
In volle galop is de Mustang Mach E zijn gavere broertje voorbijgestoken.
Oef, de Ford Mustang. De originele Pony Car. Symbool van een nieuw Amerika in de jaren ’60, waarin de American Dream nog volop in leven was. Een dikke sportwagen was opeens niet meer voorbehouden aan de elites. Voor een appel en een ei kocht je namelijk bij de Ford dealer op de hoek zo’n galopperend paard. Oké, het was net geen steigerend paard, maar toch. Drommen (mentaal) jeugdige mensen pakten de kans en stapten in. Of je nou fan bent of niet, de Mustang werd een icoon in de wereld van de benzinehoofden.
Juist daarom is er waarschijnlijk geen enkele auto zo exemplarisch voor het feit dat dingen aan het veranderen zijn in de autowereld als de Mustang Mach E. Ford had genoeg lef, of genoeg cynisme, om haar eerste échte voor massaproductie bedoelde EV de beroemde naam Mustang mee te geven. Veel mensen vinden daar wat van. Maar voor de groenvingerige fans van de Mach E is er goed nieuws te melden.
Ford heeft namelijk bekendgemaakt dat het dit jaar tot op heden 26.089 echte Stangs hebben gemaakt. Een respectabel aantal. Maar van de Mach E zijn er al 27.816 units gebouwd. De wiskundig genieën onder de trouwe lezers zullen al opgemerkt hebben dat dat er dus meer zijn. Het op benzine lopende hart weent.
Toch is de hoop (nog) niet helemaal verloren. Ford brengt dit nieuws natuurlijk niet voor niks naar buiten. Bedrijven grijpen vandaag de dag nou eenmaal graag de kans om met groene veren te pronken. In realiteit speelt echter mogelijk het ongrijpbare ‘chiptekort’ een rol. Omdat Ford zelf prioriteit geeft aan de productie van de Mustang Mach E, lijdt de productie van de gewone Mustang daar relatief gezien waarschijnlijk meer onder. In ‘Murica zelf is de Mustang op peut nog wel een stuk populairder dan de Maggie. Daar worden er voor elke elektrische ‘Stang een dikke twee ‘Stangs op benzine verkocht…
Transitie….😉
@Charles Taycan 4S: volgens mij ben jij zo’n elektrofan?🤣 Geen idee hoe ik aan dat idee kom..
Charles is een Porsche fan ! Voorheen had hij een Macan
@vacano: dan ben je geen porsche fan
Een Macan heb ik nooit gehad alleen enkele 911’s.
@vacano: 911jes
@golf1985, valt wel mee, gewoon realist. En het rijdt ook nog super!😉👍
@charles …is geen excuus om van een dikke muscle car een obese elektromobiel te maken.
Beeld je in dat er in een cayenne een elektromotor gestoken wordt en die dan 911 turboE genoemd wordt 😱😱😱
@tjorque, wellicht is de keuze voor de naam Mustang voor sommigen niet erg goed gekozen, geloof me, daar hebben ze goed over nagedacht. Daarnaast zie je ook bij Porsche bv dat de Taycan qua sales al gelijk staat met de 911…. Transitie dus, of je nu wilt of niet. Het leven bestaat uit jezelf aanpassen..😉
@charles wellicht hebben ze daarover nagedacht en de conclusie is waarschijnlijk dat ze “tegen de schenen schoppen” als collateral damage zien die te overzien is.
Aanpassen, ja graag hoor ik wil heel graag de sprong maken… maar niet in een suv hok…
@tjorque, mee eens, heb ook geen SUV hok…👍😉
@Charles Taycan 4S: de “nieuwe” Pony is gewoon fake en een 911 stromen eveneens. Dat hele electro gebeuren is een hype puur. Wacht maar op het alternatief van jou merk…
Welk alternatief heb je voor ogen dan?
Aanpassen? Ja naar v6 v8 v10 v12!!!
Hoe dichter bij deze Ford, hoe rotter ie wordt!!!
CEO’s van Ford zijn hun muscles kwijt!
Lekker wachten tot ie op groente smooties loopt! Lafaards!
Ik denk dat in ons land het verschil tussen de mach e en de V8 nog wel iets groter gaat worden omdat de 4 cilinder ecoboost uit het gamma is.
Je moet wel een hele grote liefhebber zijn om een V8 aan te schaffen.
V8 dan heb je oog voor duurzaamheid!
V8 gaat veel langer mee en meer power!
Ford had beter werelds kleinste v8 kunnen maken i.c.m. electro motoren aan de wielen (zoals audi r8 lemans)
Dan heb super power 1000pk en weer een iconische sportwagen ipv zoveelste suv/ev!
Wanneer er nou eens synthetische brandstof is ook nog 0 emmisie!
Zag hem laatst voor het eerst rijden die Mach-E. Waar ik dacht aan de hand van afbeeldingen dat het wel een mooie auto was, viel me dat in het echt vies tegen. Extreem lelijke X6 kont en verhoudingen zijn zoek.
@pyrat: Idd, zag hem toevallig vanmiddag voor het eerst. Saaie spec, grijs met kleine wielen. Ik was behoorlijk underwhelmed.
@pyrat: Leek mij een beetje een gestoorde Renault Scenic die een Mustang jasje heeft aangetrokken. Niet mooi.
@pyrat: staat er hier een om de hoek, zwart. Echt heel lelijk en alle verhoudingen zoek.
@pyrat: bij mij was het net andersom. Op foto vond k m bwa… En int echt best netjes
@pyrat: ik ben van mening dat de kleur heel veel uitmaakt bij deze auto. Om de opgehoogde (coupé-SUV) carrosserie wat minder plomp te laten lijken, heeft de Mach E o.a. zwarte dorpels mee gekregen. In een goed contrasterende kleur oogt dat nog vrij aardig, moet ik zeggen. Maar zodra deze auto in antraciet of zwart wordt uitgevoerd (wat toch de hoofdmoot van deze vooral door leasemaatschappijen aangeschafte auto’s zal zijn) blijft dat effect dus achterwege. Jammer.
Ik zag ‘m vanmorgen voor het eerst, maar alleen de achterkant (reed voor me op de A10 West, dus even inhalen om de rest te zien zou een duur grapje worden). Viel me nog wel mee eigenlijk, maar ik was wel benieuwd naar de rest. Komt vast nog wel…
Wie had dat kunnen denken dat een 5 deurs hatchback beter verkoopt dan een 2 deurs sport coupé.
Uhm… Hatchback….?
Ondanks dat wat marketing types met rode broek hem 5cm verhoogt hebben en het een suv noemen blijft het een hatchback hoor. Net zo als een x6 geen coupé is.
Automerk X verkoopt meer auto’s van gezinsauto dan van supersportief model met dezelfde naam. Dat is geen nieuws.
Vervang Mustang-E eens door 320i en Mustang door M3, of beide door A6 vs RS6, of.. etc. etc. etc.
@tinnemans: moet je het wel goed doen: X3 vs M3
Moet je het wel goed doen: 3GT vs M3 ;)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Ik weet alleen zo niet of er veel X3’s verkocht worden. Ik zie ze niet zo vaak, of ze vallen niet op tussen de andere busjes, en 320’s zie ik best regelmatig.
Nouja, het punt wat ik probeerde te maken was vast wel duidelijk. De markt voor supergave auto’s is klein, erg klein. Ook toen ik in de VS was, lang, lang geleden, viel het me op dat er eigenlijk vrij weinig echt leuke auto’s rondreden.
@tinnemans: mee eens maar een 320i is een prima auto.
De M3 is op basis van de 320i in principe.
Mach-e is geen prima auto.
Daarnaast is de Mach-e geen Mustang. Dus eerder de X3, totaal geen 3-serie wel de halve schijn vs M3.
(Dus ook niet 3GT vs M3)
Ha nou zeker in ons deugdelijke, zuinige landje van doe maar gewoon, worden sportwagens niet gepruimd!
Ja stiekem aanbeden, maar je moet ballen hebben en een dik pak geld om een dikke wagen te kopen en je verkoop te verdedigen!!!
Terwijl deze wagens meer gekoesterd worden en dus langer blijven dan de trutte schudders die elke 3 jaar ingeruild worden!
Naja, Nissan bouwt ws ook al jarenlang meer Qashqai’s dan 370z’s 😜
Ach met statistieken kan je aantonen wat je wilt. Wie vergelijkt er nu een SUF met een coupé…
its all in the name
Er zijn alleen meer Mustang Mach E’s verkocht omdat Ford door het chips tekort voorrang aan de Mach E ten nadele van de Mustang. Er worden nog altijd dubbel zoveel Stangs verkocht als Maggies.
Zolang de voorraad strekt, blijkbaar…
Bij Broekhuis in Veenendaal staan er opeens een stuk of 5. Best aardig om te zien en het schijnt erg goed te rijden. Zelfs leuk voor een EV.. en dan niet kijk eens hoe snel naar 100 leuk maar echt leuk een potje sturen.
Ach als ie maar nieuw is! En je kan toch zeggen in het cafe ” ik rij een mustang”
Bah
Natuurlijk is het gewoon marketing, de Mach E is geen Mustang, net zoals we hier in Europa nu een Puma hebben die niets te maken heeft met de veel leukere Puma uit de jaren 90. En dat geldt ook voor dit nieuws, bouw cijfers zeggen ook niet alles over verkoop en in petrol minded VS maar 2 Mustangs per Mach E klinkt ook wat weinig.
Maar toch vind ik de Mach E voor het type auto best oké. Je moet wel de goede kleur pakken zodat de zwarte accenten werken en een dealtje maken met de dealer voor de AWD velgen als de voor de RWD gaat, maar dan staat er best een leuke auto die als dagelijkse gezinswagen prima rijdt en stuurt. Als je bijvoorbeeld een e Niro of ID.4 overweegt, is dit zeker eentje om ook op de shortlist te zetten.
Lef dat ze hem elektrisch hebben gemaakt.
Cynisch dat ze er een crossover van hebben gemaakt.