• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat vinden de 5th Gear-experts van de Porsche GT2 RS?

Auteur: Alwood, gepost 21 november 2010 om 12:55 – 40 Reacties

Liever een Porsche GT2 RS of Ferrari 458?


Een weerzinwekkend snel analoog scheurijzer. Niet te testen door een doorsnee autojournalist, maar gelukkig hebben ze bij Fifth Gear een aantal bekwame coureurs rondrijden. Wat kunnen die achter het stuur van de Porsche GT2 RS?

Bij Porsche hebben ze met de laatste update van de 997-reeks flink wat verbeteringen doorgevoerd. Niet alles is precies aan te wijzen maar alles is aangescherpt en de updates rijden hun rondjes over ’s werelds circuits een stuk sneller. In zijn laatste video spreekt zelfs Jeremy Clarkson (911-hater pur sang) zijn bewondering en liefde voor de 997-II Porsche GT3 uit. Ze hebben een kwaliteit die bij veel moderne auto’s verdwijnt: de besturing voelt zeer direct aan en alles lijkt mechanisch. De elektronica lijkt in de Porsche’s niet nodig en ook niet aanwezig.

Wat een contrast met die andere supercar-fabrikant. De Ferrari 458 Italia grijpt juist alle moderne technieken en elektronische hulpmiddelen met twee handen stevig vast. De Ferrari maakt dankbaar gebruik van de grote ontwikkelingen die de hardware en elektronica in auto’s de laatste jaren doorgemaakt hebben. Toch weet de Ferrari de bestuurder zeer goed bij het rijden te betrekken.

In de laatste aflevering van Fifth Gear zoekt Jason Plato uit of het Porsche gelukt is de GT2 RS net zo’n fabelachtig rijgedrag mee te geven als de Ferrari 458 Italia. Je hoort hem nog net niet vloeken als een Hollander.

Ook interessant!

  • Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
    Porsche deelt video van GT2 RS MR record op Zandvoort
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video - Porsche Taycan Turbo S vs 911 GT2 RS: wie wint?

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, fifth-gear, gt2, gt2-rs, jason-plato, Porsche, Video

Vorig bericht: « Hoe groen wil je de Lamborghini LP560-4 hebben?
Volgend bericht: Pagani C9 krijgt geheel eigen AMG-motorblok »

Lees Interacties

Reacties

  1. laurens324 zegt

    21 november 2010 om 13:01

    blijft de zoveelste 911
    wanneer komt er een snellere versie van de GT2RS? zo kan het uitmelken blijven doorgaan

    Login om te reageren
  2. Dimglor zegt

    21 november 2010 om 13:03

    Is gewoon een mooie wagen.. No question about that…
    En is natuurlijk erg snel…
    Hopelijk testen ze hem ook in Top Gear.. Ik zou graag eens weten wat Clarkson te zeggen zal hebben ;-)

    Login om te reageren
  3. Sciurida zegt

    21 november 2010 om 13:07

    Hmm Airco + stereo + geen lelijke buizen achter je, ik weet het wel welke ik zou kiezen. Maar, als ik een abonnementje Zandvoort had, dan toch maar de Porsche voor de fun en doodsangsten bij elke bocht

    Login om te reageren
    • supasweet zegt

      21 november 2010 om 13:11

      @Sciurida:
      er zit wel een rolkooi in hoor, of bedoelde je dat ze gewoon niet lelijk zijn?

      Login om te reageren
      • Yeelen zegt

        21 november 2010 om 13:15

        @supasweet: Hij heeft het over de 458 (denk ik) ;)

        Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    21 november 2010 om 13:07

    Hij heeft gelijk, het is een geweldige wagen, misschien zelfs beter. maar op een of andere manier zou ik toch de Ferrari nemen, vindt de Ferrari trouwens op veel mooier.

    Login om te reageren
  5. Roef zegt

    21 november 2010 om 13:08

    Jeeutje wat een machine is het toch… Ik zou persoonlijk veel liever de porsche kiezen boven de 458!

    Login om te reageren
  6. supasweet zegt

    21 november 2010 om 13:09

    manueel!
    zo hoort het
    maar denk als deze een flipperkas had gekregen dat die toch paar tiende wint voor 0-100

    Login om te reageren
  7. porsj zegt

    21 november 2010 om 13:14

    Voor mij de heetste wagen van dit moment!

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    21 november 2010 om 13:14

    Ik ga toch voor de Porsche. Op het circuit denk ik dat de Porsche veel puurder is dan de Ferrari.
    Niet teveel electronica en als coureur moet je meer aan het werk.

    Login om te reageren
  9. Glenn zegt

    21 november 2010 om 13:20

    Heeft de 458 een pdk/dsg bak? Als dat zo is zijn we appels met peren aan het vergelijken want knal in die RS ook maar eens een PDK bak kijken wie dan het snelste is. Overigens mijn keuze gaat naar de GT2RS.

    Login om te reageren
    • GallardoGT zegt

      21 november 2010 om 13:56

      @Glenn: Mee eens. De auto-journalisten suggereren allemaal dat ze zo fantastisch kunnen schakelen met een handbak.
      Bij FifthGear geeft hij toe dat de GT2RS tricky is. Nou, misschien heeft dat te maken dat je teveel moe concentreren op schakelen.

      Als ik moest kiezen of liever wensen, een GT2RS met PDK en dan een versie als bij de WRC rallycars. Dus één grote paddle aan rechterkant voor zowel op- als terugschakelen zodat je in lange doordraaiers driftend shortshiftend kan opschakelen, heerlijk :D

      Login om te reageren
  10. Bob zegt

    21 november 2010 om 13:36

    Wanneer die gozer aan ’t remmen is, schakelt ie terug, maar geeft ie dan met diezelfde voet als waarmee hij remt nou ook gas? En wat is daarvan dan ’t nut? :-)

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      21 november 2010 om 13:53

      @Bob: heel-and-toe gast.. Misschien eerst je rijbewijs halen, dan weet je waarom.

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        21 november 2010 om 16:05

        @Ferdinand1: Oh? Werd jij heel-en-toe geleerd op rijles? En de lesauto was daar natuurlijk ook op afgesteld?

        Lutser.

        Login om te reageren
        • Ferdinand1 zegt

          28 november 2010 om 23:59

          @bozewolf: wat heb jij gesnoven??? Ik bedoel er meer mee dat je de WAAROM weet. Dus waarom gas geven bij terugschakelen. Dat weet je als je je rijbewijs hebt. Heel-and-toe gaat weer iets verder en doen de liefhebbers van het betere rijden, en dat ben ik. Geen rijles voor nodig, dat leer je door te doen. Denk trouwens dat het merendeel van de liefhebbende reaguurders deze techniek beheerst. Maar ga zo door joh…hoop dat je trots bent op jezelf..

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            29 november 2010 om 19:26

            @Ferdinand1: Jij denkt dat iedereen met een rijbewijs weet waarom je gas geeft bij terugschakelen?

            Kerel, 95% van de mensen geeft niet eens gas bij terugschakelen. Welcome to the real world, waar een auto een vervoermiddel is.

            Login om te reageren
            • Ferdinand1 zegt

              29 november 2010 om 23:44

              @bozewolf: zoals je kunt lezen heb ik het over het merendeel van de reaguurders hier. Dat zijn niet zomaar mensen voor wie een auto gewoon een vervoersmiddel is. En the real world begrijp ik heel goed. Maar als je er even lekker voor gaat zitten op je favo weg en je kunt een beetje rijden, dan zorg je dat je de juiste techniek beheerst. Zeg nou zelf, doe jij toch ook.

              Login om te reageren
    • Nederbelg zegt

      21 november 2010 om 13:55

      @Bob: Het nut hiervan is het matchen van de revs bij het hard afremmen en terugschakelen. Doe je dit niet dan blokkeert de achteras, wanneer je de koppeling snel laat opkomen. Is met name van belang bij een RWD om een mooie balans in je auto te houden. Is ook niet zo moeilijk als je een auto hebt waarbij de pedalen juist geplaatst zijn.

      Login om te reageren
      • Bob zegt

        21 november 2010 om 14:31

        @Nederbelg: Thanks!

        Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        21 november 2010 om 15:30

        @Nederbelg: En dan moet je echt kunnen rijden.. dan komt het aan op Driving Skills.. de Ferrari doet dit zelf.. de electronica geeft deze stootjes tussengas.. hier moet je zelf aan het werk.. veel puurder.. ik zou voor de Porsche gaan.. deze kun je ook nog enigzins ergens neerzetten.. alleen de fans zien het speciale er van.. een 458 Italia is ALTIJD een mensenmagneet.. moet je van houden.. iedere dag 900 vette neuzen van je ramen poetsen..

        Login om te reageren
        • Bob zegt

          21 november 2010 om 21:06

          @Freewarefreak: Interessant om te lezen, ben er ook meer over aan ’t opzoeken… Lijkt me idd dat je al aardig wat ervaring moet hebben.

          Login om te reageren
  11. Ersin Demirci zegt

    21 november 2010 om 14:07

    I will chose the GT2 RS ALLWAYS!!! Car for real man not for poesies…

    Login om te reageren
  12. Cantago zegt

    21 november 2010 om 14:10

    Het is inderdaad weer de zoveelste 911… En als ik het interieur zie dan wordt ik weinig warm. Dat er een handbak in zit maakt het 100x leuker, maar ik zie weinig glimlach op het gezicht van Jason. De 911 is leuk als je snel wil rijden, maar ik denk dat een 458 (9000rpm:O!!) je ondanks de automatische bak gewoon veel meer plezier geeft… En daarnaast is een 458 ook echt veel en veel mooier;)

    Login om te reageren
  13. cesarestevao zegt

    21 november 2010 om 14:30

    Mijn nr.1 porsche is Carrera GT, nr.2 911 GT1,
    nr.3 911 GT2 RS, nr. 959 en nr.5 993 GT2

    Login om te reageren
  14. The360box zegt

    21 november 2010 om 15:19

    Die velgen doen me niks evenals de motorkap. De specificaties doen me ook niet veel en de prijs…. helemaal niet

    Login om te reageren
  15. frarissimo zegt

    21 november 2010 om 15:45

    De 458 is als totaalconcept natuurlijk superieur.
    Alles aan de RS klopt niet van het lelijke rode stuur tot de stickers op de carosserie.
    Voor 300 k een porsche met een rolkooi kopen is belachelijk.

    Login om te reageren
  16. vale46 zegt

    21 november 2010 om 17:16

    Geef mij maar de GT2RS!
    Samen met een rijders-cursus, ik wil ook zo met de pedalen leren spelen! :(
    De 458 is mooi, snel en comfortabel. De ultieme bak t.o.v. de gewone mens die denkt “wauw, een Ferrari”
    De Porsche heeft nog wat anonimiteit t.o.v. die mensen, die ziet het als “een sportieve porsche” en niet als een Pur-sang racemachine zoals de Ferrari.

    Voor een leek is de GT2RS een wolf in schaapskleren, en dat is nou net hetgeen wat ik lekker vind aan razendsnelle auto’s! Ook het meer mechanische van de Porsche spreekt mij meer aan. 458 is super, maar de GT2RS is stiekem dat beetje extra, een beetje meer verscholen agressiviteit.

    BTW: Respect voor die gast van 5th gear! Kan echt wel een potje sturen voor een presentator!

    Login om te reageren
    • Nemo zegt

      21 november 2010 om 17:35

      @vale46: Het is dan ook Jason Plato, (ex)coureur!!!

      On Topic: Porsche!!!

      Login om te reageren
  17. rubeeeeeeeeeeeen zegt

    21 november 2010 om 17:23

    het zijn geen experts

    het zijn top gear iemitators

    Login om te reageren
  18. Erik zegt

    21 november 2010 om 17:40

    GT2 RS doet de Nordschleife in 7min18, de Ferrari 458 in 7min38, dat is 20seconden en een enorm verschil, deze cijfers zeggen genoeg wat hier de beste auto is. Heb ooit een GT2 en 458 op de Nordschleife in actie gezien en de GT2 maakte met zijn enorme turbo geblaas toch meer indruk op mij, maar dat is persoonlijk.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      21 november 2010 om 18:35

      @Erik: Zeggen ze. Niemand heeft ooit die 7:18 gezien. Loze claims, zo kan ik het ook. Mijn fiets gaat onder de 6 minuten over de Nordschleife heen.

      Login om te reageren
      • Ferdinand1 zegt

        28 november 2010 om 23:51

        @bozewolf: ga dan alle niet-gefilmde tijden in twijfel trekken… Waardeloos.

        Login om te reageren
  19. steffenn zegt

    21 november 2010 om 18:19

    1:35
    zalig stukje

    Login om te reageren
  20. jeff zegt

    21 november 2010 om 19:25

    Wat Jason nog als pluspunt vergeet, de Ferrari brand ook veel beter,questie van gebruik als BBQ.

    Login om te reageren
  21. na3na3 zegt

    21 november 2010 om 20:12

    Zeker verkies ik de GT2RS boven de 458. Een echte classic.
    ”Never change a winning team”

    Login om te reageren
  22. UG Kempenaer zegt

    21 november 2010 om 20:59

    De mechanische Porsche heeft toch duidelijk een fiks aantal strepen voor op de playstation versie die Ferrari in de strijd werpt.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 november 2010 om 21:08

      @UG Kempenaer: want in die Porsche zit natuurlijk helemaal geen elektronica, hahaha! Grappenmaker ;)

      Login om te reageren
  23. Rob USA zegt

    22 november 2010 om 09:05

    Het stond volgens Jason 2-2, doe daar nog de looks bij 2-3 en haal daar nog eens een 20 euro stickersetje vanaf
    1-3 en daar nog wat uitstraling bij 1-4 en exclusiviteit
    1-5 en geen 50 jaar oud design 1-6 en dan zie dus echt dat de Ferrari dus de beste keuze is.

    Login om te reageren
  24. Vlugge Japie zegt

    22 november 2010 om 13:15

    @ rubeeeeen

    Geen experts bij Fifth Gear? Bij Fifth Gear zitten juist de experts (coureurs)!!. Bij Top Gear gaat het alleen om entertainment.
    Trouwens Fifth Gear is de ‘echte’ Top Gear, ze hebben het oude format van Top Gear gekocht alleen mochten ze de naam niet gebruiken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North