• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10 van de meest iconische spoilers aller tijden

Auteur: Dizono, gepost 5 april 2015 om 23:04 – 83 Reacties

Spoiler Alert!


Kleren maken de man, spoilers maken de auto. Wat zou een Lancer Evolution of een Porsche 911 Turbo zijn zonder hun spoilers? We hebben tien auto’s op een rij gezet die zonder hun spoiler(s) slechts een schim zouden zijn van de iconen die het nu zijn.

Plymouth Road Runner Superbird
Plymouth Road Runner Superbird
Eigenlijk is de achterspoiler van de Plymouth Superbird helemaal niet zo groot, het is vooral de hoogte die de auto zijn iconische status geeft. Toen zusterbedrijf Dodge in 1969 de Nascar-wereld op zijn kop zette met de Charger Daytona, kon Plymouth natuurlijk niet achterblijven. Voor het 1970-seizoen voorzagen ze de Road Runner van een gigantische kunststof opzetneus en een enorm hoge spoiler. Hoewel er lang een legende rondwaarde over een bijzondere wiskundige formule die de engineers bij Plymouth zouden hebben gebruikt om de hoogte van de spoiler te bepalen, blijkt de echte reden nogal suf: de spoiler is zo hoog zodat de achterklep nog open kan.

Porsche 935/78 Moby Dick
Porsche 935 Moby Dick
Wat in 1976 begint als een raceversie van de Porsche 911 Turbo, bereikt in 1978 zijn ultieme vorm als Porsche 935/78, beter bekend als “Moby Dick”. Danzij het uitbundige spoilerwerk is de 935/78 bijna anderhalf keer zo breed en lang als een normale 911. Je moet dan ook goed kijken om nog een stukje 911 ter herkennen in de lijnvoering van deze epische racer. Dat is ook niet zo gek, want de complete bodemplaat werd uit een 911 gezaagd om vervolgens 10 centimeter dichter naar het asfalt te worden gebracht. Daarnaast is de luchtgekoelde motor vervangen voor een watergekoeld exemplaar. Eigenlijk kijk je hier dus gewoon naar de verre voorvader van de 996…

BMW 3.0 CSL
Porsche 3.0 CSL
Deze legendarische 3.0 CSL was het homolegatiomodel van de BMW E9 waarmee onder andere de Nederlander Toine Hezemans zoveel successen boekte in de toerwagenracerij. Dankzij dunner staal, geen geluidisolatie of andere vormen van luxe, deed deze BMW de L van leicht uit zijn typenaam eer aan. Het is echter het opvallende spoilerpakket waaraan deze BMW zijn legendarische imago en zijn bijnaam ‘Batmobile’ dankt. Deze spoilers waren overigens niet goedgekeurd voor op de openbare (Duitse) weg, dus klanten vonden een netjes ingepakt spoilersetje in de kofferbak.

Chaparral 2F
Chaparral 2F
Erg veel bekendheid geniet het Amerikaanse Chaparral Cars niet in Europa, toch zullen velen de witte racewagens met hun massive spoiler wel eens ergens hebben gezien. Is het niet op het interwebs, dan wel in een van de avonturen van Michel Vaillant. De 2F stamt uit 1967, het jaar dat de spoiler in de autosport gemeengoed werd. In die begindagen zijn de spoilers nog vanuit de auto te bedienen: plat op de rechte stukken en lekker stijl omhoog in de bochten.

Audi Sport Quattro S1
Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak
Laten we eerst even een misverstand uit de wereld helpen: de Sport Quattro is geen extra dikke Ur-Quattro. Kijk goed naar de portieren en de stijlere hoek van de voorruit en de Sport Quattro verraad zijn ware oorsprong: de Audi 80 van de tweede generatie. Hoewel de in de legendarische Group B gebruikte Sport Quattro’s al geen misselijke spoilers hadden, is de S1 die Walter Röhrl in 1987 in recordtijd Pikes Peak wist te bedwingen een van de meest heftig bespoilerde auto’s ooit.

Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth
Hoewel de tot dan toe snelste Ford Sierra, de XR4i, een V6 onder de kap heeft, krijgt de Sierra RS Cosworth uit 1986 een geblazen tweeliter viercilinder onder de kap. Net als de eveneens met vierpitters uitgeruste BMW M3 (E30) en de Mercedes 190 2.5-16 Evolution I en II is de Cossie bedoeld als homologatiemodel voor de toerwagenracerij. Gek genoeg gebruikt Ford niet de speciale driedeurskoets die de XR4i van zijn mindere broeders onderscheidt, maar de brood-en-boter-carrosserie waarmee ook de simpelse Sierra 1.3 GL mee wordt uitgerust. Gelukkig is daar de enorme dubbele spoiler die daar de aandacht van afleidt.

Ferrari F40
Ferrari F40
De moeder aller supercars en samen met de kever misschien wel de meest iconische auto ooit. Dat komt mede door zijn stiekem behoorlijk lompe achterspoiler, die samen met de nieuwe neus heel aardig kunnen verhullen dat de Ferrari F40 eigenlijk een opgewaardeerde 288 GTO is. Naar huidige maatstaven zijn de prestaties van de F40 helemaal niet zo bijzonder meer -een Ferrari California T is sneller- maar dat doet er allemaal niet toe. Een F40 is gewoon gaaf. Onwijs fucking briljant vet gaaf.

Porsche 911 Turbo (930)
Porsche 911 (930) Turbo
Porsche is goed vertegenwoordigd in de lijst der über-spoilers, maar dat hebben ze dan ook ruimschoots verdiend. Het was zelfs nog even twijfelen of deze 930 Turbo met zijn taartschep de lijst ging halen of toch de 2.7 Carrera RS met zijn subtiele maar o zo lekkere ducktail. En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige gebogen spoiler van de eerste 911 (996) GT3 of die van de 911 (993) GT2 gehad… Goed, de eerste 911 Turbo dus. De ongespoten zwarte randen van deze tricky picknicktafel passen perfect bij de al even matzwarte steenslagbeschermers op de extra brede Turbo-heupen. Precies om die reden ziet een gewone 911 uit die tijd er met een Turbo-spoiler een beetje sneu uit, ook al stond de spoiler destijds gewoon op de optielijst van minder bedeelde 911’jes.

Audi TT
Audi TT
Eigenlijk moest de Audi TT een lekker strak en glad kontje krijgen, maar dat liep even anders… In eerste instantie kwam de TT namelijk ook met zo’n lekker achterwerk uit de fabriek, maar een serie ongelukken bij hoge snelheden, maakte een massale terugroepactie noodzakelijk. Om de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden te verhogen, kregen alle TT’s ESP en een klein achterspoilertje. Wie dit eendenstaartje niet wenste te hebben, moest een verklaring ondertekenen zodat je Audi niet kon aanklagen als je je TT toch de vernieling in reed. Heel af en toe zie je nog wel eens een TT rijden zonder het kleine spoilertje dat zoveel commotie veroorzaakte. Als enige auto uit de lijst is een TT zonder spoiler eigenlijk fraaier dan met. Sorry Wouter.

Lancer Evo VI
Mitsubishi Lancer Evo VI
Al negen iconische spoilers gehad, nog maar één te gaan en zowel de Impreza als de Lancer Evolution zijn nog niet voorbij gekomen. Keuzes… Uiteindelijk gaat de Lancer Evolution er met de buit vandoor, en wel in zijn zesde gedaante. Persoonlijk vind ik de Evolution V de mooiste met zijn verstralers in pizza-formaat, maar de Evo VI heeft een nog net iets epischere spoiler op het kofferdeksel staan. Hierboven de Tommi Mäkinen Edition, inclusief de immer moeilijk kijkende Finse gravelkoning himself.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 930, 935, Audi, BMW, chaparral, cosworth, csl, evo-vi, f40, Ferrari, Ford, lancer, lijstjes, Porsche, sierra, sierra-rs, sport-quattro, tommi-makinen, top10, TT, turbo

Vorig bericht: « Kies maar: Mercedes-Benz C160 of BMW 316i
Volgend bericht: Bestuurder laat 3 zwaargewonde meisjes achter na crash »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomasboot zegt

    5 april 2015 om 23:07

    Waar is die enorme mercedes 190e ding spoiler

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      5 april 2015 om 23:10

      @thomasboot: Die valt net buiten de top 10…

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        6 april 2015 om 00:53

        @venividivici: daarvoor in de plaats hebben we de audi tt hé

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          6 april 2015 om 09:10

          @dirkiii:
          Qua faal verhaal past die wel in deze categorie.
          H
          Audi kwam pas op het idee om de staart van Donald Duck op de TT te plakken nadat er 6 klanten in het harnas waren gestorven.
          In die zin dus best een “iconische spoiler”, als.je.puur naar de spioler kijkt hoort hij inderdaad niet in het rijtje thuis. Dan is elke spoiler iconisch….

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            6 april 2015 om 12:05

            @jrk68: dus is de TT de enige echte mannen Audi ;-)

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              6 april 2015 om 12:55

              @gtwillem:
              Als je Albert Verlinden of Onno Hoes heet misschien….

              Login om te reageren
    • gertjan2012 zegt

      5 april 2015 om 23:13

      @thomasboot: vaak zit die aan de achterkant

      Login om te reageren
      • thomasboot zegt

        6 april 2015 om 11:44

        @gertjan2012: nee waar die is, niet waar die zit

        Login om te reageren
    • agera zegt

      6 april 2015 om 11:38

      @thomasboot: en de countach?

      Login om te reageren
  2. Thunderstruck zegt

    5 april 2015 om 23:08

    die BMW 3.0 CSL…. wauw

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      5 april 2015 om 23:11

      @Thunderstruck: Mooi hè :-) Hij zal maar in je garage staan… zucht…

      Login om te reageren
  3. mercedesbenz63 zegt

    5 april 2015 om 23:13

    Ik vind dan in de top 11 wel de spoiler van de Lancia Thema 8.32 erbij horen!

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      6 april 2015 om 11:20

      @mercedesbenz63: inderdaad, dat was volgens mij de eerste intrekbare spoiler.

      Login om te reageren
  4. antonie97 zegt

    5 april 2015 om 23:14

    Die Plymouth! Heerlijk retro! Alleen de grote vraag is.. helpt het? :’)

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      5 april 2015 om 23:24

      @antonie97: retro? Het is gewoon een classic hoor.

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      6 april 2015 om 01:24

      @antonie97:

      Die hielp zeker.
      De Charger Daytona domineerde NASCAR in 1969 en werd dat jaar de eerste auto die op een gesloten circuit over de 320km/u ging.
      De Superbird domineerde in 1970 en werd tijdens dat seizoen samen met zusje Daytona langzaamaan afgeremd met extra strafgewicht om vervolgens prompt verboden te worden voor 1971.

      Het werkte dus eigenlijk té goed.

      Login om te reageren
  5. mickel zegt

    5 april 2015 om 23:15

    SPOILER ALERT! Ha-ha…

    Login om te reageren
  6. kaasdevies zegt

    5 april 2015 om 23:16

    Koos we zagen net een aantal auto’s met scherpe delen… Ach laat ook maar

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 april 2015 om 10:43

      @kaasdevies:
      hij is leuk !

      Login om te reageren
  7. MDA zegt

    5 april 2015 om 23:20

    twee porsches en geen ducktail?? tssss…

    Login om te reageren
  8. theyoungsaablover zegt

    5 april 2015 om 23:20

    Mis de charger daytona!!

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      6 april 2015 om 01:46

      @theyoungsaablover: ach ja die plymouth en dodge zijn zo’n beetje hetzelfde

      Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    5 april 2015 om 23:22

    Geen M3 E30 en geen Mercedes 190e 2.5-16 evolution II in de top tien maar wel een Audi TT….en het een “top 10 meest iconische spoilers aller tijden” durven te noemen…

    Ik zeg niks meer….

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    5 april 2015 om 23:23

    Van de Porsches zou ik dan toch de ducktail van de originele 2.7 (meen ik) 911 RS nomineren. En van Ford toch liever de Escort RS Cosworth.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      6 april 2015 om 00:16

      @w0o0dy: de siërra Was eerder. Maar ik verwachte de escort er ook wel bij.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        6 april 2015 om 00:48

        @rolov: en ik zie nu op de siërra geen rs500 spoiler zitten. Die foto had erbij gemoeten ;)

        Login om te reageren
  11. autofreaker zegt

    5 april 2015 om 23:24

    Uhm de subaru ???

    Login om te reageren
    • gertjan2012 zegt

      5 april 2015 om 23:28

      @autofreaker: artikel niet gelezen?

      Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    5 april 2015 om 23:26

    Oh en alhoewel ik verder niet zo gek ben van de Veyron.. Is die achterspoiler wel weer legendarisch.

    Login om te reageren
  13. p0wn3d zegt

    5 april 2015 om 23:29

    Toyota Supra?

    Login om te reageren
    • mrdriver zegt

      6 april 2015 om 08:35

      @p0wn3d: Als ex-supra MK4 eigenaar kan ik dit enkel maar beamen :)

      Login om te reageren
  14. rycker zegt

    5 april 2015 om 23:30

    Impreza?

    Login om te reageren
  15. neo1 zegt

    5 april 2015 om 23:37

    Ik mis de Alfa SZ!

    Login om te reageren
  16. frietjemet zegt

    5 april 2015 om 23:39

    Audi TT? wut?

    Login om te reageren
  17. gash zegt

    5 april 2015 om 23:42

    Ik mis de meer subtiele, maar ooit vreselijk populaire koplampspoilers: tillen elke auto naar een hoger niveau.

    Login om te reageren
  18. bigfun zegt

    5 april 2015 om 23:56

    Wat je zegt klopt echt niet dat een California T sneller is dan een F40!

    Zeker niet op de hoogte van het feit dat Ferrari in de specs nooit open is geweest met de 0 tot 100 sprint. Deze is nl veel sneller dan de 4.1 waar Ferrari over spreekt, en dan heb ik het niet eens over het te nemen echte werk (lees bochtenwerk) op circuits.

    Check maar dat ik geen onzin vertel! Die F40 kan zeker nog wel mee met het spul van tegenwoordig!

    Maar je moet wel kunnen rijden want hulp (lees handjes vasthouden) krijg je niet!

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      6 april 2015 om 00:05

      @bigfun: maar ook; die 0-100 tijd ten tijde van de F40 was op banden die een stuk slechter zijn dan de huidige. Knal er gelijkwaardige banden op, en de tijd komt er ook een stukje beter uit te zien..

      Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    5 april 2015 om 23:56

    Subaru? Escort cosworth? Verder een leuke lijst!

    Login om te reageren
  20. toyotafortuner zegt

    6 april 2015 om 00:03

    Toch wel enorm lekker die belachelijk hoge spoiler van de Roadrunner Superbird (en dus eigenlijk ook de Charger Daytona)

    Wat betreft ‘Murican Muscle mogen imo ook de spoiler van oa. de Cougar Eliminator en de van de Mustang Mach 1 erin.

    Verder nomineer ik ook de spoiler (eigenlijk ducktail) van de 911 Sport Classic erin. Sinds ik er eentje in het echt heb mogen aanschouwen op CPZ ben ik eruit: de enige mooie hedendaagse 911 is de Sport Classic.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      6 april 2015 om 01:29

      @toyotafortuner:

      Dan toch liever de ducktail van de ’67 Shelby GT500.

      Login om te reageren
  21. jessetje zegt

    6 april 2015 om 00:04

    Misschien een Subaru toevoegen aan dit lijstje?

    Login om te reageren
  22. camber24 zegt

    6 april 2015 om 00:11

    Afgelopen zaterdag nog een F40 in het wild gezien in Nijmegen. Unieke ervaring. Werd er helemaal blij van, en kwam op de andere weghelft terecht.

    Login om te reageren
    • bigfun zegt

      6 april 2015 om 09:40

      @camber24: is een nepper in nijmegen

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        6 april 2015 om 10:06

        @bigfun: Ergens twijfelde ik al. Maar zag het te kort, te snel. Vond de locatie ook al niet passen bij een auto van die waarde..

        Login om te reageren
  23. camber24 zegt

    6 april 2015 om 00:12

    Oh, en leuk artikel!

    Login om te reageren
  24. Rick-dos zegt

    6 april 2015 om 00:24

    Mis trouwens ook de spiolers van de Porsche 911 964 en de VW Corrado. De 964 was de eerste auto met een automatisch omhoogkomende spoiler en bij de Corrado werd dit als eerste toegepast op een auto voor het klootjesvolk.

    Login om te reageren
    • gash zegt

      6 april 2015 om 00:32

      @Rick-dos:

      Had de Lancia Thema 8.32 zo’n spoilertje niet eerder dan de 964 en Corrado?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        6 april 2015 om 00:35

        @gash: Daar zat ik ook aan te twijfelen. Mij staat bij dat Porsche de eerste was.

        Login om te reageren
        • gash zegt

          6 april 2015 om 00:37

          @Rick-dos:

          Hoe dan ook: bij de Lancia was ‘ie sowieso in no-time kaduuk. :)

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            6 april 2015 om 00:47

            @gash: Zo het internet checkend hangt het er een beetje om. De 964 werd in ’86 ontworpen en ’88 geïntoduceerd, maar de Thema werd in ’86 geïntroduceerd.

            Ah joh, gooien we de Thema er ook bij. Past ook prima in dit rijtje. ;)

            Login om te reageren
  25. r8quattro zegt

    6 april 2015 om 00:46

    -Veyron
    -BMW M3 e30
    -Mercedes 190 Evo
    -Mazda 323F

    Login om te reageren
    • mikevanvlerken zegt

      6 april 2015 om 00:53

      @r8quattro:
      -959
      -S15

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      6 april 2015 om 12:03

      @r8quattro: NSX

      Login om te reageren
  26. dailydriver zegt

    6 april 2015 om 00:47

    Op een porsche 911. Is dat niet een whale tale? wat niet echt een spoiler is?

    Login om te reageren
  27. dirkiii zegt

    6 april 2015 om 01:00

    Pagani huayra misnik toch echt

    Login om te reageren
  28. carmasterr zegt

    6 april 2015 om 01:56

    De bekendste spoiler ooit zijn jullie toch vergeten, het stuk kunststof dat bij elke warmbloedige tiener boven het bed hing.
    Ik heb het natuurlijk over een compleet nutteloze driehoekige stuk plastic dat meer drag dan downforce opleverde

    Het polyester meesterwerkje dat het eveneens hoekige kontje van de Lamborghini Countach zijn thuis mocht noemen.
    http://cdn1.boldride.com/external/8bb8787627abae3e3bc33cd3ca042054d9b58123.jpg

    Login om te reageren
    • Aquios zegt

      6 april 2015 om 17:30

      @carmasterr: helemaal mee eens. Wel een tt noemen, die echt totaal geen plek verdiend hier. En geen countach noemen. Ga jullie eigen schamen. Er is niks iconisch aan een tt.

      Login om te reageren
  29. imaginenl zegt

    6 april 2015 om 03:38

    Alfa 156

    Login om te reageren
  30. Davidov zegt

    6 april 2015 om 03:59

    Mercedes SLR

    Login om te reageren
  31. audirs3 zegt

    6 april 2015 om 05:03

    Ik mis de BX sport/GTI, alleen al vanwege Flodder!

    Login om te reageren
  32. papa zegt

    6 april 2015 om 06:50

    Een F40 een update op de 288 gto noemen is toch wel lichtelijk gechargeerd. Het is al even geen 1 april meer hoor.

    Login om te reageren
  33. escort77 zegt

    6 april 2015 om 07:05

    Uit een heel andere klasse, maar in die tijd ook een voltreffer:

    De mazda 626 van rond 1993, liftback noemde Mazda m volgens mij.

    Keurige 13-in-een-dozijn middenklasser, maar met een keurig in het ontwerp opgenomen spoiler onderscheidt hij zich van concurrenten.

    Login om te reageren
  34. rimls zegt

    6 april 2015 om 07:18

    Lamborghini countach ?

    Login om te reageren
  35. burgerbak zegt

    6 april 2015 om 07:36

    Volvo 440 meest iconische

    Login om te reageren
  36. maurice_vandewaarsenburg zegt

    6 april 2015 om 08:59

    Vw Corrado mis ik in t lijstje…

    Login om te reageren
  37. MARS zegt

    6 april 2015 om 09:04

    http://assets.yodawgpics.com/hashed_silo_content/silo_content/5918/resized/spoiler.jpg

    Login om te reageren
  38. sleepyj zegt

    6 april 2015 om 09:11

    Die makkinen is echt een bruut apparaat. Leuk dat die ertussen staat

    Login om te reageren
  39. gallardokev zegt

    6 april 2015 om 09:14

    Geen lamborghini countach????!!!!

    Login om te reageren
  40. Klassiekerrally zegt

    6 april 2015 om 09:39

    De Audi TT opnemen in dit rijtje? Is dizono de schuilnaam van Wouter of zo!?

    Gemiste kansen (waarvan sommige al genoemd zijn):
    Lamborghini Countach – Hoe kan je die vergeten!?
    Koenigsegg CCX – Al was het maar vanwege de TopGear betrokkenheid
    Lotus Type 49(B) – Lotus pionierde met spoilers!
    Lancia Thema 8.32 – De motor en de spoiler maakten deze Lancia cool!

    Login om te reageren
  41. fredex zegt

    6 april 2015 om 09:41

    Ik mis in dit lijstje toch écht de Toyota Supra… ;-)

    Login om te reageren
  42. siemi zegt

    6 april 2015 om 10:00

    Wat gaat er door het hoofd van de Manta rijder als hij met 150 tegen een muur rijdt? Zijn achterspoiler.

    Login om te reageren
  43. Dutchdriftking zegt

    6 april 2015 om 10:21

    Ik mis de Escort Cosworth!

    Login om te reageren
  44. almera-ga16det zegt

    6 april 2015 om 10:38

    En de Saab 900 classic red arrow

    Login om te reageren
  45. wjeurs zegt

    6 april 2015 om 10:46

    Geef mij die 3.0 CSL maar. Prachtige auto. Ik had er trouwens nog nooit bij stil gestaan hoe idioot lomp die spoiler van de wuattro is :P

    Login om te reageren
  46. norge zegt

    6 april 2015 om 10:51

    De F40 is de enige die de spoiler goed staat, verder mis ik de Countach..

    Login om te reageren
  47. enricoleerdam zegt

    6 april 2015 om 10:51

    leuk artikel! kunnen jullie dit ook een keer doen met velgen?

    Login om te reageren
  48. desjonnies zegt

    6 april 2015 om 10:55

    Laat ik eens positief zijn over dit lijstje, één van de eerste spoiler adepten de Chaparral staat erbij, evenals de dikke 911 Turbo (930) dan was de Ford Sierra de eerste met die enorme dikke achterspoiler en terecht op de lijst en niet de Escort cosworth want die kwam later, die Audi TT is de meest legendarische omdat die inderdaad gingen vliegen zonder spoiler (iets wat ik vaker heb mogen meemaken met VAG producten) de Plymouth Superbird, als je die niet kent, wat doe je hier dan.

    Wat had nog meer gemogen als icoon cq klassieker, nou ik dacht aan :

    De Renault 16 TX met zijn kleine achterspoilertje was toen wat !

    De BMW 2002 Turbo met zijn dikke onderlip waarbij het 2002 en Turbo in spiegelschrift stond om anderen den schrik in den broek aan te jagen

    Eigenlijk zo’n beetje alles Groep B rallywagens als de 205 Evolution, de Delta S4 en de FORD RS 200 (gek dat niemand deze hebben genoemd als echte rijdende spoilers)

    De Porsche 917, niet zozeer door de spoilers maar doordat de wagen eerste totaal fout op de weg lag en ging liften á la Audi TT, en een stel Engelse racers er een racewagen van hebben gemaakt

    Saab 99 Turbo tweede model met dat rubberen ding onder de achterruit.

    Porsche 911 Carrera RS Ducktail, de naam zegt het al.

    De Citroën CX GTI waarbij er twee glazen doorkijkjes in de spoiler zaten.

    Nogmaals. ’t hoeft absoluut niet, ’t zijn wat alternatieven

    Login om te reageren
  49. alcantara zegt

    6 april 2015 om 11:32

    TopGear-spoiler van de Koenigsegg CCX

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 april 2015 om 12:11

      @alcantara: Gek genoeg had Koenigsegg die spoiler al, alleen zat ie niet standaard op hun modellen. Het was pas na het incidentje bij Top Gear, dat ze hem er standaard op zijn beginnen zetten.

      Login om te reageren
  50. spidermann zegt

    6 april 2015 om 12:21

    Alfa spider serie 3

    Login om te reageren
  51. philipf zegt

    6 april 2015 om 15:43

    Heerlijk die F40!

    Login om te reageren
  52. marc94 zegt

    6 april 2015 om 23:24

    1998 suzuki escudo dirt trial car (heuvelklimmer)?

    Login om te reageren
  53. mafjah zegt

    14 april 2015 om 08:43

    Ik mis de spoiler van de Mazda 121 (bolhoed) gebouwd van pak hem beet 1990 tot 1996.
    http://ipocars.com/imgs/a/c/w/i/z/mazda__121_1_4_16v_glx_canvas_top_1995_4_lgw.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North