
Wie had dat zien aankomen? Dit is de populairste EV ooit gebouwd!
Het lieve merk Tesla met de schattige opper-Odin Elon Musk is een spraakmakend. Er gaat geen dag voorbij dat er niet over geschreven wordt. En als dat wél gebeurt, dan zijn er voldoende mensen in de commentsectie die ons wijzen op de wijzen uit Fremont, Nevada.
Afgelopen weekend was het weer eens zover: de Model S Plaid komt toch ietsje later dan verwacht (en de Plaid+ is vorige week gecancelled). Dan rukken de verhalen weer op dat Tesla altijd te veel belooft en te weinig nakomt. Dat kan weliswaar het geval zijn, maar wat ze neerzetten is alsnog enorm indrukwekkend. Zo is de Tesla Model 3 nu officieel de aller populairste EV aller tijden!

Populairste EV aller tijden
Dat meldt Evannex. Nee, dat is is niet een hardrockband met een hysterische operazangeres, maar een specialist in Tesla-accessoires. Er zijn nu meer dan 800.000 exemplaren verkocht van de Tesla Model 3. Daarmee is de Model 3 nu de meest populaire EV, met de Nissan Leaf op de tweede plaats.
Maar OK, dat is net zoiets zeggen dat Epica de beste hardrockband is met een hysterische operazangeres. Er was niet heel erg veel concurrentie. Misschien wel indrukwekkender is dat de Tesla Model 3 op dit moment op de 16e plaats staat op de lijst van bestverkochte auto’s, wereldwijd.

Big Mac
De truc is eigenlijk vrij simpel, Tesla weet de Model 3 overal goed te verkopen. Veel merken hebben specifiek elektrische auto’s per markt. Dus in Europa zien we auto’s als de Renault Zoe, terwijl in China er een hoop Chinese EV’s zijn.
De Amerikaanse Model 3 wordt als een Big Mac overal en in ongewijzigde vorm verkocht. Voor Tesla lijkt er voorlopig geen vuiltje aan de lucht te zijn, want de grootste uitdager is de Model Y, een crossover op basis van de Model 3.
Over die Model Y gesproken, die is toch al lang op de markt? Die heb ik nog niet zien rijden terwijl ik word doodgegooid met de Model 3, S en X.
De Model Y is nog niet leverbaar in Nederland, wordt wel vanaf Q3 dit jaar verwacht.
sexy combo: S3XY . of heb ik weer onder een steen gelegen….
@geelbarrel: Tesla wilde inderdaad Model E gebruiken als modelnaam, maar Ford had de naam Model E al vastgelegd. Tesla moest dus creatief zijn en deed dat met de Model 3.
@geelbarrel: OMG 🤦🏻♂️
Eerder de Mount Everest of de K2. Als het de K3 is geweest, dan heb ik niets gezegd.
@chills: laten we het houden op een heeeel diepe slaap… 🤣🤣
@Pascal: maak daar maar Q4 van.. Als Q3 lukt zal het zeer beperkt zijn.
@flutterby heb je helemaal gelijk in. In de praktijk: misschien nog wel eerder Q1 2022
Pr3cies de reden waarom ik niet voor een model y heb gekozen als nieuwe auto. Te onzeker of deze binnen normale tijd kan worden geleverd. Zonder enorme productiefeiten.
Een nieuwe fabriek die onder druk moet gaan presteren mrt t maken van Tesla’s. In het verleden behaalde resultaten geven helemaal geen garantie voor de toekomst. :(
@Pascal:
Dan al??
@Pascal: mits ze de fabriek bij Berlijn af krijgen, de vergunningen rond, de productie opgestart. Q4 2022 zou met een beetje geluk haalbaar moeten zijn.
@mashell haha lekker optimistisch wel! Maar ja, als we 1 ding hebben gemerkt is dat het met (het bedrijf van) Musk altijd nog alle kanten op kan.
Als Tesla Giga Berlin open gaat wordt de Y pas in Europa geleverd. Scheelt weer een 2000 euro vervoerskosten en 6 weken tijd.
En invoerrechten…..
Mee eens dat het vooral opvallend is dat ie nu nog steeds op de 16e plek staat. Natuurlijk doet de Model 3 nog steeds heel veel dingen goed (supercharger netwerk, range, performance, software/infotainment) en is gelukkig het interieur opgeknapt, maar de concurrentie is inmiddels ook niet van de lucht! Benieuwd wat de Model Y gaat doen, hoorde dat die in Amerika binnenkort de Model 3 voorbij gaat in verkopen.
@pascal: Hier begint de concurrentie erin te hakken omdat de Model 3 vrij duur is.
Maar in andere markten is hij een stuk betaalbaarder (want lokaal dus geen import tax enzo) dan blijft hij de concurrentie ook wat meer voor.
@fanboy geloof ik direct ja. Bovendien zullen de Duitsers ook nog wel wat makkelijker verkopen in hun thuisland-en-omgeving.
@Pascal: ja dat ook. Maar een Model 3 instapper kost nog altijd 50K. Ik heb er ook voor gestaan en toch maar niet gedaan.
Als een 2e hands Ampera-e me net zover brengt, dan kan ik dat prijsverschil niet goed praten. Ja de Model 3 reist een stuk makkelijker en ligt beter op de weg enzo, tuurlijk is er wel verschil. Maar als particulier kreeg ik dat verschil niet goed gepraat, ook al kon ik het eraan uitgeven.
@fanboy particulier is het een hele andere rekensom inderdaad. Ik ben er puur voor gegaan omdat het totaalpakket zakelijk zo interessant was, maar particulier had ik (waarschijnlijk tweedehands) zomaar een andere keuze gemaakt kunnen hebben.
@pascal: Ja en een 2e hands is nog duurder vanwege de bijtelling die er op zit, erg irritant. En als particulier maak je er een marge auto van, wat afschrijving tijdelijk even enorm versneld.
Begreep dat de Model Y uit de Duitse fabriek moet komen voor wat betreft de levering op de Europese markt. En die fabriek had zo onderhand al operationeel moeten zijn.
@willeme er zijn dus wereldwijd 20 verschillende soorten Model 3’s (of is het Model’s 3)?
https://www.boredpanda.com/we-compared-the-nutritional-value-of-big-macs-from-20-different-countries
@sportabgasanlage: net als met de Big Mac zullen er onderhuids kleine verschillen kunnen zijn per auto. Grosso modo is het hetzelfde product.
Proficiat Tesla! Goed gedaan! Ik hoef hem niet maar respect voor de Firma Tesla!👍
Je shopt ook in een totaal ander segment en prijsklasse, dus bést logisch dat je deze niet wil. Maar misschien zou je in die prijsklasse ook iets anders kiezen, wat zou je dan evt. liever rijden in de +/- 50k range?
Goede vraag Pascal, ik zelfs zou misschien (als de model 3 geen optie was) gaan kijken naar de i4 M50 (als je dat dezelfde prijsklasse kunt noemen).
@lars ja was een oprechte vraag. Met een budget van rond de 50k zou ik ‘m weer kiezen. Maar hierna zou ik nog liever graag doorsparen om weer bij BMW uit te komen. Zo’n i4 lijkt me wel een dikke upgrade.
@pascal, als ik in het prijssegment van €50,-/€60,- K zou shoppen voor een EV zou ik op dit moment de Mustang Mach E of de Kia EV6 bestellen. Beide fraaie auto’s mi en met goede dealer en service organisatie ook in Frankrijk…😉👍
@Charles dat zijn zeker ook nette keuzes!
@pascal, die i4 is ook nog een optie idd!😉
@Charles precies, gewoon weer een dikke premium-bak met vast (ondanks EV) nog wel wat van die BMW-genen en bijpassend rijgedrag. Het maakt niet uit hoe groot ze de nieren ooit maken; ik blijf gewoon een enorme fan van dat merk.
@pascal, klopt! Blijf een BMW altijd een fijne rijdersauto vinden met comfort alleen dat design de laatste jaren…😉
@Charles Taycan 4S: als je percé geen Tesla wil wel ja.
Dealer service? Wat is dat? Ben al 2,5 jaar niet meer in de garage geweest…oei that reminds me…
Fijn dat iemand die misschien geen Tesla wil wel respect heeft voor het automerk (ook bij andere automerken niet alleen Tesla). Dit zie ik wel eens anders. Dankuwel.
@lars, merci! Ja zo kijk ik er tegenaan. Heb veel respect voor Firma Tesla en Musk en hetgeen zij op 10 jaar bereikt hebben op EV gebied als aanjager hiervan voor de gehele markt. Denk zelfs dat onze huidige Taycan niet zo een goede en fijne auto was geweest zonder de concurrentie van Tesla! In die Taycan vinden wij alleen meer de zaken die wij belangrijk vinden in een auto en qua salesorganisatie dan bij Tesla. Vandaar ook die keuze daarvoor.
Toch ist knap.
Model op de foto kan die plakspoiler goed hebben trouwens. Recht van achteren is het een heel raar model en die spoiler doet daar veel goeds aan.
Vind ’t sowieso best een lekkere uitvoering zo op de foto’s
Ongekende presestatie van een automerk dat niet eens 20 jaar bestaat!
Je kunt zeggen van Elon wat je wilt, maar hij presteert het wel ondanks de enigzins wat mindere kwaliteit van sommige draagarmen cq carrosseriedelen, hulde.
Het is wat het is, maar Tesla is niet alleman’s auto. Het icoon wordt lekker bruin gebakken door de enthousiaste vlaag van groene yuppies, die in de eerste plaats graag hun duurbetaalde diploma willen bewijzen met dit merk én in techno-stijl even gauw het klimaat gaan redden. Voor de rest staat Jan met de Pet letterlijk in z’n blootje, want te duur, nauwelijks geschikt voor een nog maar wat groter gezin en dit soort van auto is er nu eenmaal niet voor budget-globetrotters met iets achteraan te sleuren. Jan heeft ook geen riante villa met 3 laadpalen op de oprit en nog minder een portefeuille vol leuke abonnementjes om snel te laden. Nochtans gaat het dolgedraaide groen jennen van overheden maar voort om iedereen in deze richting te praten én blijven de echte eco-horrorverhalen rond energievoorziening, magneetmaterialen e.a. toxische metalen, batterijen enz netjes toegedekt, omdat dikke lobbies er gewoon op zijn gaan zitten.
@kevertje, Wijntje?🍷😉
@kevertje: en een bitterballetje erbij? Kom op zeg, Elon doet het gewoon goed, nee uitstekend, zeg nou zelf, maar blijft de gevestigde orde?
Wijntje, bitterballen, klinkt top heren waar spreken we af?
@pascal, hier… zorg ik voor de🍷🍷🍷, jij voor de bitterballen!😉👍
@kevertje: Jan met de Pet krijgt alle kansen en mogelijkheden om zich op te werken in de maatschappij zodat ook hij een Tesla kan rijden. Maar als Jan daar geen zin in heeft of daar te lui voor is dan is dat niet de schuld van anderen..
Dus iedereen een Tesla, dat is meteen Uw oplossing? Iedereen een auto van dik 50…150k, de rest op de fiets? Ik weet niet welk maatschappijbeeld U hebt, maar de straat loopt vol van zeer hardwerkende gezinnen die zich iets dergelijks absoluut NIET kunnen veroorloven, zich al zelfs nauwelijks nog een fatsoenlijke woonst kunnen permitteren. De wereld wordt met dag absurder, als we zo beginnen denken!
@kevertje: ja, en? Een auto voor de deur is toch geen grondwettelijk recht? En als je arm bent heb je ook de keuze om niet ook nog eens kinderen te nemen.. gezeur over armoede in een land als Nederland kan ik slecht serieus nemen, voor genoeg andere landen/werelddelen geldt dat niet.
Fremont ligt niet in Nevada, maar in California.
Belasting ontwijkers auto…..