Wat zijn de meest iconische velgen ooit?

Auteur: , 210 Reacties

In navolging van de bijzondere stuurwielen en de spoilers gaan we vandaag op zoek naar de meest kenmerkende velgen die ooit een productieauto tooiden. Lichtmetaal-experts, u kunt los gaan.

Ferrari-vijfspakers

Bij publicaties zoals in de intro genoemd kan je er donder op zeggen dat er in de comments allerlei nuttige aanvullingen verschijnen waar we even niet aan gedacht hadden. Daarom draaien we de zaak dit keer om, en voxpoppen we een lijstje bij elkaar, gewoon omdat tienduizenden lezers meer weten dan één redactielid.

We lezen graag in de reaguurderspanelen welke velgen jullie als iconisch en/of merkdefiniërend bestempelen en waarom. De resultaten (aan de hand van plusjes danwel motivatie) worden morgen in een lijstje gegoten. Go!

Dank voor de suggestie, enricoleerdam!



210 reacties

Fuchs! En ik kan een paar mooie originele BBS RS velgen ook altijd wel waarderen.
@str8six: Porsche heeft sowieso flink wat legendarische velgjes in het assortiment gehad. Die cupwielen die ook onder een Audi rs2 zaten bijvoorbeeld of de oude turbo-velg. Ik vond zelf die donkergrijze velgen onder de R-modellen van Volvo erg dope en ook die onder de eerste lambo murcielago roadster waren vet.
@bussie88: Als je dan toch over Porsche begint. ETA Beta Turbo`s!!
@str8six: fuchs sowieso!
@str8six: helemaal eens. Persoonlijk de magnesium velgen van de Alfa GTAm in het goud staan voor mij op nummer 1
@bisazza: ja daar noem je ook een goeie! Sowieso heb ik een zwak voor die mooi gewelfde Alfa wielen!
@str8six: en dan iets verder, Deep Six Fuchs (earlies)…
1. BBS LM
2. OZ Super Turismo
3. Ronal R10 Turbo
@gtwillem: productie auto’s…

Dan ga ik voor de 20 spaaks Ronal velgen van Alpina.
@gtwillem: Daar had ik ook even overheen gelezen.

Dan ga ik toch voor de Speedline Competition Magnesium van de Delta HF Integrale.
@sydney: Oh, deze?

https://pbs.twimg.com/media/BwpXoEpIcAAi7Or.png
@Jochempie: Yep, maar dan in het grijs/antraciet.

En niet als salontafeltje uiteraard.
@gtwillem: in principe is de LM ook wel onder productieauto’s geleverd. Weismann bijvoorbeeld.
@rikus: correctie: Wiesmann
mrcarfreak via de app
Fuchs velgen, ze zijn zo iconisch geworden op Porsches en ze zijn prachtig!
De BBS Aerocovers onder de 935 K3 lijken mij ook behoorlijk iconisch.

En Superturismo Corsa’s uiteraard.

En heeeel veel Speedline’s
Mercedes 190e putdeksels?
@henkhupelschoten: ook mooi. In kleur mee gespoten
@reggie-boy_rood: dat zijn de stalen wieldoppen, de putdeksels zijn lichtmetaal.
De ‘gaten’ velgen van de Lamborghini’s natuurlijk! (Countach/Diablo).
@turboturbo: ik ging gelijk op zoek in de hoop dat iemand dit gezegd had. gelukkig.
@turboturbo: word!!
-edit: ontopic aub, mail je vraag even naar tips@ –
Alpina, de lichtmetalen standaard
Kever dopen :)
@autofreaker: Dan doe ik met je mee en dan kies ik voor de velgen van Mercedes die mee gespoten worden in dezelfde kleur als de rest van de wagen. 300SL had ze, 280se, 600. Wel allemaal verschillende maten maar toch een van de mooiste aller tijden
http://www.treynor.com/image7CV.JPG

Geen uitleg nodig.
@BmwMPower: kun je het even uitleggen? Ik vond de velgen van de E34 M5 (eerste serie, voor LCI) vele malen iconischer. Deze velgen zie je op elke E36 316i M Coupe M3 Alpina Hamann uitgevoerd.
@gtwillem: Die namaak zooi is niet iconisch.
@BmwMPower: vreselijk dikke wielen inderdaad, maar veel namaak zooi in omloop waar de proporties nét niet helemaal kloppen, net als bij de m5 velgen van de E60 serie.. eveneens prachtige velgen
@BmwMPower: dan eerder de CSL wielen
Saab Inca velgen! Waarschijnlijk onbekend voor de meesten, maar heb nog nooit iets soortgelijks gezien bij een andere fabrikant! En ze passen bij het karakterestieke van de oude Saab.
Honingraat Alpina velgen
ZEKER de gouden velgen van de Subaru Impreza WRX STi !
@mrniesoe: dat ben ik eigenlijk volledig met je eens. De vroegere Speedlines? Of de latere Enkeis? Of toch de BBS’en van de laatste series?
@mrniesoe: kan het niet meer eens zijn met jou, Want als je aan gouden velgen denkt , denk je toch meteen aan een Subaru Impreza!
@boenket97: als je uit 97 komt wel. Eerdere generaties zien blauw en goud en komen inderdaad op een Clio Williams uit…
@mrniesoe: Wat betreft ‘iconisch’ heb je zonder meer gelijk.Al zijn de gouden Speedline’s onder de Clio Williams veel mooier, er is in deze geen wiel/auto combinatie wat meer impact heeft gehad dan jouw inbreng.

Ik stem voor.
De stalen velg natuurlijk, schitterend door zijn simpel, stevig en doeltreffend ontwerp.
@robert110: De witte stalen velg onder de Peugeot 106 Rallye is niet te versmaden.
@sydney: goede keuze, zijn volgens mij stalen Michelins.
@gtwillem: Een gloedjenieuwe witte 106 Raylle (en een beetje een 106 Sport) was/waren de enige auto’s die mij in september ’98 deden doen twijfelen over de zwarte 206 1.1 XN drs die ik als eerste auto uiteindelijk kocht (en 6 maanden op moest wachten) Nooit spijt van gehad.
Alfa Romeo GTA velgen
@013gta147: je was we een 5 seconden voor. ;)
@rolov: daarom heb ik die auto ook;p
@013gta147: om je voor te blijven..
@013gta147: Welke? De oude van de Giulia GTA of de nieuwe van de 147/156 GTA met ringen of spaken? ;-)
@pjotr: zoals mijn naam doet vermoeden:) 147GTA 2003
@013gta147: En dan neem ik aan dat je die velgen bedoelt die onder de Bertjes GTA’s liggen? ;)

http://i.ytimg.com/vi/YDwvF8PIEBM/maxresdefault.jpg
Bbs rs
Mercedes-Benz SLR turbine velgen. Die zijn links en rechts en hebben achter is ie breder waardoor het 4 individuele velgen zijn!
@reggie-boy_rood: Je laatste zin leest wel wat lastig.
De Carrera GT heeft dit ook.
@BmwMPower: zijn dat geen 5 spaaks velgen?
@reggie-boy_rood: Zijn geen turbine velgen, maar zijn wel individueel.
Daar doelde ik meer op.
@sydney: ter info
@BmwMPower: Hoe kom je daar nou bij?
@BmwMPower: nooit gecheckt, maar is dat bij de eerste Viper RT/10 ook zo? Asymmetrische velgen bedoel ik dan…
– Porsche Fuchs velgen
– Mercedes-Benz 190E Evolution II velgen
– Ferrari F40/F50
– Carrera GT
– De koper/goud kleurige velgen van de Subaru
– Mercedes SLR
– VW Kever (chrome wieldoppen)
Speedline porsche turbo’s
Het eerste wat in mij op kwam waren de Fuchs, maar de Minilites mogen natuurlijk niet ontbreken. Dé velg voor Engelse gebakjes en oude rallywagens.

http://airboxer.com/images/minilite01.jpg

Oh, en natuurlijk die typische Type 51 velg van Bugatti.

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/rare-bugatti-type-51-up-for-auction-23357_2.jpg
@motoragent:

Heeft wel even geduurd voordat ik de minilites tegenkwam, dank motoragent!
Ik denk BMW’s styling 5 (vooral 17”) en 21. (origineel bmw e34 m5, uit elkaar te halen en dan kun je een soort schoepenwiel monteren of een ”throwing star)
– M3 CSL velgen
– 205 1.9 GTi velgen
– Alfa Romeo Teledials
@griffendahl: 205 1.9 gti velgen check!

Iconisch zijn daarnaast de full carbon velgen van Koenigsegg: http://youtu.be/PGGiuaQwcd8
@griffendahl:

205 1.9 GTI velgen wilde ik gaan typen, maar dat was niet meer nodig. Wat zijn die wielen toch waanzinnig prachtig.
lamborghini diablo, die diepe ronde gaten, vooral achter ! wauw
De spinners van Halfords zijn toch echt iconen.
De 4 spaakswielen onder elke willekeurige snellere 90’s Fiat. Ook heel herkenbaar. Of de Speedlines van de Peug 205 GTI. Of die van de Clio Williams.
BBS RS! Niet te missen
De corvette velgen van de jaren 80 prachtig zijn die. Kan via de app geen foto’s toevoegen dus zal dat later nog doen
@sketcher: Deze? http://files.conceptcarz.com/img/Chevrolet/85_Chevy_Corvette_DV_05_HS_01.jpg

Die vind ik ook ontzettend gaaf.
@123bat: helaas heeft het de lijst niet gehaald maar die bedoelde ik inderdaad. Prachtig, zo simpel
Porsche Fuchs
Alfa Romeo, 3 gaten, lijkt op zon biohazard-bord
Lamborghini Diablo, 5 gaten 1 in het midden
Bijna dichte AMG 5-spaaks
Kaarsrechte Volvo R 5-spaaks of de Mini-velgen.

Overigens herken je de bekende BBS RS en de Kahn design RS velgen ook uit duizenden.
A8 velgen, die velgen zitten/zaten onder zoveel VAG spul.


zie link
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/2003-2005_Audi_A8_(4E)_sedan_(2011-01-05).jpg
@robbertz:

Je moet wel de hele link kopiëren (incl .jpg op het eind) om de afbeelding te kunnen zien.
Uiteraard de porsche Fuchs velgen, de BBS RS, de alfa romeo GTA velgen etc moeten er in. Maar gooi er ook een persoonlijke favoriet in: de Volvo T-5R velgen (Titan)
Voor mij ook de Fuchs op 1 en die “kleine” deep dish 5-gaats velgen van de Countach op 2.
de alfa romeo velgen,
de kever wieldoppen
en toch de golf gti velgjes blijven iconisch
Alfa met de “cirkels” in de velgen, a la 8c of 17″ velgen vd MiTo
Audi RS6 C5 wielen meest iconische Audi wielen van allemaal! Met die 5 enorme spaken.
@robbode: zijn wel hele dikke velgen! Alhoewel ik de Imola’s (9-spaak) nog mooier vond.
De OZ F1 velgen die standaard onder mijn type Clio RS geleverd werden.
Volvo Pegasus velgen!
Die berenvelgen van de Mazda 121 natuurlijk.
@menaz: True that!!!
E46 M3 CSL velgen
BBS le Mans!
E46 M3 CSL
De oude audi rs (2 spaaks)
Volvo T5 (oude)
@daemie: 2 spaaks velgen??
Maserati tridente, wire wheels van Jaguar (en anderen..) ik ken de naam niet. Mini lite wheels.
Ik heb vele goede suggesties al voorbij zien komen, zoals de SLR turbinevelgen of de Diablo velgen, maar welke ik zeker mis zijn de driespaaks velgen die onder de eerste Vipers zaten. Dit zijn naar mijn mening de enige driespaaks velgen die wel gelukt zijn (sorry SAAB)
@breinstein: ik schrok al.. Eindelijk iemand die de 3 spaaks velgen van de eerste generatie SRT/10 Viper noemt ;)
De Volvo t5-r en alfa GTA velgen voor mij
@kevinc3: oh en de velgen van de countach .
Jaguar E-Type velgen, met al die spaken :)
@sidewalkjoe: Zat er dus net aan te denken moet er ook zeker in!
@henkhupelschoten: Of Ferrari 250 GTO natuurlijk, ook leuk
RS Watanabes!

http://2.bp.blogspot.com/-6HM_3g204FI/TdRFmq0wtxI/AAAAAAAAhnA/D_kJw73_z7M/s640/5409426562_ec80a5bc3d_b.jpg

http://www.cavallino-ferreo.com/stock_cars/79_911sc/images_l/01_1_A.jpg
@rotarypowah: Watanabees op je Kenmari!
Maar toch niet op een kever?
@rotarypowah: Wat erg zeg, dat ik zo ver naar beneden moet scrollen voordat ik Watanabes zie staan.

Daarnaast natuurlijk OZ Super Turismo’s, die witte OZ Rally velgen (waar ook altijd in het rood OZ Racing op staat, weet niet hoe ze heten) en Ronal URS.
De oudere lambo velgen met ronde gaten er in
Zelfs Dunlop zat ooit in de velgen business, of hoe een R 16 ‘racy werd’ :
https://c2.staticflickr.com/4/3098/3203212649_3825c6ec46_b.jpg
@desjonnies: Als we het dan toch over Dunlop velgen hebben, mogen de D-types niet ontbreken:

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0039/5392/products/D_Wheel_021_1024x1024.jpg?v=1264869794
Die gekke windmolen velgen van de slr, een hoop porsche wielen en wat dacht je van die lambo velgen met 5 gaten dr in, die onder de countach zaten.
Volk te37
In willekeurige volgorde:

– Minilites
http://minilite.co.uk

– Witte OZ turbinevelgen onder Lancia
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Lancia_Delta_S4_1986.jpg

– Volk/Work TE37
– BBS LM
Fuchs natuurlijk en de turbine-achtige velgen van de SLR :)
Voor mij zijn het de velgen van Ford gt40
Lancia stratos. Vijf spaaks en goud kleurig. Vooral de achterwielen met diep velgbed.

Halibrand velgen. Zoals ze onder de cobra lagen.
De wankel schijf velgen van de mazda rx7 gen1!
Golf GTI velgen met die ronde gaten.
BMW E30 kroonkurken
Citroen Visa Chrono 5-spaaks
Spyker C8
Ferrari 250GTO spaakvelgen
van moderne auto’s wil me even niet te binnenschieten.
@bmw318i: juist! De kroonkurken! Die heb ik zelf ook onder de E30.
De velgen van de XJ220 uiteraard. Niet mooi, zeker wel iconisch.

http://www.manners.nl/wp-content/uploads/2013/10/jaguar_xj220_12.jpg
Ik lees en zie zo veel te gekke voorbeelden.Wielen die we allemaal kennen,maar waar we net niet op komen.Een keuze maken welke het meest iconisch is dus onmogelijk.Het is iets zoals; welke film of welk nummer is het allerbeste ? Onmogelijk.

Thanks for that @enricoleerdam @sir_smokalot
@sydney: Da’s juist makkelijk: The Godfather is de beste film aller tijden en Like A Rolling Stone van Bob Dylan is het beste nummer.

Waar ik wel bang voor ben is dat het alsnog een incomplete lijst wordt. Zoals verwacht zijn de meeste wielen Europees, met wen Japanse uitzondering. Maar er zijn vooral erg veel Amerikaanse velgen die zeker een iconiache status hebben (Halibrand, American Racing, Cragar).

En ik ben bang dat de uitvegrote doucheputjes van de Hyundai Elantra (2000) compleet vergeten worden.
@gtwillem: Dan zal ik hier maar niet vertellen dat ik 2 maanden een beige 2.0 CRDi 5-drs als demo heb gehad.
@sydney: hahaha, dat waten toffe auto’s. Passat ruimte voor Golf geld. Ik heb ooit nog een grijze 1.6 GLS vierdeurs verkocht. Als ik het mij goed herinner zaten daar TT achtige wijzersnop de klokken. En was het de enige Hyundai met blauw verlichte meters.
AMG 7spaaks velgen
HUMMER H2 velgen
@gevorgsh: Hummer H2?


Het is tijd voor uw doe even normaal pil.
Gullideckel (aka putdeksel) van Mercedes.
Lancia Delta Integrale.
Alfa Romeo die met die rondjes.
Audi RS spul.
De bbs’jes op de e30 m3
fuchs velgen, de Alfa velgen, de Mazda 121 berenvelgen en de velgen van de Porsche 918 met zo’n plexi rand er in. Daarnaast spaakvelgen, Alpina velgen en die grote Audi velgen.
@porsche928: Mazda 121 waren doppen volgens mij
@samasama: zijn Ronal velgen dacht ik
Haha sowieso de oude “Audi A8” velgen, die op menig oud golfje te zien zijn.
Delta HF integrale evo.
205 gti
BMW alpina
Watanabe!!!
Teledials, blijven iconen in mijn ogen. Net als de fuchs en de putdeksels van Mercedes. De alpina velgen zijn ook klassiekers maar ik ben daar zelf niet zo’n fan van.
Zonder twijfel: Mercedes McLaren SLR wielen (zowel zomer als winterwielen), de zomerwielen omdat het 4 verschillende wielen zijn (draairichting en achter breder dan voor), de winterwielen omdat er slechts 5 sets van gemaakt zijn (lijkt op oldskool Borbet)
Ik ga voor de audi s3/ s4 /s6/s8 velgen van eind jaren 90. Mooi onder alle 4 modellen!
@ernie: zijn de Avus velgen. Heel strak design. Werd gepresenteerd in 1989 ergens, de geheel Aluminium Avus Concept. Die had die velgen al. Later kwamen ze op de Audi 80 S2 en 100 S4. In 1998 werd het design iets strakgetrokken, met resultaat. De V8 S4 was de laatste op Avus velgen.
Als het om de meest iconische velgen gaat den moeten het sowieso van die klassieke Carlo Borrani’s zijn zoals je ze enkel terugvind op die itialiaanse race-sleeën van welleer.


Porsche fuchs velgen, saab 3 spaaks, alpina velgen,… er zijn er zoveel die iconisch zijn.

Maar de meest iconische voor mij zijn van die BBS LM velgen. Van rally tot asphalt, van petjes tot gentlemen,… overal zie je die dingen en ze staan onder zo wat iedere wagen.
@Hupke: klopt. De BBS LM is de Über velg der velgen. Wordt ook al jaren geproduceerd.
Ook de Alfa velgen met die ronde gaten mogen hier niet ontbreken. Geen idee hoe ze heten
Volkswagen GTI velgen heel herkenbaar!
honinggraat velgen van de bmw e30
De 19inch 5 spaaks onder de gefacelifte 1st gen X5. 335 breed achter wat toen best een dingetje was.
Lancia Stratos velgen van de straatversie.
Ferrari F50 wielen.
E34 M5 wielen
De Alpina’s (behalve die 5 spaaks, bestaand uit multispaaks)
Bugatti Royale wielen (mega grote putdeksels)
De (1998-2005) S600 wielen.
Audi RS3 wielen, heb ze zelf onder de Adrie en vind ze erg goed staan. Je ziet ze wel megaveel helaas.
Eerste Pagani Zonda.

Zo een paar die me te binnen schieten.
@E34M5Touring: 335 breed achter??? Weet jendat zeker. Dat is Viper breed…
@gtwillem: We hebben er 2 gehad met die wielen. Pretty sure.
@E34M5Touring: 335 is echt belachelijk breed. Zie je alleen bij heel serieuze sportwagens. Zijn ook peperdure banden.

De standaardbreedte op een X5 is 255 rondom. Met breedset velgen heb je 255 voor en 285 achter. De X5 4.8is had volgens mij 315 banden achter en 275 voor.

@gtwillem: Je hebt gelijk, het was 315. Pardon monsieur.
Alpina velgen en de spaakvelgen van de Jaguar E-type
Porsche Fuchs zoals iedereen al zei…
Alfa supersport met die rondes er in.
Alpines multispaak mogen natuurlijk ook niet missen
BBS RA’s die zijn geleverd op de Golf 2.
spaakwielen is er eigenlijk maar eentje :
Borrani :
https://stevemckelvie.files.wordpress.com/2012/08/ferrari-330gt-1965-5.jpg
Fuchs en enkei rpf1’s worden ook overal onder gegooid
De Volkswagen T1 velgen/doppen met White-wall banden!!
De standaard velgen onder de Seat Ibiza 6L Cupra vind ik prachtig.
Alpina velgen zijn toch ook vrij iconisch niet? Al 30 jaar dezelfde en nog steeds mooi… en dan het logo in het midden
Ik vind persoonlijk de Ford softlines nogsteeds erg dik.
Er zijn heel veel bijzondere en gave velgen, maar voor mij betekent iconisch ook onsterfelijk. Zie geen modern spul meer met chromen wieldoppen zoals van de kever of SL’s, maar het model van Alpina gaat al járen mee en evolueert. Vergelijk het met de Porsche 911 reeks. BBS LM eigenlijk zelfde verhaal maar zie ik zelf meer als aftermarket. Dat Wiesmann ze gebruikt doet daar niet aan af. F40 type (speedline?) is op zich ook zoiets, beetje de laatste revisie op het thema dat volgens mij op 330 P modellen al is gestart? De vijfspaaks met verdiepte vlakken?? Ook zo’n 25 jaar meegegaan!! En puur om wat nieuws te noemen uit mijn eigen straatje; Ford 13 RS velgjes!!
OZ
Borbet T velgen….
de bekende BBS-jes en wat i, aan wil dragen als de meest foute velg, toch een icoon van einde 90s is de 3-spaaks velg :)
Alpina type 2 en Borbet A
alle bovengenoemde velgen mee eens, helemaal de Countach natuurlijk.
echter back to old school voor mij zet ik toch mijn gedachte op de onmiskenbare velgen van de originele Jaguar E-type http://farm5.static.flickr.com/4057/4641420798_00b11a40af_b.jpg
Niemand de velgen van een Rolls Royce Phantom? Waarbij de naafdop met het RR logo rechtop blijft staan.

Verder zijn er nog zo veel velgen die wel in zo’n lijst horen te staan, maar waar je simpelweg niet op komt.

1. De Dunlops op een Fiat 131 Abarth
2. De Dymag velgen onder dw Ascari KZ-1R
3. De Avus velgen onder alle Audi’s S3, S4, S6 en S8 van 94 tot 2003.
4. De Ronals onder de BMW 3.0 CSL
5. De BBS velgen onder de E28 M5.
6. De platte Ronals onder de BMW M1.
7. De eveneens platte en dichte BBS velgen van de Bugatti EB110.
8. De zwarte honingraat velg van de Buick Regal Grand National X
9. De chromen velgen van de ZR-1 Corvette zijn ook schitterend.
10. De veelspaak velgen van de DeLorean.
11. De BBS CH velgen van de Ferrari 360 Challenge Stradale.
12. De BBS velgen van de 599 GTO.
13. De vierspaaks velgen van de Escort RS1800.
14. De OZ velgen van de Focus RS.
15. De tweedelige Speedlines van de Fors RS200.
16. de BBS velgen van de Ford GT.
17. De Roomwitte velgen van de Accord Type-R. (Elke type-R eigenlijk).
18. De dicte velgen van de Jaguar XJ-S Anniversary.
19. De Carbon velgen van de Koenigsegg One:1.
20. De afvoerputseksels van de Lexus SC430.
21. De honingraat BBS velgen van de Lotus Esprit Turbo.
22. De OZ velgen van de Lotus Esprit V8.
23. De Mercedes AMG 5 gaats pannenkoek velgen.
24. De Rays velgen van diverse dikke Nissans.
25. Die dichte velgen van de Astra GSI 16v en Calibra Turbo.
26. De uit een stuk gefreesde velgen van Pagani.
27. De Big Lion velg van de 306 GTI, teledials van de 205 GTI, Ouragan velgen van de 206 GTI,
28. De driedelige Speedline RS velg van de 993 GT2.
29. De holle spake. Velg van de 959.
30. De moderne Fuchs van de 911 Sport Classic.
31. De ATS velgen van de Renault 5 Turbo.
32. Goude Speedlines onder de Clio Williams.
33. De vijfspaak velg van Ruf, net als Alpina jarenlang hetzelfde ontwerp.
34. De dichte velgen van de Saab 99 Turbo. En hiteraard de antrazieten driespaak van de 900 Turbo.
35. De propellorvelgen van deiverse Spykers.
36. De BBS velgen onder de Impreza 22B STI.
37. De vijfgaats velgen van de Golf V/VI GTI.


@gtwillem: Potverdimme..
@sydney: even last van constipatie, kon even goed de tijd nemen ;-)
@gtwillem: Moeten we 991 bellen ?
@gtwillem:

gtwillem, je hebt een velgen fetisj,

nix mis mee

Dr. Karl Heinz Lindt
@desjonnies: is het al weer zo laat?
@gtwillem: Turbo wielen van de CX?
@E34M5Touring: ook een goede keuze!
Natuurlijk de bbs rs maar ik kan ook zeker de Ronal velgen van audi waarderen
Ford 4 spaak RS velgen
Escort cosworth
Ik heb als criterium voor iconisch dat er een onderdeel van je aandrijflijn terug te vinden is in je velg ontwerp.

In dat licht kunnen we gewoon niet om de Mazda RX7 SA ‘rotary’ velgen heen.
Lancia delta integrale witte rally velgen :)
w126 putdeksels en de r129 amg velgen met brede spaken
Wolfrace:
Gelukkig zie ik in de comments al vaak de Fuchs velgen voorbij komen als favoriet….
Kleine toevoeging: dan wel de handgesmede versie met de matzwart gespoten binnenkant aub, liefst onder een rode Porsche Targa…..

BTW : Algemeen geldt de definitie:
“Velgen t/m 18 inch zijn beschaafd, 19 inch soms sexy en tikkeltje ordinair (vaak hezelfde) en boven de 19 inch = Pauper”, oftewel smakeloos en voegt niets toe aan rij-eigenschappen…..
Dat je het weet……
Veel Ronal velgen.

De Ronal R8’s die onder de urquattro zaten zijn ook fraai.
Deze Ronals mogen zeker niet ontbreken, liefst onder een Mazda 121 Bolhoedje

http://i26.photobucket.com/albums/c127/ExonicJay/MiataPictures007.jpg
@dizono: wahahaha
De velgen die onder een 1967 Eleanor zitten
Ford escort cosworth?
Ronal Bolero
Ronal Avus
Ronal R8
OZ Supertourismo
Fuchs
Alpina
BMW E46 M3 CSL velgen
BBS RS

En zoveel meer!
De driespaaks velgen van een Saab 900 kan ik ook wel waarderen.
AZEV A en Borbet C… 20 jaar geleden! Haha
Simpel

1- Speedline velgen Lancia integrale evo
2- velgen Lancia Delta HF 1.6 (1e generatie)
3- 1e generatie X5 (e53) Y-velgen breedset
black chrome e39 M5 velgen
bbs rs onder een bmw e24
Alfa Blackline velgen zoals gemonteerd onder de Alfa GT. Mooier nog dan die van de GTA.
OZ futura’s … In de late 80er en begin 90er jaren de trend bij de überclass tuners
Bmw styling 5 (BBS) en de bmw throwing stars
Bmw e34 style 20 m-system 1 turbines
Bmw e34 style 21 m-system 2 throwing stars
Ac schnitzer rennsport type 1
Oz breyton
Oz futura
Oz hartge
Bbs rs
Bbs rc
Botbett b
En werkelijk niemand noemt de Pirelli velgen van de Golf I GTI Campaign…
Audi A8 velgen die je onder elke Golf 4 TDI zag..
De Roues Resin van Michelin, velgen van kunsthars.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).