• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wells Vertige is puristenmobiel die Emira niet is?

Auteur: willeme, gepost 9 juli 2021 om 08:58 – 8 Reacties

Wells Vertige

De Wells Vertige is voor de echte hardcore petrolhead!

De reacties op de nieuwe Lotus Emira waren op zich niet verkeerd, maar sommigen hadden een iets meer hardcore Lotus verwacht. De Lotus Emira weegt minimaal namelijk 1.400 kg. Naar huidige maatstaven vrij licht voor het type auto, maar Lotussen zaten vroeger eerder rond de 1.000 kg of zelfs daaronder.

Dan kom je wel in een heel specifieke klasse die Lotus waarschijnlijk al helemaal heeft uitgemolken. Commercieel gezien kun je met zo’n Emira nét even wat meer. Zie het meer als een 911-concurrent van Lotus. Meer een Esprit dan een Elise.

Wells Vertige

Echte lichtgewicht Britse sportwagen

Maar voor hen die echt een lichtgewicht Britse sportwagen willen hebben, is hier de Wells Vertige. Het is een typisch Britse sportwagen van een typisch Britse sportwagenfabrikant. Dus retro-esque styling, een bijzonder laag gewicht en op papier smakelijke prestaties. De fabrikant, Wells Motor Cars, is helemaal nieuw. De basis is een monocoque chassis met middenmotor en achterwielaandrijving. Het apparaat is 4 meter lang. Of kort, zo u wilt.

  • Wells Vertige
  • Wells Vertige
  • Wells Vertige

Deze motor komt (uiteraard) bij Ford vandaan. Nee, geen moderne EcoBoost, maar een turboloze 2-liter Duratec viercilinder. Deze is opgepept om 210 atmosferische paarden te leveren. Schakelen in de Wells Vertige gaat middels een handmatige bediende zesbak. Van 0-96 km/u km/u accelereren kost slechts 4,8 seconden. De topsnelheid is ‘meer dan 225 km/u’. Omdat de auto heel erg licht is (niet meer dan 850 kg), heb je geen enorme banden (205 brede Michelins Pilot Sport) en remmen (280 mm!) nodig.

Wells Vertige

Interieur Wells Vertige

Het interieur is voor het type auto vrij verzorgd. Zo zit er Apple CarPlay, Android Auto, Navigatie, DAB radio én bluetooth in. Klinkt goed, he? Dat zit standaard op de dubbel din Sony-unit (die we ook hadden in de Alfa duurtester) die ze erin hebben geschroefd. Airconditioning is optioneel. Standaard heb je wel lederen bekleding. De rest van het interieur is bekleed met alcantara. Voor de praktische mensen die er mee naar de Costa Brava willen crossen: er kan voor 206 liter aan bagage mee in de achterbak. Er is ook een ‘frunk’, maar met 15 liter biedt deze slechts ruimte voor je tandenborstelcollectie.

  • Wells Vertige
  • Wells Vertige
  • Wells Vertige

Wells Motor Cars wil 25 exemplaren van de Vertige op jaarbasis gaan bouwen. De eerste zeven staan al in de planning en zullen in de lente van 2022 afgeleverd gaan worden aan nieuwe klanten. De prijs van de Wells Vertige is 46.537,43 euro. Dat is uiteraard nog zonder BPM-boete, uiteraard.

Wells Vertige

De Wells Vertige maakt dit weekend zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed 2021.

Ook interessant!

  • Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
    Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Autoblog Occasionweek 2021

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, goodwood-2021

Vorig bericht: « F1 GP-winnaar Carlos Reutemann overleden
Volgend bericht: Ferrari terugroepactie in Nederland op touw gezet »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    9 juli 2021 om 09:28

    Leuk, al die detailfoto’s.
    Maar hoe ziet de gehele auto eruit?

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    9 juli 2021 om 09:34

    Gezien het zeer geringe productieaantal is het ernstig de vraag of er wel linksgestuurde exemplaren gebouwd gaan worden.
    Overigens interessant verhaal over de producent, meneer Wells en hoe de auto tot stand gekomen is. Misschien leuk om nog aan het verhaal toe te voegen.
    Las elders, dat de pookknop geen plastic imitatiehout maar echt afrikaans mahonie is. So very British . . .

    Login om te reageren
  3. mattr zegt

    9 juli 2021 om 09:35

    Ik krijg last van OCD bij deze foto’s. Detailfoto 1: De linker deur is vastgeschroefd met twee zilveren bouten, de rechter met twee zwarte imbus bouten… Why? Had de lokale doe het zelf zaak niet meer vier dezelfde bouten voorradig?

    De carrosserienaden op foto 4 zijn ook verre van parallel… Ze zullen het zelf vast Brits karakter noemen

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    9 juli 2021 om 09:56

    Doe mij maar de Lotus. Wel met de AMG erin!

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      9 juli 2021 om 19:57

      @ericc: liever de V6, in dit geval is de AMG het ‘instappertje’ gek genoeg

      Login om te reageren
  5. Elise zegt

    9 juli 2021 om 10:21

    Doe mij maar een Elise

    Login om te reageren
  6. Van zegt

    9 juli 2021 om 10:45

    Foetus auto. Hij komt van rechts maar stopt op een gegeven moment; net het moment dat we niets te zien krijgen. Eigelijk. Voor de nieuwsgierige. Een leven. Ach, het is maar een auto. Big deal. Wells Vertige krijgt groen licht. Doe maar een groene met zandkleurig interieur.

    Login om te reageren
  7. baserati zegt

    9 juli 2021 om 18:33

    Met zo’n jaren 80 houten pookknop/hoes 🤨

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North