achtbanen. Alles hierboven wordt als potentieel gevaarlijk gezien. Echter is de tijdsduur van een blootstelling aan krachten ook belangrijk. Als je een bal tegen je hoofd krijgt, is dat pijnlijk en kan dat lokaal 100G+ opleveren, echter is dat niet dodelijk. Blootstelling van 20G bij een minuut of twee is al levensgevaarlijk!

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      12 april 2012 om 23:47

      @4991:
      http://en.wikipedia.org/wiki/G-force

      Early experiments showed that untrained humans were able to tolerate 17 g eyeballs-in (compared to 12 g eyeballs-out) for several minutes without loss of consciousness or apparent long-term harm.

      17G = 166m/s² => 0.16 sec naar honderd moet je overleven ;)

      27.77m/s (100 km/h) / 166.77m/s² = 0.16656 s

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        12 april 2012 om 23:56

        @tjorque: en @jzaero: thanx

        Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      13 april 2012 om 06:56

      @4991: ik dacht dat straaljagerpiloten in hun g-suit 10G mogen/kunnen trekken, daarboven is er ernstig risico dat ze wegvallen.

      Login om te reageren
      • jolig zegt

        13 april 2012 om 08:38

        @mrs250: Overleven en helder genoeg zijn om een auto te besturen zijn inderdaad twee dingen.

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        13 april 2012 om 15:22

        @mrs250: Klopt, alleen zij hebben speciale suits! In een auto is wel anders ;)

        Login om te reageren
  10. Initial_D zegt

    12 april 2012 om 23:31

    Hele vette auto dit enzo, maar ik begrijp nog niet helemaal de link naar de Veyron. Dragstrip vs. openbare weg.

    Login om te reageren
  11. johanhummer9 zegt

    12 april 2012 om 23:49

    Hoeveel pk’s en Nm heeft die dan?

    Login om te reageren
  12. house zegt

    12 april 2012 om 23:51

    Ben het met anderen eens dat je de Veyron en de Cobra Jet in twee totaal verschillende klassen zitten.
    Toch vind ik het wel leuk dat de vergelijking wordt gemaakt, want dat laat zien wat je nodig hebt om een Veyron zoek te kunnen rijden en zelfs dan met maar 1 seconde verschil naar de 100 toe.
    Dat bewijst des te meer wat voor bizarre machine de Veyron is.

    Max speed 434 kph (269.08 mph)
    0 – 100 kph 2.5 s
    0 – 200 kph 6.7 s
    0 – 300 kph 14.6 s
    0 – 60 mph 2.4 s
    0 – 100 mph 4.9 s
    0 – 150 mph 10.2 s
    0 – 200 mph 22.2 s
    1000 m 18.0 s @ 295 kph
    1/4 mile 9.9 s @ 146 mph

    Login om te reageren
    • house zegt

      12 april 2012 om 23:52

      @house: in de eerste zin -je

      Login om te reageren
    • aallex zegt

      13 april 2012 om 00:38

      @house: 300 Kph in 14.6 seconden.
      200 mph in 22.2 seconden. 200 mph is 320 kph dus 20 kph verschil. Dus jij gaat me vertellen dat de veyron 300-320kph in 7.6 seconden pas geklaard heeft?

      Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      13 april 2012 om 08:42

      @house: “Dat bewijst des te meer wat voor bizarre machine de Veyron is” dat stukje ben ik helemaal met je eens.
      En allemaal maar brullen dat het een ‘overpriced stuk vuilnis’ is, ze hebben geen idee. ;)

      Login om te reageren
  13. potjak zegt

    13 april 2012 om 01:17

    Uhmmm, dit kun je niet naast een Veyron zetten. Daar deze auto’s te verschillend zijn. Luxe tegen geen luxe om er maar eens 1 te noemen.

    Login om te reageren
    • dorian zegt

      13 april 2012 om 01:30

      @potjak: noem er nu nog eens 2

      Login om te reageren
  14. ya314 zegt

    13 april 2012 om 01:22

    Wel straatlegaal en veel sneller.

    http://www.youtube.com/watch?v=PBwK9Lbfx5Q

    Ookal is de GT9 pas na 4,2 op 96km/h hij is daarna veel sneller

    http://www.youtube.com/watch?v=-ffYokJgg5s&feature=results_video&playnext=1&list=PL9433939BA1675545

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      13 april 2012 om 06:08

      @ya314: ook hier maakt de veyron gehakt van als het om bochten gaat.

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        13 april 2012 om 06:36

        @Soulmaster: en ikke maar altijd denken dat de veyron een lompe machine is in de bochten

        Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          13 april 2012 om 06:51

          @4991: in vergelijk met dit soort machines is het een kart :)

          Login om te reageren
  15. rickieev zegt

    13 april 2012 om 01:32

    Volgens het artikel mag dat ding niet eens op de openbare weg, dus het “veyron-killer” gedeelte gaat er bij mij niet in.. Maakt het natuurlijk niet minder indrukwekkend!

    Login om te reageren
  16. mark88 zegt

    13 april 2012 om 02:02

    Hoe kun je zo’n lelijke metalen EMMER vergelijken met een Veyron !?!?!

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      13 april 2012 om 16:06

      @mark88:

      Het gaat nog altijd niet om looks en afwerking op de drag strip…probeer dat te onthouden deze keer.

      Login om te reageren
  17. MrSkyline zegt

    13 april 2012 om 02:15

    ja zo kan ik het ook, dat motorblok in een fiat panda en je gaat nogsteeds harder dan een veyron, ondanks dat ga ik dan nogsteeds liever voor de veyron, ik denk dat die ook iets comfortabeler rijd. (gokje)

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      13 april 2012 om 07:35

      @MrSkyline: precies. met een F1 auto mag je ook niet de weg op, waarom wordt dat hier dan niet vermeld.. die vernedert ook een Veyron.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        13 april 2012 om 08:04

        @blo3to3t: alleen op bochtensnelheid, wil nog wel eens zien wie sneller is na de 200km/pu dus 200-topspeed

        Login om te reageren
  18. ytrewq zegt

    13 april 2012 om 06:06

    @jesper
    Een baksteen heeft een cw van 2.0

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      13 april 2012 om 15:35

      @ytrewq: lol XD

      Login om te reageren
  19. ar156sw zegt

    13 april 2012 om 08:44

    Ik denk dat je met
    de Veyron toch net even makkelijker een weekendje naar
    St tropez gaat….

    Login om te reageren
  20. Dimglor zegt

    13 april 2012 om 08:58

    Is natuurlijk ongelooflijk snel, zo’n rappe 0-60mph tijd… maar die auto’s zijn hier dan echt weer custom voor gemaakt… Het enige dat je ermee kan doen is dragracen…

    Login om te reageren
  21. Northwestern zegt

    13 april 2012 om 09:17

    Speciaal gebouwde, en dus niet interessant.

    Login om te reageren
  22. mightymike zegt

    13 april 2012 om 09:37

    in een bugatti kan je nog een weekendje weg en normaal rijden, in die lelijke USA bak is er niks van rijden bij. gewoon een dragster, dit lijkt wel een telegraaf bericht, het kopje houd geeft een andere indruk dan waar de tekst daadwerklijk over gaat.
    jammer

    Login om te reageren
  23. genialstatue13 zegt

    13 april 2012 om 09:51

    Bugatti is toch beter want daar mag je wel mee over de weg

    Login om te reageren
  24. TDI-goeroe zegt

    13 april 2012 om 12:04

    gekke Amerikanen “schudnee”

    Login om te reageren
  25. jordy14 zegt

    13 april 2012 om 14:05

    Dat is zeker wel snel. En dat cobra logo is egt geweldig!

    Login om te reageren
  26. fluvioglacialeafzetting zegt

    13 april 2012 om 14:28

    Natuurlijk is hij sneller dan een veyron, dat is niet zo moeilijk met een dragster omdat hij niet straatlegaal hoeft te zijn en alleen maar rechtdoor hoeft te rijden, maar dan vernedert hij de veyron nog niet…

    Login om te reageren
  27. carmasterr zegt

    13 april 2012 om 16:08

    Wel leuk dat elke keer als iets sneller dan een Veyron is, er gepraat wordt over gebruiksgemak…maar who the hell koopt er nou een 1000pk+ hypercar voor het gebruiksgemak?

    Login om te reageren
  28. ytrewq zegt

    13 april 2012 om 17:55

    @ytrewq
    ik bedoelde dat een baksteen een cw van 2,1 heeft

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North