Traditiegetrouw sleept Audi altijd wel wat conceptjes van Ingolstadt naar het GTI-treffen in Wörthersee. Ditmaal tonen ze een paar nep-Q3’s die al onthuld waren, en voegen daar een primeur aan toe: de Q3 Red Track.
Bezoekers van het Wörthersee-evenement kunnen dus een kijkje nemen bij drie verschillende conceptuele Q3’s. Audi zet daar de Aziatisch-getinte Jinlong Yufeng Editie neer en ook de 360 pk sterke RS Q3 Concept krijgt een podium. Nergens vind je immers meer liefhebbers voor softroaders dan op een ruraal tuningfeest, nietwaar?
Nieuw is echter de Red Track-uitvoering van de Q3, een voorbode op een aantal opties die Audi aan de man wil brengen. Nou ja, nieuw, eigenlijk is het een doorontwikkeling van de Vail Concept die een paar maanden geleden werd onthuld. Dit smaakje heeft een rode lak met goudparel-effecten (premium lak, jeweetzelf) en moet de wintersportgeoriënteerde autorijder aanspreken. Om dat weinig subtiel te benadrukken liggen er twee paar ski’s van CFRP (carbon fiber-reinforced polymer) op de dakdragers met ingebouwde LED-verlichting. Audi was ook niet te beroerd om een paar nutteloze bijdragen in de auto te stoppen, daarom vind je achterin twee ingebouwde zaklantaarns met handverwarming.
Aan de buitenkant herken je de Red Track aan een gewijzigde grille met verticale lamellen, xenon-koplampen en de twee uitlaatpijpjes die in de achterbumper zijn verwerkt. Hij is 30 mm hoger op de poten gezet en de spoorbreedte nam met 40 mm toe. De velgen zijn trouwens 20-inch groot.
Onder kap kon Audi eveneens losgaan, het betreft hier immers een concept waar niemand in gaat rijden. Daarom haalt ‘ie 340 pk uit een 2.5 TFSI-blok die zijn vermogen via een zeventraps S Tronic’bak naar alle vier de wielen stuurt. Daarmee ga je in 5,4 tellen naar de honderd en is het bij 263 km/u gedaan met de acceleratiepret. In januari had de Veil Concept nog 314 pk, dat was blijkbaar niet genoeg.
Of ‘ie in productie gaat? Kleine kans. Het is immers een showcase voor opties -zoals de matgrijze bodykit- die mogelijk in een foldertje terecht komen. Next.





De verhoogde a3
Ik heb pas een keer een Q3 zien rijden, het lijkt wel alsof ze meer concept versies uitbrengen dan dat er Q3s verkocht worden.
@sdk16420: Het is niet voor niks dat ze die conceptversies uitbrengen. Dit doen ze waarschijnlijk niet omdat het zo’n verkoopkannon is. Ik heb ze ook nog maar weinig zien rijden, overigens.
@sdk16420: misschien heb je er al heel veel gezien maar dacht je telkens dat het een Q5 was?
Pfff, nou ben ik er klaar mee, 10 versies die amper van elkaar verschillen van een saaie bak..
Zo krijgen ze het nog druk bij Seat.
ziet er wel goed uit maar zoals ik altijd al heb gezegt ik vind het een nutteloze model
Pff wat is die Q serie toch lelijk. Deze koplampen zijn ook veel te klein klopt niet in verhouding met de auto.
Jongens toe nou…. dit is toch niet saai? Ik zou alleen de originele Q3 kopen, en dan een paar halfords dakdragers erop leggen, want ik heb het idee dat je er al snel 3000 pop kwijt bent bij Audi. Jammer dat ie niet verkoopt.
hoeveel versies zijn er inmiddels?
Q3 is echt een opvul model.. beter een a4 avant
Ah, dit is de A3 Allroad?
Actiemodelletje voor een niet verkopende auto?
Ziet er heel dik uit! Helaas komt er nog een kenteken op… :(