10 van de meest iconische spoilers aller tijden

Auteur: , 83 Reacties

Kleren maken de man, spoilers maken de auto. Wat zou een Lancer Evolution of een Porsche 911 Turbo zijn zonder hun spoilers? We hebben tien auto's op een rij gezet die zonder hun spoiler(s) slechts een schim zouden zijn van de iconen die het nu zijn.

Spoiler Alert!

Plymouth Road Runner Superbird
Plymouth Road Runner Superbird
Eigenlijk is de achterspoiler van de Plymouth Superbird helemaal niet zo groot, het is vooral de hoogte die de auto zijn iconische status geeft. Toen zusterbedrijf Dodge in 1969 de Nascar-wereld op zijn kop zette met de Charger Daytona, kon Plymouth natuurlijk niet achterblijven. Voor het 1970-seizoen voorzagen ze de Road Runner van een gigantische kunststof opzetneus en een enorm hoge spoiler. Hoewel er lang een legende rondwaarde over een bijzondere wiskundige formule die de engineers bij Plymouth zouden hebben gebruikt om de hoogte van de spoiler te bepalen, blijkt de echte reden nogal suf: de spoiler is zo hoog zodat de achterklep nog open kan.

Porsche 935/78 Moby Dick
Porsche 935 Moby Dick
Wat in 1976 begint als een raceversie van de Porsche 911 Turbo, bereikt in 1978 zijn ultieme vorm als Porsche 935/78, beter bekend als “Moby Dick”. Danzij het uitbundige spoilerwerk is de 935/78 bijna anderhalf keer zo breed en lang als een normale 911. Je moet dan ook goed kijken om nog een stukje 911 ter herkennen in de lijnvoering van deze epische racer. Dat is ook niet zo gek, want de complete bodemplaat werd uit een 911 gezaagd om vervolgens 10 centimeter dichter naar het asfalt te worden gebracht. Daarnaast is de luchtgekoelde motor vervangen voor een watergekoeld exemplaar. Eigenlijk kijk je hier dus gewoon naar de verre voorvader van de 996…

BMW 3.0 CSL
Porsche 3.0 CSL
Deze legendarische 3.0 CSL was het homolegatiomodel van de BMW E9 waarmee onder andere de Nederlander Toine Hezemans zoveel successen boekte in de toerwagenracerij. Dankzij dunner staal, geen geluidisolatie of andere vormen van luxe, deed deze BMW de L van leicht uit zijn typenaam eer aan. Het is echter het opvallende spoilerpakket waaraan deze BMW zijn legendarische imago en zijn bijnaam ‘Batmobile’ dankt. Deze spoilers waren overigens niet goedgekeurd voor op de openbare (Duitse) weg, dus klanten vonden een netjes ingepakt spoilersetje in de kofferbak.

Chaparral 2F
Chaparral 2F
Erg veel bekendheid geniet het Amerikaanse Chaparral Cars niet in Europa, toch zullen velen de witte racewagens met hun massive spoiler wel eens ergens hebben gezien. Is het niet op het interwebs, dan wel in een van de avonturen van Michel Vaillant. De 2F stamt uit 1967, het jaar dat de spoiler in de autosport gemeengoed werd. In die begindagen zijn de spoilers nog vanuit de auto te bedienen: plat op de rechte stukken en lekker stijl omhoog in de bochten.

Audi Sport Quattro S1
Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak
Laten we eerst even een misverstand uit de wereld helpen: de Sport Quattro is geen extra dikke Ur-Quattro. Kijk goed naar de portieren en de stijlere hoek van de voorruit en de Sport Quattro verraad zijn ware oorsprong: de Audi 80 van de tweede generatie. Hoewel de in de legendarische Group B gebruikte Sport Quattro’s al geen misselijke spoilers hadden, is de S1 die Walter Röhrl in 1987 in recordtijd Pikes Peak wist te bedwingen een van de meest heftig bespoilerde auto’s ooit.

Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth
Hoewel de tot dan toe snelste Ford Sierra, de XR4i, een V6 onder de kap heeft, krijgt de Sierra RS Cosworth uit 1986 een geblazen tweeliter viercilinder onder de kap. Net als de eveneens met vierpitters uitgeruste BMW M3 (E30) en de Mercedes 190 2.5-16 Evolution I en II is de Cossie bedoeld als homologatiemodel voor de toerwagenracerij. Gek genoeg gebruikt Ford niet de speciale driedeurskoets die de XR4i van zijn mindere broeders onderscheidt, maar de brood-en-boter-carrosserie waarmee ook de simpelse Sierra 1.3 GL mee wordt uitgerust. Gelukkig is daar de enorme dubbele spoiler die daar de aandacht van afleidt.

Ferrari F40
Ferrari F40
De moeder aller supercars en samen met de kever misschien wel de meest iconische auto ooit. Dat komt mede door zijn stiekem behoorlijk lompe achterspoiler, die samen met de nieuwe neus heel aardig kunnen verhullen dat de Ferrari F40 eigenlijk een opgewaardeerde 288 GTO is. Naar huidige maatstaven zijn de prestaties van de F40 helemaal niet zo bijzonder meer -een Ferrari California T is sneller- maar dat doet er allemaal niet toe. Een F40 is gewoon gaaf. Onwijs fucking briljant vet gaaf.

Porsche 911 Turbo (930)
Porsche 911 (930) Turbo
Porsche is goed vertegenwoordigd in de lijst der über-spoilers, maar dat hebben ze dan ook ruimschoots verdiend. Het was zelfs nog even twijfelen of deze 930 Turbo met zijn taartschep de lijst ging halen of toch de 2.7 Carrera RS met zijn subtiele maar o zo lekkere ducktail. En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige gebogen spoiler van de eerste 911 (996) GT3 of die van de 911 (993) GT2 gehad… Goed, de eerste 911 Turbo dus. De ongespoten zwarte randen van deze tricky picknicktafel passen perfect bij de al even matzwarte steenslagbeschermers op de extra brede Turbo-heupen. Precies om die reden ziet een gewone 911 uit die tijd er met een Turbo-spoiler een beetje sneu uit, ook al stond de spoiler destijds gewoon op de optielijst van minder bedeelde 911’jes.

Audi TT
Audi TT
Eigenlijk moest de Audi TT een lekker strak en glad kontje krijgen, maar dat liep even anders… In eerste instantie kwam de TT namelijk ook met zo’n lekker achterwerk uit de fabriek, maar een serie ongelukken bij hoge snelheden, maakte een massale terugroepactie noodzakelijk. Om de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden te verhogen, kregen alle TT’s ESP en een klein achterspoilertje. Wie dit eendenstaartje niet wenste te hebben, moest een verklaring ondertekenen zodat je Audi niet kon aanklagen als je je TT toch de vernieling in reed. Heel af en toe zie je nog wel eens een TT rijden zonder het kleine spoilertje dat zoveel commotie veroorzaakte. Als enige auto uit de lijst is een TT zonder spoiler eigenlijk fraaier dan met. Sorry Wouter.

Lancer Evo VI
Mitsubishi Lancer Evo VI
Al negen iconische spoilers gehad, nog maar één te gaan en zowel de Impreza als de Lancer Evolution zijn nog niet voorbij gekomen. Keuzes… Uiteindelijk gaat de Lancer Evolution er met de buit vandoor, en wel in zijn zesde gedaante. Persoonlijk vind ik de Evolution V de mooiste met zijn verstralers in pizza-formaat, maar de Evo VI heeft een nog net iets epischere spoiler op het kofferdeksel staan. Hierboven de Tommi Mäkinen Edition, inclusief de immer moeilijk kijkende Finse gravelkoning himself.



83 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Waar is die enorme mercedes 190e ding spoiler
@thomasboot: Die valt net buiten de top 10…
@venividivici: daarvoor in de plaats hebben we de audi tt hé
@dirkiii:
Qua faal verhaal past die wel in deze categorie.
H
Audi kwam pas op het idee om de staart van Donald Duck op de TT te plakken nadat er 6 klanten in het harnas waren gestorven.
In die zin dus best een “iconische spoiler”, als.je.puur naar de spioler kijkt hoort hij inderdaad niet in het rijtje thuis. Dan is elke spoiler iconisch….
@jrk68: dus is de TT de enige echte mannen Audi ;-)
@gtwillem:
Als je Albert Verlinden of Onno Hoes heet misschien….
@thomasboot: vaak zit die aan de achterkant
@gertjan2012: nee waar die is, niet waar die zit
@thomasboot: en de countach?
die BMW 3.0 CSL…. wauw
@Thunderstruck: Mooi hè :-) Hij zal maar in je garage staan… zucht…
Ik vind dan in de top 11 wel de spoiler van de Lancia Thema 8.32 erbij horen!
@mercedesbenz63: inderdaad, dat was volgens mij de eerste intrekbare spoiler.
Die Plymouth! Heerlijk retro! Alleen de grote vraag is.. helpt het? :’)
@antonie97: retro? Het is gewoon een classic hoor.
@antonie97:

Die hielp zeker.
De Charger Daytona domineerde NASCAR in 1969 en werd dat jaar de eerste auto die op een gesloten circuit over de 320km/u ging.
De Superbird domineerde in 1970 en werd tijdens dat seizoen samen met zusje Daytona langzaamaan afgeremd met extra strafgewicht om vervolgens prompt verboden te worden voor 1971.

Het werkte dus eigenlijk té goed.
SPOILER ALERT! Ha-ha…
Koos we zagen net een aantal auto’s met scherpe delen… Ach laat ook maar
@kaasdevies:
hij is leuk !
twee porsches en geen ducktail?? tssss…
Mis de charger daytona!!
@theyoungsaablover: ach ja die plymouth en dodge zijn zo’n beetje hetzelfde
Geen M3 E30 en geen Mercedes 190e 2.5-16 evolution II in de top tien maar wel een Audi TT….en het een “top 10 meest iconische spoilers aller tijden” durven te noemen…

http://www.taylorclark.co/wp-content/uploads/2013/04/picard.jpg


Ik zeg niks meer….
Van de Porsches zou ik dan toch de ducktail van de originele 2.7 (meen ik) 911 RS nomineren. En van Ford toch liever de Escort RS Cosworth.
@w0o0dy: de siërra Was eerder. Maar ik verwachte de escort er ook wel bij.
@rolov: en ik zie nu op de siërra geen rs500 spoiler zitten. Die foto had erbij gemoeten ;)
Uhm de subaru ???
@autofreaker: artikel niet gelezen?
Oh en alhoewel ik verder niet zo gek ben van de Veyron.. Is die achterspoiler wel weer legendarisch.
Toyota Supra?
@p0wn3d: Als ex-supra MK4 eigenaar kan ik dit enkel maar beamen :)
Impreza?
Ik mis de Alfa SZ!
Audi TT? wut?
Ik mis de meer subtiele, maar ooit vreselijk populaire koplampspoilers: tillen elke auto naar een hoger niveau.
Wat je zegt klopt echt niet dat een California T sneller is dan een F40!

Zeker niet op de hoogte van het feit dat Ferrari in de specs nooit open is geweest met de 0 tot 100 sprint. Deze is nl veel sneller dan de 4.1 waar Ferrari over spreekt, en dan heb ik het niet eens over het te nemen echte werk (lees bochtenwerk) op circuits.

Check maar dat ik geen onzin vertel! Die F40 kan zeker nog wel mee met het spul van tegenwoordig!

Maar je moet wel kunnen rijden want hulp (lees handjes vasthouden) krijg je niet!
@bigfun: maar ook; die 0-100 tijd ten tijde van de F40 was op banden die een stuk slechter zijn dan de huidige. Knal er gelijkwaardige banden op, en de tijd komt er ook een stukje beter uit te zien..
Subaru? Escort cosworth? Verder een leuke lijst!
Toch wel enorm lekker die belachelijk hoge spoiler van de Roadrunner Superbird (en dus eigenlijk ook de Charger Daytona)

Wat betreft ‘Murican Muscle mogen imo ook de spoiler van oa. de Cougar Eliminator en de van de Mustang Mach 1 erin.

Verder nomineer ik ook de spoiler (eigenlijk ducktail) van de 911 Sport Classic erin. Sinds ik er eentje in het echt heb mogen aanschouwen op CPZ ben ik eruit: de enige mooie hedendaagse 911 is de Sport Classic.
@toyotafortuner:

Dan toch liever de ducktail van de ’67 Shelby GT500.
Misschien een Subaru toevoegen aan dit lijstje?
Afgelopen zaterdag nog een F40 in het wild gezien in Nijmegen. Unieke ervaring. Werd er helemaal blij van, en kwam op de andere weghelft terecht.
@camber24: is een nepper in nijmegen
@bigfun: Ergens twijfelde ik al. Maar zag het te kort, te snel. Vond de locatie ook al niet passen bij een auto van die waarde..
Oh, en leuk artikel!
Mis trouwens ook de spiolers van de Porsche 911 964 en de VW Corrado. De 964 was de eerste auto met een automatisch omhoogkomende spoiler en bij de Corrado werd dit als eerste toegepast op een auto voor het klootjesvolk.
@Rick-dos:

Had de Lancia Thema 8.32 zo’n spoilertje niet eerder dan de 964 en Corrado?
@gash: Daar zat ik ook aan te twijfelen. Mij staat bij dat Porsche de eerste was.
@Rick-dos:

Hoe dan ook: bij de Lancia was ‘ie sowieso in no-time kaduuk. :)
@gash: Zo het internet checkend hangt het er een beetje om. De 964 werd in ’86 ontworpen en ’88 geïntoduceerd, maar de Thema werd in ’86 geïntroduceerd.

Ah joh, gooien we de Thema er ook bij. Past ook prima in dit rijtje. ;)
-Veyron
-BMW M3 e30
-Mercedes 190 Evo
-Mazda 323F
@r8quattro:
-959
-S15
Op een porsche 911. Is dat niet een whale tale? wat niet echt een spoiler is?
Pagani huayra misnik toch echt
De bekendste spoiler ooit zijn jullie toch vergeten, het stuk kunststof dat bij elke warmbloedige tiener boven het bed hing.
Ik heb het natuurlijk over een compleet nutteloze driehoekige stuk plastic dat meer drag dan downforce opleverde

Het polyester meesterwerkje dat het eveneens hoekige kontje van de Lamborghini Countach zijn thuis mocht noemen.
http://cdn1.boldride.com/external/8bb8787627abae3e3bc33cd3ca042054d9b58123.jpg
@carmasterr: helemaal mee eens. Wel een tt noemen, die echt totaal geen plek verdiend hier. En geen countach noemen. Ga jullie eigen schamen. Er is niks iconisch aan een tt.
Alfa 156
Mercedes SLR
Ik mis de BX sport/GTI, alleen al vanwege Flodder!
Een F40 een update op de 288 gto noemen is toch wel lichtelijk gechargeerd. Het is al even geen 1 april meer hoor.
Uit een heel andere klasse, maar in die tijd ook een voltreffer:

De mazda 626 van rond 1993, liftback noemde Mazda m volgens mij.

Keurige 13-in-een-dozijn middenklasser, maar met een keurig in het ontwerp opgenomen spoiler onderscheidt hij zich van concurrenten.
Lamborghini countach ?
Volvo 440 meest iconische
Vw Corrado mis ik in t lijstje…
Die makkinen is echt een bruut apparaat. Leuk dat die ertussen staat
Geen lamborghini countach????!!!!
De Audi TT opnemen in dit rijtje? Is dizono de schuilnaam van Wouter of zo!?

Gemiste kansen (waarvan sommige al genoemd zijn):
Lamborghini Countach – Hoe kan je die vergeten!?
Koenigsegg CCX – Al was het maar vanwege de TopGear betrokkenheid
Lotus Type 49(B) – Lotus pionierde met spoilers!
Lancia Thema 8.32 – De motor en de spoiler maakten deze Lancia cool!
Ik mis in dit lijstje toch écht de Toyota Supra… ;-)
Wat gaat er door het hoofd van de Manta rijder als hij met 150 tegen een muur rijdt? Zijn achterspoiler.
Ik mis de Escort Cosworth!
En de Saab 900 classic red arrow
Geef mij die 3.0 CSL maar. Prachtige auto. Ik had er trouwens nog nooit bij stil gestaan hoe idioot lomp die spoiler van de wuattro is :P
De F40 is de enige die de spoiler goed staat, verder mis ik de Countach..
leuk artikel! kunnen jullie dit ook een keer doen met velgen?
Laat ik eens positief zijn over dit lijstje, één van de eerste spoiler adepten de Chaparral staat erbij, evenals de dikke 911 Turbo (930) dan was de Ford Sierra de eerste met die enorme dikke achterspoiler en terecht op de lijst en niet de Escort cosworth want die kwam later, die Audi TT is de meest legendarische omdat die inderdaad gingen vliegen zonder spoiler (iets wat ik vaker heb mogen meemaken met VAG producten) de Plymouth Superbird, als je die niet kent, wat doe je hier dan.

Wat had nog meer gemogen als icoon cq klassieker, nou ik dacht aan :

De Renault 16 TX met zijn kleine achterspoilertje was toen wat !

De BMW 2002 Turbo met zijn dikke onderlip waarbij het 2002 en Turbo in spiegelschrift stond om anderen den schrik in den broek aan te jagen

Eigenlijk zo’n beetje alles Groep B rallywagens als de 205 Evolution, de Delta S4 en de FORD RS 200 (gek dat niemand deze hebben genoemd als echte rijdende spoilers)

De Porsche 917, niet zozeer door de spoilers maar doordat de wagen eerste totaal fout op de weg lag en ging liften á la Audi TT, en een stel Engelse racers er een racewagen van hebben gemaakt

Saab 99 Turbo tweede model met dat rubberen ding onder de achterruit.

Porsche 911 Carrera RS Ducktail, de naam zegt het al.

De Citroën CX GTI waarbij er twee glazen doorkijkjes in de spoiler zaten.

Nogmaals. ’t hoeft absoluut niet, ’t zijn wat alternatieven
TopGear-spoiler van de Koenigsegg CCX
@alcantara: Gek genoeg had Koenigsegg die spoiler al, alleen zat ie niet standaard op hun modellen. Het was pas na het incidentje bij Top Gear, dat ze hem er standaard op zijn beginnen zetten.
Alfa spider serie 3
Heerlijk die F40!
1998 suzuki escudo dirt trial car (heuvelklimmer)?
Ik mis de spoiler van de Mazda 121 (bolhoed) gebouwd van pak hem beet 1990 tot 1996.
http://ipocars.com/imgs/a/c/w/i/z/mazda__121_1_4_16v_glx_canvas_top_1995_4_lgw.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).