• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wellicht rijden we straks op Tupperware velgen

Auteur: Dennis, gepost 21 juni 2007 om 16:22 – 23 Reacties

Plastic velg

Iedere kilo die een auto niet hoeft te verplaatsen is meegenomen. Met name bij het ontwerp van sportauto’s wordt kritisch naar ieder pondje gekeken. Vier lichtmetalen velgen zijn altijd goed voor de nodige ballast. Als iedere kilo telt en je buikje aftrainen niet lukt, kun je altijd nog kijken naar de carbon magnesium velgen van Project Kahn. Let wel, liposuctie is dan goedkoper, want de 6 kilo lichte velgen kosten tussen de 4.000 en 6.000 dollar. Goedkope plastic velgen zou een ideale oplossing kunnen zijn.

Plastic velgen zijn licht en kunnen goedkoop worden geproduceerd. Er werden in het verleden al eens eerder velgen vervaardigd van plastic versterkt met glasvezel, maar deze kwamen nooit door de veiligheidstesten. Het Duitse Fraunhofer-Gesellschaft instituut werkt nu aan een systeem waarmee testen kunnen worden gesimuleerd. Deze simulaties moeten helpen bij de ontwikkeling van plastic velgen. Het systeem moet onder andere meer inzicht geven in de sterkte van het gebruikte materiaal en voorspellingen doen over de levensduur. Er zijn al een aantal prototype plastic velgen getest en deze gingen meer dan 250.000 kilometer mee, dus wie weet rijden we straks letterlijk op onverwoestbare Tupperware velgen (via: automobilwoche)

Ook interessant!

  • Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
    Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
  • Video: onderstuur is slecht voor de velgen
  • Alpina velgen
    Deze set velgen van Alpina kost 279.950 euro
  • 22 inch velgen klein maken doe je met dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « In Duitsland 10.000 Mondeo’s verkocht bij introductie
Volgend bericht: De kassa rinkelt erg lekker bij Honda »

Lees Interacties

Reacties

  1. vla zegt

    21 juni 2007 om 16:28

    nee, dat kan tog niet aan de warmte weerstaan!
    en zelfs als, dan nog zouden ze ander diverse auto’s niet passen, de SLR bvb
    die zijn remmen schieten in de fik bij overmatig gebruik

    Login om te reageren
  2. westy B zegt

    21 juni 2007 om 16:28

    Mijn onverwoestbare stalen velgen liggen er ook al 250000 km op.

    Login om te reageren
  3. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    21 juni 2007 om 16:35

    best interessant, aangezien het gewicht van de wielen x 2 vermenigvuldigd worden moet worden om de invloed op het totale wagengewicht te berekenen. Goede ontwikkeling vooral voor circuit-rijders.

    Login om te reageren
  4. Robin zegt

    21 juni 2007 om 16:35

    6kg voor een velg is al niet echt licht overigens?

    Ik heb hier een set gesmede 16″ liggen van 4.37kg/stuk

    Login om te reageren
  5. Thomaz zegt

    21 juni 2007 om 16:42

    OFFTOPIC:
    –
    check dit http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/06/weer_aanslag_op_dure_auto_den.html
    –
    Vaste bezoekers kunnen zich dat voorval met die Rolls vast nog wel herinneren;)

    Login om te reageren
  6. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    21 juni 2007 om 16:42

    @ Robin: dat is wel een hele lichte set, wat is de breedte maat?

    Login om te reageren
  7. Chief_S5 zegt

    21 juni 2007 om 16:45

    Ik denk dat dat echt heel lelijk zal staan op een auto.. Vraag me wel af wat er gebeurt als je em onder een auto legt en die auto in de hitte zet..

    Login om te reageren
  8. CSL zegt

    21 juni 2007 om 16:49

    De Koenigsegg CCX heeft standaard al zulke Carbonennvelgen eronder.

    Onder diverse Superbikes wordt het ook al een tijdtje toegepast.

    http://www.kosman.net/carbonwheel.htm

    Login om te reageren
  9. Lampredi zegt

    21 juni 2007 om 16:50

    Behalve een gewichtsbesparing is het ook nog eens een vermindering van het onafgeveerde gewicht, dus potentieel een betere wegligging. Ik ben voor!

    Login om te reageren
  10. Apache zegt

    21 juni 2007 om 17:37

    niet één en al veiligheid: Het zwaartepunt verhoogt en dus meer kans op overkop gaan in plaats van gewoon slippen.

    Login om te reageren
  11. Autofreak zegt

    21 juni 2007 om 17:46

    Hmmmmm…. Klinkt erg raar maar goed wie weet??

    @ CSL: die 2e velg is overgens voor een motor ;)

    Login om te reageren
  12. Kevski Style zegt

    21 juni 2007 om 17:48

    @ Fiat turbo:

    Doe maar x8….

    @ Lampredi:

    Das dan ook het belangrijkste punt, waarom je het met 8 mag vermenigvuldigen. Dat is namelijk de invloed die lichtere velgen hebben op je rondetijd. Immers: Je veren hebben het makkelijker, je remmen werken efficienter, je torst minder algeheel gewicht mee, maar ook de aandrijfverliezen zijn minder, waardoor een auto zelfs wat rev-happy-er kan worden.

    Overigens is 6kg verdomt zwaar. Mijn velgen wegen 2,2 kg (ongeveer even veel als een lichte halter voor fitness). maar goed, das dan ook 10″ 5J lichtmetaal….

    Login om te reageren
  13. Kevski Style zegt

    21 juni 2007 om 17:55

    @ Apache:

    Dat geld alleen voor afgeveerde massa, niet voor onafgeveerde massa. Doe je zoiets met de bodemplaat dan heb je gelijk, maar doe je zoiets met de remmen, velgen, enz. dan niet….

    Login om te reageren
  14. Windhoos zegt

    21 juni 2007 om 18:23

    “To add speed add leightness” gaat hier helaas niet op. Veiligheid is imho even belangrijk…..

    Login om te reageren
  15. Mikeee zegt

    21 juni 2007 om 18:27

    @ Apache:
    Good point! Al denk ik dat dat geringe verschil meer uitmaakt voor snelle doch hoge minibusjes/MPV’s/SUV’s op het circuit oid.

    @ Autofreak:

    Hij schreef al “Superbikes” er boven ;)

    Login om te reageren
  16. Jan zegt

    21 juni 2007 om 18:40

    Geef mij maar die houten velgen van die Skoda van een paar blogs terug!

    En tupperware kan toch wel tegen microwave en diepvries?

    Login om te reageren
  17. august zegt

    21 juni 2007 om 18:52

    betreft het hier hetzelfde Fraunhofer als van de mp3’s??

    Login om te reageren
  18. Lebastille zegt

    21 juni 2007 om 19:09

    Ik ben benieuwd ofdat de kunststof tegen de continue wisselende belasting kan die een autoband + velg te verduren krijgt. Grote kans dat er snel scheuren ontstaan. Bovendien kan kunststof degraderen onder invloed van UV-licht. Mogelijk helpt versteving d.m.v. glasvezel of koolstofvezel wel.

    Login om te reageren
  19. Julian zegt

    21 juni 2007 om 20:22

    @august

    ja, frounhofer is een patentinstituut (doet onderzoek en verdient het terug aan licentiegelden)

    Login om te reageren
  20. Turbo zegt

    21 juni 2007 om 20:31

    If Fraunhofer ook niet de bedenker van MP3?

    Login om te reageren
  21. Jansen zegt

    21 juni 2007 om 21:20

    Had de Citroën SM dat ook al niet als optie, kunstof velgen.

    Login om te reageren
  22. Onehp zegt

    21 juni 2007 om 22:12

    mensen kopen liever een mooie aluvelg 3 maten te groot van 15kg en 10 keer duurder dan de stalen velgen die er standaard op zaten en 8kg wegen… MET TUPPERWARE DEKSEL ;-)

    Ik denk dat the point met het artikel is dat de velgen in kwestie mooier zullen zijn en toch niet veel duurder zullen zijn dat stalen velgen. De moeilijkheid is waarschijnlijk dat een goedkoop plastiek vloeibaar moet zijn voor injection moulding aan een temperatuur die veel lager is dan de temperatuurbestendigheid die men wil hebben voor de velg…

    Login om te reageren
  23. Robin zegt

    22 juni 2007 om 09:18

    Ach als het goed hard plastic is…. en het net zo goed zou werken als alu ben ik een voorstander.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North