• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat kost dat nou, een auto verkopen?

Auteur: carbert, gepost 9 februari 2011 om 20:39 – 24 Reacties

Reclame verkoopt

Dat autofabrikanten bakken met geld uitgeven aan marketing weten we wel, maar het ene merk is wel iets handiger met zijn budget dan het andere. Zo geeft Infiniti in Nederland 20x meer uit aan reclamegeld dan BMW. Een flinke smak reclamegeld kan er immers aan bijdragen dat zomaar een auto een premium auto wordt. Toch?

Infiniti spendeerde in 2010 € 8.293,- aan reclame uitingen in Nederland per verkochte auto! Concurrent BMW gaf € 412,- per verkochte auto uit, en dat is dus 20 keer minder. Je zou bijna denken dat de Japanners alleen droog brood eten, want ze zijn goedkoper dan de Duitse concurrentie én geven daarnaast bakken geld uit aan naamsbekendheid.

Ook is het duidelijk dat Toyota al langer van plan was om te stoppen met het merk Daihatsu in Nederland. Zo werd er volgens het onderzoeksbureau Adfact per verkochte auto slechts € 9,- uit aan reclame gespendeerd. Aangezien ze in het afgelopen jaar 2.000 auto’s verkocht hebben betekent dat het totale reclamebudget van Daihatsu € 18.000,- bedroeg. Dat is ongeveer evenveel als een flinke rouwadvertentie in de zaterdageditie van De Televaag. Toyota sloeg per verkochte Lexus overigens 3.337 pegels stuk.

Hieronder vier lijstjes met de uitgaven per merk:

Top 5 hoogste uitgaven aan reclame per verkochte auto:
– Infiniti € 8.293
– Dodge € 3.348
– Lexus € 3.337
– Lancia € 3.218
– Jaguar € 2.788

Top 5 laagste uitgaven aan reclame per verkocht auto:
– Daihatsu € 9
– Volkswagen € 308
– Mitsubishi € 343
– Subaru € 360
– Smart € 397

De bedragen die de verkoop top 10 per auto uitgeeft:
– Volkswagen € 308
– Fiat € 454
– Ford € 518
– Toyota € 557
– Suzuki € 558
– Renault € 597
– Opel € 657
– Peugeot € 665
– Citroën € 720
– Hyundai € 973

En voor de getallenfetishisten nog één lijstje, met de reclamekosten per auto per segment:

Extreemste uitgaven per verkochte auto

Persoonlijk denk ik dat Volkswagen Pon haar geld handig spendeert, want die reclames zijn vaak erg geestig, met hun omzet kan je leuke dingen doen. (via automotive-online)

Ook interessant!

  • Best verkochte auto in Europa is géén Golf of Clio!
  • Investeren in auto's zonder dat je het een vermogen kost
    Investeren in auto's zonder dat je het een vermogen kost
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Daihatsu, Infiniti, lijstjes, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, Reclame, top10, top5, Volkswagen

Vorig bericht: « Speciaaltje van Mercedes: SL Grand Edition
Volgend bericht: Fittie! Ford is boos op Ferrari vanwege F150 naam »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    9 februari 2011 om 20:51

    9 euro (per Daihatsu) om reclame te maken voor een Daihatsu is spotgoedkoop!
    Maar ik neem aan dat deze bedragen gewoon in de nieuwprijs van de auto verwerkt zijn. Zo ja, dan hoop ik dat je als klant de reclame goed vindt!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 februari 2011 om 21:48

      @rufctr01: ?? Hopen dat je de reclame goed vindt? Kies beter gewoon de Daihatsu dan. Reclame verbetert je auto niet, hij maakt hem gewoon duurder.

      Login om te reageren
      • MichaelvdBroek zegt

        10 februari 2011 om 13:14

        @Esprit_de_Flandre: zou het reclame geld dan in de auto verwerkt zijn? :P

        Login om te reageren
  2. jorisvo zegt

    9 februari 2011 om 20:51

    leuk stukje! haha
    infiniti investeert vooral nu, om het later terug te krijgen? al zie ik er maar weinig rijden (helaas)

    Login om te reageren
    • mrbones zegt

      9 februari 2011 om 21:02

      @jorisvo: Ja ontzettend jammer, zijn echt gave auto’s!

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        9 februari 2011 om 21:32

        @mrbones: Helemaal mee eens, Infiniti heeft echt potentie!

        Login om te reageren
  3. mout zegt

    9 februari 2011 om 21:02

    Die foto ook! Dikke LOL!
    Brrrr, wat een geld gaat daarin om. Stel je voor dat je die bedragen gewoon als korting kon bedingen…

    Login om te reageren
  4. As_long_as_it_is_fast zegt

    9 februari 2011 om 21:02

    -edit: thnx!-

    OT: Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Infiniti is beduidend meer reclame aan het voeren maar ik zie toch erg vaak BMW reclame, vaker dan infiniti. Nu ik erover nadenk, dit is per verkochte auto. BMW geeft waarschijnlijk veel meer geld uit aan reclame, maar ze verkopen ook wel +1mio auto’s per jaar. Daar kan infiniti voorlopig alleen nog maar van dromen. Dus deze voetnoot is toch niet onbelangrijk…

    Login om te reageren
    • carbert zegt

      9 februari 2011 om 21:06

      @As_long_as_it_is_fast: Het is inderdaad per verkochte auto, dat staat ook vier keer in de tekst vermeldt…

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        9 februari 2011 om 22:21

        @carbert: ja ik weet het, had er bij de eerste 2 lijnen van mijn comment nog niet bewust over nagedacht.

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      9 februari 2011 om 21:36

      @As_long_as_it_is_fast: 1 miljoen BMW’s in Nederland? Dat mochten ze willen ;) Het gaat om de situatie in Nederland, zoals ook duidelijk in de tekst staat.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        9 februari 2011 om 22:24

        @robbie: Ja akkoord, maar dan nog blijft het vrij logisch. Het aantal bmw’s tegenover het aantal infiniti’s is vrij drastisch verschillend. Gewoon kwestie van kostenspreiding over aantal goederen.

        Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    9 februari 2011 om 21:06

    Opvallend dat de top 10 oploopt. Eigenlijk is het budget dus grofweg hetzelfde en komt het verschil doordat de lagere nummers meer auto’s hebben verkocht. Iemand zin om het uit te rekenen? ;)

    Zowel bij de uitgaven per merk als per model zie je trouwens dat nieuwe modellen qua uitgaven hoog eindigen. (Infiniti, ix20, S60) Logisch, die moeten nog werken aan de bekendheid van het nieuwe merk/model.

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    9 februari 2011 om 21:46

    Per auto dus idd logisch.

    Komt ook nog bij dat Infiniti nieuw is en dus veel reclame moet maken om (naams)bekendheid te verwerven, wat VW en BMW veel minder nodig hebben.

    Login om te reageren
  7. belg zegt

    9 februari 2011 om 22:16

    wel interessant

    Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    9 februari 2011 om 22:45

    Dat laatste lijstje…
    Wat is een Hyundai 1×20? Ik zou zeggen dat dat ix20 moet zijn, maar dat is toch geen B-segment auto? Of is het de i20, maar dan vind ik het een rare tikfout.
    En volgens Adfact geeft Skoda met 1326 Euro per Yeti minder uit dan Volvo met 327 per XC60? :)

    Verder zou ik verwachten dat die 3218 Euro per Lancia (vrijwel) volledig op het conto van de Delta geschreven zou kunnen worden, maar die zie ik niet terug in het laatste lijstje (C-segment)?

    Login om te reageren
  9. speedie zegt

    9 februari 2011 om 22:46

    De beste reclame is de mond aan mond reclame en daarom dat VW en BMW minder moeten uitgeven.

    Login om te reageren
  10. janklaassen zegt

    9 februari 2011 om 23:17

    Haha, en dan zeggen ze dat Audi verkoopt door marketingtrucjes.. Ze staan nog niet eens in de top10. (goeie reclameboys daar, absoluut. Kijk naar de website van Audi, en dan naar die van BMW of Mercedes. Audi is sowieso het mooist en intuïtiefst, absoluut)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 februari 2011 om 07:20

      @philipzuidijk:Bij Vag wordt het reclame budget gebruikt om de lease bedrijven te smeren (laage leaseprijs).

      Login om te reageren
  11. Truttenschudder zegt

    10 februari 2011 om 09:31

    Ik vind het dan op zijn minst zorgelijk te noemen dat ik nog nóóit een reclame heb gezien van Infiniti :?

    Trouwens, het is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Volkswagen verkoopt hier véél meer nieuwe auto’s dan BMW, Mercedes of Audi, er zijn lang niet zo veel mensen die een *kuch*premium auto kunnen betalen als mensen die een Volkswagen kunnen betalen.

    Login om te reageren
  12. scarbir zegt

    10 februari 2011 om 18:13

    Waar laat Infiniti die reclame-uitingen dan? Ik snap wel dat het fenomeen ‘per auto’ een vertekend beeld schetst, maar ik ben nog nooit een reclame voor Infiniti tegengekomen. Zelfs niet in bladen. Doen ze toch niet helemaal goed.

    Login om te reageren
  13. antoon zegt

    10 februari 2011 om 20:41

    Dan doet Opel goed. In 2010 werd ik dood gegooid met opel reclame’s. Terwijl ze blijkbaar toch zat verkocht hebben om per auto binnen de perken te blijven.

    Infinity heb ik wel vaker gezien met een stand bij bepaalde evenementen.

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    16 februari 2011 om 20:22

    Hoeveel geld per auto?! Meer dan €8000,-?! Wow, dat is echt ziek! Als je zoveel kwijt bent aan reclame dan vraag ik me echt af of je niet beter kunt stoppen met verkopen. Het als de Toyota iQ en de Hyundai 1×20. Als je zo veel moeite moet doen dan laat maar;) Maar ook bedragen van 500 euro vind ik nog behoorlijk veel eigenlijk!

    Login om te reageren
  15. tarquesh zegt

    25 februari 2011 om 17:36

    Een foute investering. Reclame maken moet anders. Dat doe je in de showroom.
    Je geeft een koper een flinke korting. De volgende koper ook, waarna zich dat doorpraat en je hebt pardoes een file in de showroom.

    Wat je normaal in de normale reclame stopt geef je nu korting.

    Bij een Golf is dat zo’n 308 euro. Bij enorme verkopen kan je de korting langsaam aan op laten lopen zodat de fabriek de bestellingen niet meer kan bijbenen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North