Wegdek A20 te slecht voor 130 kilometer per uur

Auteur: , 54 Reacties

Tussen Rotterdam en Nieuwerkerk zou de maximumsnelheid opgeschroefd worden naar 130, maar dit gaat voorlopig niet door.

Rijksweg A20 nog niet klaar voor 130 kilometer per uur

Er was al bezwaar aangetekend vanuit de regio en de SGP had kamervragen gesteld. Reden genoeg voor minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om de situatie opnieuw te laten beoordelen. De conclusie: het asfalt tussen knooppunt Prins-Alexander en Moordrecht is zo slecht, dat verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur vooralsnog niet verstandig is.

Daarmee zou de verkeersveiligheid namelijk in het geding komen, op het genoemde deel van de A20. Geen goed plan, aldus Melanie. Op andere delen van de A20 is de maximumsnelheid overigens al wel opgeschroefd. Op dit moment geldt een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op het genoemde traject.

Fotocredit: Rijksweg A20 bij Moordrecht, Rijkswaterstaat.



54 reacties

Weer typisch Nederland. Het geld dat hiervoor beschikbaar was ging naar Prorail begreep ik……
@dutchdriftking: whahaha. Overigens een vreemde plek voor een 130 stuk. Ik rij er iedere dag maar je staat we heel vaak stil. Het verhogen van de snelheid lijkt mij niet bijdragen aan een betere doorstroming vh verkeer. Als ze in den haag nou eens gaan kijken wat echt effectief kan bijdragen ipv dit populistische geneuzel
@smoothoperator: Klopt, het is niet het asfalt zelf (al zitten er wel lekkere hobbels tussen), maar het feit dat het vanaf Nieuwerkerk maar twee banen zijn. Dat past gewoon niet meer! Afgezien van wat vangrailen en een beter materiaal om overheen te cruisen is het er nog niet anders dan op het plaatje van het artikel uit de jaren 60.
Toen mocht je er echter wel zo hard als je wilde……

Ik denk dat 130 prima kan, maar niet op de drukke momenten. Dan moet je het verkeer dus reguleren met de matrix borden. Ik vind het als Nieuwerkerker geneuzel, maar snap het helmelaal niet dat je als ministerie bezig bent met snelheidsverhoging ipv oplossen van het file probleem en de vele ongelukken. Met als hoogtepunt de vele snelheidscontroles, het zou aan de snelheden liggen…….
* België verlaagt na het lezen van dit artikel de maximum snelheid op haar snelwegen naar 80 kilometer per uur….
@paulaner: Breng onze Belgische overheid alsjeblieft niet op ideeën … Wat in Nederland kan, is bij ons ondenkbaar.
@bmwtouring: Ik hoop het niet ;) In Duitsland is het beton op de snelwegen ook niet altijd even goed overigen. Dus mijns inziens kan 130 prima in Nederland.. In België ook overigens. Goede banden lijkt me eerder een zaak om aan strengere eisen onderhevig te maken.
@paulaner: hier in Duitsland wordt er dan ook niet geaarzeld om voor een slecht stukje van een paar 100 meter een bord met 80 neer te zetten.
@bmwtouring: Dat klopt. Het is ondenkbaar dat je €50.000 taxen op een Mustang zou moeten betalen. Hier in NL weten we niet beter.
Nou dan, hebben we meteen een goede bestemming voor dat Volkswagen-geld gevonden en kunnen we die D66-doos ook weer haar hok in sturen.
@Edge: Ben bang dat de d66 blijft ‘schreeuwen’ met dit soort idiote onhaalbare, ineffective voorstellen tot de komende tweedekamer verkiezingen.

In plaats van constructief mee te besturen in het lands belang is D66 al begonnen met campagne voeren.

Voorstel van mee geld naar Pro Rail is natuurlijk holle retoriek zeker als de minister twee weken geleden nog zei dat pro rail de miljarden die bedoeld zijn voor verbetering van het spoor gewoon op de plank laat liggen.
@martinus:

D66, de PVV van links…………..
The belgian way
Wow. Dit land is echt overbureaucratisch. We hebben letterlijk de beste wegen van al onze buurlanden. Ook bij de genoemde knooppunten is het asfalt meer dan prima.

Geen idee welk politiek spel hier gespeeld wordt, maar het argument van te slecht asfalt lijkt mij niet valide.
@martinus: laten we vooral niet kijken naar buurlanden. Vooral Belgie doet het gewoon ziek slecht.
Ow, dus 120 is wel veilig genoeg en 130 is te gevaarlijk…
Klinkt logisch.
Kunnen ze dan leuk ‘voor de veiligheid’ (en dus ZEKER NIET) de staatskas een trajectcontrole neerzetten… Top
@scottishcarspotter2000: nein nein nein!!!
-edit: check-
Op het stuk tussen Cappelle en Nieuwerkerk vind ik dit wel begrijpelijk.
Er gebeuren al heel veel ongelukken en dan lijkt het me geen goed idee om de snelheid op te schroeven.

Wat dan wel weer aangeeft dat het ondertussen wel tijd wordt, dat het betreffende stuk weg bekeken en indien nodig aangepast wordt. (Wat de gemeente al jaren roept)
@sbelali: dat er op een snelweg uberhaupt ongelukken gebeuren heeft meer te maken met rijkunsten van de medemens dat het asvalt..
@lambo4all: als we allemaal 100% perfect zouden rijden was er geen snelheidslimiet nodig. Jammer genoeg is dat niet het geval :)
Juist..
Als ik (zoals vaak) tussen R’dam en Gouda rij, is juist dit t stukje waar lekker te trappen valt…
@m-tfsi: precies!
Nooit verwacht dat ik dit zou zeggen maar terecht. Ik rij hier regelmatig en er zitten vooral ter hoogte van Nieuwerkerk enorme hoogteverschillen in het wegdek. De auto maakt een sprong als je hier met 130-140 overheen gaat. Oplossing is dus betere weg aanleggen en dan snel naar 130
@freeze: Bij Mythbusters hebben ze een keer getest hoe je het beste kan rijden op een hobbelige weg. Daar kwam uit dat als je sneller gaat, je de hobbels minder voelt. Ik stel dus een verplichte minimumsnelheid van 200 km/h op dat stuk voor.
@jipino:
Arme schokdempers!
@freeze: is dat stuk niet ook waar de Ghostrider met bizarre snelheid ’t voorwiel van de grond komt?? Als je weet waar ik over praat tenminste…?
15 km snelweg waar je 120 mag in plaats van 130. Tijd “verlies” is ongeveer een halve minuut. Het kost meer tijd om een schreeuw brul stukje te typen over die belachelijke geld verkwistende domme overheid. Ik ga maar weer eens aan de slag….
Heb op dat stuk regelmatig 130+ gereden en dat ging zonder problemen. Gewoon gas erop dus
Mooi, steek de schop maar in de grond, kan meteen die verschrikkelijke wegversmalling ter hoogte van de oprit van Nieuwerkerk eruit. Wie verzint dat, een van 3-baans naar 2-baans (linkerbaan houdt daar op) en 20 meter verder een veelgebruikte oprit laten aansluiten aan de rechterkant. Op zich moet de weg uiteindelijk wel naar 2-baans (vanwege bruggetje bij Moordrecht en omdat het anders op het knooppunt onder het Gouwe-aquaduct niet meer past) maar daar zijn nog genoeg andere plekken voor waar het verkeer makkelijker aan minder rijbanen kan aanpassen.
Ik moet zeggen; prachtige foto!
@viezefreddyw: Ik deel uw mening! Waar even bij opgemerkt moet worden dat er toen al (jaren 20?) harde schouders waren voor pechgevallen. Dat was dus een regelrechte Hollandsche primeur.
@joejojo2012: En geen snelheidsbeperking toen…..
Met een gezonde dosis verstand kan het makkelijk dus ze moeten niet zo zeuren.
Op de A20 is het me nooit gelukt om harder dan stapvoets te rijden.
@harrie: Zou ik maar eens een andere auto kopen als ik jou was…
Het rechte stuk vlak voor Nieuwerkerk is inderdaad een rotstuk, paar flinke hobbels in de weg, met name de laatste vlak voor de brug. Rij er elke dag overheen, meestal file, maar als je door kan rijden is 130/140 minder aangenaam. Stuk na Nieuwerkerk naar Moordrecht is dan wel weer prima.
Flauwekul om hier 130 van te maken, die paar kilometer maakt geen ruk uit, de meeste tijd verlies je weer bij de aansluiting met de A12 bij Gouda waar mensen radeloos ineens moeten in- en uitvoegen
@desjonnies: Wie weet gaat de nieuwe wegindeling daar volgend jaar bij helpen, ik kan alvast niet wachten! :)

http://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/wegverkeer/parallelstructuur/
Schitterend.

We betalen wegenbelasting zodat de wegen VLAK en netjes zijn.
Stel je koopt brood voor 2 euro… waarin 32 sneetjes moeten zitten. Maar er zitten er maar 30 in. Dan ga je terug en zeg je: HEY! Daar heb ik niet voor betaald!

Maar waarom moeten we dit dan wel slikken? Overheid heeft geld zat toch?

Fix die wegen, in plaats van gevolgen aan te pakken.
@G-Ammo:

Over “geld zat gesproken ” :

http://www.destaatsschuldmeter.nl/
@desjonnies: Hahaha… iedereen kan zo’n site maken ;) Denk je nou werkelijk dat de overheid ons legit laat zien hoeveel schuld ze hebben? Not…
@G-Ammo:
Waar heb je het over? Onze wegen zijn VLAK en netjes.

Als één ding goed is in Nederland zijn het wel die biljartlakens waar wij over heen rijden….. Zelfs in de buitengebieden vind je de mooiste asfaltwegen. En check die lijst het werkzaamheden!
http://www.vananaarbeter.nl/werkzaamheden/wegwerkzaamheden/alle-werkzaamheden/#.VmBkpsogiGY

Dit stukje snelweg komt heus wel een keer aan de orde. Dus wat moeten we precies slikken?
@Rob: Zucht…
@G-Ammo:
Nee, serieus, leg uit: wat is de relevantie van de door jouw betaalde wegenbelasting bij dit verhaal?
@G-Ammo: Mrb is een belasting die je betaald voor het in bezit hebben van een motor rijtuig. Niet voor het asfalt…als ik me niet vergis.
Slecht wegdek? In Nederland? Serieus?
Man man man. Slecht wegdek in Nederland? Ik heb werkelijk nog nooit een stuk snelweg gezien in Nederland waarbij je het stuur goed vast moet houden. Blijkbaar is een weg al slecht als een auto niet oneindig rechtdoor gaat terwijl je lekker met twee handen aan het appen bent. De overheid denkt goed mee met de telefoon verslaafde automobilisten blijkbaar.
Prachtige foto!
Als ik ergens nooit kom is het daar in die regionen wel.En dat hou ik graag zo.
Volgens mij heet het knooppunt “Terbregse Plein”, niet “Prins-Alexander”.
Als de nederlandse auto’s nou net als in amerika standaard met cruisecontrol worden geleverd zal het het probleem grotendeels oplossen.
Zo slecht is het daar echt niet. Rij er dagelijks en als er geen files of een flitser staat kun je er prima 130+ rijden.
Nou ja. ik rij ook dagelijk over de A20 en daar zitten toch een paar listige hobbels in hoor. NAtuurlijk, als je het weet is het prima te doen, maar als je er niet op rekent toch best listig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).