
Het is good news! In Europa werd in juli één auto onbetwist het meest verkocht en voor de verandering is het eens geen Golf en maar half een Clio!
De best verkochte auto van Europa behoeft vaak geen uitleg. Het is een model wat we allemaal bij bosjes zien en de midden- of lagere klasse bedient. Denk aan de Volkswagen Polo of Renault Clio, maar het is eigenlijk al jaren zo dat de Golf er vaak met de titel best verkochte auto van Europa vandoor gaat. In juli is er een auto die de koppositie pakt die heel logisch is, maar het nog nooit heeft geflikt.

Dacia Sandero: best verkochte auto Europa
U hoort het goed: het is Dacia ein-de-lijk gelukt om bovenaan te staan met de Sandero. Waarom eindelijk? Omdat dit eigenlijk het soort auto is waar Europa van zou moeten smullen. Spotgoedkoop, tegenwoordig met een aantal leuke opties beschikbaar en vooral zoals gezegd echt zo goedkoop dat Jan Modaal gewoon een nieuwe auto kan betalen. In juli 2021 wist de Sandero – redelijk ruim – de best verkochte auto van Europa te worden. Chapeau!

Golfdaling
We moeten er wel eerlijk bij zeggen: dit heeft slechts een klein deel te maken met de Sandero. Goed, het helpt dat die volledig vernieuwd is, waarmee hij zes procent beter verkocht dan in juli 2020. Het heeft voornamelijk te maken met de daling van een sterke 37 procent voor de vorige koning in juli, de Volkswagen Golf. Mensen wijken – als het aan de cijfers van juli ligt – uit naar ofwel de kleinere Polo, ofwel de crossovers T-Roc of T-Cross. Vroeger werden die zeg maar op één Golf-hoop gegooid, nu is er wat te kiezen. De Golf wordt op de hielen gezeten door de Toyota Yaris die ook populairder is dan vorig jaar (drie procent) en de meest explosieve stijging in de top tien vinden we doordat er 39 procent meer units zijn verkocht van de Hyundai Tucson.

Elektrisch
JATO Dynamics, die ons de cijfers presenteert, heeft ook een overzicht van de best verkochte elektrische auto’s in juli. De Volkswagen ID.3 is daar wel koning te rijk (iets dat de verkopen van de Golf ook niet zal helpen) en de Renault ZOE neemt daar juist extreem af. Verder zien we the usual suspects als de Skoda Enyaq, Fiat 500E, Volkswagen ID.4, Mustang Mach-E en Hyundai Kona. Het gaat hier wel om kleinere aantallen: van de ID.3 werd zo’n vierde deel verkocht als van de Dacia Sandero.

(via JATO Dynamics en Automotive News Europe)
Ik had iets met “good news… ” verwacht ;). Tjah prima auto voor het geld, zou alleen niet mijn keuze zijn.
@petert; Good news! The best selling car in Europe is .. a Dacia Sandero!
Fijne toevoeging voor het straatbeeld, zo goedkoop mogelijk is tegenwoordig meer de trend dan een deftige auto.
Huh, Ford Kuga op 1 bij PHEV terwijl ik die nog nooit in het wild of een laadpaal ben tegengekomen. Nederland zal wel iets afwijken van de Europa-getallen. De Fiat 500e zie ik eigenlijk ook nooit rijden..
De vergrijzing van Nederland is overigens niet sec een Nederlands probleem, aan de auto’s te zien is heel de EU aan het vergrijzen.. wat een boel hoge SUV’s met lekkere hoge instap voor de fragiele heupjes. Zucht.
Niet alleen babyboomers kopen SUVs. Jonge gezinnen zijn er ook dol op. Helaas.
Toch beter opletten hoor, die Kuga PHEV zie ik vaak genoeg.
Nederland is door ons belastingstelsel totaal geen afspiegeling van wat er in Europa verkocht wordt. Verder stellen wij met ons wagenpark ook nog eens geen drol voor. Dus deze uitslag in combinatie met het grotere aanbod “meer van hetzelfde” verbaasd mij geenszins.
Tja blijft een Franse auto en rijdt toch wat stugger maat qua prijs toch redelijke auto
Het is gebeurd met de Kever, eh Golf. Antieke namen zoals Polo, Golf en Pasaat zijn over, voorbij. De meeste mensen willen een auto welke hun van A naar B brengt en zo goedkoop mogelijk zonder gedoe. Dacia heeft het begrepen evenals Hyundai, Kia en Toyota.
Wel logisch dat de Sandero zo populair is. Een auto als een VW Polo kost al gauw 8-9 mille meer en een vergelijkbare auto van een betaalbaarder merk, zoals de Hyundai i20 kost ook zomaar even 4 mille meer.
Dan is die Dacia gewoon een messcherpe aanbieding. Met bewezen techniek en het ziet er ook nog eens best goed uit tegenwoordig.
@moveyourmind: helemaal mee eens. Zelfs ik overweeg de aanschaf een Dacia -Duster-.
Ik kom uit Audi e-Tron en heb het helemaal gehad met al die -onnodige- schermen waar je suf zoekt om iets in te stellen -en het soms ook niet werkt, sorry known error-.
Back to basics, veilig van A naar B, meer niet.
Zeker als Stepway ziet zo’n Sandero er gewoon goed uit. De ideale soccer mom SUV.
Wat zou Captain Slow van dit nieuws vinden?
Good news!
Is het dan toch niet ergens gewoon een ouwe Clio in een nieuw jasje?
@cloverleaf: daarom had ik ook in de intro ‘het is maar half een Clio’ gezet ;)
ziet er ook veel beter uit dan een golf
Sonny;???????? —-min 6?
why??
Opnieuw is NL dus niet representatief voor de rest van Europa. De Sandero is de nieuwe BX; “de in theorie beste auto”. Ik snap volledig dat het zo’n populair karretje is. Afgelopen maand zelfs de populairste auto van Frankrijk!
Had niet verwachten dat Fiat ongeveer evenveel 500E’s zou afzetten als bv. Skoda van de Enyaq of VW van de ID4. Grotere auto’s, maar toch.
Diesel aandeel daalt van 30% naar 22%. De categorie die qua huidige stand van de techniek by far het beste voor het milieu is (cradle to cradle) wordt volledig afgebroken dankzij politiek en kortzichtige media. En niemand die het opvalt. Bizarre wereld leven we toch.
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies obv deze cijfers. Leveringsproblemen hebben enorm effect op de cijfers
Tesla dus niet eens in de top 10 voor de Europese markt?
Of dit als good news moet worden bekeken….het zegt veel over het te spenderen budget van de meeste mensen en dat is zeer spijtig, zelfs angstaanjagend…..
In juli nr I in Frankrijk. That’s it?
Neen.
Nr I in Oostenrijk.
No I in Spanje.
No. I in Slovenië.
Top 3 Italië.
DUI: Meest verkochte auto aan particulieren.
Ook populair in het exotische Belgmenië.
Niet verrassend na een paar weken Frankrijk. Daar is het echt de nieuwe 2CV.
De huidige Dacia Sandero is gewoon een goede auto. Alles wat een normaal mens nodig heeft, zit erop. Hij is betrouwbaar, comfortabel, ruim, rijdt goed en ziet er goed uit. En dat tegen hele scherpe prijzen. En met 5 jaar garantie.
De huidige Sandero deelt het onderstel en veel techniek met de huidige Clio wat overigens ook een erg goede auto is. Alleen de Clio heeft erg te kampen met de chip-tekorten.